Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Honungsgurami? Jättesöt, tålig och rolig liten fisk.Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.
Vet du något om vilken typ av fisk du gillar, eller hur du vill inreda ditt akvarium ungefär? Bara hur många liter ett akvarium är säger inte allt. Vissa fiskar vill ha långa, låga akvarium och andra är mer ok med korta, höga. Det finns ju också runda akvarium, hörnakvarium och alla möjliga andra former som kan påverka vilken typ av fisk som finns där.Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.
Ett litet stim dvärgpansarmalar på botten, några ytfiskar som bilbukar och ett gäng neon- eller kardinaltetror i mitten? Viktigt med tätt slutande glas och några cm luft mellan täckglas och vattenyta för bilbukarna. Lite cabomba, vallisneria och cryptocoryne i olika färger?Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.
Har märkt sedan några dagar tillbaka att det ibland kommer små bubblor från växterna. Det borde väl vara bra? Har läst om det någon gång, men minns inte vad och hittar det inte igen
Nope, inget koldioxid. Det är inte heller någon stor mängd bubblor som kommer, utan en enstaka då och då. Tillräckligt för att jag ska ha sett det, men inte så att de håller på hela tiden.Ja det betyder att dom går på högvarv, dom "pärlar".
Har du koldioxid tillsatt eller?
9@Soffan74 hur många akvarier har du? fiskar som gör att man måste plantera varje dag. Nej tack! Googlade och de är vackra men låter som min mardröm haha
Ehm. Nu hände det saker här! Jag skrev i en fb-grupp igår om räkor och blev kontaktad av en kvinna som sa att jag kunde få(!) ett gäng körsbärsräkor av henne. Så. Nu sitter jag på tåget hem och i min ryggsäck är en påse med någonstans 15-20 räkor Hoppas verkligen att det går bra med dem nu.
Har också varit på Akvarielagret, kikat på fiskar och hade sällskap av min kollega. Nu har hon köpt fler växter, lite näring och blivit förtjust i grodor Det är så kul att ha någon att umgås med "på riktigt" också och prata akvarier.
Och justja, kvinnan jag fick räkorna av hade visst ett 200L också som hon funderade på att sälja... Så jag har första tjing på det om hon bestämmer sig för det Vi ska höras av när/om det blir aktuellt.
Jag tycker de spräckliga röda är jättefina! Finare än de knallröda enligt mig även om de också är häftiga, på sitt sätt!Nu har räkorna fått lite tid att vänja sig vid vattnet och så har de fått flytta in ordentligt. En hade tyvärr dött i transporten hit, men jag har ändå nästan 20st och åtminstone en ser ut som att det snart kommer finnas fler räkor här
Lite alger på glaset, så det är sjukt svårt att få bra bilder, och de är snabba de här småttingarna! Ska ta fram ordentliga kameran imorgon och se vad jag kan få till då.
Några är klart mindre och blekare, men jag funderar ändå på att köpa den enda stackars röda räka som är kvar på jobbet och se om det går att avla in lite mer färg i dem
Vilka häftiga räkor! Kul med olika mönster också. Måste finnas hur mycket roliga gener som helst i de där?