Då blir det till att köpa artemia-ägg nu i veckan Ska se till att köpa fryst mat också. På jobbet finns daphnia, red plankton, mysis, cyclops , krill, artemia brine shrimp och så vita och röda små larver. Allt från märket ocean nutrition. Vet inte vilket som skulle vara bäst för mina småttingar? Det är bild på förpackningen som visar exempel på fisk de passar till, men eh, det är inte som att någon förpackning någonsin kommer ha mina små regnbågar på bildDet tyckte jag med men det är inte så jobbigt egentligen, jag tycker typ det är enklare på det stora hela för det blir ingen mat som sjunker till botten eller sugs in i filtret utan de simmar bara omkring i karet tills de blir uppätna. Vilket brukar gå fort för fiskarna älskar dem. Ja, det är jättebra, näringsrik mat för både vuxna och yngel! Det borde inte vara någon fara alls att spruta rätt i karen - det är så himla lite salt som späds ut i akvarievattnet. Man kan hälla i betydligt mycket mer salt i sötvattenskar utan problem. Och nu när jag tänker på det så är jag ju egentligen bara omständlig som gör som jag gör.
Det är ju förstås det allra bästa. Men jag tror inte det är något du behöver känna att du absolut måste göra direkt. Fiskar är inte så känsliga för sånt och arten lär inte vara så inavlad än(?) som t.ex guppys, där man kan få krokiga stackars yngel och andra tråkigheter rätt snabbt.
Det är just det där med krokiga guppys som jag minns med fasa från när jag hade akvarium som liten skitunge. Herregud så snabbt allt gick åt helvete där. En miljard guppys, ingen större fisk som åt ynglen, allmän okunskap hos mig och morsans partner (som var den som tog initiativet till allt)... Jag vill verkligen INTE ha samma akvariesituation igen. Det var krokiga guppys, guppys som dog, sedan fick de fenröta och det blev världens invasion av alger... Stackars fiskar. Det var "sand, några få växter, ordentliga vattenbyten när någon väl orkade med det". Men, dels var jag bara ett barn, dels fanns inte internet med all info lika tillgängligt då som nu. Så det är på alla sätt mycket lättare att göra ett bra jobb nu.