Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Miniöringarna är som allra häftigast när de spårar godis tycker jag! 😍
20230928_201153_1_1.gif

Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk :D Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.
Honungsgurami? Jättesöt, tålig och rolig liten fisk. <3

Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk :D Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.
Vet du något om vilken typ av fisk du gillar, eller hur du vill inreda ditt akvarium ungefär? Bara hur många liter ett akvarium är säger inte allt. Vissa fiskar vill ha långa, låga akvarium och andra är mer ok med korta, höga. Det finns ju också runda akvarium, hörnakvarium och alla möjliga andra former som kan påverka vilken typ av fisk som finns där.

Ett tips är att gå in på https://www.zoopet.com/fiskar/
Där kan du söka efter fisk baserat på det du vet. Nu är det som står där ingen exakt vetenskap alla gånger, men det ger en bra uppfattning om vad du kan börja kolla på. Då kan du skriva in hur stort akvarium du tänker dig, fylla i att det ska vara sötvattensakvarium och välja fiskar med antingen svårighetsgrad 1 eller 2, det är de två lättaste. Kolla om någon fisk är fin och läs lite om vad de vill ha för att må bra, och se om det kan passa dig :)

Ett litet stim dvärgpansarmalar på botten, några ytfiskar som bilbukar och ett gäng neon- eller kardinaltetror i mitten? Viktigt med tätt slutande glas och några cm luft mellan täckglas och vattenyta för bilbukarna. Lite cabomba, vallisneria och cryptocoryne i olika färger? :)

Ja det betyder att dom går på högvarv, dom "pärlar".

Har du koldioxid tillsatt eller?
Nope, inget koldioxid. Det är inte heller någon stor mängd bubblor som kommer, utan en enstaka då och då. Tillräckligt för att jag ska ha sett det, men inte så att de håller på hela tiden.

Tillägg: Har inget koldioxid, men har växtnäring som ska innehålla allt en växt kan tänkas vilja ha för att bli glad, typ.

Senast ändrad:
Det leks i mitt största kar
I en hörna håller ett Sajica par till en malgrotta
Och igår kväll såg jag att store zebra hanen + 2 honor håller till i mitten av karet. Det ser ut som en jordbävning har gått fram, stora gropar överallt
Som tur är, så ser man inte baksidan av karet så bra där de håller på, eftersom den långsidan står mot bokhyllan..
Varje dag får jag plantera om växterna de har grävt upp

@kolblakkur jag tycker du ska åka till några akvariebutiker och titta och se vad du fastnar för. Kolla lite Youtubevideor. Viktigt att ha något man själv gillar och här är ju smaken så olik och det känns som det finns fiskar och räkor för alla smaker. Vilka storlekar och färger dras du till?

Chili. Du är verkligen duktig! Jag har kämpat i år för att inte ha fullständig algodling enbart och här får du växter som pärlor utan co2 efter en vecka typ. Jag kanske måste blocka dig :sneaky:

Scandi. Öringarna är verkligen röda och fina. Jag är lite sugen på att testa odla artemia sen för att få fram fina färger

Ehm. Nu hände det saker här! Jag skrev i en fb-grupp igår om räkor och blev kontaktad av en kvinna som sa att jag kunde få(!) ett gäng körsbärsräkor av henne. Så. Nu sitter jag på tåget hem och i min ryggsäck är en påse med någonstans 15-20 räkor :D Hoppas verkligen att det går bra med dem nu.

Har också varit på Akvarielagret, kikat på fiskar och hade sällskap av min kollega. Nu har hon köpt fler växter, lite näring och blivit förtjust i grodor :rofl: Det är så kul att ha någon att umgås med "på riktigt" också och prata akvarier.

Och justja, kvinnan jag fick räkorna av hade visst ett 200L också som hon funderade på att sälja... Så jag har första tjing på det om hon bestämmer sig för det :D Vi ska höras av när/om det blir aktuellt.

Nu har räkorna fått lite tid att vänja sig vid vattnet och så har de fått flytta in ordentligt. En hade tyvärr dött i transporten hit, men jag har ändå nästan 20st och åtminstone en ser ut som att det snart kommer finnas fler räkor här :rofl:

Lite alger på glaset, så det är sjukt svårt att få bra bilder, och de är snabba de här småttingarna! Ska ta fram ordentliga kameran imorgon och se vad jag kan få till då.
380502375_131794940019563_3888052962351525180_n.jpg
380449647_1486976348723120_8778374150705650095_n.jpg
380058059_865960061231941_7528658060506584836_n.jpg

Några är klart mindre och blekare, men jag funderar ändå på att köpa den enda stackars röda räka som är kvar på jobbet och se om det går att avla in lite mer färg i dem :p

Ehm. Nu hände det saker här! Jag skrev i en fb-grupp igår om räkor och blev kontaktad av en kvinna som sa att jag kunde få(!) ett gäng körsbärsräkor av henne. Så. Nu sitter jag på tåget hem och i min ryggsäck är en påse med någonstans 15-20 räkor :D Hoppas verkligen att det går bra med dem nu.

Har också varit på Akvarielagret, kikat på fiskar och hade sällskap av min kollega. Nu har hon köpt fler växter, lite näring och blivit förtjust i grodor :rofl: Det är så kul att ha någon att umgås med "på riktigt" också och prata akvarier.

Och justja, kvinnan jag fick räkorna av hade visst ett 200L också som hon funderade på att sälja... Så jag har första tjing på det om hon bestämmer sig för det :D Vi ska höras av när/om det blir aktuellt.

Fanns den fantastiska vackra blåaktiga fisken kvar?

Nu har räkorna fått lite tid att vänja sig vid vattnet och så har de fått flytta in ordentligt. En hade tyvärr dött i transporten hit, men jag har ändå nästan 20st och åtminstone en ser ut som att det snart kommer finnas fler räkor här :rofl:

Lite alger på glaset, så det är sjukt svårt att få bra bilder, och de är snabba de här småttingarna! Ska ta fram ordentliga kameran imorgon och se vad jag kan få till då.
380502375_131794940019563_3888052962351525180_n.jpg
380449647_1486976348723120_8778374150705650095_n.jpg
380058059_865960061231941_7528658060506584836_n.jpg

Några är klart mindre och blekare, men jag funderar ändå på att köpa den enda stackars röda räka som är kvar på jobbet och se om det går att avla in lite mer färg i dem :p
😍 Jag tycker de spräckliga röda är jättefina! Finare än de knallröda enligt mig :o även om de också är häftiga, på sitt sätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka