åldern sjunker på att skaffa barn???

Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

pmm skrev:
Så som det ser ut i sverige just nu så tycker jag bara det är dumt att skaffa barn innan man är klar med gymnasiet, just med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut.

Jag fyller 20 i vinter, jag vill ha barn nu men tänker vänta, för jag vill ha ett fast jobb, en bra inkomst och framför allt, ett eget hus, innan jag sätter ett barn till världen.

Jag tycker detta låter väldigt klokt. :bow:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag tycker detta är väldigt intressant..En kompis dotter är 15 i år och hon och hennes pojkvän sitter nu och försöker få barn :eek:
Hon bor hemma och ska inte gå gymnasiet säger hon och hon blir ju inte låst eftersom min kompis kan ju ta hand om sitt barnbarn och ställa up lite som mormor. :crazy: :eek:

Hon ska bara ha barn för att de är gulligt :crazy:

Jag anser att när man PLANERAR barn så ska amn väl för fan ha en stabil ekonomi så man kan försörja ungen sedan??Eller är jag helt ute och cyklar??

Jag skulle ALDRIGg skaffa barn innan jag har jobbat några år köpt hus köpt de möbler jag vill ha och rest ochleft mitt liv och att jag känner nä nu är de något som fattas i mitt liv!
Tycker de är oansvarligt att skaffa barn när amn inte har en stabil ekonomi och att man inte ens FÖRSÖKER få de innan.
Visst olyckor kan hända om amn inte kan ta ett ansvar att skydda sig.
Då är de bara att bita i det sura äpplet och ta koncikvenserna av att slarva!

Alla som har fått barn vid 16 års åler och idag har jobb kan tacka att de har så jäkla snälla föräldrar eller andra som ställer upp för en!
Utan dom skulle de bli ett socfall llivet ut!
Hur kan man skaffa barn för att ta för givet att alla andra runt om kring skall ställa upp för en??

Som en skrev hon hade en som kunde ta barnet då och då när hon var i skolan.. eller ta med sig barnet till skolan!
De är oansvarligt tycker jag.. de andra ska väl inte störas av ett barn
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Det här är ganska knivigt har jag kommit underfund med. Jag ska ha mitt första barn i april nästa år, jag har inget hus, jag är inte gift, jag har ett jobb men som doktorand så lönen är inte fet om man säger så.

Jag har genom min uppväxt fått det inpräntat att det skulle vara en katastrof om jag skulle bli gravid (och trott på det själv) innan dessa parametrar med hus, utbildning mm skulle vara fixade...nu kan jag tycka att det var lite väl mycket skrämselpropaganda :angel: .

Jag tror inte det är de matriella tingen i vår uppväxt som gör oss till lyckliga, trygga, bra människor. Tvärtom så tror jag att genom att inte få allt serverat och perfekt efter normen ger en ödmjukhet (förhoppningsvis) och tolerans mot andra människor. Jag kan få ångest när jag tänker mig in i dessa människors liv som har allt fixat som det "ska vara" de skaffar utbildning, jobb, sitt hus, sin man, sina barn vid rätt tidpunkt och ser sååå lyckliga och perfekta utifrån.

Nu menar jag inte att det rätta är att strunta i alla normer och skaffa barn som 14-åring men det viktigaste är i alla fall att man känslomässigt klarar att ta hand om sina barn inte matriellt (förutom det basala då förstås) och det finns lite tanke bakom. Varför har man behov att att skaffa detta barn?????

Är det för att man har tråkigt och inget att göra eller för att man vill uppfostra ett barn och se detta barn växa upp och förhoppningsvis ge det en plattform att stå på i livet.

Det är ingen katastrof att skaffa barn tidigt, katastrofen kommer när barnet inte blir väl omhändertaget eller blir till ett misstag i sina föräldrars ögon.
 
Senast ändrad:
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Det finns dom som skyddar sig men det händer endå, och inte vill göra abort av olika orsaker. Olyckor häner, behöver inte bara vara slarv eller omogenhet.

Sen är det ju klart att det finns dom som är mognare tidigare än andra, alla är olika.

Alla människor har väll nästan någon att tacka.
Har man ett snällt och tyst barn så går det väll bra att ta med det.
Är väll ingen som blir störd då? Hon har säker hört sig för och jobbat lite(frågat runt osv.) för att få ta med barnet till provet osv.

Självklart finns det puckon som igentligen aldrig ens skulle fundera på att skaffa barn men sen finns det även dom som faktiskt klarar av det med eller utan snälla människor som stället upp.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Kamjin skrev:
Visst olyckor kan hända om amn inte kan ta ett ansvar att skydda sig.
Då är de bara att bita i det sura äpplet och ta koncikvenserna av att slarva!

Nä men nu får du ta och ge dig, man kan bli gravid utan att slarva fröken. Jag har en son på 5 år som är tillverkad trots p-piller och det var inget slarv med i bilden.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jo självklart MEN de finns alltid detta MEN i varje mening=)
Jag tycker och kommer tycka att skaffar man barn gör man de för man själv vill och inte för att andra ska ta hand om de..
Väljer man att inte göra en abort så får man också då se till att HELT själv (pappan och mamman till barnet) ta hand om de man producerat!

De går inte att tänka.. men vadå de går bara man vill.. min mamma kan ju sitta barnvakt medans jag är i skolan och skriver prov, sen kan ju mormor sitta barnvakt då och då så jag kan festa och va med kompisarna mm mm!

De är inte ett moget handlande tycker iaf jag!

Man har alltid ett val även om det nu är en olycka..faktiskt...
Om man inte upptäcker de i månad 7 men om man gör ett grav test varje månad så slipper man få sånna överraskningar!

De är inte bara att skaffa barn lika väl som de inte bara är att skaffa en häst..Man ska väl ha råd att försörja hästen och ge de bästa tänkbara????

Vet en som var 17 år när hon fick barn som var planerat. Åhh de älskade varandra och livet lekte de skulle alltid vara dom..En typisk tonårsförälskelse
De skulle ju gå så bra och sjääälvklart skulle ju hennes mamma ställa upp och ta ledigt från jobbet för att ta hand om sitt barnbarn så hon kunde gå i skolan!
Men hennes mamma vägrade och de hade hon inte riktigt räknat med :smirk:
Ungen kom ut,skolkamraterna vägrade ha en skrikandes unge på lektionerna en unge skriker när den är hunrig mm.
Sånt stör sedan tycker jag inte att ett nyfött barn har på en skola att göra.
Ungen kommer få tillbringa nog så många år där i framtiden iaf :smirk:

Hon fick alltså hoppa av gymnasiet.. pappan till barnet ville inte längre vara pappa så han ha hej då och drog!
Där står hon nu 17 år ensamstående till ett barn utan utbildning och hennes mor gjorde rätt tycker iaf jag.
Anser man att man är så mogen och vuxen att ta ansvar om ett barn är man lika vuxen och mogen att föra sin egen ekomomi och flytta hemmifrån!

Nu var de inte lika roligt längre för alla hennes kompisar fortsatte att festa och levde sin barndom!

Hon satt nu själv i sin lägenhet utan kompisar, utan utbildning!
Hon fick leva på soc och hade knappt till mat hon kunde inte köpa kläder till ungen utan fick åka till uff/myrorna för att köpa kläder :crazy:

Nu när hon är 22 är hon fortfarande ensamstående går på soc och knarkar för att ens orka leva med den press hon har idag.
Ingen jävel som vill ha henne in på arbetsmarknaden hon har ingen utbildning och måste gå i skolan först 3 år för plugga in gymnaasiet sedan ytterligare några år för att bli de hon nu vill bli.
Hennes framtid ser allt annat än ljust ut måste ajg säga och hennes pencion kommer bli sk fattigmanspencion!


Det kan hon inte för de har hon inte råd med att ta studielån för hon har inte råd att betala tillbaka de sen :crazy:

Ungen får aldrig leksaker de kan aldrig hitta på roliga saker för de har aldrig pengar. Veckan innan pengarna kommer den 27 gråter ungen av hunger för de är så fattiga och de går ner en massa kilon varje månad innan hon får pengar igen!

Va fan är de för liv att erbjuda ett barn??

Skakar på huvudet...

Hade de handlat om ett djur hade man blivit anmäld för vanvård för länge sedan :crazy:

Man måste tänka längre än vad näsan räcker ... visst ett barn är gullisnuttigt värre.. MEN dom kostar pengar och inte så lite heller har man inga pengar ska man inte skaffa barn tycker ja!


Hon ångrar inte barnet som hon älskar så klart MEN hon ångrar att hon inte väntade!


Sen så finns de ju de ungar som är födda med silverskeden i käften där deras föräldrar kan anställa en barnflicka till ungen så kan 16 åringen gå i skolan som vanligt.
Sen om de är rätt eller fel tja smaksak

Usch ni får ursäkta jag kan knappt disskutera detta ämne längre.. Känner hur förbannad jag verkligen blir ghaaaaaaaaaa*skriker rakt ut* jag får nog faktiskt lämna denna tråd innan jag exploderar av ilska inte på någon utav er här inne men på själva systemet som är idag!
Jag tillhör väl de gammelmodiga som anser att man ska ta ansvar för de liv man sätter till...


Tack och adjö från mig :bow:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Kamjin skrev:
Ungen får aldrig leksaker de kan aldrig hitta på roliga saker för de har aldrig pengar. Veckan innan pengarna kommer den 27 gråter ungen av hunger för de är så fattiga och de går ner en massa kilon varje månad innan hon får pengar igen!

Va fan är de för liv att erbjuda ett barn??
:

Är detta sant :eek: . Stackars barn!

Min åsikt om saken är att man skall inte skaffa barn om man inte kan ta hand om dom, vore man då 15 år eller 45 år!

OCH det är mycket roligare om ekonomin är någorlunda stabil, inte kul om man måste neka sitt barn saker som "alla andra" får. De första åren spelar det inte så stor roll men senast i skolåldern skall det vara cyklar, skidor, utfärder mm som kostar, och nu talar jag inte om lyx utan bas-saker!

Min man har "gamla föräldrar" (var över 40 då han föddes) och jag vet få människor som är så trygga i sig själv som han är.

Varför är det så viktigt med "frihet" som nån skrev, att om man får barn ung så har man mycket frihet sedan. Frihet att göra vad? Kan man inte göra dessa saker även fast man har barn? Och varför överhuvudtaget ha barn om man bara vill ha "frihet"?? :confused:
Jag har själv barn och det har inte hindrat mig från att göra saker jag verkligen velat göra.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag håller inte med dig, visst fallet du skrev om var inget roligt dock.

Om man aldrig får lämna ifrån sitt barn för att det är ens egna så skulle nog ingen göra någonting. Vad är det för fel att lämna barnet hos sina mor/farföräldrar någon gång om man vill gå ut och äta ifred eller se en bio? Det handlar väl bara om att ställa upp för varandra, en snäll handling och inget dumt?:confused:
Är min syster som är 40 år omogen som brukar lämna sina två döttrar här när hon ska iväg och handla eller kanske iväg på en kräftskiva? Vet inte hur din familj fungerar men här täcker man upp för varandra.

Man kan inte göra en abort bara för att man inte har det så bra ekonomiskt, är inte det egoistiskt om något? Välja och vraka bort liv bara sådär kan man ju inte göra?? :(
Det finns ekonomisk hjälp att få i Sverige, och i alla fall jag tycker att det är bra.
Du får abort att låta som något lätt. Jag själv gick igenom ett missfall, jag var grymt ledsen efter det och kan inte ens tänka mig hur abort skulle kännas.
Min pojkvän är en sådan som du kallar 'född med silversked i käften', och visst får vi mycket hjälp ekomiskt men vi ska ta hand om vårat barn själva.
Det du säger om att man ska få ta ansvar för det liv man sätter till antar jag att du menar ekonomiskt. Då ska du väl ta läkarvården också, ska inte den också få betalas själv?
Är lite dålig parallell men då kan man väl säga att de som röker och sedan får cancer även ska få betala för sin vård. Men men..
Visst olyckor kan hända om amn inte kan ta ett ansvar att skydda sig.
Då är de bara att bita i det sura äpplet och ta koncikvenserna av att slarva!
;)
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

pmm skrev:
Så som det ser ut i sverige just nu så tycker jag bara det är dumt att skaffa barn innan man är klar med gymnasiet, just med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut.

Jag fyller 20 i vinter, jag vill ha barn nu men tänker vänta, för jag vill ha ett fast jobb, en bra inkomst och framför allt, ett eget hus, innan jag sätter ett barn till världen.


otroligt bra svar :bow: jag är i exakt samma sits och vill detsamma men tänker vänta på det du me väntar på. fast jag e då 19år. (igår den 19e=) :bump:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Kamjin skrev:
Om man inte upptäcker de i månad 7 men om man gör ett grav test varje månad så slipper man få sånna överraskningar!

Vet du vad ett gravtest kostar? Ska man då varje månad slänga ut pengar på det ifall att? Det lät konstigt, jag förmodar att du varje månad testar dig eftersom du har pojkvän eller har ni inte sex?





Kamjin skrev:
Hon fick leva på soc och hade knappt till mat hon kunde inte köpa kläder till ungen utan fick åka till uff/myrorna för att köpa kläder :crazy:
Nu när hon är 22 är hon fortfarande ensamstående går på soc och knarkar för att ens orka leva med den press hon har idag.

Jag har bekanta som också lever på soc och ingen av dom måste köpa kläder på UFF/ Myrona, så dålig är inte normen.


Kamjin skrev:
Det kan hon inte för de har hon inte råd med att ta studielån för hon har inte råd att betala tillbaka de sen :crazy:

Man betalar tillbaka studielånet efter att man studerat klart och inte undertiden man studerar.

Kamjin skrev:
Ungen får aldrig leksaker de kan aldrig hitta på roliga saker för de har aldrig pengar. Veckan innan pengarna kommer den 27 gråter ungen av hunger för de är så fattiga och de går ner en massa kilon varje månad innan hon får pengar igen!

Pengarna kommer den 25:e och är det så att barnet gråter av hunger så är det din skyldighet att anmäla detta!
Kamjin skrev:
Hade de handlat om ett djur hade man blivit anmäld för vanvård för länge sedan :crazy:

Varför anmäler inte ni som vet om detta då? Anmälan kommer inte av sig själv vet du någon måste anmäla det!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

vendelay skrev:
Jag håller inte med dig, visst fallet du skrev om var inget roligt dock.

Om man aldrig får lämna ifrån sitt barn för att det är ens egna så skulle nog ingen göra någonting. Vad är det för fel att lämna barnet hos sina mor/farföräldrar någon gång om man vill gå ut och äta ifred eller se en bio? Det handlar väl bara om att ställa upp för varandra, en snäll handling och inget dumt?:confused:
Är min syster som är 40 år omogen som brukar lämna sina två döttrar här när hon ska iväg och handla eller kanske iväg på en kräftskiva? Vet inte hur din familj fungerar men här täcker man upp för varandra.

Om du läste tråden noga så stod det att tjejen ifråga väntade sig att blivande mormor skulle ta ledigt från jobbet för att ta hand om barnet så att mamman kunde gå i skolan. Skillnaden är milsvid mellan det och att ta hand om sina barnbarn nån gång :smirk:

Sorry men har man satt barn till världen skall man ta hand om dom, det är inte samhällets eller blivande mormors sak att göra det.... Vi har mycket bra system här i Norden med utbyggd dagvård etc och allt går att ordna bara man anstränger sig.
Fast jag fattar nu inte varför barnet i Kamjins tråd inte kunde vara på dagis efter föräldraledigehten så att mamman kunde börja gymnasiet igen??? Det handlar om att mamman borde ta tag i sitt liv tycker jag! Barnet är det synd om, trodde inte att nån hade det så illa att det inte finns mat på bordet. Nån borde anmäla detta!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Den mamman måste sätta sina pengar på fel ställe för jag vet ingen unge , vars föräldrar går på soc som behöver gråta av hunger.Min kompis går på soc å har det hur bra som helst, köper massor av kläder varje månad till sig själv, hennes föräldrar lånar absolut inte pengar till henne eftersom de inte har råd.
Man brukar få ngt på 6000kr i bidrag å sedan får man barnbidraget så det blir nästan 1000 kr till.Förstår inte var den här mamman lägger sina pengar me när du skriver att hon knarkar så antar jag att pengarna går till hennes knark istället för mat till ungen då knark är jävligt dyrt. :crazy:
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

pmm skrev:
Så som det ser ut i sverige just nu så tycker jag bara det är dumt att skaffa barn innan man är klar med gymnasiet, just med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut.

Jag fyller 20 i vinter, jag vill ha barn nu men tänker vänta, för jag vill ha ett fast jobb, en bra inkomst och framför allt, ett eget hus, innan jag sätter ett barn till världen.

Jag tycker inte alls att det låter så bra. För det betyder att folk som har normala inkomster och bor i lägenhet inte borde skaffa barn. Vem har sagt att hus och ökad inkomst inte löser sig på vägen menar jag, måste allting vara perfekt INNAN barnet kommer s.a.s?

Sen påstår jag såklart inte att singletjejer i 17års åldern ska börja skaffa en massa barn. Men det här extrema väntandet till karriär och hus och allt annat är perfekt vid 35-40års åldern, är jag skeptisk till.
 
Senast ändrad:
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

jag har en släkting som fick barn som hm...19-20årig och var redan då inne i värsta gänget så ungen fick tas om hand när hon va 4-6år nåt sånt efter att mamma deckat o en massa o ungen fått ta hand om mamma bland annat när de va ute o cyklade o mamman bara rammlade ihop...då¨sprang den lilla tjejen hem och fick ringa ambuland....ibland kom inte mamman hem på mornarna heller och ungen fick inte mat m.m stackarn vilket liv...=( så kan det gå men behöver inte bli så alltid men jag kom på det när ni snackade om knark...
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Jag och sambon skaffade barn trots att ingen av oss hade fast jobb, vi låg inne i lumpen bägge två men jag fick avbryta. Vi äger visserligen ingen villa ( ännu ) men en Volvo iallafall.

Han har fast jobb och jag är sjukpensionär och vi får ut ganska bra med pengar varje månad, så pass bra att vi börjar se oss om efter antingen en villa eller en insatslägenhet.

Så visst går det att lösa efter vägen!!!!
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

ainasoja skrev:
Vet du vad ett gravtest kostar? Ska man då varje månad slänga ut pengar på det ifall att? Det lät konstigt, jag förmodar att du varje månad testar dig eftersom du har pojkvän eller har ni inte sex?

5 gravtest 70 kronor på nätet, räcket ett tag, inte så dyrt tycker jag. Men jag tycker inte man ska behöva testa sig varje månad.

Resten är inte till dig Ainasoja ;)

"Hon satt nu själv i sin lägenhet utan kompisar, utan utbildning!
Hon fick leva på soc och hade knappt till mat hon kunde inte köpa kläder till ungen utan fick åka till uff/myrorna för att köpa kläder

Nu när hon är 22 är hon fortfarande ensamstående går på soc och knarkar för att ens orka leva med den press hon har idag.
Ingen jävel som vill ha henne in på arbetsmarknaden hon har ingen utbildning och måste gå i skolan först 3 år för plugga in gymnaasiet sedan ytterligare några år för att bli de hon nu vill bli.
Hennes framtid ser allt annat än ljust ut måste ajg säga och hennes pencion kommer bli sk fattigmanspencion!"


Jo jo det låter ju illa men hallå!!!...denna människa (tror jag) faller inte på att hon har barn.
Man börjar inte knarka bara för att man har fått en unge. Varje människa gör sina egna val oavsätt om man har an taskig morsa eller har fött ett barn tidigt.

Varför skulle inte hon kunna vara barnledig och sen skola in barnet på dagis och gå klart gymnasiet?? det finns både lån och bidrag och hjälp från staten att ta till, underhåll från pappan i fråga borde även tillkomma.
Efter dessa år så har hon samma utgångsläge som de flesta i detta land med undantaget att hon har dagisavgiften som för övrigt är inkomstprövad och inte borde bli så hög när hon ska vidareutbilda sig, om hon vill.

Att hon missar fester och dyl..jo det är ju synd :angel: men jag vet att man kan få en stödfamilj som kan vara barnvakt och avlasta några gånger i månaden om man är ung ensamstående förälder....

Att använda sitt barn som ursäkt för att man inte har lyckats (läs deckat ner sig) här i livet är 1000 gånger mer omoget än att råka bli på smällen som tonåring.
 
Senast ändrad:
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Sen påstår jag såklart inte att singletjejer i 17års åldern ska börja skaffa en massa barn. Men det här extrema väntandet till karriär och hus och allt annat är perfekt vid 35-40års åldern, är jag skeptisk till.[/QUOTE]

Håller med dig helt. Om man börjar försöka skaffa barn först i 35-40 kan det ju dessvärre visa sig vara svårare att bli gravid. Även grav.komplikationerna är fler. Kroppen är, när det gäller barnafödande, i sitt esse i yngre år. Själv har jag prövat bägge delarna (barn som ung och äldre) och visst var det mesta lättare när man var yngre. Tonårsbarn var också som någon här påpekat lättare att hantera när man själv var yngre. Utbilda sig kan man faktiskt gärna göra när man har småbarn (det var lättare än att jobba tyckte då jag). Det finns fördelar med att vara äldre också; man är lugnare, har bättre ekonomi och jobb.

Med facit i hand skulle jag om jag fick göra om det välja att föda barn som ung men det är ju också olika hur man är. Det måste vara upptill var och en att följa sin egen övertygelse.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

*knapplån*

man ska skaffa barn när man är redo. Om det är när man är 17 eller 37 är upp till var och en.

Men visst underlättar stabil ekonomi och stabilt förhållande.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

Har en kompis som har en son på 5 och ett halvt.
Hon är lika gammal som mig, 20 år.
Hon fick honom när vi gick i åttan, pappan har aldrig varit närvarande eller vad man ska kalla det.
Hon har inte gjort klart gymnasiet. Hon lever på bidrag, och pluggar på komvux.

Ingen borde skaffa barn när man är så ung.
 
Sv: åldern sjunker på att skaffa barn???

´*låna knapp*

Är 22 och väntar första barnet i december.. pluggar och jobbar på ändå :) I vår kommer jag bara läsa kurser på distans för att inte tappa efter så jag kan vara hemma med barnet och dess pappa och min mamma hjälper mig att sen passa dem de kvällar jag jobbar.. Så det ändrar inte mitt liv när det gäller studier och jobb :) Får bara något mer att älska och sköta :) *längta*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp