Akvarium- hur många fiskar?

cajo1312

Trådstartare
Hej! Jag och min pojkvän ska snart flytta till en ny lägenhet och funderar på att köpa ett mindre akvarium för att ha i vardagssrummet. Vi är inne på att köpa ett 25 liters. Hur många och hur stora fiskar kan man ha i ett så pass litet akvarium?

När vi hade akvarium när jag var liten har jag för mig att de sa 1 l vatten per cm fisk. Har du fiskar som är 1 cm långa kan du alltså ha 25 stycken :) (nu är det sällan fiskar är så små, så skulle gissa 5-10?) Det är storleksberoende i alla fall ;)

Någon som lärt sig något annat?

Det beror helt på hur stora och vilken sort ni väljer. Ett så litet som 25 liter är svårskött. Ofta lättare med lite större. Sattsa pengar på att köpa en bra pump.

Vi har ett yngelakvarium på 54liter, och ett på 325liter. Det lilla måste vi rengöra dubbelt så ofta som det stora.

Instämmer med @landet större kar är lättare att hålla efter.
Vi har 4st igång, ett litet yngelkar som hålls efter varje el varannan dag, 2 60l med avelsfiskar som hålls efter flera ggr i veckan med uppsugning av matrester och vattenbyten allt för att behålla tip kvalite på vatten och för att fiskarna ska må bra. Det stora karet är på 180l och sköter sej bra själv, har en bra cykel, håller efter med filter rengöring o vattenbyten ca 1ggr/mån.

En bra djuraffär kan rekomendera både vilken typ av fisk som går ihop och hur många.
Tänk på att låta karet starta upp ett tag innan ni släpper i fiskarna så alla värden är i balans och att bara introducera några fiskar itaget.

Vi har Juwels akvarium, de har bra enkla pumpar, i lilla yngelkaret har vi en Eheim pump som är riktigt bra. Ofta är pumparna man får med i akvariepaketan vid små kar inte de bästa.

1-cm regeln fungerar tyvärr inte eftersom den missar en massa saker. Tex tar den bara hänsyn till fisken slängd, men ingen annan storlek. 5 cm kuhliål belastar inte vattnet lika mycket som 5 cm scalare eller 5 cm ung paroonhaj? Sedan tycker jag det spelar roll om fisken är stimlevande eller revirhävdande, och även vad man har för filter och hur bra man får det att fungera och hur ofta man byter vatten. Generellt i ett 25 liters akvarium, kanske 8 små dvärgrasboror och några räkor och snäckor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat