Äldre el. ung häst...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

Vad skulle ni rekommendera om man ska skaffa sin första travare; en yngre (2,5 år) som har vissa problem med att få travet att stämma för tillfället - skulle personligen gissa på att det har att göra med att hon växer - eller en äldre häst (9 år, sto) som gjort en hel del starter, men kanske inte är någon kanon?

Jag står då själv i det här dilemmat just nu. ^^ Båda hästarna är jättefina att hantera och så, men jag har så svårt att bestämma mig för vad som är klokast.. att ta en redan testad, äldre häst eller en yngre häst att jobba med?

Jag är ju, som jag nämnde i min andra tråd, 17, och kommer alltså inte ta B-licens förrän i januari. På det sättet är ju den yngre en fördel, eftersom hon då kan få ett bra tag på sig att växa färdigt innan någon start blir aktuell. Men å andra sidan är jag inte alls säker på att det är anledningen till hennes dåliga trav, så då kanske man står där med en travare med ridhästkomplex.

Nackdelen med det äldre stoet är ju att hon bara har ett år kvar att tävla, vilket innebär att vi får en tävlingssäsong ihop innan det är tack och hej med henne.

Men ja.. vad säger ni andra travmänniskor? Tips, råd, åsikter? ^^

Sv: Äldre el. ung häst...

Ta den hjärtat vill ha:idea:
Har den äldre märren hyfsad stam och fortfarande kan springa så det trillar in lite pengar på kontot och dessutom HAR lite pengar på kontot så är det ju säkert en perfekt läromästare om du ska ta körlicens och så när du ändå håller på, och dessutom avyttra till avel när karriären är slut... Har du kontakter med någon som kan hjälpa dig och är duktig på unghästar så är det ju roligare med en yngre häst...

Men, jag skulle nog ta den som jag tyckte bäst om i det fallet, men som sagt... Är gamlingen snäll och du vill ta licens är det ju ett bra alternativ där...

Jag håller nog med Cambrie...
Kan man inte ta tillvara på unghästen så nyttar det ju inte mkt till. Det är ju svårt att avgöra när man inte vet mera om den. Vad du har för hjälp m.m.
Den äldre är ju som du säger snart sluttävlat för, men man kan hinna lära sig mkt på ett år som är guld värt till nästa häst.

Jag tackar fortfarande våran första märr som vi fick låna... å du kan tro att det var glädjetårar från min sida första gången hon fick pengar på valla.. (kraven var inte så stora då)

Så gör nu som hjärtat vill.

Jag skulle som första häst satsa på en som stämde i travet.
Det är tufft nog att hålla på med en som sjabblar även när man kan lite. Felsökning och balansering är svårt.
Har du tur så är det "bara" en växtperiod, har du otur så är det begynnesen till något allvarligt fel.

En fundering bara, är den unga hästen 2 eller 3 år? 2,5 år NU borde ju göra att den är född i oktober???

Tack för svaren.

Yes, den är född i oktober, är väl relativt lugnt tagen också i övrigt.

Problemet är ju vad man gör när båda hästarna är lika fina till sättet och hjärtat vill ha båda två, medan hjärnan vet att det räcker med en :crazy:

Som Ghost skrev kan det vara nog så svårt att hålla på med balansering och så om man inte är så rutinerad... Vad har nioåringen gjort i övrigt? Ligger ju en viss skillnad om hon gjort 40 starter och bara sprungit in 7000 eller om hon har 300.000 kr och är 4-5-6 lite då och då...

Betänk att de flesta hästar aldrig kommer till start.. Som nubliven traventusiast tror jag egentligen att du får roligare med nioåringen än med en unghäst som skabblar med travet. Men visst kan det vara enbart unghästfasoner och att det en dag trillar ner en polett som gör att du har en stjärna...

Vad har du i övrigt tillgång till för hjälp och kontakter?

Nioåringen har gjort 33 starter, vunnit 2 och varit tvåa/trea 7 gånger, så någon kanon är det inte. Nu har den två sexor, resten oplacerade, i raden.

Jag håller god kontakt med några Solvallatränare (har haft praktik där, som lett till helgjobb och liknande) som har lovat att hjälpa till där det behövs. I stallet där jag har box är det väl däremot lite sämre med travkunnigt folk.

Oj, är den född i oktober??? Det var inte vanligt precis.

Jag skulle nog ha valt den lite äldre hästen pga att det är svårt om man själv ska börja med något nytt och hästen dessutom är helt grön. Den äldre hästen är ju van vid att starta och du kan säkert lära dig mycket av den. Det som är tråkigt är ju att den inte kan starta så värst länge till. Men den kanske kan skänka mycket glädje och erfarenheter ändå. :)

Och det är lite som Cambrie säger.. många hästar kommer inte ens till start.. Och det är kanske inte så roligt att börja med en häst som har problem redan från starten (även om det kanske löser sig när den har växt färdigt, vilket man inte kan veta nu). :confused:

Men framför allt ska du välja med hjärtat och med din magkänsla. Då brukar det oftast bli rätt. :)

Lycka till!

Det blev en femårig hingst istället, så dilemmat löste sig smärtfritt trots allt :smirk:

Det är sånt som gör travet så intressant, en 2,5 åring och en nio åring blir helt plötsligt en femåring... ;) Välkommen till en kostsam hobby!! ;)

Men rolig hobby... Stora, dyra sparbössor som gubben min säger !

jag som inte hållt på så länge med trav började med att köra en äldre häst som kunde sina saker det kändes mest tryggast så

Ingen av dem. Den äldre är för gammal och den yngre för dålig (osäkert kort).
Halvbariga travare för en billig peng växer på träd så välj ut den perfekta för just dig.

Jag köpte min första helt egna häst när hon var 1,5 år,tömkörd och satt i vagn en gång!
Då hade jag bara hjälpt till lite hos en kompis ett par år och skaffat tränarlicens!
Nu är hon fyra år och startklar (nästan) och vägen dit har varit en kanonupplevelse!
Men det är ju såklart ett lyckoskott!
Jag kunde ju lika gärna fått tag i en tokig,bynglig häst som slagit mig sönder och samman.
Men en "gamling" skulle jag inte köpa,möjligen leasa. M

Vad kostar ungefär en medelmåttig travhäst som iallafall kan springa in lite pengar emellanåt?

Med lite kontakter kan du få en hyfsad för 25 000... Våran "gamla" häst var ute på till salu igen såg vi för 25 000, hon har en massa kapacitet men ingen har hittat rätt knappar för att få henne att vilja i loppen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar