Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har så mycket inredning till akvarium som inte passar in i mitt akvarium! :rofl: Framförallt har jag jättefina stenar och massor av smårötter. Stenarna är dock väldigt glansiga och finputsade, det känns inte som att de passar ihop med mitt "växter överallt som en miniskog"-akvarium.

Så. Nu börjar jag fundera på vilken stil man skulle ha i ett mini-räkakvarium. För jag har ju faktiskt fler akvarium... Ehm. Ja...

Imorgon eller fredag, då blir det akvarielagret för mig!

Alltså, jag har så mycket inredning till akvarium som inte passar in i mitt akvarium! :rofl: Framförallt har jag jättefina stenar och massor av smårötter. Stenarna är dock väldigt glansiga och finputsade, det känns inte som att de passar ihop med mitt "växter överallt som en miniskog"-akvarium.

Så. Nu börjar jag fundera på vilken stil man skulle ha i ett mini-räkakvarium. För jag har ju faktiskt fler akvarium... Ehm. Ja...

Imorgon eller fredag, då blir det akvarielagret för mig!
om du åker till akvarielagret kan du kolla om dom har några red lizard whiptail hanar ? :rofl:

Fina små amano-pojkarna: :heart
02.95619.jpg

Den ena har ljusa ögon och den andra mörka, alltid kul när det är lätt att se skillnad på dem!

Grisfian (ja, det är nästan alltid hon) bara måste kolla om det är något gott så fort räkorna får mat! Räkorna är förvånansvärt obrydda men är hon för jobbig och närgången (eller om resten av miniöringarna börjar undra de med😱) så tar de sin bit och springer!

Jobbigt när man är pytteliten och godbiten man lagt beslag på är för stor! 🥲
20230914_165519.gif

Sayids vänstra bröstfena har tappat färg. :confused: Det ser bara ut som att pigmentet är borta, inget annat konstigt med den. Den lilla fläcken längre ned har han haft ett tag men sen kom plötsligt den stora fläcken också? Jag vet inte varför det blivit så eller vad det är frågan om och jag hittar ingen info om detta heller.

Så om någon varit med om något liknande eller har en aning om hur det kan bli såhär så får ni gärna säga till!
Sayid-011749.jpg

Senast ändrad:
Fixat med 30 liters karet en del, bytte substrat (sand över "näringsjord"+extra näringskapslar och tabletter) och planterade en massa växter för att se vad som överlever/trivs. Hoppas på mycket rött men är lite osäker på belysningens kapacitet.

Rötterna flyter ännu omkring i sin hink så det tar väl ett tag till innan jag får ner dem, men stenarna åkte i i förväg med hopp om att det ska bli lite fina alger på dessa.

Småstenarna som bildar en gång är bara där för att det inte ska växa några växter där och för att de var i karet sen innan och har lite bra biofilm och alger på sig.

Ynglena fick vara i en hink medans jag höll på med det här. Även de är "tränade" att simma in i håv 😂 så de är väldigt lätta att flytta runt och de verkar uppskatta att det blev lite roligare i karet nu! :heart Nu ska det bara växa!
20230914_162633.jpg

(Gula ljuset från sidan är lilla yngelburkens belysning som står precis bredvid, där ett gäng nya mikro-öringar huserar. :heart)

Växter i karet:
Limnophilia sessiliflora
Rotala rotundifolia "h'ra"
Ludwigia palustris "super red"
Alternanthera reineckii "mini"
Sagittaria subulata
Anubias nana "mini mini"
Bucephalandra (vet ej sort dock)
Christmas moss
Hygrophilia pinnatifida
Javaormbunke
Marsilea hirsuta
Eleocharis acicularis
Cryptocoryne nurii var. raubensis "Rose Maiden"
Phyllanthus Fluitans
Salvinia natans

Men 30 litaren blir kanske inte ett räkkar som jag tänkt. Speedy Gonzales har visat lite aggression mot Lill-darion, inget allvarligt eller oroväckande men han vill inte ha lillpojken nära sitt "bo" i bakre högra hörnet längre. Då eskorteras lillen bestämt därifrån!

Det är mest intressant att se hur första darion beter sig nu jämfört med när han var själv. Lillen verkar inte brydd alls och kommer ju undan lätt om det skulle behövas. Men jag kanske särar på dem framöver ändå för säkerhets skull och isf kan nog Lill-darion bo i 30 liters karet. Men då ska det ju helst hunnit mogna först och vara fullt med småkryp så jag ska försöka snabba på den processen. Får se hur långt karet kommit när alla yngel är klara med det.

Tänker att även amanohanarna kan flytta dit då så Tant Blå slipper slösa energi på att bära ägg. Och kanske några Blue Dream iaf? 🥰 Får se hur det blir helt enkelt!

Lillen nyinflyttad och nu, en vecka senare:
InCollage_20230914_223352690.webp

Lite bättre har det allt blivit! 😊

Grisfian (ja, det är nästan alltid hon) bara måste kolla om det är något gott så fort räkorna får mat! Räkorna är förvånansvärt obrydda men är hon för jobbig och närgången (eller om resten av miniöringarna börjar undra de med😱) så tar de sin bit och springer!

Jobbigt när man är pytteliten och godbiten man lagt beslag på är för stor! 🥲
Visa bifogad fil 128004
Vad matar du räkorna med? :)

Hej alla. Ny här och ny med akvariet. Undrar om jag kan ställa en fråga. Om jag inte hittar/ser någon speciell fisk, i detta fallet en av mina Platyhonor, ska jag då börja tömma ur vatten och vika undan växterna och flytta på lite stenar/grottor för att kolla så den inte ligger död på botten/gömd någon stans? Hittade två döda fiskar , en låg och flöt vid ytan (Platyhona) och en låg och rullade på botten (enda Platyhanen), för några veckor sedan. Tog ur dem och bytte 30 - 40% av vattnet. Tog då även bort alger på glasrutorna och sköljde filtrena. Nu har jag dock sett en minimini Platy bland alla gröna växter. så vill inte att den dö eller blir stressad i onödan. Har haft akvariet sedan i slutet av Juni.

Det hade jag när jag hade akvarium som ung. Hade (om jag kommer ihåg rätt) guppy, platy och pansarmalar med en kampfiskhane och två kampfiskhonor.

Så länge man inte har två hanar ihop ska det väl gå bra, som jag förstått. Och så länge de andra fiskarna inte biter sönder de långa fenorna på kampfisken
Hej. Jag har Platy och Kampfisk samt Otocinclus i mitt akvarium. Har i nuläget ingen hane, då platyhanen dog. Skulle jag alltså kunna skaffa en Kampfiskhane och ha tillsammans med de övriga? Har ett 110 liters akvarium med 3 kampfiskhonor, 3 platy (varav en är baby, så vet ej könet) och 2 Otocinclus. Olika växter och stenar samt vackra snäckskal.

Hej. Jag har Platy och Kampfisk samt Otocinclus i mitt akvarium. Har i nuläget ingen hane, då platyhanen dog. Skulle jag alltså kunna skaffa en Kampfiskhane och ha tillsammans med de övriga? Har ett 110 liters akvarium med 3 kampfiskhonor, 3 platy (varav en är baby, så vet ej könet) och 2 Otocinclus. Olika växter och stenar samt vackra snäckskal.
Jag har inte haft akvarium sedan jag var tonåring så ta mitt svar med en nypa salt och dubbelkolla med någon som vet säkert. Men jag tror det borde gå bra.

Och det är vad jag vet bara kampfiskhanar som slåss med varandra, så om den lilla playn är en hane borde det inte påverka.

Vad matar du räkorna med? :)
Räkpellets, små stickor som sjunker till botten. Jag har denna just nu. Ger dem inte så ofta dock, de har alger, fiskmatsrester, biofilm och catappalöv att äta annars men de tycker pelletsen är allra godast. De är sjukt söta när man sticker ner en bit till en räka med pincett och de tar emot den med sina små klor. 😍 Måste filma det någongång!

Jag har inte haft akvarium sedan jag var tonåring så ta mitt svar med en nypa salt och dubbelkolla med någon som vet säkert. Men jag tror det borde gå bra.

Och det är vad jag vet bara kampfiskhanar som slåss med varandra, så om den lilla playn är en hane borde det inte påverka.
Tack för svar. Blev två gula Platyhonor och en Blå/silvrig Platyhane i dag. Så nu har jag åter igen 9 fiskar. Kanske blir det en Kampfisk hane när jag hittar den rätta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka