Akvarietråden V

De bör funka fint med trådfenor isåfall! 😊 Det gör dem bara gött om man har en annan art i ungefär samma storlek som är framme och som inte är skraj för ytan. Då känner de sig tryggare.
Då kör jag på det! Har äntligen(!) fått tag i mer stabila hyllplan till min akvariehylla, så när jag är ledig senare i veckan påbörjas projektet med att flytta runt akvarier och få nya på plats :D Har lite beslutsångest kring vad jag ska ha bara... Det känns lite tomt att planera utan mina älskade luminatus med i leken, de är verkligen inte många kvar nu, så det kanske slutar med att jag köper ett nytt stim ändå.

Tänker i så fall ha ett sånt där tråkigt, tomt lekakvarium där jag bara har moppar och mossa som är lätt att kolla igenom efter rom, och flytta dit fisk när jag känner att det är läge att försöka få dem att föröka sig.

Hittat ett levande yngel. Tror dock inte det är palettciklid utan dalmatinermolly. Verkar stort nog att överleva och jag har bara växtätare så det kan nog klara sig.
1000006683.webp

Jag gjorde en grej jag INTE borde ha gjort. Svagt/skört ögonblick, skulle bara in och tröstshoppa lite akvarieväxter, och där var de - Microdevario kubotai - Smaragdrasbora. Jättefina, friska välmående individer. Velat haft dem sen första gången jag såg dem IRL och efter det har jag aldrig sett dem inne, föränn nu. Var bara 13 kvar. Jag tog dem allihop. :bag:

Sen insåg jag ju att även om jag är rätt övertygad om att miniöringarna dras med ett artspecifikt virus så VET jag inte det säkert, så det finns en risk att det går åt skogen. Så blandade känslor nu i efterhand. Hoppas jag har rätt, den dario darion som går med galaxyynglena verkar helt opåverkad av viruset och de 10 vuxna öringarna som är kvar verkar bättre och ingen mer har dött på länge iaf.

Såhär såg smaragdrasbororna ut när jag släppte i dem, bleka, förvirrade och stressade efter flytt och droppacklimarisering:
01.Blekfis44419.webp

Nu har jag packat ner 5 av mina älskade praecox i en påse... Vännen med 720L ska ha dem, och jag ska istället ha hennes två röda regnbågar :love: De roar sig med att äta upp hennes neontetror och kardinaltetror, så hon vill inte ha kvar dem. Jag sa direkt att om de ska någonstans, då vill jag testa att slänga ner dem här. Hon vill inte gärna bli av med dem utan att ersätta dem med något annat, och jag har trots allt löjligt många praecox, så med två röda regnbågar på det kommer det nog ändå kännas lite fullt i akvariet...

Men, om det av någon anledning inte fungerar så byter vi tillbaka. Och jag valde medvetet ut de praecox som jag inte riktigt känner igen ändå. Några av dem har så specifika utseenden att jag direkt vet vem som är vem, men så är det några lite mer intetsägande :p

Håll tummarna för att de röda kommer fungera bra här. De är ju så löjligt fina.

Bonusbild på lustig miniöring:
08.Öring93128.webp

Det roligaste är nästan hur mycket miniöringarna tycker om stimmet med smaragdrasbora, de känner sig helt klart säkrare med virrpannorna i karet vilket är skönt att se. <3

Så kul att du äntligen har dem! De är verkligen fina, och lär säkert få ännu mer färg hos dig om ett litet tag. Jag tycker du gjorde rätt som köpte dem :)
Jag hoppas det men nu får helt enkelt tiden utvisa om jag gjort bort mig och ska ha dåligt samvete eller inte. Att ha dem är iaf jättekul! Jag är redan så förtjust i dem och miniöringarna tycker om dem ännu mer än jag tror jag. Öringarna har ju varit 10 stycken pyttefiskar i ett ganska stort kar länge nu och det är som att de andades ut när det blev fullt med helt orädda småfiskar som hela tiden "talar om" för dem att inget farligt kommer hända.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 032
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka