Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det behövdes inte såg! :banana: Jag kom lite tidigt till jobbet idag och passade på att sätta ner roten i ett likadant akvarium som det jag har hemma :p Helt klart en bra metod för att se om det skulle gå eller inte. Och titta så perfekt det passar! (fotograferade med mobilen tryckt mot glaset och vidvinkel för att få med allt på bild) Jag provade åt alla håll som gick, men såhär tror jag det blev bäst ändå.
379632628_888856082755804_7625460812158716663_n.jpg

Nackdelen dock, om jag köper den, är att jag kommer behöva möblera om hela jäkla akvariet igen och plantera om allt :meh: Men den här roten är SÅ mycket snyggare än den jag har... Ska ta en titt på akvarielagret också och se om de har någon ännu bättre, eller lika bra men billigare :p Och så ska jag nog ändå köpa en sån där pincett att plantera med... Och kolla om de har någon bra mossa och kanske någon till spännande växt.

Tur att jag inte köpt några invånare än :rofl:
Det där blev ju skitläckert! 😍
Pincett är faktiskt rätt skönt att ha, använder mina mycket mer än vad jag trodde jag skulle göra. En böjd sax underlättar också. :)

När man håller på och scapar är det väldigt skönt att inte ha några invånare som är ivägen eller som man behöver vara rädd om! :D

Nu har jag varit på Akvarielagret! :banana: Herregud vilken nördig butik :rofl: Personalen var så lugn och trevlig, gav mig så bra tips och råd om allt. Har nu köpt ännu fler växter, roten köper jag på jobbet imorgon. Sedan ska allt möbleras klart och därefter ska jag shoppa invånare!

Som tur var hade jag lite ont om tid, annars hade jag stannat där i timmar och säkert ruinerat mig också :D

Och justja, @Scandi, jag såg dina mini-öringar också :D SÅ små och så fina! Vilken skillnad det är mot att se dem på bild. De är ju underbara på bild också, men nu på riktigt... Helt fantastiska. Jag vill verkligen ha sådana någon gång.

Jag blev också väldigt förtjust i chili rasbora! Jag har inte fattat innan hur små de verkligen är. Visst, nu var de i butiken unga, men de skulle visst inte bli så jättemycket större.

Det fanns också större räkor, amanoräkor tror jag? De var jättehäftiga :D

Alltså ja, jag hade lätt kunnat vara lääänge där. De hade ju också jättefina scalare och en del helt otroliga kampfiskar. Det var framförallt en som jag faktiskt blev förtjust i, trots att de vanligtvis inte intresserar mig så mycket. De hade också gigantiska fiskar! Helt vansinnigt stora! Sådana vill jag absolut inte ha :rofl: (och tur är väl det med tanke på storleken på mitt akvarium)

Och justja, @Scandi, jag såg dina mini-öringar också :D SÅ små och så fina! Vilken skillnad det är mot att se dem på bild. De är ju underbara på bild också, men nu på riktigt... Helt fantastiska. Jag vill verkligen ha sådana någon gång.

Jag blev också väldigt förtjust i chili rasbora! Jag har inte fattat innan hur små de verkligen är. Visst, nu var de i butiken unga, men de skulle visst inte bli så jättemycket större.

Det fanns också större räkor, amanoräkor tror jag? De var jättehäftiga :D

Alltså ja, jag hade lätt kunnat vara lääänge där. De hade ju också jättefina scalare och en del helt otroliga kampfiskar. Det var framförallt en som jag faktiskt blev förtjust i, trots att de vanligtvis inte intresserar mig så mycket. De hade också gigantiska fiskar! Helt vansinnigt stora! Sådana vill jag absolut inte ha :rofl: (och tur är väl det med tanke på storleken på mitt akvarium)
Det är alltid sån skillnad på bild och verklighet, man får ett helt annat intryck! De verkar väldigt tåliga också vilket är ett enormt plus tycker jag.

Ja chilirasbororna är verkligen SMÅ! De ska nå samma längd som miniöringarna men inte i närheten av massan. Och de rör sig inte lika mycket och de tjivas nästan aldrig. Så det är nog den fisken jag skulle vara bekvämast med att ha i små kar.
Jag har hitintills alltid tyckt att ju större fisk desto bättre men sen jag skaffade mig nano-fiskarna så tycker jag nästan det är roligare med pyttesmå!

Kan tänka mig att de hade riktigt häftiga kampfiskar. Det finns så galet många varianter av dem nuförtiden att det existerar nog någon typ för alla! Låter som om det var ett väldigt trevligt besök! 😊

Det är alltid sån skillnad på bild och verklighet, man får ett helt annat intryck! De verkar väldigt tåliga också vilket är ett enormt plus tycker jag.

Ja chilirasbororna är verkligen SMÅ! De ska nå samma längd som miniöringarna men inte i närheten av massan. Och de rör sig inte lika mycket och de tjivas nästan aldrig. Så det är nog den fisken jag skulle vara bekvämast med att ha i små kar.
Jag har hitintills alltid tyckt att ju större fisk desto bättre men sen jag skaffade mig nano-fiskarna så tycker jag nästan det är roligare med pyttesmå!

Kan tänka mig att de hade riktigt häftiga kampfiskar. Det finns så galet många varianter av dem nuförtiden att det existerar nog någon typ för alla! Låter som om det var ett väldigt trevligt besök! 😊
Haha ja, jag blev helt chockad över hur små chilifiskarna var! Och de syntes SÅ bra i det jättegröna akvarium som de hade i butiken.

De hade en kampfiskhane med hur mycket färger som helst. Den var både orange/guld och blålila på något vis. Helt otrolig, och hade jag velat ha kampfisk hade jag tveklöst köpt den.

Vi kan ha bestämt oss för lägenhet nu... Och igår satt jag och klottrade på ett papper med utskriven planlösning för att se hur det kan bli. Jag borde ha bra plats för mitt lilla akvarium i vardagsrummet, men också ett större i hallen. Tveklöst ett 100L, men när jag kollar på mått osv så verkar det vara möjligt med 150L också :D Ungefär 1 meter långt kan akvariet nog vara i alla fall. Det ser jag fram emot!

Vi kan ha bestämt oss för lägenhet nu... Och igår satt jag och klottrade på ett papper med utskriven planlösning för att se hur det kan bli. Jag borde ha bra plats för mitt lilla akvarium i vardagsrummet, men också ett större i hallen. Tveklöst ett 100L, men när jag kollar på mått osv så verkar det vara möjligt med 150L också :D Ungefär 1 meter långt kan akvariet nog vara i alla fall. Det ser jag fram emot!
Om det finns plats hade jag hellre det stora i vardagsrummet så man ser allt det vackra. 😍

Vad kul! Jag börjar själv vackla i valet av fisk. Är väldigt sugen på chilirasbora istället för pseudomugil luminatus. Så svårt! Har kommit igång igen. Köpt nya växter och en ny rit och ska försöka fixa imorgon. Köpt nya räkor också. De kommer nästa vecka.

Jag är fö förvirrad över Lillens kön igen. 😅:bag: Jag tycker mig se rom i rumpan på den!? (Kan mycket väl vara önsketänkande dock.) Och Speedy Gonzales är nu väldigt revirhävdande, räkor får smäll, miniöringar får smäll, rasbororna får smäll! (Om de är för nära hans krypin!) Innan lillen flyttade in brydde han sig inte om de övriga invånarna i karet öht.

Lilla darion däremot, den letas det efter, smygtittas på, förföljs och ibland simmar de tillsammans. Jag blir inte klok på lillens kön när de håller på som de gör!? Väldigt intressant är det dock!
20230919_190952_1_1.gif

Antingen ser vattnet grumligt ut för att det törs upp sediment från botten, eller mest troligt är setförlust att det nya vattnet är så syrerikt att det du tycker ser grumligt ut är små luftbubblor. Sediment sjunker till botten.
Det klarnade upp fint på ett par timmar.

Kan inte sluta tänka på den vackra kampfiskhanen jag såg på Akvarielagret. Med tanke på hur mycket kunder de har så är han väl säkert redan såld, men jag är ändå frestad att åka tillbaka och titta på honom, om han är där. Har ju inte tänkt ha kampfisk men med tanke på att jag inte har någon invånare alls (förutom sandsnäckorna och en annan konstig snäcka) så kan man ju ändra sig...

Har också googlat på fina fiskar att ha i ett eventuellt större akvarium i nya lägenheten. Tycker mycket om Kongotetror och Regnbågsfiskar, men båda verkar vara lite på gränsen storleksmässigt för vad jag vill ha och sistnämnda verkar dessutom kunna få för sig att hoppa ur akvarier... Så eh. Nej. Med andra ord behöver jag ändå till akvarielagret, för att titta mer på fiskar :angel: (Dessutom vill jag spana in deras räkor mer)

Och justja, på tal om den där butiken... Den växtnäring jag fick med mig hem därifrån verkar ju vara rena rama raketbränslet för växterna! Det känns som om de växt synligt mycket bara sen i måndags :rofl: Och snart ska de planteras om, ny rot ligger för stunden i badkaret i hopp om att den snart ska sluta flyta runt och istället stå där jag vill ha den...

Googlade runt för skojs skull och hittade en hel del "akvariefiskarter" på en försäljningssida som jag inte sett förut. En av dem såg typ ut som mitt ideal av hur en riktigt fräck och snygg fisk ser ut! :eek: Red Chinese Perch:
image_11ef6bf0-341a-439d-8c23-2c1bc1260063.jpg

Chineseredperch_Sinipercachuatsi_2_1445x.jpg

Jag älskar ALLT! Färg, form, mönster, fenor! En riktig drömfisk! 😍 😍 😍

Fattade ju att de nog blir rätt stora men hoppades ändå att den skulle vara åt det mindre hållet, typ abborre-size kanske?
Kollade upp arten och Nope! Växer i rasande fart upp till 70 cm och så förlorar de sin röda färg! Typiskt! Bara att glömma!
Såhär ser den ut som vuxen:
siniperca-chuatsi-1000.jpg

Men så hittade jag även denna lilla filuren! En liten sjöhästsläkting på ynka 3 cm, verkar lite svår att få tag på men så himla söt och definitivt något jag skulle vilja ha! Indostomus paradoxus: 😍
Indostomus_-paradoxus_01.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka