Scandi
Trådstartare
Så himla sööööt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så himla sööööt!
Nope! Helt tomt i hans akvarium, föga förvånande (och ingen som var ens i närheten av lika häftig) Däremot fick jag se massor av andra fiskar som jag gillade jättemycket. Samtliga råkade vara regnbågsfiskar eller rasbororFanns den fantastiska vackra blåaktiga fisken kvar?
De är ganska roliga, absolut Jag blir mest sugen på att mixa typ alla färger som går för att se vad det blir av det hela (kan ha råkat titta för mycket på räkor på youtube...)Jag tycker de spräckliga röda är jättefina! Finare än de knallröda enligt mig även om de också är häftiga, på sitt sätt!
Många akvarieaffärer har kassa hemsidor så det kan absolut vara värt ett besök ändå!Jag tänkte drömma lite och titta på fiskar. Men den riktigt bra akvariebutiken som fanns här i stan för några år sedan försvann under pandemin och lokala djuraffären har inga fiskar alls. Hittade en butik som verkar ok, men med mycket begränsat utbud enligt hemsidan. Men kanske har de bara en dålig hemsida, så jag kommer nog titta förbi.
Läst lite om honungsgurami efter att det stod om den här och den samt dvärggurami hamnar på min "kanske"-lista.
Låter ju som jag ska sikta på honungsguramin då. Och blir ju lite mer färgvariation då jag är säker på att jag vill ha neontetror.Många akvarieaffärer har kassa hemsidor så det kan absolut vara värt ett besök ändå!
Honungsguramin är så mycket tåligare än dvärgguramin. Tror dvärgguramin är en känsligare art redan från början men dålig avel har gjort att hälsoläget inte är så bra. De blir lätt sjuka (Dwarf Gourami Iridovirus är ett tråkigt virus de dras med, som är dödligt och i värsta fall även kan ge sig på andra fiskar i samma kar.) och lever inte så länge. Vilda exemplar är vad jag förstått svårt att få tag i. Tyvärr, för det är en otroligt vacker och härlig liten fisk.
Tänkte att det kan vara bra att veta om man väljer mellan just de här två! Eller om man överväger dvärggurami öht eg. Bäst är nog att köpa direkt från en duktig odlare eller om man på något annat sätt kan försäkra sig om att man får så hög kvalitet på dvärgguramin som möjligt.
Honungsguramin är inte lika bråkig heller, de kan man ha i en liten grupp medans man inte ska ha två hanar av dvärggurami i samma kar alls. De kan vara rätt opålitligt aggressiva.
Jag har Pygme gurami och choklad gurami, de är känsligaJag tänkte drömma lite och titta på fiskar. Men den riktigt bra akvariebutiken som fanns här i stan för några år sedan försvann under pandemin och lokala djuraffären har inga fiskar alls. Hittade en butik som verkar ok, men med mycket begränsat utbud enligt hemsidan. Men kanske har de bara en dålig hemsida, så jag kommer nog titta förbi.
Läst lite om honungsgurami efter att det stod om den här och den samt dvärggurami hamnar på min "kanske"-lista.
Själv fick jag syn på en person på facebook som ville ha sandsnäckor, och när jag svarade att det gick att få från mig så var det flera intresserade. Såå, jag kommer minska ner på mitt bestånd utan att behöva döda dem vilket känns jättebra De blev snabbt väldigt många fler när de var ensamma i akvariet... Tänker att det kanske inte går lika snabbt framöver om räkorna äter upp något som sandsnäckorna ser som mat?Nöjd gammelgubbe med godis:
Visa bifogad fil 129101
Jag har en hel hord av sandsnäckor i det här karet. Såpass att jag själv tycker att "nu räcker det väl ändå!?" men icke, för de har inget som konkurrerar med dem och de har mat dygnet runt pga Sayid så de förökar sig därefter.
Pygmecorysar funkar nog i ett sådant litet kar. Fast ottosar blir sällan så stora heller i min erfarenhet, de brukar vara runt 2-3cm. Generellt skulle jag nog hålla mig till räkor och snäckor dock.Förresten. Igår var ju jag och kollega till Akvarielagret och kollade på fiskar osv. Kollega har 30L akvarium med en kampfiskhane + två snäckor, och med inspiration från mig börjar det nu bli en hel del växter där också.
I alla fall. Kollegan blev intresserad av några grodor som fanns där, och började prata med personalen om huruvida de fungerar med kampfisk osv. Personalen sa då att grodor går bra, men det går ju också med andra fiskar så länge det inte är något som "triggar" kampfisken. Hon blev bland annat tipsad om att skaffa otocinclus, för de är små algätare och skulle gå bra med den fisk hon har (de har också sådana ihop med kampfisk i butiken om jag såg rätt). Men, de vill ju vara flera, och att ha typ 4st sådana + kampfisk i ett 30L-akvarium tyckte jag lät lite tight... Enligt personalen skulle det inte vara några problem, men alltså, en otocinclus bli ju ändå 5cm? Akvariet är en kub på typ 30x30cm. Behöver de verkligen inte mer yta än så? Vet ni om det finns någon annan algätare som hon skulle kunna ha?
Vad bra! De blir inte fler än vad som behövs egentligen, matar man lagom och sköter allt som man ska så är det lugnt. Räkorna äter samma saker som sandsnäckorna så nu får de ju konkurrens också.Själv fick jag syn på en person på facebook som ville ha sandsnäckor, och när jag svarade att det gick att få från mig så var det flera intresserade. Såå, jag kommer minska ner på mitt bestånd utan att behöva döda dem vilket känns jättebra De blev snabbt väldigt många fler när de var ensamma i akvariet... Tänker att det kanske inte går lika snabbt framöver om räkorna äter upp något som sandsnäckorna ser som mat?
Jag tycker också det är tajt, karet blir maxat på fisk och jobbigare att hålla efter. Jag har inte jättebra koll på det släktet dock, hur många som ingår i det eller så, tycker det verkar lite rörigt där? Otocinclus macrospilus blir lite mindre, bara 3,5 cm. De kanske menade den?Förresten. Igår var ju jag och kollega till Akvarielagret och kollade på fiskar osv. Kollega har 30L akvarium med en kampfiskhane + två snäckor, och med inspiration från mig börjar det nu bli en hel del växter där också.
I alla fall. Kollegan blev intresserad av några grodor som fanns där, och började prata med personalen om huruvida de fungerar med kampfisk osv. Personalen sa då att grodor går bra, men det går ju också med andra fiskar så länge det inte är något som "triggar" kampfisken. Hon blev bland annat tipsad om att skaffa otocinclus, för de är små algätare och skulle gå bra med den fisk hon har (de har också sådana ihop med kampfisk i butiken om jag såg rätt). Men, de vill ju vara flera, och att ha typ 4st sådana + kampfisk i ett 30L-akvarium tyckte jag lät lite tight... Enligt personalen skulle det inte vara några problem, men alltså, en otocinclus bli ju ändå 5cm? Akvariet är en kub på typ 30x30cm. Behöver de verkligen inte mer yta än så? Vet ni om det finns någon annan algätare som hon skulle kunna ha?
Det låter utmärkt Jag har också sett att räkorna åker snålskjuts på snäckorna ibland, ser så sjukt kul ut! Och ju mer jag tittar på mina räkor, desto roligare tycker jag det är att de har lite "udda" mönster och så. Nu tycker jag mig dessutom känna igen vissa av dem som sticker ut lite extra.Vad bra! De blir inte fler än vad som behövs egentligen, matar man lagom och sköter allt som man ska så är det lugnt. Räkorna äter samma saker som sandsnäckorna så nu får de ju konkurrens också.
Hos Sayid har de fri tillgång på hur mycket mat som helst typ, han har alltid en grönsak som han kan smaska på i karet, äter långsamt och skräpar ner som sjutton. Så skulle jag sälja mina blir det ju bara nya igen ändå.
Jag tycker också det är tajt, karet blir maxat på fisk och jobbigare att hålla efter. Jag har inte jättebra koll på det släktet dock, hur många som ingår i det eller så, tycker det verkar lite rörigt där? Otocinclus macrospilus blir lite mindre, bara 3,5 cm. De kanske menade den?
Haha, vad kul! Det gör inte mina!Det låter utmärkt Jag har också sett att räkorna åker snålskjuts på snäckorna ibland, ser så sjukt kul ut! Och ju mer jag tittar på mina räkor, desto roligare tycker jag det är att de har lite "udda" mönster och så. Nu tycker jag mig dessutom känna igen vissa av dem som sticker ut lite extra.
Ja det måste ha varit en sådan minivariant som menades! Det blev lite mycket info att ta in om allt (igen) så vi missade nog båda en del detaljer Ska läsa på mer om dem. Men ja, oavsett så är det ju inte kul att maxa antalet invånare. Men kanske kan de minismå vara något för mig att ha i mitt framtida, stora akvarium... Håller på och undersöker det hela. Alltså. Det är tur att vår kommande lägenhet inte är allt för stor, för annars skulle jag nog skaffa hur många akvarium som helst...