Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???
Olius skrev:
Här snackar vi många år av "frihet" efter att barnet är vuxet. 36år är när många får sitt FÖRSTA barn idag och det är det minsann ingen som klagar på, med alla ökade risker det innebär.
Fast det
där håller jag inte riktigt med om. Eftersom jag är 36 och fortfarande ej skaffat barn (av diverse olika skäl) så får jag nog säga att jag möter både frågetecken från proffsen (i media bland annat) och kanske mest; bland människor i min vardag. Ingen säger ju
rätt ut att de anser att man borde ha fixat det vid det här laget, men jag vet ju hur snacket går om andra.
Och hur en del börjat "tjata" maximalt på mig och min nyblivna sambo. Nu är vi ju såna så att vi inte låter andra "bestämma" åt oss och jag blir inte så där värstans påverkad. Men nog känner jag rätt många som känt rätt mycket "press" och just klagomål på att de väntar "så länge".
Själv är jag av åsikten att det finns många
utmärkta unga föräldrar och många
utmärkta äldre. Det måste ju ändå vara individernas sak att bestämma när (eller ens OM) det är rätt för för dem att ha barn. Däremot är det ju tokigt om skälet är att "jag vill bli älskad" eller "jag vill ha en bebis att kunna klä på gulliga kläder". Men det skälet är väl lika tokigt vare sig det är en 17-åring eller en 35-åring som har det som grundskäl.
Det som är största skälet till att låta bli att vänta så länge som jag gjort är just riskerna; att det inte ens blir något barn eller att barnet får något fel. Å andra sidan: jag kan ju inte ändra mig NU och "få barn vid 25". Det är ju liksom omöjligt.
Så därför får nog jag o sambon vackert ta den risken när vi väl sätter igång. Jag ångrar inte att jag inte fått barn tidigare. Jag kommer kanske ångra att jag inte försökt tidigare om det inte blir som man tänkt sig. Men; å andra sidan; de valen jag gjort har jag ju gjort av en anledning (bland annat att jag inte haft någon partner att få dem MED under många år) och man kan väl inte hålla på och gå och älta saker man inte gjorde i all evighet heller? Om vi inte får barn; nå, då så får vi väl inrätta vårt liv efter det och leva fullödigt trots det. Och jag
vet att man kan det! (Även om jag sedan jag var tonåring bestämt vetat att jag VILL gärna ha barn. Men; för min del så vill jag också ha en person till att dela den erfarenheten och ansvaret med.)