Alcatraz 1092

Grandezza

Trådstartare
Jag har länge gillat denna häst, men har hört att han lämnar rätt grova avkommor, stämmer det? Är det någon här som har sett några alt har nån själv?
Jag fick möjlighet att träffa denna underbara hingst igår, och ägarna menar på att han lämnar både och... Nån som vet?
Har dessutom sett kort på honom när han var yngre, och då var han inte så maffig som nu, så jag hoppas att det är hingst-karraktär...

Sen vet jag inte vad han hade för dräktighets procent -08?

Hjälp!!:bump:

Sv: Alcatraz 1092

Han är ju förhållandevis grov med 22 i skenbensomfång så han kan säkert ge grova avkommor. Men det finns ju ett sto också med i bilden så det kan vara svårt att säga vad som kommer från vem på fölet.

Att det inte finns någon dräktighetsprocent för 08 ännu är för att de fölen som kan bli där inte ens är födda ännu och långt ifrån alla stoägare dräktighetsundersöker stona. Men han hade ju bara sju ston 08 och väldig dålig procent senaste åren som finns klara. Så troligen är den inte så hög.

Har för mig att jag läst på hemsidan att han hade runt 50% dräktighet förra året.
Han lämnar nog åt det grövre av de avkomor jag sett i Tyskland tex.

Föredelen är ju att de nu ändrat hans avgifter till att man bara betalar vid dräktighet istället för språng avgift.

Min avkomma (valack f -06) är stor och grov, nu 167 cm (Mamman är bara 161 cm). Han blir nog över 170. Han har grova, rättställda ben, bättre exteriör och gångarter än mamman.

Han är världens skönaste häst som både är känslig, orädd, social och väldigt lättlärd. Om man är rädd för att få rejäla avkommor så kanske man inte ska välja Alcatraz, men med ett ädelt sto kanske han lämnar lättare. (Vårt sto är av gammaldags typ).

Har Alcatras någon fux i sin stamtavla? Någon som vet ?

Mia

Senast ändrad:

Alcatraz farfars farmor (Ibrahims mamma) verkar vara närmaste fuxen. Men han har väl burit med det anlaget eftersom han själv fått en del fuxar, bl.a. min. Riktigt långt tillbaka finns en del.

Har för mig att jag läst på hemsidan att han hade runt 50% dräktighet förra året.
Han lämnar nog åt det grövre av de avkomor jag sett i Tyskland tex.

Föredelen är ju att de nu ändrat hans avgifter till att man bara betalar vid dräktighet istället för språng avgift.

Det stämmer att han hade låg dräktighet på sina skick, han rekommenderas av hingsthållaren att användas på AI där han fungerat bättre.

Oki tack då har han fuxanlaget någonstans .

Men ditt sto var ju fux redan och då bärare av 2 fuxanlag så hon kan väll få fux med vilken hingst som helst ? Även om hingsten inte bär anlaget ? Eller har jag fel ?

Ps var inne och tittade på din sida och han ser fin ut :-)

Mvh Mia

Men det innebär inte att det blir dräktigt bara för att man kör till Klågerup. För ett par år sen hade jag två ston där nere för seminering, inget blev dräktigt. Däremot blev det dyrt, dels att ligga och köra ända ner dit, dels vet och stationsavgifter mm. Jättesynd för jag hade verkligen velat ha ett föl e honom.

Jag hade nog turen på min sida när jag fick mitt sto dräktigt, hon tog sig på andra försöket med transportsemin, men det var ju tre år sedan förståss.
Med tanke på att mamman är en stadig bit så är jag inte förvånad över att också dottern verkar bli en maffig sak men det skall bli roligt att se vad hon kan prestera på treårs nu till våren. Jag har inte sett henne på minst ett år men vad jag förstår är hon inte särskilt stor, rör sig trevligt och lär hoppa bra.
Vad jag förstår kan hon vara lite egen men det behöver inte vara negativt alla gånger. Till min stora glädje så är hon svart. En halvsyster till mitt sto har också en avkomma e.Alcatraz, hon fick hoppdiplom som treåring och blev klass 1 i gångarter, den är rätt rejäl den också skulle jag tro.

Eftersom både sto och hingst endast bidrar med varsitt anlag så måste det komma från båda :).

Nej, säker på att få dräktigt kan man aldrig vara.
Kompisens sto blev ej dräktig på två brunster med skick förra året, så de åkte till slut dit med stoet i slutet av säsongen och då blev hon dräktig, så i hennes fall fungerade AI bra. På hingstvisningen förra året sa L F att han ej var bra på skick, men bättre hemma, man får också tänka på att han nu är ganska gammal och fertiliteten avtar normalt med åldern.

Delvis Kl, svarar hela tråden....

Mitt sto tog sig på första brunsten på ai förra året, förhoppningsvis blir det ett föl i april. (Har drömt att hon kastat två gånger redan men hoppas inte att det varit sanndrömmar...)

Förhoppningsvis lämnar han lite mer grovlek och storlek till min fölis. Stoet är fullblod som tidigare lämnat ganska små avkommor.

Enligt hemsidan så hade han 54% dräktighet förra året TOTALT, sen står det om man plockar bort ston som ej blev dr med annan hingst så är det 63% och ytterligare lite högre om man tar bort skicke-stona.
Eftersom han hade 7 ston så blir det 4 dräktiga ston, ett sto som inte tog ö.h.t och 2 ston då var på skick och inte tog eller tog sig med annan hingst, eller räknade jag galet nu?

Det är alldeles för sent för mig att vara uppe nu :angel:

Om jag hade ett sto som var så fertilt att hon blev dräktig så fort man visade en spermie på bild så skulle jag chansat om hingsten passar..

Det vaekar som om flera här inne har vågat använda honom även om stoet är lite grövre:banana: Kanske ska försöka ändå??
Han var verkligen mysig, fick gå in till han i hagen i klappa lite:love:

Min älskling (f. 2006) är e. Alcatraz och på mödernet är det ganska maffiga hästar. Mamman är rejäl och stammässigt är det Cap Calando som är Capitol I - Cor de la Bryére.

Hon, bebisen alltså, har hela tiden växlat mellan att vara "grov" och "sportig". Jag tror slutresultaten blir en rejäl sporthäst. Hon blir alltså maffig, men hon har ändå en lätthet i steget och är inte tung på något vis.

Sen har hon ett underbart temperament! Riktig kelgris! :love:
(Fast hon kan ha "humör" också ;))

"Några bilder" = BILDBOMB!!!! :o

Mamsingen
DSC03070.jpg

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Relationer Osäker på både rubrik och prefix. Igår när jag tog bussen till grannbyn och snubben som gick på efter mig satte sig "bredvid" mig fast...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 380
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 817
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka