Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tyckte jag med men det är inte så jobbigt egentligen, jag tycker typ det är enklare på det stora hela för det blir ingen mat som sjunker till botten eller sugs in i filtret utan de simmar bara omkring i karet tills de blir uppätna. Vilket brukar gå fort för fiskarna älskar dem. Ja, det är jättebra, näringsrik mat för både vuxna och yngel! Det borde inte vara någon fara alls att spruta rätt i karen - det är så himla lite salt som späds ut i akvarievattnet. Man kan hälla i betydligt mycket mer salt i sötvattenskar utan problem. Och nu när jag tänker på det så är jag ju egentligen bara omständlig som gör som jag gör. 😆

Det är ju förstås det allra bästa. Men jag tror inte det är något du behöver känna att du absolut måste göra direkt. Fiskar är inte så känsliga för sånt och arten lär inte vara så inavlad än(?) som t.ex guppys, där man kan få krokiga stackars yngel och andra tråkigheter rätt snabbt.
Då blir det till att köpa artemia-ägg nu i veckan :rofl: Ska se till att köpa fryst mat också. På jobbet finns daphnia, red plankton, mysis, cyclops , krill, artemia brine shrimp och så vita och röda små larver. Allt från märket ocean nutrition. Vet inte vilket som skulle vara bäst för mina småttingar? Det är bild på förpackningen som visar exempel på fisk de passar till, men eh, det är inte som att någon förpackning någonsin kommer ha mina små regnbågar på bild :p

Det är just det där med krokiga guppys som jag minns med fasa från när jag hade akvarium som liten skitunge. Herregud så snabbt allt gick åt helvete där. En miljard guppys, ingen större fisk som åt ynglen, allmän okunskap hos mig och morsans partner (som var den som tog initiativet till allt)... Jag vill verkligen INTE ha samma akvariesituation igen. Det var krokiga guppys, guppys som dog, sedan fick de fenröta och det blev världens invasion av alger... Stackars fiskar. Det var "sand, några få växter, ordentliga vattenbyten när någon väl orkade med det". Men, dels var jag bara ett barn, dels fanns inte internet med all info lika tillgängligt då som nu. Så det är på alla sätt mycket lättare att göra ett bra jobb nu.

Då blir det till att köpa artemia-ägg nu i veckan :rofl: Ska se till att köpa fryst mat också. På jobbet finns daphnia, red plankton, mysis, cyclops , krill, artemia brine shrimp och så vita och röda små larver. Allt från märket ocean nutrition. Vet inte vilket som skulle vara bäst för mina småttingar? Det är bild på förpackningen som visar exempel på fisk de passar till, men eh, det är inte som att någon förpackning någonsin kommer ha mina små regnbågar på bild :p

Det är just det där med krokiga guppys som jag minns med fasa från när jag hade akvarium som liten skitunge. Herregud så snabbt allt gick åt helvete där. En miljard guppys, ingen större fisk som åt ynglen, allmän okunskap hos mig och morsans partner (som var den som tog initiativet till allt)... Jag vill verkligen INTE ha samma akvariesituation igen. Det var krokiga guppys, guppys som dog, sedan fick de fenröta och det blev världens invasion av alger... Stackars fiskar. Det var "sand, några få växter, ordentliga vattenbyten när någon väl orkade med det". Men, dels var jag bara ett barn, dels fanns inte internet med all info lika tillgängligt då som nu. Så det är på alla sätt mycket lättare att göra ett bra jobb nu.
Öringarna är mycket förtjusta i cyclops, så de kan jag rekommendera! Röda mygglarver är väldigt allergiframkallande (för oss då alltså :p) och inte särskilt nyttigt för fiskarna heller så de hade jag skippat!

Jag tror det är väldigt vanligt att det börjar så, speciellt förr när informationen inte var lika lättillgänglig.
Jag hade också det problemet. Fick tillslut ordning på det men jäklar vilket jobb det var, honorna behöver bara bli befruktade en gång för att kunna producera yngel livet ut så det hjälper inte att bara sortera upp dem i honor och hanar en gång, utan det får man göra om och om och om igen så fort de nya ynglena bekänner färg. Och då kanske man råkar missa någon och så är alla honorna befruktade igen... Nä! Never Again!

Så häftigt!
Hur små är de här äggen?
De är typ 1,5 mm i diameter bara. Så små!

Idag hade en av dem kläckts, här är den lille bredvid ett annat ägg: 😊
Nykläckis038.webp

Denna kommer nog också ut snart nu:
Litetfrö45839.webp

Jag tycker de är så fina där de ligger i sina små ägg på något sätt. 🥲
Hoppas verkligen att de överlever, jag kan ju inte se dem efter att jag släppt dem i deras lilla "akvarium", de är för små. Jag får bara mata på och hoppas på att de fortfarande lever.

Öringarna är mycket förtjusta i cyclops, så de kan jag rekommendera! Röda mygglarver är väldigt allergiframkallande (för oss då alltså :p) och inte särskilt nyttigt för fiskarna heller så de hade jag skippat!

Jag tror det är väldigt vanligt att det börjar så, speciellt förr när informationen inte var lika lättillgänglig.
Jag hade också det problemet. Fick tillslut ordning på det men jäklar vilket jobb det var, honorna behöver bara bli befruktade en gång för att kunna producera yngel livet ut så det hjälper inte att bara sortera upp dem i honor och hanar en gång, utan det får man göra om och om och om igen så fort de nya ynglena bekänner färg. Och då kanske man råkar missa någon och så är alla honorna befruktade igen... Nä! Never Again!
Då testar jag cyclops! Hoppas på succé 😁

Kanske onödigt med ny tråd så jag hugger denna. Sonen 7 år älskar en hel massa olika djur. Tyvärr delar vi inte (alls) samma intresse för insekter och en ödla hade nog snabbt blivit hundmat här. Och sen var det det här med ödlornas kost :nailbiting:.

En lämplig kompromiss är då ett akvarium. Jag hade ett när jag var i yngre tonåren för 25+ år sedan men minns ingenting mer än att det var en hel del pyssel med att hålla det rent. Detta lär ju hamna på mig så första önskemålet; hur håller man det fint på ett bra sätt?

Nästa frågeklunga; hur stort är lagom? Vad ställer de för krav på underlag om man köper ett "löst"? Vad fyller man det med (grus, pinnar, växter) och vad är lämpliga sorters fiskar för nybörjare?

Kanske onödigt med ny tråd så jag hugger denna. Sonen 7 år älskar en hel massa olika djur. Tyvärr delar vi inte (alls) samma intresse för insekter och en ödla hade nog snabbt blivit hundmat här. Och sen var det det här med ödlornas kost :nailbiting:.

En lämplig kompromiss är då ett akvarium. Jag hade ett när jag var i yngre tonåren för 25+ år sedan men minns ingenting mer än att det var en hel del pyssel med att hålla det rent. Detta lär ju hamna på mig så första önskemålet; hur håller man det fint på ett bra sätt?

Nästa frågeklunga; hur stort är lagom? Vad ställer de för krav på underlag om man köper ett "löst"? Vad fyller man det med (grus, pinnar, växter) och vad är lämpliga sorters fiskar för nybörjare?
Vad jag fått lära mig är att 100 l är en bra nybörjarstorlek då det är lättare att få en bra balans i ett större än ett mindre akvarium. Satsa på ett bra filter, jag hade yttre kolfilter och slangade upp bajs vid vattenbyten. Om du tycker det är för hög hastighet på vattnet så de filter jag hade gjorde jag större hål för utgående vatten så även om en större mängd vatten filtrerades så blev det inte lika strömt utan ett lugnare flöde. Underlaget ska vara jämnt, såklart, så det inte blir några spänningar i glaset. Plastväxter är ett stor nej.

Har du stora stenar och rötter lägg dem direkt på glaset och fyll sedan upp med grus så ingen fisk gräver och de välter. Jag skulle aldrig rekommendera guppy men molly, svärdbärare, platy är enkla nybörjarfiskar och finns i lite olika färger. Pansarmalar, oförargliga och blir inte jättestora vilket är risken med många andra malar som säljs som akvariefisk. Algätare, Om du väljer barber se upp med t ex tigerbarben som gärna tuggar på fenor.

Läs på lite om de olika arterna och välj fiskar som har samma krav på vattnet så blir det enklare och roligare. Det finns många bra videos på Youtube. Gruset läggs som en sluttning, mer baktill och mindre framtill. Timer till ljusrampen kan vara en bra idé.

Senast ändrad:

Nu måste jag ju komma in och undra lite - varför inte insekter? Är du jätterädd för dem? Det finns många roliga creepy crawlies som är både oceaner lättare att ta hand om och mer interaktiva än ett akvarium. :) Det finns massor av olika vandrande pinnar eller tusenfotingar, eller afrikanska jättesnäckor till exempel (jag vet, inte en insekt. ;) ) som han kan ta hand om i princip på egen hand och dessutom hantera. Hissing roaches också till exempel.
Sedan kan man ju ha akvarier också om även du tycker att det verkar intressant, det säger jag ingenting om. :angel:

Jag skulle säga minst 60L ungefär. Precis som @Mia_R skriver så är det ofta lättare med större än med små, men det är nog främst för att det inte går lika fel lika snabbt. Börjar det byggas upp dåliga ämnen i vattnet så tar det längre tid, så man hinner reagera, jämfört med om man har ett pytteakvarium. Det är också lättare att hålla vattenkvalitén bra om man har få fiskar i förhållande till storleken på akvarium, så ju större man har, desto mindre begränsad blir man när det gäller både antal fiskar och storleken på dem.

För att hålla vattenkvalitén bra: ös på med växter. Det går i princip inte att ha för mycket, men de allra flesta köper på tok för få. Kan du ha massvis av olika växter och dessutom lite flytväxter, då blir det mycket lättare. Och då pratar jag riktiga växter. Plastväxter gör ingenting alls för vattnet.

Titta på platy och kanske framförallt tetror. Gå in på https://www.zoopet.com/fiskar/ och skriv i så mycket information som möjligt (tex storlek på akvariet, sötvatten, svårighetsgrad 1 eller 2) och läs om de fiskar som ser finast ut. En fisk annars som jag är väldigt förtjust i, som inte så många verkar tänka på är svart fantomtetra. En akvarienördig kund i "min" butik köpte sådana till sitt barns akvarium häromdagen och det var nog första kunden som köpte dem sen vi öppnade butiken i maj. Det var åtminstone första kunden jag sålde sådana till. De ser lite häftiga ut, och min uppfattning är att de är ungefär så okomplicerade som en fisk kan vara.
Bild från zoopet:
A_Hyphessobrycon_megalopterus_Erik_Ahlin_051-11-12-22_-_Svart_fantomtetra_2_.jpg

Jag skulle säga minst 60L ungefär. Precis som @Mia_R skriver så är det ofta lättare med större än med små, men det är nog främst för att det inte går lika fel lika snabbt. Börjar det byggas upp dåliga ämnen i vattnet så tar det längre tid, så man hinner reagera, jämfört med om man har ett pytteakvarium. Det är också lättare att hålla vattenkvalitén bra om man har få fiskar i förhållande till storleken på akvarium, så ju större man har, desto mindre begränsad blir man när det gäller både antal fiskar och storleken på dem.

För att hålla vattenkvalitén bra: ös på med växter. Det går i princip inte att ha för mycket, men de allra flesta köper på tok för få. Kan du ha massvis av olika växter och dessutom lite flytväxter, då blir det mycket lättare. Och då pratar jag riktiga växter. Plastväxter gör ingenting alls för vattnet.

Titta på platy och kanske framförallt tetror. Gå in på https://www.zoopet.com/fiskar/ och skriv i så mycket information som möjligt (tex storlek på akvariet, sötvatten, svårighetsgrad 1 eller 2) och läs om de fiskar som ser finast ut. En fisk annars som jag är väldigt förtjust i, som inte så många verkar tänka på är svart fantomtetra. En akvarienördig kund i "min" butik köpte sådana till sitt barns akvarium häromdagen och det var nog första kunden som köpte dem sen vi öppnade butiken i maj. Det var åtminstone första kunden jag sålde sådana till. De ser lite häftiga ut, och min uppfattning är att de är ungefär så okomplicerade som en fisk kan vara.
Bild från zoopet:
A_Hyphessobrycon_megalopterus_Erik_Ahlin_051-11-12-22_-_Svart_fantomtetra_2_.jpg
Jag har haft sorgmantel. Både de svarta och albino
De var roliga. Hade ett stim på 25+ då
"Min" akvarieaffär i Gävle brukar ha extra priser på dem, de har en lokal odlare
Enda nackdelen med dem är nog att de kan ta småfisk. Jag kunde inte ha guppy med dem...
Nu har jag inga kvar, efter jätte räkornas härjningar

"Min" akvarieaffär i Gävle brukar ha extra priser på dem, de har en lokal odlare
Enda nackdelen med dem är nog att de kan ta småfisk. Jag kunde inte ha guppy med dem...
Det är dock skillnad på Sorgmanteltetra (Gymnocorymbus ternetzi) och Svart fantomtetra (Hyphessobrycon megalopterus) även om de har sina likheter utseendemässigt :)

Sorgmantlarna är ju finast som unga, sen blir de gråare. Vet inte om det är samma sak med fantomtetrorna?

@Milosari Tänk hellre några få arter och fler fiskar än det vanliga nybörjarfelet, flera arter och några få fiskar om det är stimfiskar. Indiska glasmalar kan vara roliga då utseendet är rätt speciellt. Snäll och harmlös stimfisk.

1696892361928.png

Senast ändrad:
Dvärgrasbororna är mycket tuffare än chili- och merah rasbororna. Mina två största (som jag tror är honor) är tuffast av dem alla och riktiga linslusar!

De är också de minst spektakulära och jag har redan 1000 foton på dem men tycker de att det räcker? Nej. Är de jämt i vägen när jag försöker få kort på de knallröda, de orangea och de självlysande? Ja. Är de ibland de enda som vill vara med på bild öht? Japp! Är jag glad att de gång på gång ställer upp? Oh ja! :love1:
3.170233.webp

Sorgmantlarna är ju finast som unga, sen blir de gråare. Vet inte om det är samma sak med fantomtetrorna?

@Milosari Tänk hellre några få arter och fler fiskar än det vanliga nybörjarfelet, flera arter och några få fiskar om det är stimfiskar. Indiska glasmalar kan vara roliga då utseendet är rätt speciellt. Snäll och harmlös stimfisk.

Visa bifogad fil 129735
Tror det på fantomen med
Hur stor burk behöver glasmal?

Funderar på en stimfisk till mitt stora kg kar
Har kongo och flaggtetror där nu, ett gäng
Är svårt att hitta någon som passar eftersom mina ciklider käkar upp all småfisk...

Tror det på fantomen med
Hur stor burk behöver glasmal?
De blir ju 7 cm och är en stimfisk så jag hade inte gått under 100. Mitt sista akvarium var på 250 - 300 liter om jag minns rätt. Jag tror jag hade ett på 160 när jag hade glasmalar, lite osäker. Jag hade inte haft glasmal med aggressiva fiskar, de vill ha snälla småfiskar som sällskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka