Akvarium å allt sånt

S

soffiz

Asså jag vill ha akvarium å massa fiskar!
Nåt förslag på vart jag kan hitta bra, snygga och enkla (lättrengörliga) akvarium nånstans (dom får icke va för dyra)
Är det i vanliga djuraffärer som jag kan hitta dom bästa? Å sen, vilka fiskar skajag ha? :o

Sv: Akvarium å allt sånt

Svåra frågor att besvara utifrån bara denna info. Kvadratiska och rektangulära akvarium är bättre än runda och höga akvarier. Rent generellt får du oftast bäst hjälp i en djuraffär som BARA inriktar sig på fisk.

Ok då får jag fråga vidare i en sån affär :)

Du kan ju såklart fråga här också, men du måste nog specificera frågorna lite.

Jag vill veta så mkt, men allt är lite luddigt just nu :angel:

Som sagt, ett rektangulärt är lättast, helst inte ett för litet (svårare att sköta, bl a för att sjukdomar sprids mycket lättare och det är inte kul med massdöd när man köpt en massa nya fiskar!) Så ett hundraliters skulle jag rekomendera som första akvarium, inte för stort, inte för litet!;)
Akvarierna brukar dock vara dyrare i djuraffärerna, billigare att köpa ett begagnat med lite tillbehör inför starten, se bara till att akvariet är helt och att allting funkar som det ska!
Låna gärna en lånebok på biblioteket där du kan läsa på lite om vilka fiskar du skulle kunna tänka dig (står ofta vilka som är bra nybörjarfiskar), vilken miljö du vill ha och hur du ska göra i början..
Det är som mest att ordna med precis i början då man måste få igång systemet och se till så att vattenvärderna blir bra.
Lycka till!=)

Ha i åtanke när du köper fisk att vissa raser blir grymt stora, så planera gärna innan vilka sorter du vill ha och hur många (inte bra med "impulsköp" när det gäller fiskar, helt plötsligt har du för många och algerna frodas) ett tips är att om du ser att det börjar dyka upp små snäcker i akvariet så beror det oftast på övergödning.. Bra med en del växter också! Om du ser att fiskarna är väldigt mycket och kippar luft vid ytan så beror det oftast på att det är för lite växter (växterna producerar syre). Ancistrusmalar s k "sugmalar" är en fisk som man ofta ser i sällskapsakvarium, men den blir ca 30 cm som fullvuxen Det finns annars många andra trevliga malar och algätare som inte blir så stora, bland dem pansarmalarna! Andra algätare är platy och black molly (men de är dock levandefödare) visst är det supersött med små yngel i akvariet, men se till att de inte blir fler än du behöver! Guppy är en fisk många faller för, men de förökar sig något enormt.. Lite grejer jag kom på bara...=P

Tack så jättemkt för informationen! :bow:

_CorpseBride_ skrev:
Ha i åtanke när du köper fisk att vissa raser blir grymt stora, så planera gärna innan vilka sorter du vill ha och hur många (inte bra med "impulsköp" när det gäller fiskar, helt plötsligt har du för många och algerna frodas) ett tips är att om du ser att det börjar dyka upp små snäcker i akvariet så beror det oftast på övergödning.. Bra med en del växter också! Om du ser att fiskarna är väldigt mycket och kippar luft vid ytan så beror det oftast på att det är för lite växter (växterna producerar syre). Ancistrusmalar s k "sugmalar" är en fisk som man ofta ser i sällskapsakvarium, men den blir ca 30 cm som fullvuxen Det finns annars många andra trevliga malar och algätare som inte blir så stora, bland dem pansarmalarna! Andra algätare är platy och black molly (men de är dock levandefödare) visst är det supersött med små yngel i akvariet, men se till att de inte blir fler än du behöver! Guppy är en fisk många faller för, men de förökar sig något enormt.. Lite grejer jag kom på bara...=P

Ancistrusar blir 10-12 cm som vuxna. Du kanske tänker på plecosar och gibbecepsar?

Pansarmalar äter heller inte alger, om ddet är det du menar.

_CorpseBride_ skrev:
Om du ser att fiskarna är väldigt mycket och kippar luft vid ytan så beror det oftast på att det är för lite växter (växterna producerar syre). Ancistrusmalar s k "sugmalar" är en fisk som man ofta ser i sällskapsakvarium, men den blir ca 30 cm som fullvuxen Det finns annars många andra trevliga malar och algätare som inte blir så stora, bland dem pansarmalarna!

Det beror inte på att det är för lite växter i karet för att de kippar efter luft, växter producerar inte tillräkligt med syre (om det inte är växtkar a´la Holland) för att tillgodose syrehalten, men därtemot kan de (om de mår bra) hjälpa till att ta bort nitrat (eftersom det är en del av livsnäringen för växter) som blir till nitrit och det är nitriten och nitraten som ser till att det blir syrefattigt för fiskarna.

Det som i första hand sörjer för god syretillförsel i karet är vattenrörelsen på vattenytan, men blir det mycket nitrit i karet så hjälper det som sagt med vattenbyten.

Till trådskaparen:

Här gäller vattenbyte för att få ordning på det.

Nitrit och nitrat varken skall eller kan man undvika, för det behövs för att nitrifikationen skall komma i gång och är ett tecken på att de goda bakterierna börjar jobba. Allt har sin gång, och i de flesta fall så kan man säga att nitrit toppen är på det 16: onde dygnet efter akvariestarten. Här gäller det att vara med och minska risken för att fiskarna skall må dåligt genom små vattenbyten, innan nitrit toppen kommer.
Men när den cykeln har gåtts igenom så är det ett värde på noll som man helst skall eftersträvas.

Finns massor att läsa på de akvariumforum som finns, och som Gabbi skrev innan åk helst till butiker som enbart håller på med fiskar för de har ett specialintresse och det finns massor av kunskap där.

Förövrigt så håller jag med Gabbi när det gäller Ancistrus och Pansarmalar.

PM:a mig gärna om du vill veta mer :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 724
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar