Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Passa dig. Jag tror den här tråden är som julkalender tråden. Åh, här verkar folk ha kul! Jag ska bara titta lite och så vips! Så sitter du därNu snyltar jag bara på era inlägg, som en liten parasit.
Förstår inte aaaaalls vad du pratar omPassa dig. Jag tror den här tråden är som julkalender tråden. Åh, här verkar folk ha kul! Jag ska bara titta lite och så vips! Så sitter du där
Ingen fara, så länge jag bor så här blir det inga akvarier. Inte om jag inte vill knacka hål på isen när de ska matas på vintern!Passa dig. Jag tror den här tråden är som julkalender tråden. Åh, här verkar folk ha kul! Jag ska bara titta lite och så vips! Så sitter du där
Men oj, ska det se ut sådär eller har den skadat sig?
Räkinvasion
Kanske får hålla kräftskiva snart.
Vet inte vilken du menar. Fisken eller räkan. Fisken är för tjock pga fiskvakt men räkan bär på gula ägg.Men oj, ska det se ut sådär eller har den skadat sig?
Det är fisken. Vad menar du för tjock pga fiskvakt? Ser ju ut som den skalat bort fjäll? Eller är det röda en räka och inte på fisken?Vet inte vilken du menar. Fisken eller räkan. Fisken är för tjock pga fiskvakt men räkan bär på gula ägg.
Blivit lite övermatad, kanske är därför jag har en räkinvasion också... Men den ska se ut sådär annars.Det är fisken. Vad menar du för tjock pga fiskvakt? Ser ju ut som den skalat bort fjäll?
Ja, jag trodde räkan var ett sår.Fisken är uppochner om det är det du tycker ser konstigt ut med den @Mia_R? Så den mjukare tjocka, goa mal-magen () är uppåt. Den röda räkan med ägg som är framför fisken ser man bakifrån också, så den kan tolkas som ett sår på fisken vid första anblick. Jag fick själv fundera lite över bilden innan jag fattade, så kanske är det samma synvilla du upplevde?
Det låter som "detritus worms"? Supervanliga och ofarliga, de gör nytta i karet de med. Om man får väldigt stora mängder av dem är de ju inte bra men då är det skötseln av akvariet/balansen i karet som gått åt skogen snarare än att det är fel på maskarna. Ditt kar är ju nystartat ändå och det tar tid innan det hittat sin balans.Det finns maskar i mitt akvarium!
Utifrån vad jag kunnat googla mig till så handlar det om små, ofarliga maskar som kommer av att man matat för mycket. Men, så jäkla äckligt... De är väldigt tunna. Ljusare än min svarta botten. Med mina mått mätt väldigt långa och verkar bo nere i just bottenmaterialet. När jag petade lite på en växt med pincett så drog masken bredvid sig snabbt(!) ner i botten igen och gömde sig.
Ska jag försöka behandla det här på något vis, eller är det bara att låta bli att mata ett tag och hoppas på att de försvinner? Jag kan ju också starta igång något av mina mindre akvarier, flytta över räkorna dit och slänga det bottenmaterial jag har nu.. (har ändå funderat på att i nästa akvarium skaffa något som är lättare att plantera i...).
Help
Jag hade fått sy ihop henne! Haha.Ja, jag trodde räkan var ett sår.
Jo, något sådant är det säkert. Bara läskigt långa De verkar inte vara många, så jag ska nog bara låta bli att mata räkorna ett tag och låta allt stabilisera sig. Kommer inte börja hålla på med olika medel och behandlingar om det inte är av hälsoskäl för akvariet. Och jag planerar att t.o.m. tappa över vattnet i PET-flaskor eller liknande när vi flyttar, så att jag kan använda samma vatten i nya lägenheten Vill inte göra världens största vattenbyte i onödan.Det låter som "detritus worms"? Supervanliga och ofarliga, de gör nytta i karet de med. Om man får väldigt stora mängder av dem är de ju inte bra men då är det skötseln av akvariet/balansen i karet som gått åt skogen snarare än att det är fel på maskarna. Ditt kar är ju nystartat ändå och det tar tid innan det hittat sin balans.
Jag skulle absolut inte flytta räkorna igen, de har precis gjort en flytt och även om neos är tåliga så är de ju ändå räkor och kan inte anpassa sig lika lätt eller på samma sätt som t.ex fiskar vid förändringar. Det sämsta man kan göra generellt sett när det gäller akvarium är att förändra någonting snabbt.
Sen får du antagligen med dig maskarna ändå, med växter, räkor eller filter t.ex. Eller nästa gång du köper något nytt till karet. Om man absolut inte vill se maskarna så är det klart man kan ha ihjäl dem. I ett kar med fiskar ser man dem ju sällan/aldrig men i räkkar blir det ju annorlunda. (Jag hoppas jag har detritusmaskar i mina kar men jag har tyvärr aldrig sett någon. ) Finns säkert medel för det ändamålet men jag hade varit lite försiktig med sådant med och suttit lugnt i båten bara.
Finns ju fiskar som vill bo kallt ocksåIngen fara, så länge jag bor så här blir det inga akvarier. Inte om jag inte vill knacka hål på isen när de ska matas på vintern!