Äldre hästar.

ika77

Trådstartare
Jag tänkte kolla lite vad ni ger era äldre hästar utöver det vanliga.
Vitaminmässigt, massage, extra streching m.m
Ja allt som ni ger/ gör åt dem för att de är äldre.

Det jag märker på 17:åringen jag har nu är att han är bukig och ser tjock ut, men revbenen syns ändå lite på honom.
Han är liksom 'toppig' uppåt, och jag tycker han har en ganska dålig överlinje.
Ser liksom lite ut som hullet har 'ramlat neråt'.. :D

Då är det väl mer protein han behöver?
Har nu ett jättefint hösilage med bra värden. (Har inte analys-rapporten)

Han kom till mig för några veckor sen och där hade han bara gått på bete nu utan något extra.

Stor valack på >160 cm är han

PICT2385.jpg

PICT2387.jpg

Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar.

Jag tyckte han såg väldigt fin ut på första bilden.

Testa med lucern. Är han avmaskad?

min gamla shettis (37 år) har i många år fått B vitaminsprutor på våren (för fällning/pälssättnings skull) hon har i många år fått ganska mkt. lusern året runt och hon är på hälsoundersökning på kliniken minst en gång/år samt täta kontroller på tänderna.

något annat har inte hon behövt :) näst älsta ponnyn är 17 år och har tävlat och tränat hårt i sitt liv upp i höjderna. hon får sedan ett år tillbaks glucosamin för sina stelnande leder och det har hjälpt henne bra, hon får även tinktur som vi kokar eftersom hon har bronkit, även hon är på årliga kontroller samt har regelbundna kontroller på tänderna.

tycker din häst ser fin ut :laugh:

Min 15åring får olja, magnesium och b-vitamin. Utöver det stretchar jag i stort sett hela honom efter varje ridpass och är noga med att skritta fram minst 10 minuter. Han står med lindor runt om på nätterna och jag kolla upp munnen på honom regelbundet 1 gång /år.
Sen ser jag till att kiropraktorn kollar på honom regelbundet och rättar till det som behövs. Senast i går var kiro här och han hade faktiskt inget som behövdes rättas till.
Annars gör jag inte så mycket mer. Vi tävlar Msv dressyr.

min 27 åring får mer lusern än hö. proteinet är otroligt viktigt!! överlag kräver gammla hästar mkt mer mat än yngre. (har en 17 åring och en 10 åring också, och 10 åringen får ungefär samma mängd som 17 åringen, trots att han tränas så gott som varje dag och är mkt större!)
får specialfoder för fånghästar eftersom han haft fång. munkpeppar för endokrina systemet, andra örter vid behov. jäst och magnesium. sen har harn back on track täcke och paddar. är alltid lindad på frambenen. får regelbundet akupunktur.

17 åringen anser jag ej som gammal... men även han får mkt lusern, det ger jag alla mina hästar.

oj. jag ger inte min dam nat extra förutom den mat hon far men visst ser jag att hon behöver sa skaffar jag det naturligtvis kna papeka att hon e nordis och 22 bast gammal

*kl*

Tack för era svar! :bow:

Glucosamin och lucern kommer han få utöver.
Ska kolla med tidigare ägaren återigen exakt NÄR han avmaskades.

Jag tycker inte han är gammal jag heller och ja, han ÄR jättefin, men jag vill försöka snygga till hans 'hö-mage' lite och så vill jag självklart att han ska må bra i många många år till.
Därav min undran.
Vet att det är svårt att få riktigt gamla hästar som börjar falla ur att komma tillbaka, så lika bra att från grunden kolla igenom allt redan nu.

Ska även ta ut en kiropraktor lite längre fram så båda hästarna blir genomgångna .
Och ska kolla tänderna på 'gamlingen' om inte det är gjort på länge.
Den andra är nykollad.

Sen pratade jag med någon ang. detta med knäppande leder i benen.
Det knäpper ganska mkt om honom när han står i boxen, har jag hört.
Det ska finnas något man kan ge emot detta.
Men nu har jag självklart glömt...:mad::)
Inte Glucosamin alltså, utan något annat..

Senast ändrad:

min gamla shettis (37 år) har i många år fått B vitaminsprutor på våren (för fällning/pälssättnings skull) hon har i många år fått ganska mkt. lusern året runt och hon är på hälsoundersökning på kliniken minst en gång/år samt täta kontroller på tänderna.

Hoppar in i diskussion, och tänkte fråga om hälsoundersökning på kliniken. Vad gör ni då, exakt? Lyssnar på hjärta och lungor, känner igenom hästen, springer i löpargången osv? Nåt mer/annat? Kan vara bra med tips! :)

kollar hjärta och lungor, slemhinnor, tänder/mun, allmäntillstånd, böjprov, som en vet. bes. :) ibland lite mer om vet. vill kolla något speciellt som blodprov, någon plåt osv. (han har haft hand om våra hästar i över 10 år)

Vår 23-åriga pensionär får som enda tillskott glucosamin, har märkt stor skillnad i sommar då han inte fått det mot i vintras då han var jättemjuk och fin i kroppen.
Just nu får han ca 4-5kg torrt hösilage (74% TS) på natten, mer äter han inte då det är mycket gräs kvar i hagen. När vi fått upp krubborna så ska han få betfor och müsli för gamla hästar också. Höet är så bra (kvot >7,5) så han skulle egentligen klara sig på det, men eftersom han älskar betfor... :love:
När han står på full grovfodergiva så kommer det vara runt 15kg.
Tänderna kollades i höstas, då var de inte så fina, men i våras var de mycket bättre och ingen tandlossning ännu iaf.

Min 20-åring går fortfarande fullt ut och är som en 12-åring att rida. Han kommer antagligen också få glucosamin sen. Det han definitivt kommer att få är E-vitamin efter hårdare ridpass då jag inbillar mig att jag märker skillnad på om han får det och inte.
Hade ute en ET till honom i somras, hon tyckte att han var jättefin i kroppen för att vara 20, men med tanke på hans ålder vågade hon inte "manipulera" för mycket.
Hans tänder kollades också i våras och de var också fina, men han hade en eller två tänder som var lösa pga gnagande på bettet.

*KL*

Jag ger lusern åt våran 24åring under uppstallningsperioden. Han hinner inte få i sej så mkt hö som jag vill, men blöta lusernpellets gillar han!:laugh:

Han rids fortfarande mkt ut i skogen och är pigg och glad och superbussig, även om han inte har det största steget längre.

Jag kanske missuppfattade, eller är det verkligen så att ni åker in och BÖJER den 37- åriga shettisen årligen? Till vilken nytta då? Att en så gammal häst reagerar på böjprov är väl i så fall fullt normalt, och är den pigg och glad och inte halt initialt är väl det gott nog, skulle jag tycka? Och vad gör ni åt eventuella böjprovsreaktioner som ni hittar vid dessa kontroller? Sprutar?

Vidare allmänt svar i tråden:

Min 24- åriga ponny rids fortfarande ganska normalt, hon t o m hopptränar på lägre höjder fortfarande och tävlade LD-LC i våras. Jag har stenkoll på hur hon mår, men den enda regelrätta vet kontrollen jag gör regelbundet är tandkoll en gång i halvåret. Självklart kollar ju vet över allmäntillståndet då också, men det gör man ju själv dagligen också. Dock skulle det aldrig falla mig in att låta böja henne "bara för att", så att säga. En så pass gammal häst som dessutom varit aktiv och ridits för fullt i hela sitt liv har säkert böjprovsreaktioner både här och där (och troligen pålagringar lite varstans om man skulle börja röntga), men så länge hon är fräsch såväl rakt ut som på böjt spår och ridmässigt så ser jag absolut ingen anledning att börja rota i det. Att man blir stelare när man blir gammal är ju helt naturligt. Om det däremot fanns en initial hälta som man behövde lokalisera hade det ju varit en anna sak, och i så fall tycker jag det vore motiverat med böjprov för att se i vilken led smärtan sitter.

I övrigt äter hon glucosamin sedan hon var tjugo, ungefär (sedan jag tyckte hon började bli stelare), vilket jag tycker funkar utmärkt. Tidigare har hon alltid varit extremt lättfödd, men förra vintern tunnade hon ur något, och fick därför till sin glädje komplettera sin foderstat med 1 kg lucernpellets och ytterligare 0.5 kg havre (totalt 1 kg). Under betesperioden har hon blivit lika rund som hon brukar, men kommer att börja få lucern så snart gräset i hagen börjar ta slut. Självklart äter hon rejält med hö oxå (8 kg per dygn), samt att hon står på halm.

Man måste ju vara nedveten om att man får ta en dag i taget med gamla hästar, och jag ser varje dag som hon fortfarande är igåg för fullt som en bonus. När hon inte är träningsbar längre får hon trappa ner till promenadridning och hagliv. Om det blir i morgon eller om ett år eller två kan man inte veta, och lika lite ka´n man veta hur länge man får behålla dem alls, så det är bara att ta tillvara på tiden.

Till TS: 17 är ingen ålder! Ni har många kul år kvar :)!

ja hon böjs, och nej hon har hiterdax inte haft någon reaktion alls. nog vill jag veta att hon fortfarande är frisk (inte har fått ont) även om hon är gammal.

hennes främsta problem är en tand som blev insparkad för över 30 år sedan, nu när bettet blivit näbbigt så orsakar den problem. det tillsammans med curshing och dåliga bakhovar gör att vi kommer att ta bort henne i år (vill inte operera munnen på henne)

Sen pratade jag med någon ang. detta med knäppande leder i benen.
Det knäpper ganska mkt om honom när han står i boxen, har jag hört.
Det ska finnas något man kan ge emot detta.
Men nu har jag självklart glömt...:mad::)
Inte Glucosamin alltså, utan något annat..

Jag ger gurkmeja.
Han har dock inga knäppningar eller problem,
men i förebyggande.

Min herre (27 år, kbltravare) får en hel del foder, både grov och kraftfoder. 2 kg lusern, 1 kg havre, 1 kg edel avel + betfor och vetekli. Har blivit svårfödd på äldre dar, så han behöver en hel del. Får även lusern och kraftfoder på betet.
Är mest skrittpensionär nu pga strålbenhälta fram. Rids/tömkörs 3-4 gg i veckan, resten går han i hagen.
Äter glukosamin (flexijoint eller bioglucomin, litovet) och nypon för lederna. Timjan för hostan. Profeed för magen. Bryggerijäst året runt för mage, hovar och päls.
Har straightbar ringskor+sula+hoofpad i fram pga strålbenshältan, vanliga skor bak. Skos var 7:e vecka.
Har för det mesta täcke på sig ute, är frusen och känslig. Har även täcke inne.
Klipps nu året runt, eftersom han har mammutpäls.
Tandkollas 1 gg per i samband med vaccinationen. Hans massör kommer var 2-3 månad och ger honom lite "mys-massage". Träckprovas 2 gg per år.

Senast ändrad:

Min gubbe (19,5år) tränar vi dressyr och hoppning med ganska så lungt. Jag bruakr ge honom lite massage med massage borste och med handen. Brukar ha liminent uppe på korset där han är lite stel och på benen och gör även sterchövningar i bland. :)

väldigt fin häst :)

*kl*

det här med lucern... har tänkt att börja med det.. men lite svävande frågor:
*finns det någon risk för detta om hästen har haft fång en gång tidigare ?
*hur många ggr/dag och hur mk bör man fortsätta ge av vanligt hö?

hästen i fråga är ett vbl på 22 år, perfekt rund om magen fast man ser revbenen (ej mask. proteinbrist?)
vräker inte direkt i sig höet, känns som att hon äter mest fär att hon "måste" =/ är lucern bra att tillsätta då?

Vad tycker du är en gammal häst?

Mitt halvblod är 18 och inte det minsta gammalt. Har känt henne i nio år och tycker inte att hon åldrats fysiskt på något sätt.

Lusern ges inte istället för hö utan är ett komplement. Hästen behöver höet för att tillgodose sitt tuggbehov.

Hästen behöver inget lusern om den inte behöver extra protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18