Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har kollegan med kampfisken fått ett litet "paket" från mig med saker. En mossboll, en liten bit av växten jag köpte på akvarielagret (med ganska mycket rot. Jag orkade verkligen inte försöka få ner den i mitt akvarium, allt ville flyta upp då), en sandsnäcka och en annan snäcka av något slag. Hon blev så glad att hon studsade och sedan gav mig en kram :D Plastväxterna är borta, timer till belysningen inköpt och hon har flyttat filtret och ordnat så att det verkligen är lämpligt tryck i pumpen.

När hon kom hem skickade hon en film på hur det nu ser ut i akvariet. Det är en enorm skillnad åt det positiva hållet mot hur det var tidigare, och hennes fisk verkade mycket glad och nyfiken åt mossbollen. Han undersökte den intensivt och var hur söt som helst.

Så, det ska nog bli jättebra det där. Imorgon ska hon köpa flytväxter och på fredag ska vi till akvarielagret :D Är orimligt pepp på att åka dit igen och verkligen ha tid för att gå runt och spana på alla fiskar och så.

Här har jag precis sålt några guppies. De är så himla fina och jag har några gula med rätt unika färger... men rackarns vad de ynglar av sig! 😅
Räkorna i samma kar har verkligen fått fart också. Småttingar överallt! Jag lyckades fånga tre honor som är redo att släppa ägg i samma bild. En mörkblå, en "grön" och en röd. Tjockisar! :heart
20230925_223250.webp

Här har jag precis sålt några guppies. De är så himla fina och jag har några gula med rätt unika färger... men rackarns vad de ynglar av sig! 😅
Räkorna i samma kar har verkligen fått fart också. Småttingar överallt! Jag lyckades fånga tre honor som är redo att släppa ägg i samma bild. En mörkblå, en "grön" och en röd. Tjockisar! :heart
Visa bifogad fil 128747
Guppys är verkligen galna med att föröka sig :rofl: Minns kaoset i mitt akvarium när jag var liten. Jag började med 5 guppys. Kändes som om jag hade 5000 efter ingen tid alls. Jag tycker också att det oftast verkar vara guppys som hamnar i grupperna för fiskakuten på facebook. Gäller väl att ha riktigt tjusiga för att få dem sålda just för att de är så lätta att få fler av?

När du har fler färger på räkor sådär, blir det inte en konstig blandning av färger då? Känns som att det är en risk att jag till sist har ett akvarium för varje färg på räka som finns... De är ju så häftiga!

• Gilla
Reactions: Sel
Guppys är verkligen galna med att föröka sig :rofl: Minns kaoset i mitt akvarium när jag var liten. Jag började med 5 guppys. Kändes som om jag hade 5000 efter ingen tid alls. Jag tycker också att det oftast verkar vara guppys som hamnar i grupperna för fiskakuten på facebook. Gäller väl att ha riktigt tjusiga för att få dem sålda just för att de är så lätta att få fler av?

När du har fler färger på räkor sådär, blir det inte en konstig blandning av färger då? Känns som att det är en risk att jag till sist har ett akvarium för varje färg på räka som finns... De är ju så häftiga!
De är ju det! Jag provade med honungsguramis i karet för att reducera avkommorna - men dels trivdes de inte och dels åt de mycket hellre räkorna så jag sitter här med mina miljonfiskar och gillar dem ändå. :D Mina gula är dessutom verkligen rätt spektakulära och liknar inte något jag sett i butik så jag funderar på lite färgavel även om det innebär ett till kar förstås.
Jag är inte blyg för att flytta över fisk till det andra karet med tetror om de blir alldeles för många och jag inte blir av med dem.

Jag köpte räkorna som "culls" i en blandad påse och om jag inte rensar bland dem kommer de så småningom att bli viltfärgade allihopa när de blandas på det här viset. Nästan alla ongar som dyker upp är redan bara low grade röda, men det gör ingenting för mig. Jag har dem som städare. :)
Edit: generellt är det så att om du vill behålla en färgstark räkpopulation borde du fiska upp de individer som inte "håller måttet" då och då.

Jag har funderat lite på det här med skittles-räkkar för jag skulle vilja ha alla färger men inte nödvändigtvis en massa räklingar, och isåfall skulle man väl kunna ha bara hanar eller bara honor (som inte bär på ägg då) i olika färger? Det verkar inte vara så svårt att se skillnad på könen ändå?

Men jag tror inte någon som säljer räkor hade orkat med en om man kom och ville ha en räka av varje färg och bara ett specifikt kön? :o Känns som att det blir stor risk att man ändå får fel kön på någon då också. Men man skulle väl kunna köpa alla möjliga olika färger och bara könsbestämma och dela upp dem i honor och hanar i två olika kar själv tänker jag? 🤔

Jag har funderat lite på det här med skittles-räkkar för jag skulle vilja ha alla färger men inte nödvändigtvis en massa räklingar, och isåfall skulle man väl kunna ha bara hanar eller bara honor (som inte bär på ägg då) i olika färger? Det verkar inte vara så svårt att se skillnad på könen ändå?

Men jag tror inte någon som säljer räkor hade orkat med en om man kom och ville ha en räka av varje färg och bara ett specifikt kön? :o Känns som att det blir stor risk att man ändå får fel kön på någon då också. Men man skulle väl kunna köpa alla möjliga olika färger och bara könsbestämma och dela upp dem i honor och hanar i två olika kar själv tänker jag? 🤔
Det är nog något man får fixa själv i så fall tror jag. :D Sedan vet jag faktiskt inte hur länge en räka lever - hur länge skulle man kunna ha sitt "skittles-kar" efter könsbestämning tänker jag?

Å andra sidan kanske någon vore villig att sälja bara några hanar ur olika färger, vem vet? ^^

Det är nog något man får fixa själv i så fall tror jag. :D Sedan vet jag faktiskt inte hur länge en räka lever - hur länge skulle man kunna ha sitt "skittles-kar" efter könsbestämning tänker jag?

Å andra sidan kanske någon vore villig att sälja bara några hanar ur olika färger, vem vet? ^^
Neocaridina blir bara 1-2 år gamla tror jag? Men om man har bägge könen skulle man ju kunna ta ut avelspar i ett tredje kar... Det kanske blir lite väl meckigt? 😅 Iallafall om man vill föryngra populationen sen och det lär man ju vilja!

Neocaridina blir bara 1-2 år gamla tror jag? Men om man har bägge könen skulle man ju kunna ta ut avelspar i ett tredje kar... Det kanske blir lite väl meckigt? 😅 Iallafall om man vill föryngra populationen sen och det lär man ju vilja!
Låter som mycket jobb! 😅 Då är det nog lättare att ha några små kar med olika färger och ha en "culltank" som skittles.

Jag älskar blandade guppyakvarier! Så vackert och kul att leta bäbisar :) mitt första "akvarie" var en damm på min inglasade balkong gjord av en trasig vattenbalja från hästen. Hade en inverterad damm med hjälp av en ikeavas. Trodde inte fiskar kunde se chockade ut men första gången de passerade vattenytan :jawdrop:🤯

Jag älskar blandade guppyakvarier! Så vackert och kul att leta bäbisar :) mitt första "akvarie" var en damm på min inglasade balkong gjord av en trasig vattenbalja från hästen. Hade en inverterad damm med hjälp av en ikeavas. Trodde inte fiskar kunde se chockade ut men första gången de passerade vattenytan :jawdrop:🤯
Jag har en mix guppy kar
Fyndade en påse slöj guppy på månadsmötet sist

Vad äter de hos dig? Och hur många har du? Och vattentemperatur? :D Vill lära mig allt om dem!
Jösses, jag har en hel låda full av olika frystorkade prylar, och så gillar de sådana där "stick on" tabletter som jag tipsat om tidigare i tråden. De äter allt som är lagom stort. :)
Jag har bara fem. Egentligen tänkte jag köpa fler om de funkade men sedan exploderade guppypopulationen och det blev inga fler. Alla fem verkar vara hanar dessutom, men vackra är de! <3

Det här karet är bara rumstemperatur. Det är ett sådant där magiskt balanserat kar där jag kan slänga i typ vad som helst och det verkar funka, så jag kan inte ge särskilt specifik info är jag rädd. 😅 Inga vattenbyten ens, jag bara toppar upp det som evaporerar.

Jag hade både dem och Pseudomugil furcatus i mitt regnbågskar för många år sedan också. De är rätt enkla fiskar - men de kan hoppa!

Jösses, jag har en hel låda full av olika frystorkade prylar, och så gillar de sådana där "stick on" tabletter som jag tipsat om tidigare i tråden. De äter allt som är lagom stort. :)
Jag har bara fem. Egentligen tänkte jag köpa fler om de funkade men sedan exploderade guppypopulationen och det blev inga fler. Alla fem verkar vara hanar dessutom, men vackra är de! :heart

Det här karet är bara rumstemperatur. Det är ett sådant där magiskt balanserat kar där jag kan slänga i typ vad som helst och det verkar funka, så jag kan inte ge särskilt specifik info är jag rädd. 😅 Inga vattenbyten ens, jag bara toppar upp det som evaporerar.

Jag hade både dem och Pseudomugil furcatus i mitt regnbågskar för många år sedan också. De är rätt enkla fiskar - men de kan hoppa!
Du har precis ett sådant kar som jag vill ha :p Försöker framförallt se om det finns fiskar som jag gillar och som trivs i rumstemperatur, för att spara åtminstone lite el på att inte värma upp akvariet året runt :angel: Så, ett stort gäng röd neonregnbåge (som folk också verkar kalla dem?) ska det bli. Tänker mig minst 10st, helst ca 15. Sedan... Jadu. Jag gillar så många fiskar. Någon typ av algätare vore ju trevligt också. Och så kan jag alltid slänga i räkor när de blivit för många för mina små akvarier :p Får se vad det blir. Först ska jag flytta, sedan skaffa det större akvariet, sedan fisk.

Jag har en som jag har köpt på Wish med vit slang
Sedan har jag en annan slamsug köpt på någon Arken Zoo för många år sedan. Den funkar bäst att suga upp slam och dyl, även bäst till mina små burkar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka