åldern sjunker på att skaffa barn???

Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Zlatan skrev:
Jag har också reagerat på det. Jag har ingen aning om varför det är så men det är väldigt många tjejer som vill skaffa barn innan de fyllt 20.

Jag tror att det blivit trendigt, när Brittan går och skaffar barn undrar man ju, men förstår samtidigt att tjejerna som växt upp med henne också vill ha barn då.

Men jag tror inte att det är någon allmän trend, den stora skaran blir nog äldre och äldre förstföderskor ett tag till.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Min syster fick en dotter nu i mars. Syrran är 21 och världens bästa mamma!
Och Doris är det bästa som hänt mig på länge, och nu behöver jag inte tänka på egna barn. Jag har ju Doris att förse med ponnyer osv osv :D :D :love:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag anser väl lite att om man planerar barn så ska man hellst ha fast jobb i alla fall, så att man vet att man kan klara sig.
Alla vill inte utbilda sig, men visst är det i alla fall bra att ha gått klart gymnastiet.
Att tjejer som inte gått ur gymnasiet planerar barn innan de gått klart tycker jag är synd...
Jag tror absolut inte att unga mammor och pappor är sämre än någon annan, det finns de som är 30 som är riktigt illa. Kanske har de tom mer ork än de på 35!

Fick min son när jag var 24 och det är ju absolut inte ungt om man tittar häromkring, för mig kändes det väldigt lagomt, i gymnasieåren hade jag absolut inte varit mogen för det alls, då var man ju upptagen med att bara leva :bump: !
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Vad är problemet med att få barn tidigt?

*Chansen att få ett med någon missbildning/mongolid ökar drastiskt med åldern.

*Får du barn när du är 18 är du 36 år när barnet är 18, tänk va underbart!! Här snackar vi många år av "frihet" efter att barnet är vuxet. 36år är när många får sitt FÖRSTA barn idag och det är det minsann ingen som klagar på, med alla ökade risker det innebär.

*Utbildning och karriär säger ni då. Varför skulle det vara svårare att plugga med barn än att jobba? Visst, det första året får man väl göra en paus, precis som från jobb, men det har man ju rätt bra tid att ta igen sedan då man inte ens fyllt 20 ens.

Tycker att folk väntar på tok för länge nuförtiden helt enkelt. Det har liksom idiotförklarats lite att ens tänka på barn innan man har 2 fasta bra betalda jobb, villa, stor bil och varit ett par i minst 10år.

/Ola 32år - Som önskar att han o frun skaffat barn när de varit tillsammans i 2 år istället för att vänta till 12:e året :crazy:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Scilla skrev:
Eh.. varför skulle det vara värre att vara tonårsförälder i 55-60 än i 35-40? det beror väl helt på hur man uppfostrar barnen och hur man funkar som familj. Får man problem eller har det jobbigt att uppfostra en tonåring så hänger det nog inte på åldern utan på hur man är som person.

Du har inga egna tonåringar va! :devil: :crazy: :confused:

Det är meningen att barn SKA ha en frigörningsprocess i den åldern!!! Friska barn har det...
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Olius skrev:
Här snackar vi många år av "frihet" efter att barnet är vuxet. 36år är när många får sitt FÖRSTA barn idag och det är det minsann ingen som klagar på, med alla ökade risker det innebär.
Fast det där håller jag inte riktigt med om. Eftersom jag är 36 och fortfarande ej skaffat barn (av diverse olika skäl) så får jag nog säga att jag möter både frågetecken från proffsen (i media bland annat) och kanske mest; bland människor i min vardag. Ingen säger ju rätt ut att de anser att man borde ha fixat det vid det här laget, men jag vet ju hur snacket går om andra. :crazy: Och hur en del börjat "tjata" maximalt på mig och min nyblivna sambo. Nu är vi ju såna så att vi inte låter andra "bestämma" åt oss och jag blir inte så där värstans påverkad. Men nog känner jag rätt många som känt rätt mycket "press" och just klagomål på att de väntar "så länge".

Själv är jag av åsikten att det finns många utmärkta unga föräldrar och många utmärkta äldre. Det måste ju ändå vara individernas sak att bestämma när (eller ens OM) det är rätt för för dem att ha barn. Däremot är det ju tokigt om skälet är att "jag vill bli älskad" eller "jag vill ha en bebis att kunna klä på gulliga kläder". Men det skälet är väl lika tokigt vare sig det är en 17-åring eller en 35-åring som har det som grundskäl.

Det som är största skälet till att låta bli att vänta så länge som jag gjort är just riskerna; att det inte ens blir något barn eller att barnet får något fel. Å andra sidan: jag kan ju inte ändra mig NU och "få barn vid 25". Det är ju liksom omöjligt. ;) Så därför får nog jag o sambon vackert ta den risken när vi väl sätter igång. Jag ångrar inte att jag inte fått barn tidigare. Jag kommer kanske ångra att jag inte försökt tidigare om det inte blir som man tänkt sig. Men; å andra sidan; de valen jag gjort har jag ju gjort av en anledning (bland annat att jag inte haft någon partner att få dem MED under många år) och man kan väl inte hålla på och gå och älta saker man inte gjorde i all evighet heller? Om vi inte får barn; nå, då så får vi väl inrätta vårt liv efter det och leva fullödigt trots det. Och jag vet att man kan det! (Även om jag sedan jag var tonåring bestämt vetat att jag VILL gärna ha barn. Men; för min del så vill jag också ha en person till att dela den erfarenheten och ansvaret med.)
 
Senast ändrad:
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

ancan skrev:
Det är meningen att barn SKA ha en frigörningsprocess i den åldern!!! Friska barn har det...
Fast den där frigöringsprocessen ser ju i ärlighetens namn rätt olika ut. Jag och mina vänner var och är fullständigt "friska", men var nog inte särskilt jobbiga som tonåringar. Och jag hade inte så många JÄTTEduster med mina föräldrar. Jag drack inte, rökte inte, så de hade det nog rätt "lätt". Eller menar du att det var något "fel" på mig? ;)
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Nä, det är säkert många som har hård press från föräldrar/svärföräldrar eller kanske syskon som redan ynglar av sig.

Men det känns mer som att folk tycker det är en ren katastrof och livet förstört osv om en tjej blir med barn i 18-20års åldern. Varför då liksom??

Och nej, inte går man o ältar varför det inte blev barn tidigare, men visst dyker tanken upp speciellt om man haft samma partner hela tiden. :love:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Olius skrev:
*Får du barn när du är 18 är du 36 år när barnet är 18, tänk va underbart!! Här snackar vi många år av "frihet" efter att barnet är vuxet. 36år är när många får sitt FÖRSTA barn idag och det är det minsann ingen som klagar på, med alla ökade risker det innebär.

ja men tänkt då om du får barnet när du e 36 tänk va du kunnat leva innan då i 18år bara levt livet SOM UNG....

jag vill absolut inte vara så gammal när jag får barn men jag tycker iaf som n¨ågon skrev att de e ju bra om man går ut gymnasiet innan iaf.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jodå vi har två tonåringar (18 och 13) i familjen men inte kan jag påstå att min sambo (som går under din ålders kategori) tycker det är speciellt jobbigt...

De är två ordentliga barn som inte gör speciellt mycket väsen av sig, visst har det hänt att de testar gränser men de gör inget vi inte kunnat hantera eller upplevt som jobbigt. Tvärtom tycker vi (min sambo) och jag att tonåren är en spännande tid, det är kul att se barn växa upp och bli vuxna och bli självständiga... det är ju då du ser om du lyckats leda dem in på rätt väg. Och ja vi är stolta över att det gått så bra för dem och att det går att disskutera med dem... vilket många föräldrar har problem med (jag blir ibland helt stum när jag ser tonåringar som behandlar sina föräldrar som något katten släpat in never ever de hade kunnat göra så i vårat hus). Vi har redan från början satt ner foten och markerat vad som är acceptabelt och vad som inte är det... Och tro det eller ej men de tycker det är helt ok och rättar sig efter det.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Liten sido-fråga - vad skulle du säga om 18-åringen kom hem nu och sa att h*n skulle bli förälder ?

Jag har själv funderat på hur jag skulle reagera - och tyvärr - känns det som om det är lite olika beroende på om det är son eller dotter som kommer hem och skall bli förälder. Konstigt va !!!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Bägge tonåringarna är två helt olika individer så min reaktion hade nog varit därefter och inte beroende på könet.

Eftersom vi även har en 2-åring och 18 åringen vet att med en 2 åring som minskar ens frihetsramar ordentligt :D dessutom är jag höggravid och har inte jordens lättaste graviditet..
Så skulle jag bli oerhört förvånad om hon tog det beslutet att bli med barn.. Men beslutet är hennes och det är inget jag skulle bli arg eller upprörd över för jag vet ju att allt går. Hade det gällt pojken så är han så otroligt barnkär så det hade nog snarare varit väntat (iaf om han är lika barnkär som nu).
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Nej, självklart hade hon redan gått ur gymnasiet (eller rättare sagt hoppat av när hon var 17). Det var inte på så sätt att barnen "hindrade" henne från att plugga vidare. Jag menar bara att jag är orolig för henne, för som jag har sett det då blir det bara svårare och svårare att få jobb om man är outbildad och börjar bli "äldre". Redan 30-35 åringar utan utbildning kan ju ha riktigt svårt att ta sig in på arbetsmarknaden...
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Olius skrev:
Men det känns mer som att folk tycker det är en ren katastrof och livet förstört osv om en tjej blir med barn i 18-20års åldern. Varför då liksom??
Ja, varför... det kan man undra! Det undrar jag med. Jag har aldrig sett det så. Jag är enormt tacksam över mina föräldrar som jag är övertygad om att de inte sett det som en enorm katastrof om jag fått barn vid 20 och ej heller ser det som en enorm katastrof att jag inte har det idag.

Andras åsikter kommer alltid att finnas om man ligger utanför "det normala" - är man yngre så får man höra att man ska vänta, är man äldre så tjatas det om att sätta igång och om riskerna.
Jag tycker inget av tjatet är speciellt befogat.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Lite lustigt att det kommer från en som inte fyllt 20 att livet skulle vara slut när man är 36 :smirk:
Det är väl fantastikt att kunna leva livet när du är 36-40 år gammal med bra ekonomi och barnen utflugna. Det finns liksom INGET man inte kan göra då ju.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Samtidigt kan jag tycka att "om man skaffar barn tidigt , var tar då det roliga vägen när man är 36 tex"?Barnen har hunnit bli vuxna å flyttar hemifrån.Om man skaffar barnen lite senare, eller åtminstone med lite längre mellanrum hinner man ju njuta av att ha dem hemma hos sig så mkt längre :) (usch nu tror jag att jag börjar tänka som en mamma oxå, inte bra ;) )
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag väljer att i stället bli upprörd över att människor som inte kan ta hand om sig själva och/eller sin relation skaffar barn för att lappa ihop sin egen själ eller ett trasigt äktenskap.

MVH Fredrika
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

tick-tack, tick-tack... du tror inte det är den biologiska klockan som kört igång? ;) :)
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Så som det ser ut i sverige just nu så tycker jag bara det är dumt att skaffa barn innan man är klar med gymnasiet, just med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut.

Jag fyller 20 i vinter, jag vill ha barn nu men tänker vänta, för jag vill ha ett fast jobb, en bra inkomst och framför allt, ett eget hus, innan jag sätter ett barn till världen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp