Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är samma näring jag använder. Tycker det är svårt att få till en bra balans där inte algerna får övertaget. Idag har jag planterat. Herregud vad jag hatar plantera!!! Både de ner i substratet och att sitta de och pilla med några j....la sytrådar. Vet inte vad jag avskyr mest faktiskt. Nu är nya växterna på plats. Mina borneo plecos eller vad man nu kallar dem på svenska är glada. Fluffar runt med varandra och är inte alls skygga för människor så man kan sitta nära och titta. Bilderna är dåliga då jag medvetet låtit bli att skrapa alger då jag vill ha mycket mat i akvariet. Mina nya räkor kommer nästa vecka. De är svenskodlade i flera generationer så jag hoppas de kommer vara tåliga och överleva. Gillar verkligen fiskarna smyger omkring överallt en liten Flash av blått i svansen och sen har de så rolig form. Saknar att ha khuliålar men nu ska jag ju ha räkor. Skulle jag få populationsexplotion på räkorna alternativt att de inte förökar sig alls kommer jag genast köpa några randiga rackare 😀
Hur har du hittat de svenskodlade räkorna? och hur dyra är sådana?

Imorgon ska jag ÄNTLIGEN sätta ner min nya rot. Den flyter nästan ingenting nu, och den är lite ihålig på ett sätt som gör att jag kan sätta en sten i den. Då håller den sig på plats :D

Tyvärr visste hon inte bättre när hon köpte honom :( Tror ni fenorna kan växa ut igen?
Det är tråkigt men det är så mycket man kan missa som nybörjare så hoppas hon inte känner sig allt för nedslagen. Det blir fel, man lär sig. Det hör till. Det är nog väldigt få som inte klantat till det någon gång.

Anubiasen hon har är jättebra, kampfiskar brukar gilla att lägga sig och chilla på deras blad. :heart Fenorna ser inte infekterade ut än heller och det är ju också bra, då kan de läka ut fint igen utan problem. (Jag brukar själv köra förebyggande med eSHa 2000 om någon fisk fått en skada, för säkerhets skull. Den motverkar svamp/bakterie-infektioner, hjälper till att läka sår och skyddar slemskiktet. Det är inte absolut nödvändigt eller så men jag tycker den är bra, den är inte farlig för snäckor/räkor heller.)

Du har säkert redan tipsat henne om att plantera massor med snabbväxande tåliga stamväxter, hålla koll som satan på vattenvärdena iom att hon gjort så stora vattenbyten och nu ska sluta med det. Jag brukar köra flytande bakteriekultur också, i början, vid filterrengöring eller stora vattenbyten. Varmt tips! Och timer på belysningen är väl investerade kronor! (Växter gillar regelbundenhet, mina växter stänger sig alltid en kvart innan belysningen släcks så de verkar tom veta när det börjar närma sig läggdags. 🤗)

Finns det hornsärv tillgängligt så är den en supersnabblösning, det är bara att slänga ner i karet om man behöver snabb hjälp. Den växer som ogräs, konkurrerar ut alger och har inga rötter utan funkar som en flytväxt men man kan peta ner dem i gruset också om man inte vill ha dem flytandes hursomhelst. Jag gillar dem inte som prydnadsväxt :o men sparar ändå alltid minst en stam i något akvarium för att jag tycker de är så bra att ha. Har den i yngelburken nu och trots att jag har helkass belysning som är på från morgon till kväll, matar de små oftaoftaofta och till och med slängt ner massa olika algsorter för att hjälpa till med vattenkvaliten så är det hornsärven som helt tar över och agerar "filter" i den lilla burken så att pytteynglena mår bra: :heart
20230923_214716.jpg
Annars funkar det att bara slänga i en massa flytväxter sålänge tills ni besöker akvarielagret och hon kan få expert-hjälp och råd. :)

Det är samma näring jag använder. Tycker det är svårt att få till en bra balans där inte algerna får övertaget. Idag har jag planterat. Herregud vad jag hatar plantera!!! Både de ner i substratet och att sitta de och pilla med några j....la sytrådar. Vet inte vad jag avskyr mest faktiskt. Nu är nya växterna på plats. Mina borneo plecos eller vad man nu kallar dem på svenska är glada. Fluffar runt med varandra och är inte alls skygga för människor så man kan sitta nära och titta. Bilderna är dåliga då jag medvetet låtit bli att skrapa alger då jag vill ha mycket mat i akvariet. Mina nya räkor kommer nästa vecka. De är svenskodlade i flera generationer så jag hoppas de kommer vara tåliga och överleva. Gillar verkligen fiskarna smyger omkring överallt en liten Flash av blått i svansen och sen har de så rolig form. Saknar att ha khuliålar men nu ska jag ju ha räkor. Skulle jag få populationsexplotion på räkorna alternativt att de inte förökar sig alls kommer jag genast köpa några randiga rackare 😀
Har du provat att använda lim istället för tråd? Jag tycker det är mycket lättare. ISTA aquascaping glue är det jag tycker är lättast att använda av de jag testat, det härdar rätt snabbt så fort det blir nedblött och rinner inte.

Borneo suckers kallas "prickig grönling" på svenska, den arten jag hade kallades för strömgrönling, så de är väl "grönlingar" allihop. Tyckte det var ett lite konstigt namn så sa alltid det latinska namnet bara. 😅 De är så härliga, vill ha dem igen så fort jag blir påmind om dem! <3 Har de lite blått på stjärten? Vad fräckt!

Hoppas räkorna är top-notch! 💪:D

Det är tråkigt men det är så mycket man kan missa som nybörjare så hoppas hon inte känner sig allt för nedslagen. Det blir fel, man lär sig. Det hör till. Det är nog väldigt få som inte klantat till det någon gång.

Anubiasen hon har är jättebra, kampfiskar brukar gilla att lägga sig och chilla på deras blad. :heart Fenorna ser inte infekterade ut än heller och det är ju också bra, då kan de läka ut fint igen utan problem. (Jag brukar själv köra förebyggande med eSHa 2000 om någon fisk fått en skada, för säkerhets skull. Den motverkar svamp/bakterie-infektioner, hjälper till att läka sår och skyddar slemskiktet. Det är inte absolut nödvändigt eller så men jag tycker den är bra, den är inte farlig för snäckor/räkor heller.)

Du har säkert redan tipsat henne om att plantera massor med snabbväxande tåliga stamväxter, hålla koll som satan på vattenvärdena iom att hon gjort så stora vattenbyten och nu ska sluta med det. Jag brukar köra flytande bakteriekultur också, i början, vid filterrengöring eller stora vattenbyten. Varmt tips! Och timer på belysningen är väl investerade kronor! (Växter gillar regelbundenhet, mina växter stänger sig alltid en kvart innan belysningen släcks så de verkar tom veta när det börjar närma sig läggdags. 🤗)

Finns det hornsärv tillgängligt så är den en supersnabblösning, det är bara att slänga ner i karet om man behöver snabb hjälp. Den växer som ogräs, konkurrerar ut alger och har inga rötter utan funkar som en flytväxt men man kan peta ner dem i gruset också om man inte vill ha dem flytandes hursomhelst. Jag gillar dem inte som prydnadsväxt :o men sparar ändå alltid minst en stam i något akvarium för att jag tycker de är så bra att ha. Har den i yngelburken nu och trots att jag har helkass belysning som är på från morgon till kväll, matar de små oftaoftaofta och till och med slängt ner massa olika algsorter för att hjälpa till med vattenkvaliten så är det hornsärven som helt tar över och agerar "filter" i den lilla burken så att pytteynglena mår bra: :heart
Visa bifogad fil 128619Annars funkar det att bara slänga i en massa flytväxter sålänge tills ni besöker akvarielagret och hon kan få expert-hjälp och råd. :)
Ja, jag peppar henne allt jag kan och nu verkar hon känna att det är värt att ge det ett försök till. En stund ville hon ge fisken till mig, men jag sa att vi nog kan få det att bli bra ändå. Hon tycker ju om sin fisk och vill att han ska ha det så bra som möjligt :heart: Plastväxten är borta nu i alla fall och hon har flyttat lite på pumpen för att få den bättre också. Hon har inte heller tänt lika mycket som tidigare och ska köpa en timer så snart hon kommer åt.

Jag har också insett att en av mina växter snart måste klippas (den växer som en tok och når snart vattenytan!) och tänker att hon kan få skottet från den, så har hon iaf något mer i sitt akvarium. Flytande bakteriekultur kan hon lätt köpa på jobbet på måndag :) Och så på fredag blir det en tur till proffsen på akvarielagret, och då kan hon nog se till att få med sig någon till bra växt hem. (och jag får hålla hårt i betalkortet så att jag inte shoppar halva butiken på en gång :angel: )

Ja, jag peppar henne allt jag kan och nu verkar hon känna att det är värt att ge det ett försök till. En stund ville hon ge fisken till mig, men jag sa att vi nog kan få det att bli bra ändå. Hon tycker ju om sin fisk och vill att han ska ha det så bra som möjligt :heart Plastväxten är borta nu i alla fall och hon har flyttat lite på pumpen för att få den bättre också. Hon har inte heller tänt lika mycket som tidigare och ska köpa en timer så snart hon kommer åt.

Jag har också insett att en av mina växter snart måste klippas (den växer som en tok och når snart vattenytan!) och tänker att hon kan få skottet från den, så har hon iaf något mer i sitt akvarium. Flytande bakteriekultur kan hon lätt köpa på jobbet på måndag :) Och så på fredag blir det en tur till proffsen på akvarielagret, och då kan hon nog se till att få med sig någon till bra växt hem. (och jag får hålla hårt i betalkortet så att jag inte shoppar halva butiken på en gång :angel: )
Vad bra. :heart Så fint att du stöttar henne. Det kan vara tufft att ha fisk när det blir problem och man har dåligt samvete och inte riktigt vet vad man ska ta sig till. 💔 (Jag har fortfarande samvetskval över allt stackars Sayid fick stå ut med när han var liten och jag inte visste bättre. :cry:)

Jag tycker det låter som att det kan bli bra jag med, finns viljan och omtanken så löser det sig ofta, och kampfiskar är rätt tåliga!

Jag har hittat dem via Facebook. Jag kan ge dig kontaktuppgifter när du bestämt dig för vilka räkor du vill ha. Jag vet en bra för neocardinia(ca 25-50kr st tror jag.) och några bra för cardinia. (45kr st och upppåt) han jag köpt cardinia från denna gången tillhör nog de lite dyrare. Men jag stöttar gärna seriösa uppfödare som gör att vi har många fina sorter att välja på i Sverige. Jag betalade vad jag tycker är väldigt mycket för mina räkor nu. 120kr st. Men utseende mässigt har de allt jag vill ha. Och jag köper med tanken att jag kan få dem att trivas och kunna njuta av dem i många år :) kul att hon inte ger upp. Jag har som sagt precis mördat hela min tank. Men är glad att jag fortsatte då det ger så mycket glädje. (Förutom när man planterar)

Jag kommer INTE skriva Gastromyzon ctenocephalus varenda gång 😅 från nu är de grönisarna. Jag har använt superglue en gång. Tyckte det var kladdigt och blev vitt på roten. Sen lyckades jag döda en bucephalandra genom att he för mycket klister på roten och inte vågat ge mig på det igen.

Nu har jag hittat en fisk jag måste ha :eek: en sån där som tickar alla boxar. Har varit sugen på gobies innan men hittade jag stiphodon annieae. Är lite orolig för hur mycket djur jag vågar ha. Har fem grönisar nu vilket jag först läste var ok i 46 liter men nu sett att vissa redan anser vara för mycket. Nu vill jag ju både ha gobies och regnbågsfiskar utöver det. Vattenkvaliten är mycket bra och jag måste snarare använda väldigt mycket näring för att inte hamna på nitrat 0

Jag kommer INTE skriva Gastromyzon ctenocephalus varenda gång 😅 från nu är de grönisarna. Jag har använt superglue en gång. Tyckte det var kladdigt och blev vitt på roten. Sen lyckades jag döda en bucephalandra genom att he för mycket klister på roten och inte vågat ge mig på det igen.

Nu har jag hittat en fisk jag måste ha :eek: en sån där som tickar alla boxar. Har varit sugen på gobies innan men hittade jag stiphodon annieae. Är lite orolig för hur mycket djur jag vågar ha. Har fem grönisar nu vilket jag först läste var ok i 46 liter men nu sett att vissa redan anser vara för mycket. Nu vill jag ju både ha gobies och regnbågsfiskar utöver det. Vattenkvaliten är mycket bra och jag måste snarare använda väldigt mycket näring för att inte hamna på nitrat 0
Vilka häftiga fiskar :D
Det låter ju onekligen som att det blir lite väl mycket fisk. Jag hade nog satsat på mindre fiskar i så fall, för även om vattenkvalitén är bra så vill de ju ha utrymme att simma och de kanske inte vill simma på varandra?

Vilken sorts regnbågsfisk är det du spanar på? Jag har själv tittat jättemycket på de "vanliga" som ser ut såhär:
1261.jpg

Meen, de vill visst ha minst 150 liter och gillar visst att hoppa ur akvarier också... Så pga hoppandet kommer jag nog inte skaffa några ens när jag har mitt minst 150 liter stora akvarium. Jag vill gärna att fisken håller sig i vattnet :p Men vackra är de! Hoppas på att istället hitta något liknande som dels är lite mindre (för att inte överbefolka något akvarium) och som inte hoppar lika mycket så att jag kan slappna av och lita på att de håller sig på sin plats.

Det är pseudomugil luminatus jag vill ha. Så alla jag är intresserad av är nanofiskar. Men alla äter också räkor. :grin: efter jag introducerat räkorna kommer jag inte ändra mer med varken djur eller växter på minst ett par månader utan bara försöka få en bra balans på allt. Sen får jag se hur jag gör.

Det är pseudomugil luminatus jag vill ha. Så alla jag är intresserad av är nanofiskar. Men alla äter också räkor. :grin: efter jag introducerat räkorna kommer jag inte ändra mer med varken djur eller växter på minst ett par månader utan bara försöka få en bra balans på allt. Sen får jag se hur jag gör.
Ah, sådana som jag köpte in till jobbet :D De är jättefina. Fast tyvärr tror jag de blir svårsålda, för de är så unga ännu att de ser lite tråkiga ut. Jag gillar dem skarpt dock. Om ingen kund verkar intresserad kanske jag tar dem själv sedan. Det enda "problemet" jag märkt med dem hittills är att de har så väldigt små munnar att man måste mata med riktigt liten mat. Har svårt att se hur de skulle äta annat än baby-räkor. Halvvuxna räkor är ju lika stora som fisken typ. Och har räkorna bra gömställen gissar jag att det är lugnt?

Nä det förstår jag! 🤣 Mina var ju "lineolator" så det var lättare att skriva/säga än strömgrönling som jag hela tiden ville ha till strömgröngörling av någon anledning. 😅
Ja, det kan vara lite trixit med lim också och det ser tråkigt ut om limmet syns.

Jättefin goby. :love:

Jag har visst hoppkräftor! 😍
VideoCapture_20230924-144932.jpg

Jag kramade ur filtret i 112 litaren i 30 liters karet igen, för att snabba på cyklingen, och passade på att ta ett litet prov att kolla närmare på och det är så mycket mikroskopiskt liv i det här karet! Massa märkliga små varelser som lever och frodas, tyvärr lite svåra att ta kort på men hoppkräftorna är större så det gick bättre.

Jag har hittat dem via Facebook. Jag kan ge dig kontaktuppgifter när du bestämt dig för vilka räkor du vill ha. Jag vet en bra för neocardinia(ca 25-50kr st tror jag.) och några bra för cardinia. (45kr st och upppåt) han jag köpt cardinia från denna gången tillhör nog de lite dyrare. Men jag stöttar gärna seriösa uppfödare som gör att vi har många fina sorter att välja på i Sverige. Jag betalade vad jag tycker är väldigt mycket för mina räkor nu. 120kr st. Men utseende mässigt har de allt jag vill ha. Och jag köper med tanken att jag kan få dem att trivas och kunna njuta av dem i många år :) kul att hon inte ger upp. Jag har som sagt precis mördat hela min tank. Men är glad att jag fortsatte då det ger så mycket glädje. (Förutom när man planterar)
Jag är rätt säker på att det jag vill ha är gula neocaridina :) Tror det blir finast. Känner mig dock osäker på vattenvärdena...

Hittade vattenvärdena i det kommunala kranvattnet (dvs det vatten jag har i). Det har pH på ca 8,2 och dH på 6 sommartid och 3,5 vintertid :cautious: Känns bökigt. Samtidigt har vi bara kranvatten på jobbet till våra akvarier, vad jag vet iaf, och alla invånare verkar må bra så länge temperaturen är bra. (Det var en doppvärmare som gick sönder, då började fiskarna där må tydligt dåligt, men det var ju lätt åtgärdat som tur var).

Ja de är otroligt vackra! Tänk på att soilen kommer sänka din pH. Låt akvariet etablera sig och ta vattentester ur det då. Ett av mina nybörjarnisstag var att jag inte visste detta och köpte neocardinia. De levde där i ett par år men frodades eller förrökade sig inte. Eller var det åkarna som var framme... och jag hade konstant dåligt samvete att de levde icke optimalt.

Ja. Det är räklingarna som stryker med. Några är ju ok för mig men inte alla.

Ja de är otroligt vackra! Tänk på att soilen kommer sänka din pH. Låt akvariet etablera sig och ta vattentester ur det då. Ett av mina nybörjarnisstag var att jag inte visste detta och köpte neocardinia. De levde där i ett par år men frodades eller förrökade sig inte. Eller var det åkarna som var framme... och jag hade konstant dåligt samvete att de levde icke optimalt.

Ja. Det är räklingarna som stryker med. Några är ju ok för mig men inte alla.
Hm. Det där med att pH-värdet kan sänkas har jag inte tänkt på alls. Ska nog köpa tester imorgon och kolla hur det ser ut. Vi har dropptester från Sera på jobbet, så det blir lätt att köpa och de bör ju vara bra. Såg att ett paket kan användas för att testa ca 100 gånger, så då borde jag ju ha lärt mig hur det fungerar :p

(Växter gillar regelbundenhet, mina växter stänger sig alltid en kvart innan belysningen släcks så de verkar tom veta när det börjar närma sig läggdags. 🤗)
Det här var visst ett feltänkt. :o Kollade upp det och de stänger sig tydligen pga att de har fått tillräckligt med ljus. Så jag borde korta min ljustid med minst en kvart snarare än att växterna "vet" att det snart släcks. 😅

Senast ändrad:
Hur ser man att de stänger sig? Nått sånt har jag aldrig sett? Är det vissa växter eller alla?
Tror det ffa är stamväxter. Hos mig är det limnophilia och rotala som liksom vinklar upp sina blad mot stammen, istället för att de spretar utåt som de ser ut annars. Då är de helt mätta på ljus och kan inte tillgodogöra sig mer alls, och har man på ljuset efter det så gynnar man verkligen bara algerna.

Som jag fattade det iaf!

Tror det ffa är stamväxter. Hos mig är det limnophilia och rotala som liksom vinklar upp sina blad mot stammen, istället för att de spretar utåt som de ser ut annars. Då är de helt mätta på ljus och kan inte tillgodogöra sig mer alls, och har man på ljuset efter det så gynnar man verkligen bara algerna.

Som jag fattade det iaf!
Intressant! Måste kolla på mina. De är uppvinklade ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka