Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Berätta mer!!! :eek:
Det är en liten nordamerikansk stimfisk ("regnbågselritsa" - Notropis chrosomus) som trivs bäst i svalt, syrerikt vatten.

På bilden är det ett gäng hanar i lekdräkt så de är inte sådär spektakulära hela tiden tyvärr.

Kallas ofta för regnbågselritsa på svenska, går att få fram lite info och diskussioner om dem när man googlar det namnet :) På Zoopet står det att den vill ha10-26 grader varmt vatten, blir 7cm och har svårighetsgrad 2 (av 5). Vet inte varför den inte pratas om mer? Jag tycker den verkar intressant.
De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supervanlig?

De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supsupervanlig
Så kan det nog vara. Blir ju t.o.m. för varmt med vanlig rumstemperatur då :/

Det är en liten nordamerikansk stimfisk ("regnbågselritsa" - Notropis chrosomus) som trivs bäst i svalt, syrerikt vatten.

På bilden är det ett gäng hanar i lekdräkt så de är inte sådär spektakulära hela tiden tyvärr.

De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supervanlig?
Sommartid är ett aber, annars har jag inte över 20 resten av året annat än i vardagsrummet. I sovrummet vintertid sjunker det under 10. :up:

Jag kanske var lite korkad nu, meeeen jag köpte mina favoritfiskar trots allt. Jag insåg nämligen att de var betydligt billigare hos oss än i andra butiker och blev rädd att någon skulle komma och köpa dem :rofl: Det är också högst oklart när vi kan beställa in mer fisk, så nu blev det såhär. Jag köpte de vi hade och de alla mår finfint efter den lilla resan hem. De verkar också betydligt modigare i mitt akvarium jämfört med hur de var på jobbet. Gissar att större akvarium och mycket mer växter är sådant de uppskattar. Nu gäller det bara att hålla koll på allt så att de fortsätter må bra, så får de flytta till ännu större när jag flyttat och de växt till sig lite :)

386477970_628619509447454_8845864800683503802_n.jpg

Nu har jag kollat lite mer på dem och blåögonen är fortfarande min grej.

jag har faktiskt ingen värmare och gillar fiskar som trivs lite kallare men det ligger stabilt på 23-24 grader, svårt att ha kallare än så. Sen är jag lite bitter på att det inte längre går att köpa repashy. Brexit skit

jag har faktiskt ingen värmare och gillar fiskar som trivs lite kallare men det ligger stabilt på 23-24 grader, svårt att ha kallare än så. Sen är jag lite bitter på att det inte längre går att köpa repashy. Brexit skit
De är underbara :D I butiken höll de sig ofta ganska nära botten och nästan alltid nära bakre väggen, man såg dem sällan utan att verkligen stanna och titta noga efter var de befann sig. Redan nu efter några timmar här hemma så är de lite mer överallt, främst i övre halvan av akvariet men både i bakkant och framkant. De utforskar allt och reagerar starkt på hastiga rörelser utanför akvariet, men känns på det stora hela mycket lugnare och personligare än tex många tetror och guppys. Kan bara rekommendera dem om man har ordentligt med växter/gömställen i akvariet.

På jobbet gick de i 24 grader varmt vatten, mitt akvarium brukar ligga på 23 grader men går ner mot 22 under natten (har ingen doppvärmare). Verkar vara vanligt att folk har dem utan doppvärmare, och matar med varierad kost. Jag har bestämt mig för att hålla mig till fiskar som trivs utan värmare. Onödigt att lägga pengar på sådant om jag kan hitta fisk jag gillar ändå.

Och justja, jag verkar ha ungefär hälften honor, hälften hanar, så jag hoppas att de kan tänka sig att vilja bli fler i framtiden :D

Usch, hör väl kanske inte hemma i akvarietråden men väldigt mycket fiskar kommer från Amazonas och där är det värsta klimatkatastrofen nu pga torka och värme. Djungeln håller på tappa sin förmåga att hålla kvar fukten, floden har sjunkit 6 m, det är hundratals delfiner och sjökor som ligger döda och vattentemperaturen är 39 grader. De är rädda att torkan kommer hålla i sig in i januari, så massor med djur, människor, växtlighet kommer att dö. Undrar hur alla fiskar och amfibier klarar de temperaturerna? :(

De är underbara :D I butiken höll de sig ofta ganska nära botten och nästan alltid nära bakre väggen, man såg dem sällan utan att verkligen stanna och titta noga efter var de befann sig. Redan nu efter några timmar här hemma så är de lite mer överallt, främst i övre halvan av akvariet men både i bakkant och framkant. De utforskar allt och reagerar starkt på hastiga rörelser utanför akvariet, men känns på det stora hela mycket lugnare och personligare än tex många tetror och guppys. Kan bara rekommendera dem om man har ordentligt med växter/gömställen i akvariet.

På jobbet gick de i 24 grader varmt vatten, mitt akvarium brukar ligga på 23 grader men går ner mot 22 under natten (har ingen doppvärmare). Verkar vara vanligt att folk har dem utan doppvärmare, och matar med varierad kost. Jag har bestämt mig för att hålla mig till fiskar som trivs utan värmare. Onödigt att lägga pengar på sådant om jag kan hitta fisk jag gillar ändå.

Och justja, jag verkar ha ungefär hälften honor, hälften hanar, så jag hoppas att de kan tänka sig att vilja bli fler i framtiden :D
Vad kul! Grattis till dina första fiskar och vilken fin art att börja med, ingen vanlig guppy det inte! Vad härligt att de beter sig mycket bekvämare nu när de kommit hem. 🥰

Och utan värmare slipper man oroa sig över att den ska löpa amok och koka fisken eller att man själv ska få en jäkla elchock! Jag har strömbrytare på karen nuförtiden kan jag säga. 😬
Hittade Sayid liggandes upp och ner på botten en gång när en doppvärmare lagt av, den hade bara slutat värma men temperaturen hade sjunkit till 17 grader och Sayid hade väl trillat ner från en rot och låg kvar upp och ner för att det var så kyligt. Trodde han var död :arghh:, skrek rätt ut och skulle lyfta upp honom men då vände han på sig och såsade iväg. Stackarn har varit med om mycket genom åren. 💔

Men det låter ju som att de var regnbågsfiskar jag skulle skaffat mig och inte öringar!? Lugna, snälla, timida fiskar liksom. Jag tänkte lite lagom fördomsfullt att hanarna nog var asjobbiga pga att de är så pråliga. :o Så jag valde öringarna, och fick fisk som aldrig slutar tjaffsa och hittar på sattyg precis hela tiden istället. :rofl: Senaste hysset var att försöka norpa åt sig räkägg direkt från Tant Blås mage. Det funkade inte, men jag tyckte det var lite väl fräckt! :eek:

Men åh! Så det är därför repashyn är borta överallt nu? Så tråkigt. :(

Usch, hör väl kanske inte hemma i akvarietråden men väldigt mycket fiskar kommer från Amazonas och där är det värsta klimatkatastrofen nu pga torka och värme. Djungeln håller på tappa sin förmåga att hålla kvar fukten, floden har sjunkit 6 m, det är hundratals delfiner och sjökor som ligger döda och vattentemperaturen är 39 grader. De är rädda att torkan kommer hålla i sig in i januari, så massor med djur, människor, växtlighet kommer att dö. Undrar hur alla fiskar och amfibier klarar de temperaturerna? :(
Det är så fruktansvärt! 😭
Fiskarna klarar inte de temperaturerna heller. 💔

Haha, jag har fått frågor från några vänner som inte har något fiskintresse om vad det egentligen är för skillnad på mina fiskar och typ guppys :rofl: I deras ögon ser de likadana ut, vilket jag har lite svårt att förstå. Det var just guppy jag hade när jag var liten (kanske 20 år sedan nu?) och minns fortfarande med fasa hur de blev fler och fler, började må uselt och jag tappade det lilla intresse jag någonsin haft. Jag var inte ens speciellt förtjust i dem från början, men fick dem just för att de var "så bra för nybörjare" och "barn gillar hur färgglada de är". Alltså, jag förstår tänket, och jag förstår varför folk gillar dem, men jag tycker att mina små regnbågar är SÅ mycket mer spännande :D Har nu också fått kontakt med flera som har eller har haft sådana, och därmed fått flera tips och idéer.

Just det där med värmare som löper amok är en starkt bidragande orsak till att jag inte vill ha en... Har hört flera säga att det är inte frågan OM de kommer gå sönder utan NÄR och eh. Det låter läskigt, framförallt om det blir så att fisken kokar upp och dör under tiden man själv är på jobbet. Sån tur ändå att Sayid klarade sig! Jag förstår verkligen att du blev rädd där.

De små regnbågarna verkar vara väldigt timida fiskar faktiskt. Det står lite överallt på nätet att man inte ska ha dem med stora eller ens "buffliga" fiskar, för då drar de sig undan och kan ha svårt att ens få i sig mat, just för att de inte är tillräckligt burdusa. Många rekommenderar därför antingen ett eget akvarium till dem, eller att man har dem med andra pyttesmå, genomsnälla fiskar och små räkor. Samtidigt ska hanarna bli väldigt livliga när de vill imponera på honorna :p Får se hur de blir som äldre.

Lite intressant dock. På zoopet så räknar de mina små regnbågar som svårighetsgrad 4 av 5. På någon tysk sida har de skrivit "svårighetsgrad 2, normal". Så det verkar vara väldigt olika beroende på vad man har för förväntningar/önskemål. Det enda tråkiga som jag kan komma på just nu med dem är att den förväntade livslängden bara är 1-2 år. Jag hoppas att mina dels blir långlivade, dels ynglar av sig rejält. För nä, jag kommer nog inte köpa fler. De är lite för dyra för det :cautious:

Nu vet jag inte vad Repashy är riktigt, och var det tillverkas, men ett tips är att söka på irländska webbsidor för akvarieprylar.

När Brexit gjorde det svårt, nästan omöjligt att få tag på vissa fårgtillbehör med ursprung från Storbrittanien i Sverige, så gick det utmärkt att handla från Irland. Jag har delvis fortsatt med det, bra priser och snabba leveranser - och inom EU.

Irland har något undantag från tullreglerna, så det kan mycket väl finnas att köpa den vägen.

Det var precis en av luminatus-hanarna som bestämde sig för att visa upp sig för en av honorna :love: Herregud så vacker han var! Fenorna är så mycket större än när de bara simmar runt och ljuset i mitt akvarium verkar passa perfekt, för han såg verkligen mörkt guldglittrande ut.

Alltså, jag må vara partisk men det här är tveklöst bland de snyggaste fiskarna som finns. Och nu är det verkligen lätt att se vilka som är honor och hanar. Tidigare när de höll lite låg profil så var det svårare. Hanarna har ju större fenor och starkare färger, men när de är stressbleka och håller ihop fenorna kan de lätt se ut typ som lite större honor.

Alltså, det är verkligen stora "titta på fisk-dagen" hos mig idag. Nu var det två hanar som simmade runt och gjorde sig tjusiga! Omöjliga att ta bild på, men jag lyckades googla fram en bild som visar perfekt hur de ser ut nu (fast mina är inte riktigt lika röda):
s-l400.jpg

När vi först fick in dem till butiken så trodde jag nästan att de var en annan art. Jag förstod inte hur de små bleka fjantarna kunde bli att se ut som på bilden. Sedan fick de lite mer färg och jag kunde acceptera att det var samma art, men tänkte "Jaja, klart de marknadsför fisken med en ovanligt tjusig så att alla ska luras att tro att de ser ut sådär", men jo, de ÄR faktiskt så, med just så enorma fenor i förhållande till resten av kroppen. Men när de inte visar upp sig ser de mer ut såhär:
red-neon-blue-eye-rainbowfish-4.webptouse_1024x1024.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka