De är underbara
I butiken höll de sig ofta ganska nära botten och nästan alltid nära bakre väggen, man såg dem sällan utan att verkligen stanna och titta noga efter var de befann sig. Redan nu efter några timmar här hemma så är de lite mer överallt, främst i övre halvan av akvariet men både i bakkant och framkant. De utforskar allt och reagerar starkt på hastiga rörelser utanför akvariet, men känns på det stora hela mycket lugnare och personligare än tex många tetror och guppys. Kan bara rekommendera dem om man har ordentligt med växter/gömställen i akvariet.
På jobbet gick de i 24 grader varmt vatten, mitt akvarium brukar ligga på 23 grader men går ner mot 22 under natten (har ingen doppvärmare). Verkar vara vanligt att folk har dem utan doppvärmare, och matar med varierad kost. Jag har bestämt mig för att hålla mig till fiskar som trivs utan värmare. Onödigt att lägga pengar på sådant om jag kan hitta fisk jag gillar ändå.
Och justja, jag verkar ha ungefär hälften honor, hälften hanar, så jag hoppas att de kan tänka sig att vilja bli fler i framtiden