Äldre arabsto till galopp??

Sv: Äldre arabsto till galopp??

Jo, jag förstår hur ni tänker men kolla bara på distansen där är det många hästar över arton som går distans med med en hastighet på 15- 16km/h. Är inte det också påfrestningar på en så gammal häst? Fast att den är vältränad? Jag förstår vad du menar, men hon ska bara gå ett kval på 1000m.. Sen om hon håller det för vi ju se, men om hon skulle göra det ska man ju se det som något positivt och inte negativt? Jag menar det bevisar ju att hon fast att hon är så gammal fortfaránde har något att ge? Hon är vältränad, och hon är regelbundet riden sedan iaf 5 år tillbaka.. Med både snabbjobb och lungare träning, hoppning osv.. Tack iaf för svar!

Vill bara tilläga att hon har alltid varit fräsch i ben och musklatur, har bara haft en hälta och det var en sårhälta..

Paryscha skrev:
Jo, jag förstår hur ni tänker men kolla bara på distansen där är det många hästar över arton som går distans med med en hastighet på 15- 16km/h. Är inte det också påfrestningar på en så gammal häst? Fast att den är vältränad? Jag förstår vad du menar, men hon ska bara gå ett kval på 1000m.. Sen om hon håller det för vi ju se, men om hon skulle göra det ska man ju se det som något positivt och inte negativt? Jag menar det bevisar ju att hon fast att hon är så gammal fortfaránde har något att ge? Hon är vältränad, och hon är regelbundet riden sedan iaf 5 år tillbaka.. Med både snabbjobb och lungare träning, hoppning osv.. Tack iaf för svar!

Jag önskar dig all lycka. Men jag hoppas verkligen inte att du jämför belastningen i distans med den i galopp!!!! Grenarna är så otroligt olika… Det var synd att jag över huvud taget engagerade mig, nu blir jag bara upprörd!
15- 16km/h under flera mil vs. 60-70km/h under en kilometer…
Jag tror att du missförstod helt och hållet min diskussion rörande belastningen. Men tror inte att du vill förstå. Ta en maraton löpare och placera bredvid en sprinter, låt dem tävla över sprinterdistans, vem vinner och vem får mest ont i kroppen?

Jag hade en ponny, då 14 år, som gjorde 24s över 400meter, iförd kentingtonkrokar med en ryttare (jag själv som annars red fullblod på banan) som gjorde allt för att stanna! Han skulle bara vara följehäst för att han var så snäll, men stack som en avlöning. Men sedan fick han skenben också. Han var en tufft tränad fälttävlans ponny som tränade i hopp med pappas hinderhästar, men när farten kom på kom också belastningen…

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 274
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 334
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka