Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag shoppat mat till de små :D
20231010_121516-01.webp

Passade också på att ta bild på all mat vi har i butiken, så att jag kan läsa på lite extra vid datorn och se om något annat vore bra att komplettera med.

@Scandi, tack för tipset om cyclops! Fiskarna var lite förvirrade i början, sedan blev de vilda :rofl: Jag gav en halv sån där kub som jag satte i lite vatten först för att tina upp den, efter att ha läst att vissa släppt ner hela, frysta kuber som bara sjunkit ner på botten direkt.

De åt glatt, och när de började bli mätta eller något så tyckte hanarna att det var hög tid att uppvakta honorna! De for runt i full fart och visade upp sig, och jag stod bredvid med systemkameran och försökte desperat få någon hyfsad bild på det hela. Måste skaffa mig ett macro-objektiv för fiskfotografering :D Herregud så snygga hanarna var, även om honorna verkade lite svårflörtade. Det var åtminstone övertydligt just då vilka som var hanar och vilka som var honor, men inte en chans att jag hann räkna för jösses vilken fart de hade. Någon gång var det också två hanar som stod bredvid varandra som någon slags mätning av vem som var bäst och vackrast, såg otroligt häftigt ut och med lite tur har jag det på bild. Ska sätta mig senare idag och gå igenom alla bilder. Känns som att det börjar bli en del nu :angel:

@Scandi, tack för tipset om cyclops! Fiskarna var lite förvirrade i början, sedan blev de vilda :rofl: Jag gav en halv sån där kub som jag satte i lite vatten först för att tina upp den, efter att ha läst att vissa släppt ner hela, frysta kuber som bara sjunkit ner på botten direkt.

De åt glatt, och när de började bli mätta eller något så tyckte hanarna att det var hög tid att uppvakta honorna! De for runt i full fart och visade upp sig, och jag stod bredvid med systemkameran och försökte desperat få någon hyfsad bild på det hela. Måste skaffa mig ett macro-objektiv för fiskfotografering :D Herregud så snygga hanarna var, även om honorna verkade lite svårflörtade. Det var åtminstone övertydligt just då vilka som var hanar och vilka som var honor, men inte en chans att jag hann räkna för jösses vilken fart de hade. Någon gång var det också två hanar som stod bredvid varandra som någon slags mätning av vem som var bäst och vackrast, såg otroligt häftigt ut och med lite tur har jag det på bild. Ska sätta mig senare idag och gå igenom alla bilder. Känns som att det börjar bli en del nu :angel:
Jag brukar också tina kuberna först och bara ge dem lite åt gången så att inget sjunker/flyter iväg.

Vad kul att de gillade dem och att det triggade uppvaktande! Kan tänka mig hur fina hanarna måste ha varit. Åh, med ett macro-objektiv och dina foto-skills lär det bli fantastiska bilder! 😍

Varför innehåller allt flingfoder vete och annat spannmål? Det kan väl inte vara naturligt käk för en liten fisk? Försöker hitta så rent och bra foder som möjligt. Nu har jag förvisso massor(!) av fiskmat hemma, dels det jag köpte idag, dels en halvstor burk med flingfoder som jag köpte samtidigt som fiskarna. Men någon gång tar det väl slut förhoppningsvis.

Nu ska jag ut och resa om ett tag och partnern har gått med på att åka och mata fiskarna så att jag slipper hålla på med flerdagsfoder osv. Men ja, han ska inte behöva hålla på med frysfoder och liknande än. De får klara sig en vecka på flingor.

De blir ju 7 cm och är en stimfisk så jag hade inte gått under 100. Mitt sista akvarium var på 250 - 300 liter om jag minns rätt. Jag tror jag hade ett på 160 när jag hade glasmalar, lite osäker. Jag hade inte haft glasmal med aggressiva fiskar, de vill ha snälla småfiskar som sällskap.
Ok
Har ett 200
Men som sagt en hel del SA ciklider
De är inte aggressiva förutom när de leker. Men de tar gärna småfisk

Snacka om att det är fart på fiskarna :rofl: Någon hane verkade försöka valla in en hona mot en liten bit mossa som växer på roten, sedan var det en hane som försökte charma en hona som var i roten, men då kom en annan hane och utmanade honom, jagade bort honom och började själv försöka charma honan. Jag måste verkligen försöka få till mer mossa i akvariet, så att de har bra ställen att lägga ägg på om de blir på humör. Hanarna är tveklöst på humör iaf :p Lite mer tid, och lite mer mossa så kanske det blir något. Det hade ju varit galet kul i så fall!

Mitt akvarium är lite dött. Mina fina räkor försvann ju in bland växterna där de kanske lever? Vem vet. Går och suktar efter att sätta in lite färgglada fiskar att titta på.

Vad ska du göra med de andra fiskarna när de leker har du tänkt? Enda jag läste som kunde gå var typ Malavi, men med tanke på att de börjar leka väldigt tidigt som jag förstår det så börjar ynglen böra leka redan innan de är vuxna?
Sajica och zebra leker nu
Inga problem alls med övriga fiskar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka