Äldre arabsto till galopp??

P

Paryscha

Jag vet ett 13 årigt arabsto som ska kvalas till våren för att få meriter, har förut gått distans och har varit tränad sedan 3 årsåldern. Passade inte till distans då hon tyckte att allt handlade om att springa först, först hon gav sig aldrig. Hon såg allt som ett löp, hon är förjävligt startsnabb och hon som har henne i träning tror mkt på henne.. Tycker ni att det är fel att starta henne? :confused:

Sv: Äldre arabsto till galopp??

Jag vet vilken häst du pratar om, och är välbekant med tränaren, jag är själv tränare.
Det är inte vanligt att man tar in äldre hästar i träning, men som med allt annat finns ju undantag.
Araber är dessutom seglivade.
Jag tror inte att åldern ska vara några problem, som med alla hästar får man hålla koll på hur de tar till sig av träningen, kolla ben mm.
Galopp handlar om mycket mer än att bara vara startsnabb.

Senast ändrad av en moderator:

Hur länge får stona gå inom arabgaloppen? för det finns väl en åldersgräns?
Ingela

Nej, ingen åldersgräns för galoppörerna

Tänkte bara tilläga att hon hon har en väldigt fin stam.. e. Parys u. Wielka Ruziska ue. Rusazcie

Parys resultat:
1979 blev han placerad 1:a i gruppen av 5-åringar på banan.
1977 - löpte han 8 gånger : 2xI, 1xII, 2xIV
1978 - löpte han 9 gånger : 1xI, 2xII, 2xIII, 2xiV
1979 - löpte han 8 gånger : 4xI (Krezus St.) 2xIV (Figaro
St.,Michalow St.) unplaced (Czort St.,Witez St.)
1980 - löpte han 9 gånger : 2xIV (Kuhailan Haifi St. Orli St.)
unplaced (Witraz St.,Kurozweki St.)
1981 -löpte han 12 gånger : 3xI, 1xII, 1xIII, 2xIV
unplaced (Porownawcza St.)

1984 POLISH NATIONAL CHAMPION STALLION
1988 SVENSK RIKS CHAMPION
1988 PARIS INTERNATIONAL CHAMPION STALLION RESERVE
1988 WORLD CHAMPION STALLION RESERVE

Rusazcie Känner väl de flesta till..
Så med tur kanske hon kan få en snabb liten bebis.. :love:
Skriv gärna svar:banana:

Även om vi vill ha in fler hästtar i arabgaloppen så är det inte rättvist att ta in en häst som är fler år äldre än de flesta är när de går i pension.

Det finns hästar som kvalat och börjat gå löp vid 7 års ålder med bar resultat. Men där går nog gränsen...

Undantag är superhingsten Amer som började löpa som 12 åring i UK och tog 6 raka. Men då ska man veta att han gått som följehäst med yngre hästar och alltid visade på mer reserver än dessa.
Idag betäcker han 80 ston x 80,000:- om året.

Galopp är oerhört psykiskt påfrestande, och HUR mycket det påverkar din häst vet du inte i förväg.

Är hon liten så kanske testa med ponnygalopp. Eller varför inte point-to-point.

Galopp är en profesionell sport ochh det är inte snällt mot en dam som är i en ålder när livet ska handla om mys och pys. Tycker jag.

Men rådgör gärna med en tränare.

De som tränar araber hittar du på www.arabgalopp.com

Okej att sporten behöver få in mer hästar, men jag håller inte med dig om att åldern avgör. Jag har själv träffat hästen som frågan gäller och hon verkar stormtrivas med att ha blivit omskolad till galopphäst. Hur hon sen klarar av att löpa återstår att se.
Och angående psykiskt tror jag det är upp till var häst, hur de reser mm. Nariaat stressar väldigt sällan, det enda jag vet som gör honom nervös är när klippmaskinen åker fram, den gillar han inte! :eek:
Han reser väldigt bra, äter och dricker som han ska, far inte omkring i boxen, och ville han inte springa hade han inte gjort det.

Det beror på hur man ser det, att komma som 4-åring och springa mot svenska eliten (där du har betydligt äldre hästar) är inte lätt. Jag har dessutom varit drabbad av infektion i stallet vid flera tillfällen och det satte sina spår. Otur såsom att sadeln vid något tillfälle gled åt sidan mm.
Nariaat har inte gjort något katastrofsäsong. Och jag har nu fått svart på vitt att han vill ha längre distanser att springa. Så om du tycker han sprungit dåligt är upp till dig. Man kan inte alltid ligga på topp, jag är optimist. Nariaat kommer att vinna fler löp, det betvivlar jag inte. Det är en bra häst, med stam långtifrån "meriterat" galoppblod, ändå springer han bra mot hästar som Porter (e.Amer) och Neiron (e.Nougatin).
Jag är nöjd och det är det enda som betyder något. Jag håller på med galopp för att det är roligt, inte för att tjäna pengar! Då hade jag valt en annan syssla.

Arabgaloppen behöver respekt av galoppsverige. Att kvala ett 13-årigt sto (oavsett hästens kvaliteter) ger tyvärr inte detta. Det kommer med all säkerhet att skämtas om, och ge upphov till syrliga kommentarer som vi klarar oss utan. Tyvärr...

realist skrev:
Den här säsongen har ju inte varit speciellt lysande.:smirk:
Det där var väl onödigt.:smirk:
Alla som har hästar vet ju att hästarna går bättre vissa månader än andra. Min kompis häst vann 3 starter nästan inpå varandra, men nu så är hästen inte på pengar, kanske någon gång.
Så det beror helt och hållet på vilket underlag det är, vädret och om hästen har varit sjuk/blir.

Du behöver inte upprepa det igen.

Intresseklubben antecknar.:smirk: *NOT*

Senast ändrad:

det är säkert som ni säger, men som BJÖRKIS skriver storm trivs hon med träning!! Hon blir annars nervös, går runt i hagen och slänger med huvudet.. Vad gör man med en sån häst?? Hon lånades för att ta föl på, men vi tror på henne för hon vill och kan springa! Det har både jag och många andra konstaterat! Sen vad andra tycker spelar väl ingen roll? Ni får gärna protestera om ni vill, men det spelar ingen roll för ni känner ju inte hästen? Hon ska gå ett kvallöp för att få meriter till avkommorna som ska förhoppningsvis startas, skulle de vara fel om hon nu blivit regelbundet riden hela livet? Så länge hon trivs med det och inte tar skada? Kom gärna med svar!

z-brox skrev:
Arabgaloppen behöver respekt av galoppsverige. Att kvala ett 13-årigt sto (oavsett hästens kvaliteter) ger tyvärr inte detta. Det kommer med all säkerhet att skämtas om, och ge upphov till syrliga kommentarer som vi klarar oss utan. Tyvärr...

Skulle du skämta om det?

z-brox skrev:
Även om vi vill ha in fler hästtar i arabgaloppen så är det inte rättvist att ta in en häst som är fler år äldre än de flesta är när de går i pension.

Det finns hästar som kvalat och börjat gå löp vid 7 års ålder med bar resultat. Men där går nog gränsen...

Undantag är superhingsten Amer som började löpa som 12 åring i UK och tog 6 raka. Men då ska man veta att han gått som följehäst med yngre hästar och alltid visade på mer reserver än dessa.
Idag betäcker han 80 ston x 80,000:- om året.

Galopp är oerhört psykiskt påfrestande, och HUR mycket det påverkar din häst vet du inte i förväg.

Är hon liten så kanske testa med ponnygalopp. Eller varför inte point-to-point.

Galopp är en profesionell sport ochh det är inte snällt mot en dam som är i en ålder när livet ska handla om mys och pys. Tycker jag.

Men rådgör gärna med en tränare.

De som tränar araber hittar du på www.arabgalopp.com[/Q

Du skriver att det inte är snällt mot en så gammal dam? Men om hon VILL då?? Du borde rida henne, du skulle du förstå!

Lägger mig inte i om det är sunt eller inte att kvala ett så gammalt sto.
Jag undrar mer varför det skulle vara meriterande att kvala?
Det klarar nog de flesta hästar som är någorlunda tränade.

Paryscha skrev:
Skulle du skämta om det?
Kan tyvärr inte ignorera tråden längre…

Hemskt ledsen att säga detta, men personen i fråga kan ha rätt… Det skämtas redan en hel del om araber, även om det sägs att deras ägare är mer hispiga än hästarna… :smirk: Men bästa sättet att hantera sådant är ju att bevisa motsatsen.

Klart att det kommer att skojas friskt runt på de olika banorna när hon hamnar i programmet, men det ligger lite alvar i motsättningen. Har du tex tänkt på att om hon nu tycker att det är så himla kul att springa fort, att hon kanske inte känner efter och uppmärksammar när det börjar att ta i mot?

Varför man börjar så tidigt med tävlingshästar, precis som med oss människor, är delvis för att forma våra kroppar efter den fysiska påfrestning som vi är tänkta för.
Galoppsporten är trotts allt en form av extremsport som kräver mycket både av hjärt-lungor men även av de olika senorna mm.

Ett konkret exempel är att det genomtramp som sker i varje steg i varje galoppsprång under hela loppet innebär en många gånger större påfrestning för hästen, än tex fälttävlan. Under hoppning eller fälttävlan sker det genomtrampet under sista språnget mot hindret. Säg att det innebär ett genomtramp i 15 galoppsprång. Jämför det med de antal galoppsprång som din häst kommer att ta under ett helt lopp… Nu kommer ju inte araberna upp i samma hastigheter som fullbloden, men jag kan tänka mig att de utsätts för liknande påfrestningar.

Med tillräckligt med vilja kan människor liksom djur spränga sig själva trotts att de är vältränade. Om hon skulle få en sena eller liknande så kommer det att synas. Det är inte hennes ben jag är ett dugg rädd för, utan hennes hjärta. Trotts att hon har blivit ”kontinuerligt riden” hela livet så har hon inte utsatts för den träning som i vanligga fall anses som förutsättning för att en häst skall kunna tävla under dessa förhållanden. Hennes hjärta och syresättning har inte blivit formad under hennes växtperioder tex, osv. Just på grund av detta kan jag tänka mig att hon skulle kunna löpa större risk att överanstränga tex hjärtat och vad händer då om detta skulle ske mitt under ett lopp? :(

Förlåt om det framstår som att jag ritar faan på väggen, men det kändes som att du fått mycket kritik i form av tyckanden, men totalt saknat en konstruktiv diskussion… Jag har ingen fakta i fallet att tillföra, men kanske det jag skrivit kan vara värt att fundera över?

Men jag önskar dig all lycka, och det menar jag verkliggen! :banana:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 274
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 334
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka