Akvarietråden V

Sambon 3D-printade en räkgömma åt mig idag när jag var på jobbet. Är inte förtjust i plast i akvarier, men en sån här har jag gärna åt räkorna!
1000078927.webp

Du vet säkert redan detta, men ha den inte i ett kar med bettor(/liknande lagd fisk) bara. De kan mycket väl få för sig att nyfiket och envetet försöka trycka sig in och så fastnar de och dör.
Jag har hört det, men uppskattar verkligen varningen! Jag tänker att det borde vara säkert i 200L, men kommer nog sätta den hyfsat nära glaset först för att verkligen kunna hålla uppsikt. De minsta fiskarna där är mina guldfärgade killis.

Glädje och olycka på samma gång.
Jag lyckades hitta två till regnbågsyngel!! Men. Den ena råkade jag döda när den skulle flyttas i säkerhet :cry: Har åtminstone 5 yngel nu, vilket är helt otroligt ändå. Ska försöka glädjas mer åt dem än att sörja den som jag klantigt nog mosade...

Och nu all världens svordomar på rad...
Parasiterna som min apisto-hane har är inte vilka som helst. Självklart ska han drabbas av camallanus cotti :banghead: :banghead: :arghh: :arghh:

"Bland det värsta man kan få i sina akvarier" säger flera, och just nu känner jag mest för att hiva ut rubbet och starta om. För, om det inte behandlas så dör fiskarna. Punkt. Behandling? Well. Den bästa är ett medel som även tar död på räkor och snäckor. Yay. Det har jag ju en del av om vi säger så... Malar kan vara känsliga mot medlet. Och såklart är det garanterat drabbade akvariet det som mina corydoras går i.

Det enda jag kan komma på att göra är att fånga upp så många räkor som möjligt och sätta dem i ett nytt akvarium med helt nytt vatten och ha dem i karantän i åtminstone två månader. Sandsnäckorna får jag väl göra likadant med.

Mina yngel som var i yngelkasse i just det akvariet ska också få nytt vatten, nu är de separerade i en egen liten bytta igen. Men när/om de blir stora nog att behandlas så kommer de behandlas innan de hoppar tillbaka till något annat akvarium.

Och framöver spelar det ingen roll vilken butik jag köper fisk från. Fisken kommer få gå i ett karantänkar och kommer få en behandling mot cotti innan den flyttar in "på riktigt". För jag vill inte ha den här skiten någonstans alls igen.

Nu ska jag äta frukost och göra någon slags schema för hur allt ska gå till rent praktiskt. För det här blir ett sjujävla jobb. Inte minst med tanke på att skiten kan smitta med vatten, med håvar, med växter, med övrig inredning... Och det tar tid(!) innan man märker hur illa det är.

Får se om min apistogrammahane överlever det här. Annars har jag snart ett karantänakvarium ledigt iaf... :banghead:

För att göra det hela värre så var det också i det akvariet mina rasboror gick, som jag har gett bort till en annan person :arghh: Har informerat henne om vad som inträffat och hon tog det väldigt bra och var glad att jag hörde av mig, och så har jag hört av mig till butiken jag köpte fisken från. Får jag inget svar på meddelandet jag skickade till dem så kommer jag åka dit och informera dem.

Verkar inte heller vara någon idé att sätta räkorna i karantän då de tydligen kan vara bärare av cotti, och cotti kan visst klara sig upp till ETT ÅR utan värd-djur, så eh... Behandlar man inte räkorna så kan man nog få tillbaka smittan via dem sedan. Faan rent ut sagt! :arghh:

Funderar på att riva ut allt och börja om. Helt ny scape och allt. Har fortfarande mina drakar och räkor och original-rasbororna. Är sugen på något nytt men vet inte om jag vågar med det igen. bleh
Den här hobbyn är rätt skoningslös. Man läser på och gör så mycket rätt man kan men ett litet misstag eller nån sjuk fisk så kan allt rasa på en dag. Det är lätt att tappa hoppet och suget

Den här hobbyn är rätt skoningslös. Man läser på och gör så mycket rätt man kan men ett litet misstag eller nån sjuk fisk så kan allt rasa på en dag. Det är lätt att tappa hoppet och suget
Jag känner ändå att man blir härdad rätt fort. Jag var så himla orolig i början då vi dels haft otur med kampfiskar samt att en av våra oscars fick en rätt stor skada på sidorna då han troligtvis fastnat nånstans.

Alla våra tre oscars har skador på huvudet lite nu och då nu för tiden som de får framförallt vid matning för de är så satans på och råkar bonka huvudet i "stödskenorna" som går över akvariet. Lite fjäll nöts bort, ett litet jack här och där.. för någon vecka sedan var lilla svarta nästan halvt skalperad men alltså.. Det läker ut på max två dagar, ingen av dem verkar ha fått bestående men, de får väl lugna ner sig liksom, shit happens.

Jag och sambon pratade om att hitta på något i helgen då vi båda varit sjuka och liksom inte kommit ut på länge. Årstiden är ju lite begränsande vad det gäller aktiviteter och frågan dök upp, eftersom vi har en tom kub hemma, om vi skulle åka upp till Sundsvall och köpa en kampfisk på arken (de hade en väldigt fin när vi var där och tittade för ett par månader sedan).

Jag sa att det är väl kanske onödigt nu när den nya butiken i Arbrå ska öppna i april så vi kanske kan köpa något där istället. Sambon svarade att det är ju ändå över två månader tills dess så med vår track record är det ändå dags för en ny kampfisk då då den här knappast lever längre, sen skrockade vi lite tillsammans 😅

Det verkar ju vara ganska känsliga djur och det är ju svårt att efterlikna deras naturliga habitat i jämförelse med att ha typ en hamster. Det är ju som att utomjordingar skulle ha oss i kuvöser på mars, där de måste hålla koll på syrenivåerna, temperaturen osv i vår lilla "telluslåda" trots att omgivningarna utanför är helt annorlunda.

Det känns som att man snabbt får lära sig att döden absolut är en del av den här hobbyn och då har vi ändå varit relativt befriade. Vi har haft tre kampfiskar som dött (En efter några månader men de andra två var tveksamma. Den första hade blivit utsatt för temperaturchock i butiken och var lite slö, den tredje var typ död redan när vi kom hem och på riktigt död dagen efter). Vi köpte tre pansarmalar till vårt lilla kar och en av dem dog efter några dagar har jag för mig det var. Vet inte varför, den bara låg död på botten en morgon, ingen annan fisk där verkar ha något problem även nu månader senare). Snäckor kan vi inte ha för de bara dör, provat olika sorter, troligtvis på grund av för mjukt vatten.

Verkar inte heller vara någon idé att sätta räkorna i karantän då de tydligen kan vara bärare av cotti, och cotti kan visst klara sig upp till ETT ÅR utan värd-djur, så eh... Behandlar man inte räkorna så kan man nog få tillbaka smittan via dem sedan. Faan rent ut sagt! :arghh:
Hänt att det har sålt fisk mm som har cotti på storauktioner

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 021
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 140
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 782
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken skärbräda?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur