Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
villhöverAlltså, det är verkligen stora "titta på fisk-dagen" hos mig idag. Nu var det två hanar som simmade runt och gjorde sig tjusiga! Omöjliga att ta bild på, men jag lyckades googla fram en bild som visar perfekt hur de ser ut nu (fast mina är inte riktigt lika röda):
När vi först fick in dem till butiken så trodde jag nästan att de var en annan art. Jag förstod inte hur de små bleka fjantarna kunde bli att se ut som på bilden. Sedan fick de lite mer färg och jag kunde acceptera att det var samma art, men tänkte "Jaja, klart de marknadsför fisken med en ovanligt tjusig så att alla ska luras att tro att de ser ut sådär", men jo, de ÄR faktiskt så, med just så enorma fenor i förhållande till resten av kroppen. Men när de inte visar upp sig ser de mer ut såhär:
Att deras små bröstfenor sticker upp sådär är ju bara för gulligt!Världens sämsta mobilbild, men jag lyckades
Visa bifogad fil 129513
Haha ja, ser helt knäppt ut. Jag förstår inte varför heller. Har inte fått intrycket av att det är något man odlat fram utan de bara är sådär. De har verkligen ett udda utseende.Att deras små bröstfenor sticker upp sådär är ju bara för gulligt!
Nä, det ser ut som om de har glada "armar" när de simmar omkring bara! Det är antagligen för att de ska kunna hoppa upp så effektivt som möjligt över vattenytan om det behövs. Då brukar bröstfenorna ha den vinkeln.Haha ja, ser helt knäppt ut. Jag förstår inte varför heller. Har inte fått intrycket av att det är något man odlat fram utan de bara är sådär. De har verkligen ett udda utseende.
Jag vill inte ha hoppande fiskar!! Hoppas de inte tycker sig ha någon anledning att hoppa utNä, det ser ut som om de har glada "armar" när de simmar omkring bara! Det är antagligen för att de ska kunna hoppa upp så effektivt som möjligt över vattenytan om det behövs. Då brukar bröstfenorna ha den vinkeln.
Bilbukarna har samma typ av bröstfenor:
(Och denna lilla arten kan hoppa iväg 1,5 meter om jag inte minns fel. )
Har du täckglas på så är det ju ingen fara. Och de hoppar nog främst om de blir skrämda. Sen vet jag inte riktigt hur hoppbenägna de är heller, bilbukarna jag hade för länge sen var asjobbiga när jag gjorde vattenbyten och hoppade åt helvete om jag inte var försiktig men de är kända för att vara väldigt hoppglada. De hamnar garanterat på golvet om man inte har något som hindrar dem. Men "hoppfenorna" hos regnbågarna var den andra anledningen till att jag valde miniöringarna istället för jag har ju inget täckglas på 112 litarn och kände att en art som inte är gjord för att hålla sig vid ytan var ett säkrare kort i mitt kar.Jag vill inte ha hoppande fiskar!! Hoppas de inte tycker sig ha någon anledning att hoppa ut
Vilka gulliga trynen!Alltså, titta på dem
Visa bifogad fil 129544
Ja! Jag är övertygad om att ynglena är dariosar men jag vågar samtidigt knappt tro det. Jag hoppas de överlever men vet inte vart jag ska ha dem sen isf. Jag kommer behöva ett till kar och mängder med småkryp!Häftigt om du fått ett avelspar av dem! Efter det du skrivit om beteendet så låter det ju som en hona kul med ett så levande ekosystem som ditt 112 är. Du får köpa några fler randiga räkor så de också kan yngla av sig. Du har säkert bara honor nu.
@Red_Chili jag hade andra fiskar innan. Omplacerade dem och gjorde en stor rescape då jag ångrade vilket substrat jag använt. Då jag gärna vill ha räkor vill jag försöka ge dem en chans att etablera sig på riktigt innan jag tar in fiskar som kan tänkas äta bebisarna. De kommer få året ut på sig. Planen är att köpa blåögonen i Jan- februari. Om akvariet fortsätter och har stabila värden kommer jag nog sätta in några gobies sen vår- tidig sommar. Jag vill inte göra för mycket med akvariet på en gång och riskera rubba balansen. Jag behövde också satsa på städpatrullen först då jag har mycket växter.
Gröningarna använder sina bröstfenor mycket. De bråkar och buffar på varandra tills nån får nog och går loss och viftar som tusan. De är ju så platta och utdragna att det ser roligt ut.
Wow! Har du något litet akvarium där den kan vara skyddad, så att du får se vad det är för något?Först tänkte jag att oj vad kul att någon av rasbororna skaffat ungar också!
Men titta så de beter sig? Nu syns det väl inte så bra men det är exakt samma ögonrörelser och smygande som Dario dariosarna håller på med:
Visa bifogad fil 129558
Ah, då är det inte allt för lång tid kvar innan du har blåögon ändå Hoppas allt går enligt planen!Häftigt om du fått ett avelspar av dem! Efter det du skrivit om beteendet så låter det ju som en hona kul med ett så levande ekosystem som ditt 112 är. Du får köpa några fler randiga räkor så de också kan yngla av sig. Du har säkert bara honor nu.
@Red_Chili jag hade andra fiskar innan. Omplacerade dem och gjorde en stor rescape då jag ångrade vilket substrat jag använt. Då jag gärna vill ha räkor vill jag försöka ge dem en chans att etablera sig på riktigt innan jag tar in fiskar som kan tänkas äta bebisarna. De kommer få året ut på sig. Planen är att köpa blåögonen i Jan- februari. Om akvariet fortsätter och har stabila värden kommer jag nog sätta in några gobies sen vår- tidig sommar. Jag vill inte göra för mycket med akvariet på en gång och riskera rubba balansen. Jag behövde också satsa på städpatrullen först då jag har mycket växter.
Gröningarna använder sina bröstfenor mycket. De bråkar och buffar på varandra tills nån får nog och går loss och viftar som tusan. De är ju så platta och utdragna att det ser roligt ut.
Jag har ett till 30 liters men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem de äter bara levande och min infusorie-odling gick åt skogen. Men karen är ju fulla av mikroorganismer så jag kanske bara tar en massa mulm och skit från filtrerna och gör iordning en burk med sand och växter och låter det vara? Ska skaffa ny startkultur toffeldjur och grönvatten också så jag vet säkert att det finns rikligt med mat till dem tills de är stora nog att äta artemia.Wow! Har du något litet akvarium där den kan vara skyddad, så att du får se vad det är för något?