Äldre hästar.

Sv: Äldre hästar.

Vad tycker du är en gammal häst?

Mitt halvblod är 18 och inte det minsta gammalt. Har känt henne i nio år och tycker inte att hon åldrats fysiskt på något sätt.

En gammal häst tycker jag är en som är kanske.. över 20?
Menade inte att min är gammal i den bemärkelsen.
Men han är ju ingen ungdom längre och jag vill ge honom ett så bra åldrande som möjligt. Redan nu.
I förebyggande syfte.
Så att han får allt han behöver både näringsmässigt och rent fysiskt.
Han har jobbat ganska hårt i sin ungdom och jag vill att han ska må bra och hålla i i många många år framöver.
Jag vill liksom ge honom allt han behöver och allt vad han är värd.
Det var därför jag fråga. :)

Fantastiskt att hon INTE reagerar på böjprov :)! Dock vidhåller jag fortfarande att böjreaktioner (ungefär lika mkt på alla ben) är fullkomligt normalt på gamla hästar, och samma säger de veterinärer jag pratat med.

jo, visst är det så :) men hade hon reagerat så hade hon fått vandra vidare tidigare ;) en häst som reagerar har smärta och det ska hon inte behöva ha, därför kollas hon regelbundet, även med böjprov ;)

Det hade säkert inte varit fel o ge Lusern, låter som om din häst har proteinbrist.
Min gammeldam som jag köpte för ett par månader sedan får Lusern o betfor, hon har haft fång för några år sedan. Jag ger fri tillgång på grovfoder o så Lusern/betfor utöver det. Detta är en shettis o hon äter nu nästan 2kg Lusernpellets/dag, uppdelat på 2 mål.

jo, visst är det så :) men hade hon reagerat så hade hon fått vandra vidare tidigare ;) en häst som reagerar har smärta och det ska hon inte behöva ha, därför kollas hon regelbundet, även med böjprov ;)

Dubbelpostad!!! Se nedan :):

Senast ändrad:

Fast en lättare böjprovsreaktion (i ett fall där det ine finns någon initialhälta e d) är ju INTE samma sak som en konstant smärta som gör hästens livskvalité sämre! Om du tror det har du faktiskt fått det hela om bakfoten. Det finns GOTT om lite äldre hästar (och nu inte ens lastgamla, utan kanske från 14- 15 och uppåt), och även en del yngre, riktigt stora och tunga hästar som mår helt utmärkt, och fungerar bra i träning men som uppvisar någon grads hälta vid böjprov. Att avliva en sådan häst, som både trivs med livet och dessutom kan vara till glädje för sin ryttare i många år till, av den anledningen (nu är jag i och för sig en bit bort från din shettis som ju verkligen är gammal men svarar mer i allmänna ordalag) tycker jag skulle vara ett enormt slöseri.

De allra flesta veterinärer anser det ju som fullkomligt normalt att en äldre häst har lättare böjprovsreaktioner, så länge det inte är så att den blir rejält halt på ett ben (eller fler),runt 3 grader, efter böjning, för då är det ju såklart något som är fel och bör utredas vidare. I många andra länder böjer man inte ens i förebyggande syfte, t ex vid vet bes, utan bara om man vill söka efter ett problem som man redan upptäckt finns- just för att man inte tycker att en mindre reaktion på böjprov säger speciellt mycket om hästens hälsostatus, välbefinnande och användbarhet. Det där kan man ju tycka olika om, och med svensk praxis i ryggen skulle nog jag personligen ändå vilja göra böjprov om jag köpte en yngre eller mederålders häst. Att se en lätt böjprovsreaktion som den enda anledningen att slakta en äldre och i övrigt frisk häst är däremot alldeles uppåt väggarna anser jag.

Tråkigt med tandproblemen på den gamla damen! Men du får glädja dig åt att hon ändå fick ett låååångt och bra liv, även om det aldrig är roligt att behöva ta beslut om avliving.

Senast ändrad:

jag kanske har utryckt mig tokigt, vad jag menar är givetvis att om det blir reaktion så vill jag veta vad det beror på och isf. ta beslut utefter det ihop med min vet.

jag har givetvis oxå haft hästar som haft reaktioner (även om just denna lilla pålle varit väldigt förskonad), men inget jag inte brytt mig om att ta reda på ev. orsak till, eller beh. vid behov bara för att hästen är gammal. och är det något som ger hästen smärta mer eller mindre konstant och inte går att beh. med önskat resultat så då låter iaf. jag hästen vandra vidare.

tyvärr förekommer ju även det, att ursäkten till reaktioner blir att hästen är gammal så det är ju "normalt", därför bekostar en del inga utredningar på ev. orsak alls.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Har själv en 17åring som blivit lite tunn över ryggen och bukig. Han har fri tillgång till hö & får utöver det kornkross + betfor. Tänkte ta och tillsätta lite sojaprotein nu också och lägga på lite olja på maten.
Annars ser jag inte Calle som gammal & tänker inte börja kasta på honom massa kraftfoder om han inte behöver det..

Tror att hästmänniskor rent generellt överfodrar med kraftfoder på "gamla hästar" (som Görel säger är 17år inte gammalt)..

Min 21-åriga C-ponny är tack och lov en riktig krutgumma som är piggare än unghästen i stallet. Hon kör järnet varenda dag och det enda som avslöjar att hon är lite äldre är att ryggen är lite sänkt. För ett år sen tävlingshoppade vi fortfarande, men då jag fyllde arton tyckte jag att hon också kunde få pensioneras från hoppningen.

Självklart ska en häst med konstant och obehandlingsbar smärta inte vara kvar i livet! Det är jag fullkomligt överens med dig om :). Och jag är absolut imponerad av shettisen som travar rätt ut opåverkad vid böjprov vid 37 års ålder :bow:.

Det jag däremot inte höll med om var att en böjprovsreaktion automatiskt innebär smärta eller besvär för övrigt (som jag tolkade att du menade det i ditt första inlägg, men förstod att jag missuppfattat senare), och personligen tycker jag inte att det känns meningsfullt att "leta" fel på det sätt jag anser att det är att kontrollböja en mycket gammal häst.

Däremot ska en gammal häst NATURLIGTVIS undersökas och behandlas (alt tas bort) när man märker att något inte är bra. Gamlingarna, i allra högsta grad, förtjänar ju den bästa omsorg man kan ge dem :)!

Då förstår jag:)

Min häst har också jobbat hårt under många år innan jag köpte henne för fem år sen. Sen dess har hon fått två föl och jag har alltid varit noga med att sätta igång henne försiktigt och skritta mycket under ryttare.

Hon är så fräsch att jag kommer att ta flera föl till på henne!

*kl*
Jag har en gammal fjorddam på 27 år, hon är pigg o glad men vad ska hon ha för nån mat?
Hon har "hingstnacke", svankrygg och är väldigt bukig, men man känner revbenen lite väl lätt. Nu får hon 5 kg prima hö om dan + det bete som finns kvar, B-vitamin, lite betfor och müsli som krubbskrammel :laugh:
Avmaskades i våras efter att ha träckprovat med mkt bra resultat, 60 epg.

Någon som vill ge mig lite tips?? :laugh: :bump:

min gamling äter uppblött lusern, några kg varje dag året runt för att hålla sig fin i överlinjen :laugh: vintertid får hon även olja på lusernet. hon får även fri tillgång på silage när betet blir klenare med hög kvot (förra året 9.3)

Min älskling som var 19 år (född 1987) när jag köpte henne var itopp hon hade precis lagt ned sin hoppkariär då hon inte ville hoppa mer, vägrade och rev hindren.
När hon kom till mig var hon som en 9 åring, hon hade klara och fina ben inte det minsta stel, inte en gång under hennes tid hos mig var hon stel eller något.
Jag strecha ben, hals och svans varje dag. 365dagar/året.
Hon fick även 1 timmes massage hennes sista tid 2gånger/månaden.

Min älskling var mycket speciell häst. Hon visade alltid på vilket humör hon var på, vad hon ville och om hon inte ville ha täcke m.m.
Henne hade jag lös vad jag än gjorde, hon följde alltid efter mig och gjorde alltid det hon vart tillsagd till. Hon var extremt mycket NH-tränad.
Hon hade oerhört starkt psyke och alla beundrade det!

Hennes foderstat var (Svårfödd)
Fritillgång på hö
3 kg Primero Total
1 pump cheval plus
½ Kornkross
5 dl betfor
1/4 del matsked glykosamin
1 mått kiselgur

Men när jag fick henne åt hon
12 kg hö
2½kg Krafft grund
3 dl Krafft blå minniral
1 mått kiselgur
Men med hennes träning gick det ej då hon hade svårt att hålla sig i hull.

Hon vart sjuk då hon var 20 år gammal..
Kämpade med henne ett helt år tills att hennes kropp inte orkade med läkningen själv och hon vart blockhalt sista dagen och min älskade älskling fick somna den 5 September 2008. :cry:
Och henne har jag begravd hemma på en klöveräng, eftersom hon älskade klöver!

Hon var en dam i sin bästa ålder bruka vi säga.
/R

Senast ändrad:

min gammelman äter också massa lusern och det är väl i huvudsak från det att han har sitt fina hull. han kostar en förmögenhet nu som lusernen blivit så dyr :crazy: men det är han värd . :love:

om hon har hingstnacke och är bukig så är det en liten cushingsvarning, så se upp med sockret i foderstaten eftersom dessa hästar oftast har problem med insulinen.

min gammelman äter också massa lusern och det är väl i huvudsak från det att han har sitt fina hull. han kostar en förmögenhet nu som lusernen blivit så dyr :crazy: men det är han värd . :love:

om hon har hingstnacke och är bukig så är det en liten cushingsvarning, så se upp med sockret i foderstaten eftersom dessa hästar oftast har problem med insulinen.

Min häst hade ALLA synliga tecken på cushings syndrom.
Tjurnacke, bukmage, kulor ovanför ögonen, extrem päls, kissade otroligt mycker mer än en friskhäst, drack mer än en drisk häst m.m. hade 7 veterinärer ute inte en av dem såg någotting, hade 1 sett det hade det kunnat räddat hennes liv! Åkte till klinik fick diagnos innan jag kom in genom dörren.
Men hon fick somna eftersom cushing oftast slutar i fång..

Cushingshästar är som diabetiker sa veterinären på Strömsholm. De ska ha en kolhydratfattig och fiberrik diet och inte en massa socker.
(http://www.pixbox.se/pic_show_id21941988.html - Bilder på min cushinghäst.)

Ja hon har säkert cushings, kissar en massa gör hon också men hon är pigg o glad och hon far inte illa. Vad vi har märkt så har hon inte lätt att få fång, gick på kraftigt bete i våras och visade inte ett enda tecken på fång.

Ja hon har säkert cushings, kissar en massa gör hon också men hon är pigg o glad och hon far inte illa. Vad vi har märkt så har hon inte lätt att få fång, gick på kraftigt bete i våras och visade inte ett enda tecken på fång.

Min cushing häst hade aldrig haft fång innan den bara kom "bara så där".
Jag skulle rekomendera att ta ett blodprov för att försäkra sig om att hästen inte har cushing.
Har man en cushing häst så kostar den MINST 1500:-/100tabletter mer eftersom dem måste ha en medicin mot cushing..

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18