Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?
*kl*
Ja bostad är ändå inom räckhåll, det känns inte som en katastrof, troligtvis skulle vi om inte annat hinna lösa det under en ev. graviditet i värsta fall och huset går ju att bo i nu också, även om det är mindre bra så är det ändå ok.
Men jobb känns faktiskt inte så lätt som att "det löser sig". Det är så himla svårt att hitta jobb, det är inte för inte jag gått arbetslös till och från i flera år, nu hoppas jag att det hjälper att jag har en bra utbildning men det blir nog ändå inte helt lätt. Jag är inte pessimistisk på något vis men jag ser ju hur jobbsituationen ser ut just nu. Det är så svårt att göra en avvägning där.
Barn är viktigt och hög prioritet. Men inget eller ett "dåligt" jobb skulle troligtvis innebära dålig hälsa för min del. Så där ligger avvägning mellan barn eller min hälsa.
Sen blir väl hälsan inte så bra heller om jag i slutänden inte kan få barn, men att sitta med ett barn skulle troligtvis inte motverkar att jag skulle må väldigt dåligt om jobbsituationen inte löser sig heller och frågan är hur bra förälder jag skulle vara då.
Jag är inte särskilt känslig i andra fall, jag är positiv och frisk som en nötkärna men just det där med jobb är ett stort problem för mig och jag vet att risken för att behöva knapra "lyckopiller" är skyhög om jag blir sittande på ett dåligt jobb och det känns inte bra när jag annars är väldigt driftig och levnadsglad.
Jag inser att risken finns att vi inte kan få barn, men frågan är hur stor risken är och när risken ökar för att man inte ska kunna få, rent generellt. Vad som är rimliga antagande/risker att räkna på.
När börjar egentligen fertiliteten gå ner? Efter 30 har jag förstått att det sker en stor förändring, är nästa steg runt 35?
Vi är båda i övrigt friska, äter bra mat, röker inte, dricker väldigt sällan (en öl till maten men vi "super" aldrig(, rör oss mycket och är normalviktiga. Givetvis kan vi ju ha hur mycket fel som helst vad gäller fertilitet men vi har i alla fall inga skäl att misstänka att det skulle bli problem i dagsläget.