Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag nitrit i 30 liters karet igen! :arghh:Tog ut öringsynglen, darioynglet får jag inte fast på, bytt vatten. Blir inte klok på det lilla skitkaret. Det är helt orimligt att det ska bli mätbar nitrit öht och att det desutom är så himla svårt att bli av med gör mig tokig!

Så jag testade näringskapslarna och aquabasis plus-substratet. Och det är det sistnämnda som läcker dumheter. Så fort jag planterar verkar det orsaka en nitritspik. Så jag får låta bli att röra substratet öht och byta vatten, så kanske det ordnar upp sig igen.

Darioynglet verkar må bra iaf, de ska vara känsliga men den här lille rackaren verkar snarare vara supertålig. Den har ju växt upp i nitrit typ. :(
Ynglet204308.webp

Jag hade mina i 26 grader, de uppskattar varmt vatten, mellan 24 - 28 grader anses ok.
Fasen... Jag vill ju helst slippa ha värmare och sånt...

Mitt akvarium verkar lite bättre nu iaf. Hade i näring i morse, har förlängt ljustimmarna något osv. Alla invånare verkar glada och växterna ser nog inte allt för illa ut trots allt. Däremot har jag en hel del alger på glaset och funderar på att skrapa bort en del.

.
Fasen... Jag vill ju helst slippa ha värmare och sånt...

Mitt akvarium verkar lite bättre nu iaf. Hade i näring i morse, har förlängt ljustimmarna något osv. Alla invånare verkar glada och växterna ser nog inte allt för illa ut trots allt. Däremot har jag en hel del alger på glaset och funderar på att skrapa bort en del.
Att ha värmare är inte så farligt, visst finns det skräckhistorier kring dem och de bra (eheims) kan vara rätt dyra men oftast lägger de ju bara av om de går sönder. Strömbrytare bör man absolut ha dock för de kan kyssas rätt rejält om det vill sig illa.

Paradisfiskarna vill inte ha värmare annars, inte riktigt guramis men lite samma typ? Har ingen koll på hur de är att ha dock.

Macropodus opercularis (denna finns i några olika färgvarianter)
Paradise-Redblue2023.jpg

Macropodus occelatus
16ecec6bff581ff83cdfc864a80fc27d.jpg

Vad skönt att det verkar bättre. Nu kommer jag inte ihåg hur många ljustimmar du hade innan men vill du undvika alger så är det få ljustimmar som gäller, helst 6 h i ett nystartat akvarium men högst 8 h. Skrapa du bort algerna om de stör! :)

.

Att ha värmare är inte så farligt, visst finns det skräckhistorier kring dem och de bra (eheims) kan vara rätt dyra men oftast lägger de ju bara av om de går sönder. Strömbrytare bör man absolut ha dock för de kan kyssas rätt rejält om det vill sig illa.

Paradisfiskarna vill inte ha värmare annars, inte riktigt guramis men lite samma typ? Har ingen koll på hur de är att ha dock.

Paradise-Redblue2023.jpg

Macropodus occelatus

Vad skönt att det verkar bättre. Nu kommer jag inte ihåg hur många ljustimmar du hade innan men vill du undvika alger så är det få ljustimmar som gäller, helst 6 h i ett nystartat akvarium men högst 8 h. Skrapa du bort algerna om de stör! :)
Jag har parafisfiskar! Har haft den svarta i nedre bild (som absolut vill ha värmare) men har nu den övre som är kallvatten/tempererad - och de är tuffa fiskar. Mer som ciklider/kampfisk än guramis.

Jag har parafisfiskar! Har haft den svarta i nedre bild (som absolut vill ha värmare) men har nu den övre som är kallvatten/tempererad - och de är tuffa fiskar. Mer som ciklider/kampfisk än guramis.
Jag hade för mig att du hade den! Men oj! Aldrig hört/läst att den vill ha varmt innan? Den kommer ju från områden där det blir riktigt kallt?

Är de bråkiga sinsemellan? Mot andra fiskar?

.

Paradise-Redblue2023.jpg

Macropodus occelatus

För mig är största "problemet" med värmare mest att det kostar pengar i onödan. Kan jag ha fisk som mår bra och är glada utan värmare så känns det som att jag kan hålla mig till sådana. Men vi får se, kanske har jag ett akvarium med värmare och ett utan eller något i den stilen :angel: Sitter nu och kollar på det här med belysning. Tycker om att ha akvariet utan lock på, så vill gärna fortsätta med det, men ja...

Nu när vi ska flytta så sa min mor att vi kan ta det skåp hon har i hallen, för det är mest i vägen osv. Börjar fundera på om man skulle våga ha det som akvariebänk..? Men. Den är från Jysk. Dvs inte köpt för att vara något speciellt så. En liknande som är till salu på Jysk nu är tydligen testad för 40kg... Vet inte om det kanske går att stärka upp möbeln med någon slags rejäl träram på insidan? Det hade ju varit trevligt om man kunde få något gratis som faktiskt fungerar. Men ja, jag vill ju inte gärna att allting kraschar...

Ingen ser mig. Ser det ut som hon tänker :D men stor?

Mina regnbågar har kommit nu :heart just nu existerar alla och mitt akvarie känns i balans och fint. Nu hoppas jag på bäbisar från regnbågar och räkor så småningom.
Haha, ja hon sitter där och smygtittar. Ja, ganska stor, hon är ungefär lika stor som min hand så typ 16-17 cm från nos till stjärt.

Åh vad kul att du fått hem dina efterlängtade fiskar nu! <3

Jag hade för mig att du hade den! Men oj! Aldrig hört/läst att den vill ha varmt innan? Den kommer ju från områden där det blir riktigt kallt?

Är de bråkiga sinsemellan? Mot andra fiskar?
Nu sa jag fel. Det är den undre som trivs kallt, men den övre är definitivt en fisk som vill bo lite över rumstemp. :)
De är bråkiga både sinsemellan, man bör inte ha hanar ihop och man får vara försiktig om man har för lite plats eller gömmor för honan om man har dem parvis, och kan vara rätt tuffa med andra invånare också. Mest så att de står på sig, men för min (jag har bara en hane för tillfället, de har visat sig vara riktiga kamikazehoppare. Och katten tog en. :( ) känns det lagom att han bor med serpaetetrorna och några svärdbärare som är betydligt större än honom.
Jag har förstått att man ska vara försiktig med fiskar med samma kroppsform, så andra guramis till exempel.

.

Paradise-Redblue2023.jpg

Macropodus occelatus

Jag har haft paradisare, ihop med guldisar mm
Saknar dem. Skulle gärna ha dem igen, om jag inte hade mina störiga ciklider...

Bifogade filer

• buffel, paradisarare.webp
    buffel, paradisarare.webp
    90,2 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka