Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är visserligen inte akvarie fisk men...
Har varit iväg på rescue av ett gäng dairy cows, gråsuggor
Har dem som Städare hos mina landlevande snäckor och som mat till cikliderna

Bifogade filer

• 20231029_142032.webp
    20231029_142032.webp
    207,7 KB · Visningar: 31
Invasion av typ allt på en gång. Massor av alger nära botten (inte så mycket högre upp) och skräpsnäckor.

MEN jag upptäckte att mina räkor förökat sig! :D :D Helt plötsligt klev det omkring en liten, liten räka nära glaset. Jag försökte fotografera, men pga algerna är det lite svårt att se något :cautious: Tittar man bakom den lilla räkan nära glaset så ser man en av de normalstora bakom. Man kan iaf se hur stor den är...
380373234_1035784917572705_4193750205790117340_n.jpg

Invasion av typ allt på en gång. Massor av alger nära botten (inte så mycket högre upp) och skräpsnäckor.

MEN jag upptäckte att mina räkor förökat sig! :D :D Helt plötsligt klev det omkring en liten, liten räka nära glaset. Jag försökte fotografera, men pga algerna är det lite svårt att se något :cautious: Tittar man bakom den lilla räkan nära glaset så ser man en av de normalstora bakom. Man kan iaf se hur stor den är...
380373234_1035784917572705_4193750205790117340_n.jpg
Nu kan ju alger bete sig lite som de vill men iom att du skriver att de är massor nära botten så vill jag bara varna för "blågröna alger" så att det inte är sådana du har fått. Det är egentligen inte alger alls utan cyanobakterier och de är giftiga. Jag ser inga sådana på bilden dock! De ser ut och beter sig såhär:
6a0c6c_80f8ffc2782d4b1e92e0fb06d6288629~mv2.jpg

De är slemmiga, har en väldigt distinkt blågrön färg och breder ut sig som ett täcke över allt. Dyker dessa upp så ta bort dem direkt! (Fun fact: För ca 2,5 miljarder år sen orsakade de ett massutöende på jorden pga att de började producera syre för första gången och började syresätta vår atmosfär. Så det är tack vare dem som vi öht existerar idag men i akvariumet vill vi inte ha dem!)

Vad roligt med räklingar! Mindre än en engelsk sjösten, så pytte! 🥰 Jag vill också ha räklingar! :arghh:

Nu kan ju alger bete sig lite som de vill men iom att du skriver att de är massor nära botten så vill jag bara varna för "blågröna alger" så att det inte är sådana du har fått. Det är egentligen inte alger alls utan cyanobakterier och de är giftiga. Jag ser inga sådana på bilden dock! De ser ut och beter sig såhär:
6a0c6c_80f8ffc2782d4b1e92e0fb06d6288629~mv2.jpg

De är slemmiga, har en väldigt distinkt blågrön färg och breder ut sig som ett täcke över allt. Dyker dessa upp så ta bort dem direkt! (Fun fact: För ca 2,5 miljarder år sen orsakade de ett massutöende på jorden pga att de började producera syre för första gången och började syresätta vår atmosfär. Så det är tack vare dem som vi öht existerar idag men i akvariumet vill vi inte ha dem!)

Vad roligt med räklingar! Mindre än en engelsk sjösten, så pytte! 🥰 Jag vill också ha räklingar! :arghh:
Nädå, några cyano har jag inte :) tror att de jag har är mest vid botten för att vattnet cirkulerar bättre högre upp så det blir lättast att fästa där nere. Är i princip bara på glas och stenar. Botten och växter har iaf inte direkt synliga alger.

Jag fixade lite med yngelburken idag, stoppade i lite mer mossa och växter och det kryllar av darioyngel! 😲 Jag har glömt hur många jag stoppade i :o men jag såg iaf 7 st samtidigt idag. Tyvärr är det ju en liten 5 liters plastlåda de bor i så några bra bilder blir det inte men såhär ser några av dem ut och jag tycker burken ser rätt mysig ut trots att jag inte har något substrat (så att jag kan mata mycket och städa lätt):
InCollage_20231031_190144525.webp

Jag skaffade mig några fler crystal red räkor också, av en uppfödare som har helt magiska räkor (boa, galaxy och fancy tiger, etc, etc.). De var lite högre grade på dem än vad jag hade tänkt mig, jag är rätt nöjd med fina polkagrisar bara, men dessa var snäppet högre på skalan och väldigt vita: 🥰
Crs.ss.191055.jpg

Måste bara få beklaga mig lite. Det är fel på alla akvarium! Alla som säljs begagnat iaf.
Antingen för små (det är det vanligaste) eller på tok för stora. Aldrig 100cm långa i bra skick som finns inom någorlunda rimligt avstånd. Så. Jag hoppas på någon tokigt bra black friday-rea så att man har råd att köpa nytt, eller att andra köper nytt då och sätter ut sina 200L till salu :p

Funderar också på det här med fisk. Om det skulle bli lyckat att slänga i någon snäll liten ciklid eller någon liten gurami... Hade det inte varit för att palettcikliderna blir så stora hade de kanske kunnat vara något. Jag vill gärna ha något som håller sig i nedre halvan av akvariet eftersom mina luminatus för det mesta håller sig i övre halvan.

Idag var det förresten en kund till butiken som hade funderat på att köpa gertrudae! Vi konstaterade snabbt att vi råkar ha väldigt lika smak när det gäller akvariefisk och det hade varit så kul att prata ordentligt om det, men tyvärr kom kunden preciiis innan stängning, så det hanns inte med den här gången. Känns annars som att folk ser ut som frågetecken så fort man inte pratar om de absolut vanligaste sorterna, eller ciklider.

Hade jag haft större akvarium hade jag vilja ha ett apistogramma par på botten. Det skulle kanske vara nåt?
Ja absolut, om jag har rätt vatten för dem i övrigt! Om jag förstått det rätt så räknas även "våra" gula fjärilsciklider dit, som vi har på jobbet alltså. De var mina första favoriter och jag är fortfarande väldigt förtjust i dem.
fjäril.webp

Sayids vita fläckar håller på att försvinna! Jag vet fortfarande inte varför han fick dem, om det har något med att jag höjt KH och GH som gjort att fläckarna är påväg bort, men jag är glad att de håller på att försvinna iaf!

Såhär såg de ju ut förut:
z8hw9O1sVVEdY5l_1698921316.jpg

Och här är han för ett tag sen:
Sayid214218.webp

Jag kanske varit korkad :D Hamnade idag att prata fisk på jobbet med en kund och diskuterade lämpliga fiskar för kundens akvarium. Jag tipsade igen om neonregnbågarna, praecox alltså, och insåg senare att vafan, nu när jag skaffar mitt större akvarium så kan jag ju faktiskt ha dem! Boooorde gå ihop med mina luminatus. Ska kolla upp det lite mer. Men köper jag ett 200L och fortsätter ha rejält med växter (vilket är planen) så borde det väl bli bra? Och så några ottosar och räkor.
1000036474-01.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka