Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade jag när jag hade akvarium som ung. Hade (om jag kommer ihåg rätt) guppy, platy och pansarmalar med en kampfiskhane och två kampfiskhonor.Kikade in i en annan djuraffär idag. De hade faktiskt kampfiskar med andra fiskar! Jättekul att se
Wow så fint det där kommer bli!! Älskar hur rötterna ligger ner över stenarna sådär Stor-roten är ju hur fin som helst verkligen.Jag har ju en lös idé om hur 30 liters karet ska se ut sen, men det kräver massa limmade och byggande så jag kommer inte riktigt igång! Jag vill bla ha en liten underjordisk grotta och iom att de där fancy caridina räkorna vill ha så lågt/obefintligt KH kan jag inte välja vilken sten jag vill heller, utan den måste vara neutral.
Samtidigt så agerar detta kar yngelkar, där jag bara slängt i lite växter och har ett tunt lager sjösten för att jag lätt ska kunna städa, städa, städa så jag kan mata på som en idiot. Ändamålsenligt, och ynglena trivs men JAG avskyr att behöva se eländet!
Så idag bestämde jag mig för att fundera ut en temporärt scape och använda mig av grejer jag redan har hemma, som jag vet inte ska användas till den riktiga scapen och som ändå bara ligger och skräpar. Så att jag står ut så länge!
Det här kom jag fram till:
Visa bifogad fil 127795
Var ganska frustrerad över att karet är så litet och att ingenting fick plats, men detta gillade jag ändå. Så ungefär såhär blir det nog. Tänker gömma filtret bakom stenarna och så tänkte jag ta sticklingar från växter jag redan har och knö in överallt på lämpliga platser. Har några växter som inte kommer till sin rätt i de andra karen men som nog skulle bli fina här.
Så rötterna ligger nu i blöt i en hink, men jag gör nog iordning substratet i karet och börjar plantera lite allt möjligt så fort jag hinner. Så vet jag vilka växter som trivs i karet tills rötterna är klara med sitt bad!
Tack så mycket!Wow så fint det där kommer bli!! Älskar hur rötterna ligger ner över stenarna sådär Stor-roten är ju hur fin som helst verkligen.
Tack! Roligt med nya växter! P. helferi är jättefin (!!!) men när jag provade den för länge sen dog de allihop, så jag har fått för mig att den är för svår för mig som oftasr brukar köpa lätta växter. Hur upplever du den? Har du co2 i karet?Vad duktig du är på att scapea! Jag ska köpa lite nya växter och ska nog sätta in ett till filter för att öka vattenflödet. En växt jag varmt rekommenderar som förgrundsväxt är Pogostemon helferi. En av mina favoriter
Du får gärna berätta om de mörknar i färgen. Jag undrar om de finns olika linjer eller om det har med mat och hur de bor att göra. Men vissa ser ut som röda juveler och andra lite mer orangea som dennaNuså! Nu har vi fått de små nykomlingarna som någon här ville se Sjukt svårfotograferade dock.
Visa bifogad fil 127383
Det jag tror mig ha förstått är att det (som med många fiskar) påverkas mest av ålder och vilken typ av mat de får.Du får gärna berätta om de mörknar i färgen. Jag undrar om de finns olika linjer eller om det har med mat och hur de bor att göra. Men vissa ser ut som röda juveler och andra lite mer orangea som denna
Vad bra! Då ska jag nog prova dem igen och se om det går bättre denna gången.Nej. Kör med växtbelysning och soil under ett lager av sjösten. Men känner att co2 inte riktigt är min grej. De klarar sig hos mig även om de säkert inte frodas som de skulle gjort med co2. Lättare att plantera än det där gräset
Gud vad fint! Och så härliga, vackra invånare!