Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror inte jag har någon hanne :rofl:

Nej det är ingen nanofisk. Dom blir ca 10 cm stora. Det är mina största fiskar. Köpte dom som huvudfokus, vilket kanske är konstigt när det är en mal men jag tycker dom är så jäkla häftiga.

Stod att dom skulle vara skygga när man läser random info men alla som skrivit om sina egna sa att dom inte var det. Så jag chansade och dom är alltid framme tycker jag. Fast dom gillar att hänga på dopparen också.
Oj. Första stycket var till scandic. Jag blev lite otydlig där. Ok. Tyckte den såg lite lik ut ottosen. Riktigt snygg! Jag är också väldigt glad i malar och olika algätare. Därför jag är så besviken att det inte går att få tag på repashy längre. Då kunde man känna sig trygg att de fick vad de behövde. Mina grönlingar äter inte ageawafers så jag är beroende av att odla tillräckligt med alger till dem vilket känns otryggt

Oj. Första stycket var till scandic. Jag blev lite otydlig där. Ok. Tyckte den såg lite lik ut ottosen. Riktigt snygg! Jag är också väldigt glad i malar och olika algätare. Därför jag är så besviken att det inte går att få tag på repashy längre. Då kunde man känna sig trygg att de fick vad de behövde. Mina grönlingar äter inte ageawafers så jag är beroende av att odla tillräckligt med alger till dem vilket känns otryggt
Jag råkade köpa upp parti av Repashy. Visserligen för reptiler men firrarna säger inte nej åt det

Det här med filter...
Just nu har jag Aquael Pat Mini, ser ut såhär:
aquael-pat-mini-innerfilter.jpeg

Själva utblåset går att vrida åt olika håll, men kan också bytas ut till sprinklerrör så att det blir att se ut såhär istället:

AEsprinkler-1.jpg

Har ni koll på för- och nackdelar med de två olika varianterna? Jag tycker att "sprinklern" ser snyggare ut, men vet också att på jobbet där vi har sådant system så dör alla flytväxter, för de pressas ständigt ner under vattenytan. Tänker att man kan ha sprinkler precis vid vattenytan istället, men har det egentligen någon fördel?
Jag hade stora yttre Eheimfilter med sprinklerrör till mina akvarium och aldrig några problem med mina ytväxter. Jag vet inte vad du har men har aldrig gillat andmat, blir bara en tjock matta på ytan, utan hade flytande vattenormbunkar. Mina rör låg vid vattenytan och då det var stora filter så borrade jag upp hålen lite så strömningshastigheten blev lägre även om volymen var densamma. Jag hade å andra sidan bara stora akvarier.

Jag hade stora yttre Eheimfilter med sprinklerrör till mina akvarium och aldrig några problem med mina ytväxter. Jag vet inte vad du har men har aldrig gillat andmat, blir bara en tjock matta på ytan, utan hade flytande vattenormbunkar. Mina rör låg vid vattenytan och då det var stora filter så borrade jag upp hålen lite så strömningshastigheten blev lägre även om volymen var densamma. Jag hade å andra sidan bara stora akvarier.
Jag TROR att jag har Salvinia Natans. Små växter med taggig ovansida och halvlånga rötter. Sprider sig som sjutton och blir just som en matta. Har för mycket hemma nu, det är svårt att få ytrörelse på akvariet pga alla växter :cautious: Då har jag också hällt i vatten i ett av mina mindre akvarium och satt ner en del växter där också. Jag vill inte göra mig av med växter innan jag har ett större akvarium eftersom jag kommer behöva till det också. Men med tanke på hur de här växer så :rofl:

En anledning till att det blir problem på jobbet är nog för att rören går ca 5-6 cm ovanför vattenytan och strålarna verkligen slår ner i vattnet. Det är också där bak som filter och allt är, så alla växter dras bak mot vattenstrålarna på alla sätt och där pressas de ner i vattnet. Inte en helt idealisk konstruktion.

Jag TROR att jag har Salvinia Natans. Små växter med taggig ovansida och halvlånga rötter. Sprider sig som sjutton och blir just som en matta. Har för mycket hemma nu, det är svårt att få ytrörelse på akvariet pga alla växter :cautious: Då har jag också hällt i vatten i ett av mina mindre akvarium och satt ner en del växter där också. Jag vill inte göra mig av med växter innan jag har ett större akvarium eftersom jag kommer behöva till det också. Men med tanke på hur de här växer så :rofl:

En anledning till att det blir problem på jobbet är nog för att rören går ca 5-6 cm ovanför vattenytan och strålarna verkligen slår ner i vattnet. Det är också där bak som filter och allt är, så alla växter dras bak mot vattenstrålarna på alla sätt och där pressas de ner i vattnet. Inte en helt idealisk konstruktion.
De jag hade var Cartopteris, fungerade både att plantera och som flytväxt.

1697276101000.webp

Såg nått som heter tropical gel formula. Nån som provat? Jag funderat på att skaffa det.

Jag har nästan ångrat att jag köpte räkorna. Har sett att tre har dött och resten har försvunnit in i bladverket. Jag älskar verkligen ha räkor. Tycker de är så intressanta att titta på samt att de är duktiga på att städa där malarna inte kommer åt. Men nu har jag mest undrat om alla dött samt att de knappt syns. Räkor är så otroligt känsliga. Förstår helt ärligt inte vad de dog av. Jag har bra vattenvärden för caridinia, akvariet håller sig stabilt på 10 PPM i nitrat. Jag har även sechem purigem i innerfiltrer som extra säkerhet då flytande växtnäringen innehåller ammoniak. Matade med lite röda mygglarver och då kom 5 fram samtidigt. Såg även två para sig, men ingen bär rom än. Börjar fundera på att köpa fiskar lite snabbare än planen. Visst riskerar fiskarna ta räklingar men räkorna tar ju även ägg från romspridande fiskar. Och fiskarna ger kanske mer glädje än räkorna. Vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Jag har problem med mina växter :(
Mina "flaskborstar" har börjat blekna, framförallt närmast botten. Ser ut att börja i ytterkant av bladen och dra sig inåt. En annan växt som står nära roten och har större blad har fått konstiga hål i bladen, trots att ingen invånare borde äta på den.

Funderar på om det kan ha blivit för mörkt för dem när det var så väldigt(!) mycket flytväxter ett tag? De täckte hela ytan och jag har alltid varit sparsam med ljustimmarna för att inte riskera algkatastrof. Nu har jag tagit bort massvis av flytväxter just för att få ner mer ljus.

I samband med att jag köpte fiskarna så slutade jag också ge växtnäringen, av rädsla för att orsaka problem i akvariet. Kanske inte var så smart ändå?

Sedan vet jag inte om de kan få sådana problem av att det är för många invånare? Fiskarna och räkorna verkar som sagt var må utmärkt, de är glada, växer och får finare färger för varje dag som går.

Vad tror ni, och vad borde jag göra?

Vad hat du för substrat? Är det ett aktivt substrat med mycket näring eller ett sånt där som är till för att binda annan näring man tillsätter? Tycker absolut att du ska börja dosera lite näring igen. Hur set nitraten ut? Samt ta bort lite salvinia. Tyckte jag fick slänger en halv liter varje vecka när jag hade dem :D

Hur är luminatusen? Känns det som att de smyger runt och jagar mycket? Funderar på om jag ska skita I min plan och köpa några. :angel1: *tålmodig*

Vad hat du för substrat? Är det ett aktivt substrat med mycket näring eller ett sånt där som är till för att binda annan näring man tillsätter? Tycker absolut att du ska börja dosera lite näring igen. Hur set nitraten ut? Samt ta bort lite salvinia. Tyckte jag fick slänger en halv liter varje vecka när jag hade dem :D

Hur är luminatusen? Känns det som att de smyger runt och jagar mycket? Funderar på om jag ska skita I min plan och köpa några. :angel1: *tålmodig*
Jag vet faktiskt inte :o Fick med det när jag köpte akvariet och då hade det använts i ca 1 år, så jag tänkte att det nog kan vara en bra start för mig. Har inte hunnit testa vattnet sen jag upptäckte växtproblemet, men det ska jag göra. Jag har tagit bort massor av salvinia och satt i liiiite växtnäring igen. Får hoppas att det hjälper.

Luminatusen är fantastisk :love: Smyger absolut runt en del, och är väldigt nyfikna! Jag har inga andra fiskar med dem, har hört att de kan få svårt att hävda sig mot större, livligare fiskar och kan absolut tänka mig att det stämmer. Lugnt akvarium med mycket växter och så stort stim Luminatus som möjligt tror jag är ett vinnande koncept. Mina äter både flingor (i pyttebitar) och fryst foder, men det är tydligt att de föredrar det frysta.

Såg nått som heter tropical gel formula. Nån som provat? Jag funderat på att skaffa det.

Jag har nästan ångrat att jag köpte räkorna. Har sett att tre har dött och resten har försvunnit in i bladverket. Jag älskar verkligen ha räkor. Tycker de är så intressanta att titta på samt att de är duktiga på att städa där malarna inte kommer åt. Men nu har jag mest undrat om alla dött samt att de knappt syns. Räkor är så otroligt känsliga. Förstår helt ärligt inte vad de dog av. Jag har bra vattenvärden för caridinia, akvariet håller sig stabilt på 10 PPM i nitrat. Jag har även sechem purigem i innerfiltrer som extra säkerhet då flytande växtnäringen innehåller ammoniak. Matade med lite röda mygglarver och då kom 5 fram samtidigt. Såg även två para sig, men ingen bär rom än. Börjar fundera på att köpa fiskar lite snabbare än planen. Visst riskerar fiskarna ta räklingar men räkorna tar ju även ägg från romspridande fiskar. Och fiskarna ger kanske mer glädje än räkorna. Vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Ursh, så tråkigt! :( Förstår känslan! :heartDu har ju en väldigt känslig typ av caridina, jag tror inte det krävs speciellt mycket alls för att de ska kasta in handsken tyvärr. Hade de som dog "white ring of death"? Använder du osmos- eller kranvatten? Och kollar du TDS så att det inte förändras vid VB? Ammoniak i växtnäringen låter läskigt tycker jag men filtret tar alltså hand om det?

Jag vill ju ha någon typ av "pinto-räka" (galaxy, spotted redhead, fancy tiger) som då är "taibees" om jag fattat det där rätt, men tror inte jag kommer skaffa dem på länge (eller kanske inte ens någongonsin :() pga att de där korsningarna är så kinkiga. Och dina har ju ytterligare en korsning på det så det är nog inte så konstigt om de är svåra?

Alltså, ju mer jag läser om räkor och speciellt de känsligare varianterna, desto mer nojig blir jag! Jag fattar varför många inte har dem med fisk, växter (annat än mossor typ), eller något annat som kan rubba vattenvärdena minsta lilla typ... Och sen det där att man måste byta ut soilen varje/varannat år... Jag fattar inte ens vad exakt i den som faktiskt buffrar? Funderar lite på att köra ett soil-filter istället för att bråka med substrat som ska in/ut ur karet "stup i kvarten". 🤔

Crystal Red/Black (och Blue Bolt med tror jag?) är ju inte alls så känsliga som de mer fancy varianterna men jag nojar över mina ändå och önskar nästan att jag med gott samvete kunde ha neos så jag kunde få ha "normal räk-noja" istället för att tro att de ska dö vid varje vattenbyte/att de är döda så fort jag inte hittar dem. Men vattenvärdena i 112litaren är helfel för neos så det är caridina som gäller eller inget. Tacka vet jag den tåligaste caridina-räkan av dem alla: Amano! :heart

Läste på efter ditt inlägg. Jag hade missat informationen om soilen som buffrar ph :bag: jag har plant soil och inte växtsoil. Jag vill absolut inte bryta ner hela mitt akvarie vartannat år. Känns som det inte alls är bra för resten av invånarna. Jag har bara kollat vattenparametrar och tyckt mina passar bäst för caridinia. jag har inte märkt att mitt ph svänger mycket. Har faktiskt aldrig mätt något annat än mellan 6.4 -6.8. gjorde vattenbyte igår och då låg gh och kh samma före och efter byte. 6 grader gh och 1 grad kh. Jag kör kranvatten. Ja. Jag får se hur det går för mina stackars räkor. De som dog gjorde det inom 3 dygn. Får se hur det går vid första ömsningen helt enkelt. Nu har jag hittat deras gömställe och de som finns kvar ser pigga och glada ut.
20231015_173120.webp

Grönlingarna som också har höga krav på vattenkvalitet är väldigt nöjda. De kivas som syskon precis som du beskrev och håller allmänt på att fåntrattar sig. Hittade en som var så upprörd att den tappat sin färg. Lägger först upp bild på en med normal färg och sen på upprörd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka