ålder vid dagis??

M

milles mamma

hur gammla var ert barn när de började dagis?
hur gammal var ert barn när ni sökte dagisplats?
 
Sv: ålder vid dagis??

Jag hade lyckan att kunna skiftarbeta med maken ända fram tills sonen var precis två år. Sökte nog sex månader innan tror jag.
 
Sv: ålder vid dagis??

Elin var 20 månader och Fredrik var 17 mån. Men jag har lagt upp det så att de gått bara tre dagar i veckan och från och med september i år, Fredrik har fyllt två år går de fyra dagar i veckan mellan 09 och 14...
Hellre lite mjukstart än kastas in med fulla dagar....
 
Sv: ålder vid dagis??

Jag har varit väldigt lyckligt lottad som kunde gå hemma med barnen till den yngste var fem år.(den äldsta var 7½ då).

Jag har sedan kunnat jobba halvtid, och har därför nästan alltid varit hemma när mina barn kom från skolan.
Detta är ngt jag prioriterat oerhört mkt, dels pga av min egen vilja och önskan om det, men även för att jag varit ensam med dom mestadels, och inte haft någon släkt i närheten som kunnat hjälpa till emellanåt...
 
Sv: ålder vid dagis??

Lillan var runt 1 1/2 när hon började hos dagmamma , gick där ett år sedan flyttade hon över till förskola nu i höst. Har funkat kanon, hon diggar starkt sin förskola:)
 
Sv: ålder vid dagis??

David var 1 år och 10 mån. Ellen kommer att vara 16-17 mån när hon börjar.
I vår kommun får man söka tidigast 6 mån innan man vill ha plats och så lovar de plats inom 4 mån...yea right... vi fick vänta i 9 månader på plats till David :smirk:
 
Sv: ålder vid dagis??

Jakob var 1 år o nån vecka när han började dagis.
Men det har gått superbra o han stortrivs!!!

Sen har jag ett bra schema som gör att han inte behöver gå så långa dagar ut, vilket gör att han orkar hålla igång hela dagen.

Vi ansökte om dagisplats när han var 6 månader.
 
Sv: ålder vid dagis??

Våra var 2 och tre år. Vi fick skolade in veckan efter vi hade ringt.
 
Sv: ålder vid dagis??

Kan bara svara för en kompis räkning villket var ett extremt fall. Hennes son var tvungen börja på dagis vid 6 månaders ålder. Han fick dispans, min kompis hade inte råd att vara föräldraledig utan var tvingad ut och jobba. Detta var visserligen för drygt 20 år sedan, men ändå.
 
Sv: ålder vid dagis??

Min dotter var 15 månader. Hon har gått i två månader nu och hon älskar att gå på dagis och travar glatt dit på mornarna. Hon gillar att umgås med andra barn och det är ett litet dagis med 14 barn i blandade åldrar. Hon går 8.30-15.30 varje dag. Ärligt talat är jag övertygad om att hon är mycket lyckligare av att gå på dagis och få träffa andra barn och vuxna än att vara hemma på heltid. Men det beror ju så klart på vilken typ av unge man har, min har alltid trivts när det är mycket folk och liv i luckan.

Tror att vi anmälde henne när hon var 6 mån.
 
Sv: ålder vid dagis??

Sonen var 3 år när han började på dagis. Han är typen som ännu idag när han går i förskolan tycker att dagis och sånt är onödigt, att vara hemma är mycket bättre. Bor i liten by på landet så här får alla barn plats på dagis när man så önskar, så inget köande.
 
Sv: ålder vid dagis??

Min dotter var ett år och ett par veckor när hon började på dagis. Vi sökte dagisplats ca 4 måndader innan.
 
Sv: ålder vid dagis??

Han var 15 månader gammal. Sökte 6 månader innan för att man måste det enligt kommunens regler.
Tycker egentligen att det är för tidigt men eftersom jag är sjukskriven så måste han ha en dagisplats enligt f-kassan.
 
Sv: ålder vid dagis??

Min son var 19 månader när han började dagis.

Minns inte riktigt när jag sökte plats, men jag tror det var i april-maj någongång och han började i augusti.
 
Sv: ålder vid dagis??

Min son var nästan 2.5 år när han började. Jag tycker det var en lagom ålder utifrån hans perspektiv, även om det kan vara praktiskt svårt att vänta så länge.
 
Sv: ålder vid dagis??

Mina har börjat dagis vid 5 års ålder och då bara 15 timmar/vecka. Alltså året innan de börjat miniettan. Detta för att de skulle komma in i sin "klass" på ett bra sätt redan från början.

Sökt och fått plats direkt. Vissa fördelar är det med att bo i ödeskogen också ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 732
Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: Tilly_85
·
Övr. Barn När jag var liten så sprang ungarna och lekte utomhus, man lekte med dom som var ute eller knackade på hos barn i grannskapet. Gör era...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 308
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp