Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur får du plats med all fisk? Jag tycker du ofta verkar komma hem med nya fiskar från auktion, rescue och affär.Köpte 2 små kompisar i lördags
Har många burkar igångHur får du plats med all fisk? Jag tycker du ofta verkar komma hem med nya fiskar från auktion, rescue och affär.
Det där ser ändå rätt naturligt ut i ett nystartat akvarium med nya växter - särskilt de växter man köper från affär brukar ju (precis som våra krukväxter) vara uppkörda under ultimata förhållanden vi inte har i våra hemmakar - en del är till och med odlade "emerged" alltså ovanför vatten och då kan man få gå igenom en period där växterna "smälter" innan de etablerat sig ordentligt.Titta på mina ledsna växter
Visa bifogad fil 130617
Alla invånare lever fortfarande. PH, NO3 + NO2 är bra. GH svåravläst men förstod det som att det ändå inte var så viktigt? KH verkar ligga på 6. Vet inte om det är bra/dåligt? Sedan blev jag osäker på CI2, också lite otydligt på testet. Antingen 0 eller 0,8.
Använde bara vanliga stickor nu från Sera.
Vad göra?
Jag har flera som ser ut sådär... Men då kanske jag inte behöver vara allt för orolig då... Vill ju ha välmående plantor så att det blir rejält med syre i vattnet osv. Just nu är mina "flaskborstar" så långa att jag knappt har plats att plantera dem om jag nyper av dem, så jag har avvaktat. Tanken är ju att snaaart skaffa större akvarium. Funderar fortfarande på om jag ska ha ett stort eller två små... På fredag får vi tillträde till nya lägenheten. Då kan jag se hur lång väggen är där jag tänkt ha akvariumDet där ser ändå rätt naturligt ut i ett nystartat akvarium med nya växter - särskilt de växter man köper från affär brukar ju (precis som våra krukväxter) vara uppkörda under ultimata förhållanden vi inte har i våra hemmakar - en del är till och med odlade "emerged" alltså ovanför vatten och då kan man få gå igenom en period där växterna "smälter" innan de etablerat sig ordentligt.
Växten i bilden skulle jag bara nypa av och plantera om igen, de sätter ändå inte några väldiga rotsystem och det syns redan nya skott.
Jag föredrar att köpa växter från privatpersoner snarare än i butik just därför.
Nyp av dem, ryck upp nedre halvan som ser tråkig ut och sätt ned toppen bara. De är ju sådana du kan lämna som flytväxter också om du vill, även om det inte alltid ser så himla kul ut. Båda mina kar är för tillfället en arm röra av överväxta stamväxter som jag verkligen måste ta itu med.Jag har flera som ser ut sådär... Men då kanske jag inte behöver vara allt för orolig då... Vill ju ha välmående plantor så att det blir rejält med syre i vattnet osv. Just nu är mina "flaskborstar" så långa att jag knappt har plats att plantera dem om jag nyper av dem, så jag har avvaktat. Tanken är ju att snaaart skaffa större akvarium. Funderar fortfarande på om jag ska ha ett stort eller två små... På fredag får vi tillträde till nya lägenheten. Då kan jag se hur lång väggen är där jag tänkt ha akvarium
Jag har 3 små, ett som är igång och två som bara har massor av flytväxter Fick dessutom ta bort massor av flytväxter när jag kom hem från resan idag för det var nästan helt igenväxt på ytan...Nyp av dem, ryck upp nedre halvan som ser tråkig ut och sätt ned toppen bara. De är ju sådana du kan lämna som flytväxter också om du vill, även om det inte alltid ser så himla kul ut. Båda mina kar är för tillfället en arm röra av överväxta stamväxter som jag verkligen måste ta itu med.
Så länge de levande kreaturen mår bra får man ta växterna lite pö om pö och se vad som funkar och inte.
Ett stort och två små kanske?
Flytväxterna kan också vara ett svar på att de andra växterna ser lite tråkiga ut. Det är Extremt hungriga, och så skymmer de ju ljuset förstås!Jag har 3 små, ett som är igång och två som bara har massor av flytväxter Fick dessutom ta bort massor av flytväxter när jag kom hem från resan idag för det var nästan helt igenväxt på ytan...
Kommer åtminstone kunna ha ett litet igång, även med ett stort igång. Frågan är bara hur stort jag behöver... För ju större, desto dyrare (om inte annat med all inredning...)
Ja, jag har varit inne lite på att det kanske är för lite ljus i akvariet... Jag har en till lampa som jag kan sätta in för att få starkare belysning. Kan ju såklart också öka på hur länge jag har tänt. Vet inte vad som skulle vara mest effektivt?Flytväxterna kan också vara ett svar på att de andra växterna ser lite tråkiga ut. Det är Extremt hungriga, och så skymmer de ju ljuset förstås!
Fast ju större kar desto mindre problem. Kunde jag välja fritt skulle jag inte gå mindre än 220 som huvudtank, men även ett 120 skulle vara trevligt som minst.
Det är lugnt, min hjärna verkar gå på repeat så jag märker inget ändå@Red_Chili Förlåt om jag bara upprepar frågor och saker förresten, jag vet att tråden varit väldigt aktiv och jag har bara skumläst och tittat på bilder.
Det beror ju på vad du väljer för gurami, t ex honungs- och/eller dvärggurami är fina och fredliga.Ja, jag har varit inne lite på att det kanske är för lite ljus i akvariet... Jag har en till lampa som jag kan sätta in för att få starkare belysning. Kan ju såklart också öka på hur länge jag har tänt. Vet inte vad som skulle vara mest effektivt?
Min "akvarievägg" bör vara 1m lång ungefär. Den verkar vara lika lång som två innerdörrar är breda, men det är inte säkert att ritningen är helt i rätt skala. Den vägglängden är det enda som egentligen begränsar hur stort akvarium jag kan ha. Sedan vill jag ha ett skåp under som även ska fungera som hundgarderob.
Samtidigt vill jag ju mest ha småfisk. Men det kan vara kul att ha stora stim.. och så är jag ju väldigt förtjust i tex guramis, men frågan är om de går ihop med de småfiskar jag vill ha, gör de inte det så prioriterar jag nog småfisken. Kanske. Jag vet inte hur många akvarium jag kan ha, om jag kan ha ett mellanstort för mina regnbågar och ett stort för tex gurami... Oh well. Det känns som att det här börjar spåra ur Men någon gång vill jag gärna ha gurami!
Det är lugnt, min hjärna verkar gå på repeat så jag märker inget ändå
De jag gillar mest (just nu) är guld- och mosaikguramiDet beror ju på vad du väljer för gurami, t ex honungs- och/eller dvärggurami är fina och fredliga.
GH (mängden magnesium/kalcium som finns löst vattnet) är mest viktigt för räkorna. Här är en länk som förklarar det bra: https://www.shrimpscience.com/articles/shrimp-tank-gh/ Men märker du inga problem med räkorna hade jag inte laborerat med GH-värdet bara för att få det till ett idealvärde. Plötsliga förändringar kan som sagt vara dödligt för dem så där ska man vara jätteförsiktig om man ändrar på något.Titta på mina ledsna växter
Visa bifogad fil 130617
Alla invånare lever fortfarande. PH, NO3 + NO2 är bra. GH svåravläst men förstod det som att det ändå inte var så viktigt? KH verkar ligga på 6. Vet inte om det är bra/dåligt? Sedan blev jag osäker på CI2, också lite otydligt på testet. Antingen 0 eller 0,8.
Använde bara vanliga stickor nu från Sera.
Vad göra?
Mosaikgurami är en av mina favoritfiskar i hela världen. En mosaik som trivs bland växter och ljus är en otroligt vacker fisk. Lätta att hålla och fridsamma också.De jag gillar mest (just nu) är guld- och mosaikgurami