Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska försöka leta upp en bild jag vet att jag har på kanten där man kan se konstruktionen. Risken finns dock att jag glömmer så påminn mig om inget kommer i helgen :)
Tack, vad snällt. Försökte göra något liknande med frigolit i dag men frigoliten låg inte kvar. För få eller för lätta stenar...

Hej alla. Ny här och ny med akvariet. Undrar om jag kan ställa en fråga. Om jag inte hittar/ser någon speciell fisk, i detta fallet en av mina Platyhonor, ska jag då börja tömma ur vatten och vika undan växterna och flytta på lite stenar/grottor för att kolla så den inte ligger död på botten/gömd någon stans? Hittade två döda fiskar , en låg och flöt vid ytan (Platyhona) och en låg och rullade på botten (enda Platyhanen), för några veckor sedan. Tog ur dem och bytte 30 - 40% av vattnet. Tog då även bort alger på glasrutorna och sköljde filtrena. Nu har jag dock sett en minimini Platy bland alla gröna växter. så vill inte att den dö eller blir stressad i onödan. Har haft akvariet sedan i slutet av Juni.
Tog tag i saken och fångade in alla fiskar, även Minimini. Ja, hittade den "försvunna" Platyn död. Bytte delar av vattnet och rengjorde främre rutan. Vattnet blir väldigt grumligt när jag häller i nytt vatten i det gamla. Tips för att undvika det? Sedan vill Algätare bara vara på den rengjorda glasrutan, även fast det finns orörda sidor och sten och rot som är otvättade. Varför då, kan jag undra.

Bifogade filer

• IMG_20230915_151116.webp
    IMG_20230915_151116.webp
    34,7 KB · Visningar: 23
Tog tag i saken och fångade in alla fiskar, även Minimini. Ja, hittade den "försvunna" Platyn död. Bytte delar av vattnet och rengjorde främre rutan. Vattnet blir väldigt grumligt när jag häller i nytt vatten i det gamla. Tips för att undvika det? Sedan vill Algätare bara vara på den rengjorda glasrutan, även fast det finns orörda sidor och sten och rot som är otvättade. Varför då, kan jag undra.
Antingen ser vattnet grumligt ut för att det törs upp sediment från botten, eller mest troligt är setförlust att det nya vattnet är så syrerikt att det du tycker ser grumligt ut är små luftbubblor. Sediment sjunker till botten.

Antingen ser vattnet grumligt ut för att det törs upp sediment från botten, eller mest troligt är setförlust att det nya vattnet är så syrerikt att det du tycker ser grumligt ut är små luftbubblor. Sediment sjunker till botten.
Sorry, skrev på mobilen i kön på Apoteket. 😃

Det blev inget med akvarielagret idag. Allt idag körde ihop sig, så jag kom helt enkelt inte iväg :( Funderar nu på om jag ska göra nytt försök på måndag eller helt enkelt ge upp. Jag jobbar så mycket framöver att jag aldrig kommer att komma igång med akvariet om jag ska vänta på att först ta mig till akvarielagret. Jag KAN ju göra så att jag köper den snyggaste roten vi har på jobbet och sedan, när allt verkar klart, helt enkelt köpa räkorna hos oss. Då kan jag dessutom ta med allt när jag ändå går hem från jobbet, slippa omvägar osv. Smidigt helt klart, samtidigt som jag gärna hade åkt till akvarielagret för att kolla upp allt lite mer...

Men ja. Jag ska kolla lite mer på vad vi har för något på jobbet imorgon. Det jag framförallt känner att jag saknar är någon typ av finare mossa som kan växa på en rot. Vi har inget sådant på jobbet heller. Vi har "bara" lite olika växter i kruka och några få flytväxter... Och flytväxter vill jag ha mer av, för det känns allmänt som en bra idé.

Det blev inget med akvarielagret idag. Allt idag körde ihop sig, så jag kom helt enkelt inte iväg :( Funderar nu på om jag ska göra nytt försök på måndag eller helt enkelt ge upp. Jag jobbar så mycket framöver att jag aldrig kommer att komma igång med akvariet om jag ska vänta på att först ta mig till akvarielagret. Jag KAN ju göra så att jag köper den snyggaste roten vi har på jobbet och sedan, när allt verkar klart, helt enkelt köpa räkorna hos oss. Då kan jag dessutom ta med allt när jag ändå går hem från jobbet, slippa omvägar osv. Smidigt helt klart, samtidigt som jag gärna hade åkt till akvarielagret för att kolla upp allt lite mer...

Men ja. Jag ska kolla lite mer på vad vi har för något på jobbet imorgon. Det jag framförallt känner att jag saknar är någon typ av finare mossa som kan växa på en rot. Vi har inget sådant på jobbet heller. Vi har "bara" lite olika växter i kruka och några få flytväxter... Och flytväxter vill jag ha mer av, för det känns allmänt som en bra idé.
Vad tråkigt att det körde ihop sig. :( Försök på måndag igen om det går? Tror det hade varit jättekul att besöka, inspirerande och nyttigt. Förstår helt ivern att komma igång och få till det som man önskar så fort som möjligt!

Mossor och andra växter kan du som Libbsticka säger lätt skicka efter online. Hett tips är "in-vitro cups", vette sjutton hur det fungerar, växterna är pyttesmå och det ser ut som att man ska behöva vänta en evighet på att de ska växa till sig, men det brukar vara väldigt många pytteplantor i dem och allt jag köpt i sådana har växt väldigt bra och snabbt. + att det är helt sterilt, så man får inte med sig något oönskat med växterna heller.

Vad tråkigt att det körde ihop sig. :( Försök på måndag igen om det går? Tror det hade varit jättekul att besöka, inspirerande och nyttigt. Förstår helt ivern att komma igång och få till det som man önskar så fort som möjligt!

Mossor och andra växter kan du som Libbsticka säger lätt skicka efter online. Hett tips är "in-vitro cups", vette sjutton hur det fungerar, växterna är pyttesmå och det ser ut som att man ska behöva vänta en evighet på att de ska växa till sig, men det brukar vara väldigt många pytteplantor i dem och allt jag köpt i sådana har växt väldigt bra och snabbt. + att det är helt sterilt, så man får inte med sig något oönskat med växterna heller.
Hade jag bara tänkt till så hade jag nog kunnat beställa mossa till butiken jag jobbar i, men nu vet jag inte när vi ska beställa nästa gång :( (gäller att vi kommer upp i en viss summa för att ens få beställa, och den summan är ganska hög)

Idag kollade jag igenom rötterna på jobbet också, och hittade en SÅ snygg rot som hade varit helt perfekt om den bara varit typ 3cm smalare... Nu får den istället inte ens plats i mitt akvarium. Ja jösses. Måndag får det bli.

Hade jag bara tänkt till så hade jag nog kunnat beställa mossa till butiken jag jobbar i, men nu vet jag inte när vi ska beställa nästa gång :( (gäller att vi kommer upp i en viss summa för att ens få beställa, och den summan är ganska hög)

Idag kollade jag igenom rötterna på jobbet också, och hittade en SÅ snygg rot som hade varit helt perfekt om den bara varit typ 3cm smalare... Nu får den istället inte ens plats i mitt akvarium. Ja jösses. Måndag får det bli.
Det går inte att såga av så att den får plats? Eller blir den ändå för stor då?

Håller tummarna för måndag! 😊

Jag funderade på det, men det kändes som om man då måste såga av det som gör den så fin... Men kanske. Jag ska titta på den igen imorgon. Och sedan titta på akvarielagret på måndag. Då kan jag köpa antingen på akvarielagret, eller köpa på jobbet på tisdag igen när jag ska jobba :p

Lillpojken är så skum. Med färgerna han visat så ska han inte kunna vara en hona, men helt plötsligt så flashar han ränder som jag har förstått att honor gör när de är intresserade av en hane? Och idag såg jag bägge dariosarna jaga ihop som par gör innan de leker? Men sen är stora darion sur igen och lillen sticker iväg som skjuten ur en kanon. Jag fattar noll. Undrar om det är en taktik svagare hanar kör för att de starkare hanarna inte ska bråka med dem?

De två översta bilderna är utan ränder och sen med ränder. Han kan "släcka" dem lika fort som han kan trolla fram dem. På tredje bilden syns ränderna litegrann och sen försvann de spårlöst. Och på sista suddiga bilden jagar de bägge två tillsammans: :confused:
InCollage_20230916_210846607.jpg

@Scandi, du kanske redan har skrivit om det, men jag frågar igen :p

Hur gör du med rengöring av akvariet? Behöver du det eller har du lyckats få det att sköta sig självt?
Jag har läst att det finns de som får till det så bra i sina akvarium att de inte behöver göra någonting egentligen, och det är så jag också skulle vilja ha. Jag tänker att fiskar i sjön klarar sig fint, så då borde det ju gå att efterlikna hemma i ett akvarium. Frågan är bara hur?

Det jag tror mig ha förstått är:
Tjock botten, och då inte bara grus/sand utan sådana där små "kulor" under som ger näring osv.
Mycket växter. Lagom mycket belysning. Lagom antal fiskar som får lagom mycket mat (spelar det roll vilken mat? Jag är generellt skeptisk mot att flingfoder faktiskt skulle vara bäst... Känns lite som torrfoder till hundar). Och så antar jag att det är bra med fiskar som äter alger och allmänt lite olika typer? Är räkor extra bra för något?

Och ja, jag börjar inse att jag nog behöver ett stort akvarium :angel: Partnern är generellt skeptisk till akvarium, men när jag visat honom några aquascaping-videos på youtube så blev han väldigt positiv istället, för de såg ju fina och gröna ut :D
Jag gör aldrig rent i mitt, byter bara vatten 1/3 var 14:e dag.

Så här ser mitt ut nu, startat för 2 år sedan. Haft ett missöde, alla fiskar utom 4 guppyyngel dog när Vattenverket hade i lite extra klor i vattnet utan att varna, så för ca 1 år sedan fick jag köpa nya fiskar. Växterna är till 80% från starten, har kompletterat med en stor och två små bara.

20230803_210511.webp

Jag gör aldrig rent i mitt, byter bara vatten 1/3 var 14:e dag.

Så här ser mitt ut nu, startat för 2 år sedan. Haft ett missöde, alla fiskar utom 4 guppyyngel dog när Vattenverket hade i lite extra klor i vattnet utan att varna, så för ca 1 år sedan fick jag köpa nya fiskar. Växterna är till 80% från starten, har kompletterat med en stor och två små bara.

Visa bifogad fil 128164
Hur gjorde du för att starta upp det? Bytte du vatten mer ofta i början eller så? Och gjorde du så att du började med någon enstaka fisk och sedan ökade på det?

Hur gjorde du för att starta upp det? Bytte du vatten mer ofta i början eller så? Och gjorde du så att du började med någon enstaka fisk och sedan ökade på det?
Hade bara växter i och körde det.tomt i 6 veckor. Hade massiv bakterie tillväxt så det var bra jag tog mig den tiden. Hade även mycket alger men allt rättade till sig själv. Hade sen i mina 10 snäckor och 1 fisksort, väntade 1 vecka och kollade att alla mådde bra. Efter det fyllde jag på med de andra. Hade då en riktigt bra akvarieaffär här som drevs av en rutinerad akvariegubbe, ett riktigt original men så kunnig. Tyvärr överlevde de inte pandemin och fick stänga förra året. Men inte köpt ny fisk sen dess, alla lever och mår bra.

Det behövdes inte såg! :banana: Jag kom lite tidigt till jobbet idag och passade på att sätta ner roten i ett likadant akvarium som det jag har hemma :p Helt klart en bra metod för att se om det skulle gå eller inte. Och titta så perfekt det passar! (fotograferade med mobilen tryckt mot glaset och vidvinkel för att få med allt på bild) Jag provade åt alla håll som gick, men såhär tror jag det blev bäst ändå.
379632628_888856082755804_7625460812158716663_n.jpg

Nackdelen dock, om jag köper den, är att jag kommer behöva möblera om hela jäkla akvariet igen och plantera om allt :meh: Men den här roten är SÅ mycket snyggare än den jag har... Ska ta en titt på akvarielagret också och se om de har någon ännu bättre, eller lika bra men billigare :p Och så ska jag nog ändå köpa en sån där pincett att plantera med... Och kolla om de har någon bra mossa och kanske någon till spännande växt.

Tur att jag inte köpt några invånare än :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka