Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Superlätta att fota. 😅
20230926_201207.webp

Du har precis ett sådant kar som jag vill ha :p Försöker framförallt se om det finns fiskar som jag gillar och som trivs i rumstemperatur, för att spara åtminstone lite el på att inte värma upp akvariet året runt :angel: Så, ett stort gäng röd neonregnbåge (som folk också verkar kalla dem?) ska det bli. Tänker mig minst 10st, helst ca 15. Sedan... Jadu. Jag gillar så många fiskar. Någon typ av algätare vore ju trevligt också. Och så kan jag alltid slänga i räkor när de blivit för många för mina små akvarier :p Får se vad det blir. Först ska jag flytta, sedan skaffa det större akvariet, sedan fisk.
Regnbågar generellt har alltid varit och kommer nog alltid att vara mina absoluta favoritfiskar. Hade jag plats och råd skulle jag ha ett enormt asiatiskt kar igen. <3

Annars har du ju risfisk och olika varianter av paradisfiskar som trivs utmärkt i rumstemp. Det finns en hel drös med jättespännande levandefödare också.

Hej alla. Har sett två små Platy i akvariet. Den första Minimini har varit där ett par veckor och sedan dök Pytteliten upp. Nu är de borta sedan tre dagar. Köpt 3 nya vuxna Platy och en ny Kampfisk samt börjat tillsätta lite bakterier för att vattnet tydligen var för rent. Fick hjälp i en akvariebutik att testa vattnet. Kan mina Platy- yngel dött och sjunkit ner i gruset av mina förändringar? Saknar de små.

Bifogade filer

• IMG_20230923_162941_edit_227873297771477.webp
    IMG_20230923_162941_edit_227873297771477.webp
    87,5 KB · Visningar: 28
Hej alla. Har sett två små Platy i akvariet. Den första Minimini har varit där ett par veckor och sedan dök Pytteliten upp. Nu är de borta sedan tre dagar. Köpt 3 nya vuxna Platy och en ny Kampfisk samt börjat tillsätta lite bakterier för att vattnet tydligen var för rent. Fick hjälp i en akvariebutik att testa vattnet. Kan mina Platy- yngel dött och sjunkit ner i gruset av mina förändringar? Saknar de små.
Beroende på hur små de är/var så kan kampfisken ha ätit upp dem. Antingen medan de levde eller efter de dött, fast då brukar även platys kunna äta upp döda fiskar. Mycket växter och stenar som skapar gömställen åt de små så får du nya istället.

Så glad att det är någon annan än scandi som lägger ur foton så att det inte bara är mina suddiga bilder fulla av reflektioner mot knivskarpa videor på intressanta beteenden tagna av vad jag bara kan anta är David attenborough och ett filmteam som flyttat in i akvariet.
Avundsjuk jag blir på er med blåögonen. De är så vackra.
Då låter det som att jag ska ska köpa en till billig enkel helt enkelt. Hade hoppats på att det fanns nån magisk lösning som förenklade processen. Iof är det mest att få i vattnet jag har problem med.

Så glad att det är någon annan än scandi som lägger ur foton så att det inte bara är mina suddiga bilder fulla av reflektioner mot knivskarpa videor på intressanta beteenden tagna av vad jag bara kan anta är David attenborough och ett filmteam som flyttat in i akvariet.
Då låter det som att jag ska ska köpa en till billig enkel helt enkelt. Hade hoppats på att det fanns nån magisk lösning som förenklade processen. Iof är det mest att få i vattnet jag har problem med.
Ang blåögonen så har jag ju turen att själv få bestämma vad vi beställer in till jobbet, så jag kan titta på leverantörens hemsida, tänka att "Ah, den där ser spännande ut!" och läsa på om den, och verkar den bra och vi har plats för den så får jag oftast ett OK att ta med den i nästa beställning. Det verkar dock inte som att kunderna förstår det fina med blåögonen, guppys är istället superpopulära, så det slutar väl med att jag själv köper alla blåögon vi tog in :angel:

För att få plats med blåögonen så "möblerade vi om" lite. Vi hade akvarier med fiskar som egentligen kunde gå tillsammans, så de fick göra det. Nu har vi samma situation igen, ett akvarium med fisk som med lätthet skulle kunna ha sällskap av annan sorts fisk, så jag har kikat lite på vad vi eventuellt ska ta in för spännande då. Men det är svårt, eftersom vi inte är någon "fiskexpertbutik" så vill varken jag eller chefen att vi tar in för svåra fiskar, och det måste än så länge vara fisk som accepterar flingfoder och ser tillräckligt spännande ut för att folk ska vilja köpa dem också (alternativt så bra algätare att folk köper dem oavsett utseende). Har funderat nu på kardinalfisk, men de vill tvärt emot alla andra inte ha det för varmt så det beror lite på om vi har något akvarium som är kallt nog för dem. Vi får se. Jag försöker nörda in mig på vad jag själv ska ha istället för att leva ut fiskintresset helt på jobbets fiskar. Längtar SÅ mycket efter att få köpa mina egna, men ska vara duktig och flytta först...

På jobbet när det är lugnt kan jag sedan stå och pressa mobilen mot glaset i väntan på att någon fisk är tillräckligt stilla för att det ska gå att få åtminstone en skarp bild :rofl: Men jag märker ju att så fort jag har mobilen 2cm ifrån glaset, då blir det genast reflektioner och konstigheter. Och vi har massor av sorter som jag aldrig fotograferat, just för att jag inte har tålamodet att försöka få någon bild på dem även om de är fina.

Har nu klippt ner två av mina "flaskborstar", de var plötsligt så långa att de nuddade vattenytan :rofl: Kommer tänka lite mer på hur jag klipper sedan när de växt ännu mer, eftersom de säkert delar sig osv där man klipper. Vill ju att det blir så snyggt som möjligt :) Passade iaf på att fylla ut lite i förgrunden nu. Kan bli spännande det med när de här skjuter iväg i höjden...
379664268_249093664792378_7087567686897403723_n.webp

Vilka förändringar menar du?Nyttobakterierna hjälper bara till. Har du för rent vatten och nu tillsätter nyttobakterier så gissar jag att akvariet inte är ordentligt cyklat ännu? Alltså - att akvariet inte har en egen etablerad bakteriekultur som tar hand om ammonium och nitrit ännu? Har man inte det kan fiskarna dö. Att stoppa i ännu mer fisk i ett ocyklat kar kan orsaka nitrit, och det är dödligt.

Är det två försvunna yngel och 3 vuxna platys som dött hitintills? Vet du varför de dog?

Bra att du fick hjälp att testa vattnet. Vattenvärderna behöver du ha koll på (iaf när akvariumet är nystartat). Blir det en ammoniak-spik eller en nitrit-spik så kan fiskarna dö. Dropp-tester för att kolla vattenvärdena kan du lätt köpa själv så du kan kolla upp dem direkt hemma, de är enkla att använda. Viktigaste testerna är: Nitrit, KH och pH. Det finns fler som kan vara bra att ha koll på men det viktigtaste är att förstå lite hur ett akvarium fungerar. Allt man har i, och gör/inte gör med karet påverkar på något sätt. Jag rekommenderar dig att läsa bland annat dessa sidor om du inte redan gjort det:
Här är en länk om Akvarievatten.
Länk om kvävecykeln.

Om jag förstått det rätt så har du ett nystartat 110 liters kar med:
4 kampfiskhonor
8 vuxna platy
2 Otocinclus (art?)

Stämmer det (?) och akvariet inte cyklat är detta mycket fisk. Följer man riktlinjen nedan så är ditt akvarium helt fullt på fisk redan - när dina fiskar är fullvuxna och om de når sin maxstorlek (de är antagligen inte så stora i nuläget, gissar jag?).

"Hur mycket fisk?...
Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk..."

Detta är förstås inte hugget i sten, beroende på en massa olika faktorer så får man i vissa fall plats med mer fisk och i andra fall betydligt mindre fisk, men jag tycker det kan vara en någorlunda bra "regel" att förhålla sig till, iaf om man är ny i hobbyn och det handlar om den typen av fisk du har.

Så mitt råd är att inte köpa mer fisk nu, ta det lugnt, skaffa dig mer kunskap och se till att akvariet är välmående, i balans och att inga fler dödsfall inträffar.

Jag undrar också lite över detta:
Tog tag i saken och fångade in alla fiskar, även Minimini. Ja, hittade den "försvunna" Platyn död.
Varför fångade du in alla fiskarna? Det ska man inte göra, det stressar fisken.

Tog då även bort alger på glasrutorna och sköljde filtrena.
Hur sköljer du filtrena? Och varför gjorde du detta på ett nystartat kar?

För filtrena rengör man helst så sällan som möjligt och då bör man bara krama ur dem i en hink med vatten från akvariet. Jag fattade inte det själv när jag var nybörjare så jag tänker att det kan vara värt att påpeka kanske? Jag ville gärna göra rent allt, spolade filter i kranvattnet och städade bort allt "smuts" och förstod inte att jag bara höll på och förstörde akvariumets balans och dödade nyttobakterierna.

Blev visst ett väldigt långt inlägg igen. :o Hoppas något kanske kan vara till hjälp för dig iaf? Önskar både dina fiskar och dig allt väl, det kan vara lite svårt med akvarium i början! <3

Har nu klippt ner två av mina "flaskborstar", de var plötsligt så långa att de nuddade vattenytan :rofl: Kommer tänka lite mer på hur jag klipper sedan när de växt ännu mer, eftersom de säkert delar sig osv där man klipper. Vill ju att det blir så snyggt som möjligt :) Passade iaf på att fylla ut lite i förgrunden nu. Kan bli spännande det med när de här skjuter iväg i höjden...
Visa bifogad fil 128899
Åh! Så kul när det växer och frodas! Grönt och fint. 🥰

Vilken beskrivning! :eek::rofl::heart
Jag är också väldigt glad över att fler lägger in bilder och filmer, så kul att få se! 🥰

Speedy Gonzales verkar kär, lill-darion ser ut att ha ägg-rumpa (?) Men har samtidigt massa orangea prickar och ränder.. :confused:
InCollage_20230927_201236793.webp

Honor ska kunna ha lite orange de med men jag tror inte det är så vanligt och jag har aldrig sett en bekräftad hona med orange på bild ens. Jag känner lite att jag inte kommer bli klok på detta om inte lillen färgar ut mer, eller föränn jag sätter bägge i ett odlingskar och om det blir yngel då, ja då vet jag. Men det har jag inga planer på att göra så jag lär få vara fortsatt förvirrad över de små underverken! 😅

Funderar på att skaffa ett akvarium. Har hittat ett som jag gillade på 72 liter, känns rimligt för en nybörjare. Men vad för typ av fiskar trivs i ett akvarium i denna storlek? Helst inget som ynglar av sig massor, jag kommer inte orka hålla på att sälja fisk :D Söker något lättskött men som ändå är roligt och fint att titta på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka