Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad var det då som hänt som var så upprörande? Jo den blev attackerad när den hittat ett bra matställe!
Screenshot_20231015_193020_Gallery.webp

Nu vet jag inte hur jag lägger in filmklipp eller gifs här. Men den kämpar för sitt liv mot bubblorna :D

Läste på efter ditt inlägg. Jag hade missat informationen om soilen som buffrar ph :bag: jag har plant soil och inte växtsoil. Jag vill absolut inte bryta ner hela mitt akvarie vartannat år. Känns som det inte alls är bra för resten av invånarna. Jag har bara kollat vattenparametrar och tyckt mina passar bäst för caridinia. jag har inte märkt att mitt ph svänger mycket. Har faktiskt aldrig mätt något annat än mellan 6.4 -6.8. gjorde vattenbyte igår och då låg gh och kh samma före och efter byte. 6 grader gh och 1 grad kh. Jag kör kranvatten. Ja. Jag får se hur det går för mina stackars räkor. De som dog gjorde det inom 3 dygn. Får se hur det går vid första ömsningen helt enkelt. Nu har jag hittat deras gömställe och de som finns kvar ser pigga och glada ut. Visa bifogad fil 130069

Grönlingarna som också har höga krav på vattenkvalitet är väldigt nöjda. De kivas som syskon precis som du beskrev och håller allmänt på att fåntrattar sig. Hittade en som var så upprörd att den tappat sin färg. Lägger först upp bild på en med normal färg och sen på upprörd
Nä, det vill man ju inte. Snacka om att rubba hela karet om man ska byta ut allt substrat på det viset. Och sen läcker väl soilen ammonium i flera veckor också? Jag fattar inte riktigt hur de gör det på ett säkert sätt. Jag skulle gärna vilja veta vad exakt det är för ämne/ämnen i soilen som agerar buffrande istället för KH men jag hittar noll info om det. Det kan ju vara så att växtsoil har liknande buffrande effekt?

Räkorna kanske bara dog pga flytten? Acklimatiseringen kanske inte funkade för de 3 som dog bara? Äldre räkor har ju svårare för förändringar än yngre, t.ex. Jag tycker iaf räkorna ser jättefina och välmående ut på bilderna! 🥰 Och Grönlingarna ser superfina ut de med! :love:

Något är fel med fiskarna :( I princip alla håller sig stilla precis under vattenytan, reagerar knappt när jag rör runt på ytan med fingret heller. Vet inte om det har att göra med att jag gjorde ett litet(!) vattenbyte igår, om de kan vara proppmätta efter skrovmål eller är sjuka? De lever och andas normalt. Bara väldigt loja...

Något är fel med fiskarna :( I princip alla håller sig stilla precis under vattenytan, reagerar knappt när jag rör runt på ytan med fingret heller. Vet inte om det har att göra med att jag gjorde ett litet(!) vattenbyte igår, om de kan vara proppmätta efter skrovmål eller är sjuka? De lever och andas normalt. Bara väldigt loja...
Temperaturen?

Vad är vattenvärdena?

Öhm. Kan fiskarna sova men se vakna ut? Nu när jag kom hem och belysningen var igång så simmade alla runt som vanligt igen :cautious: Ska precis resa bort också, lite kaotiskt här nu.

Jag skulle gärna vilja veta vad exakt det är för ämne/ämnen i soilen som agerar buffrande istället för KH men jag hittar noll info om det. Det kan ju vara så att växtsoil har liknande buffrande effekt?

Räkorna kanske bara dog pga flytten? Acklimatiseringen kanske inte funkade för de 3 som dog bara? Äldre räkor har ju svårare för förändringar än yngre, t.ex. Jag tycker iaf räkorna ser jättefina och välmående ut på bilderna! 🥰 Och Grönlingarna ser superfina ut de med! :love:
Det var något med fria joner? Och det fanns tydligen naturligt i lera. Tror det finns i plantsoil också då eftersom mitt akvarie är stabilt i ph. Ja kanske. De var de större som dog. Det är så himla svårt med akvarie tycker jag. Så många olika faktorer att hålla reda på och så mycket som kan gå fel. Men jag kan sitta och bara stirrar på mitt akvarie i över en timme. Det ger sån ro i själen. Jag har bestämt mig för att köpa fiskar nu då jag är föräldraledig nu och faktiskt har tid att sitta och titta på dem.

Chilirasbororna är otroligt vackra!

@Red_Chili jag hade funderat på nitriter eller ammoniak. Görningen vi har innehåller ammoniak så det kanske blivit för mycket? Eller så är det dåligt med syre om flytväxterna förhindrat ytagitation.

Vattenvärdena ok. MEN jag tror att jag faktiskt kommit på vad som var fel!

Igår upptäckte jag att filtret/pumpen blev tystare om jag satte på locket lite mer ordentligt. Mindre vibrationer osv. Well. Jag tror att det gjorde att det helt enkelt inte kom ner lika mycket syre i vattnet som det brukar göra.

Så, nu har jag lite högre tryck på pumpen och inget lock. Ska säga åt partnern att fylla på med lite vatten om det avdunstat för mycket när han kollar till dem när jag är borta, men locket får nog fortsätta vara av.

Ro i själen att sitta och titta på den utsikten med kaffet i handen. Dario har ju helt hamnat på önskelistan efter dina bilder :heart känns inte så kompatibla med räklingar. Idag var mitt tålamod slut. Nu har jag köpt fiskarna. Kommer nästa vecka. :rolleyes:
Haha nä, de är absolut inte kompatibla med räklingar men de är himla trevliga annars. De smyger omkring men är samtidigt väldigt orädda och nyfikna. Jag har ju inte sett röken av darioynglena sen jag släppte lös dem men när jag skulle fiska upp lite öringyngel från samma yngelburk så kom största darioynglet plötsligt fram och undersökte håven noggrant. 😂
VideoCapture_20231018-141151.webp

Dålig bild men den ser ju tjock ut iaf! :D

Blev det små röda regnbågar? <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka