Ålder på ponny

T

trasan

Hej!

Nu ska vi skaffa en liten ponny som min dotter (som haft shettis under ett år och lärt sig en del men...) kan utveckla sin ridning på. Alltså ta en del lektioner och träna upp sina grunder på. Lätt dressyr och hopp samt framförallt hanteringen av häst. Ponnyn kommer även att ridas en del av mig (mamman) i skog och mark.

Nu till frågan. Tycker ni att en ponny på 18 år kan vara bra för oss om den är fräsch, gått igenom en vet.besiktning och är allmänt pigg och glad? Hur länge har ni haft era ponnysar och hur länge har de orkat med lättare träning och ridning? Tanken är att hon ska utvecklas på denna under ett par år och sedan om intresset håller i sig få en ponny som har framtiden för sig. Då kan ju jag fortsätta och mysrida på den gamle;)

Vad tycker ni om ponnysars ålder och hur länge de håller? Erfarenheter?

Tacksam för råd och stöd!

Sv: Ålder på ponny

Min första ponny (shettis) var 19 när vi köpte henne. Och jag red och körde henne tills hon var 26 och jag var alldeles för stor för henne. Hur länge ponnyn håller beror mycket på hur den är byggd och hur man rider.

Om din dotter passar bra med ponnyn tycker jag att det låter som att det kan funka bra.

Ja min dotter trivs med henne. Ovant för henne med en större och lite piggare ponny men det lär hon sig snart hantera. Ponnyn är väldigt framåt och positiv av det vi sett och känt av de två gånger vi träffat henne nu och ändå en kul ponny för mig också. Det är en ganska kraftigt byggd och välriden C-ponny.

På din beskrivning låter det som att ni hittat ett riktigt guldkorn. Köp!

Ponnysar brukar hålla länge om de inte har gamla skador, din dotter kan säkert rida på den och utvecklas i tre, fyra, fem år, har hon intresset och talang vill hon nog ha en "häftigare" ponny tidigare än så ;)

Jag minns flera ponnyer som tävlade regonalt när de var 20+, otroligt förmånligt för dessa barn som hade sådana ponnyer. Att sitta på en gammal läromästare ger enormt mycket.

Min foderponny gick sitt sista SM i dressyr som 24 år har jag för mig. Rids fortfarande lite lätt. Han är 28 år nu. :)

Som andra sagt, om hästen sköts bra, får bra foder, rids på ett bra sätt och man ser till dess behov kan en ponny vara något av det mest seglivade.

En stor fara för ponnyer är fång, vilket indirekt kan korta ned en hästs liv, något jag bittert fick erfara med min första ponny som fick fång och avlivades när han var 20 år pga skadorna fången hade orsakat i hans hovar och att han därmed inte var attraktiv att sälja när vi skulle flytta, det var helt enkelt bäst för honom att få somna in.

Men en ponny som är frisk och kry där man sköter den med bra foder, avmaskar när det behövs, sköter hovar osv osv kan hålla långt över 25.

En gammal ponny på min barndoms ridskola gick fortfarande aktiva lektioner tills hon var 28-29 år och var pigg och fräsch hela tiden.

nu hör inte detta till själva åldersfrågan utan snarare typ av ponny, hur gammal är dottern? Låter i mina ögon som ett gigantiskt steg att från att ha skruttat runt på en shettis på "barnnivå" gå till att rida en pigg c-ponny. Är dottern verkligen mogen för detta eller är risken stor att hon kommer att bli skrämd? Är det kanske bättre att hon får rida några år på ridskola på trygga ponnyer som är vana vid oerfarna ryttare?

Vilket påminner mig om att jag så sent som idag såg en annons där en c-ponny såldes av precis den anledningen, ponnyn var för mycket, både fysiskt och psykiskt för barnet.

Min isis är C-ponny och kraftig och det är ingen jag sätter upp ett barn på, utan att ha sett den rida annat innan. Han är stark som berget om han får för sig nånting.

Nja:) skruttat runt har hon direkt inte gjort utan shettisen har prövat henne och gjort henne till en ganska tuff och självsäker tjej. Shettisar kan vara nog så starka och tuffa. Ridskola har hon gått på men tyvärr är det ofta så på ridskolor att det inte händer så mycket utvecklingsmässigt. Framförallt inte då vi haft tillgång till shettisen som hon utvecklats fortare på.

Så valet av ponny är inget vi oroar oss för utan ville mer veta era erfarenheter om just åldern;)

Vi köpte en 21 årig ponny som första ponny till dottern:). Välutbildad, frisk supertrygg, men för den skull inte tråkig. Hon är så satans pigg att hoppa och dottern är väl inte direkt jätteförtjust i den biten så min systerdotter tar hoppningen till ponnydamens förtjusning.
De vann KM tillsammans i år (damen har nu hunnit bli 23år)

När vi hittade henne så var det ju många funderingar kring hennes ålder men dottern har utvecklats massor på de här två åren och bättre läromästare kunde vi inte köpa:)

Sen rider även jag henne så några planer på att ev kunna sälja henne vidare om dottern skulle växa ur henne har aldrig förekommit. Hon stannar hos oss till dess att det är dags för henne att trava vidare, hoppas det dröjer länge till.

min första ponny var 18år (trodde vet) när vi köpte honom. visste inget om var han kom ifrån eller sjukdoms historia, mer än att han förmodligen var imp från danmark och hade kronisk hosta och pålagringar på bakbenen (super bra första ponny? :p) han blev i alla fall 30 år och var min bästa vän sen första dagen ^_^. ja jag kunde ju inte göra ngt mer än att flänga omkring hemma på honom, en lektion hade han nog inte orkat med men det räckte för mig då jag älskade honom, och då jag alltid red barbacka så fick jag en super balans som gjort att jag endast ramlat av 5 ggr på 16 år:D.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover