Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, ägg-ynglena är nog öringar ändå, de är iaf inte darios. De växer för fort och ser inte ut som de där miniynglena jag hittade. De ynglena jag tror är darios är pyttepytte även som frisimmande, randiga och kortare i formen. Ägg-ynglena är betydligt större redan.

Det är visst normalt att darioyngelena försvinner spårlöst i några veckor innan man får se dem igen, då lite större. De växer tydligen väldigt långsamt också. Jag tycker det är skitjobbigt att inte veta hur de små liven mår!!! :arghh:

Kvällens bild :love:
_DSC7474.webp

Nu har jag köpt en liten dosett också, i den ska jag sätta lämplig mängd fiskmat som partnern kan hälla ner i akvariet när jag reser bort. Då behöver jag inte oroa mig för varken mängden eller storleken på flingorna. Tänker att jag gör ett litet vattenbyte innan jag åker och såklart matar innan jag åker. Då borde de ha det bra :)

Kanske onödigt med ny tråd så jag hugger denna. Sonen 7 år älskar en hel massa olika djur. Tyvärr delar vi inte (alls) samma intresse för insekter och en ödla hade nog snabbt blivit hundmat här. Och sen var det det här med ödlornas kost :nailbiting:.

En lämplig kompromiss är då ett akvarium. Jag hade ett när jag var i yngre tonåren för 25+ år sedan men minns ingenting mer än att det var en hel del pyssel med att hålla det rent. Detta lär ju hamna på mig så första önskemålet; hur håller man det fint på ett bra sätt?

Nästa frågeklunga; hur stort är lagom? Vad ställer de för krav på underlag om man köper ett "löst"? Vad fyller man det med (grus, pinnar, växter) och vad är lämpliga sorters fiskar för nybörjare?

Jag gör aldrig rent mitt akvarium. Malarna, räkorna och växterna gör rent akvariet. Jag hade som utgångspunkt att skapa ett litet habitat som sköter sig självt. Jag byter 1/5 vatten varannan vecka ungefär. Jag har skrapor och en magnet på glaset men har använt det kanske en gång. Otocinclus gör rent mest hos mig. Det märktes på en gång när jag introducerade dom.

Har en doppvärmare som inte kajkat ur men den är bara ca ett år gammal. Och det är för att jag inte har 24-25 grader inne året runt, vilket är den temp som typ alla fiskar jag valde skulle vara glada med.

Startade akvariet med många nybörjarvänliga växter och startbakterier på flaska, i räkvänligt växtsubstrat. Gillar att odla växter så hade kul med att bara göra det och designa första månaden.

100 liter är för stort för mig. Mitt är på ca 60. Har bara vänliga stimfiskar typ och tycker dom känner sig trygga och uppför sig för att dom är fler på mindre yta, och mycket att gömma sig i.

Att ha ett "rent" akvarium med plastväxter och liknande känns lönlöst och miljoner gånger krångligare än att låta "naturen" sköta det.

Så fina! Du kanske kan göra andra lite glada och sälja honor från dina yngel då?

@Acer är den röda plecon en nanofisk? Jättefin!

Tror inte jag har någon hanne :rofl:

Nej det är ingen nanofisk. Dom blir ca 10 cm stora. Det är mina största fiskar. Köpte dom som huvudfokus, vilket kanske är konstigt när det är en mal men jag tycker dom är så jäkla häftiga.

Stod att dom skulle vara skygga när man läser random info men alla som skrivit om sina egna sa att dom inte var det. Så jag chansade och dom är alltid framme tycker jag. Fast dom gillar att hänga på dopparen också.

Det här med filter...
Just nu har jag Aquael Pat Mini, ser ut såhär:
aquael-pat-mini-innerfilter.jpeg

Själva utblåset går att vrida åt olika håll, men kan också bytas ut till sprinklerrör så att det blir att se ut såhär istället:

AEsprinkler-1.jpg

Har ni koll på för- och nackdelar med de två olika varianterna? Jag tycker att "sprinklern" ser snyggare ut, men vet också att på jobbet där vi har sådant system så dör alla flytväxter, för de pressas ständigt ner under vattenytan. Tänker att man kan ha sprinkler precis vid vattenytan istället, men har det egentligen någon fördel?

Mina tankar som du ska tolka med vetskapen att jag är en nybörjare och inte så duktig :D Jag har luftbubblor som skapar mycket ytagitation och är besvärligt för flytväxterna. Jag har gjort en rund ring av luftslang för att skapa lugnt vatten för flytväxterna. Sprinklern hade jag oroat mig för ljudnivån samt om den skapar ett tillräckligt vattenflöde nere i akvariet. Fördelen är att den skapar mer ytagetaion och ger mer syre till fiskarna vilket jag tycker är positivt. Jag har både ett innerfilter för extra rengöring och vattencirkulation och ett svampluftfilter för syresättningens skull. Sen har jag ju känsliga fiskar och räkor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka