Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du hade helt rätt om Limnophilia Nu har jag en bunt sådan nedstoppad i akvariet. "Gräset" är Littorella uniflora. Sedan köpte jag också Eleocharis acicularis som ju också är som gräs, men högre.Hoppas det! Det låter fint jag tänker på sagittaria och limnophilia sessiliflora men jag är inte så jättebra på att komma ihåg växtnamn jag heller. Blir spännande att se vad du beställt!
Älskar den växten! Så snygg! Jag tror jag har det högre gräset här hemma också, det är också jättefint. Det lägre gräset har jag helt missat, men nu vill jag ha det!Du hade helt rätt om Limnophilia Nu har jag en bunt sådan nedstoppad i akvariet. "Gräset" är Littorella uniflora. Sedan köpte jag också Eleocharis acicularis som ju också är som gräs, men högre.
Och räkorna, de är jättesöta! Några är dock väldigt bleka. Vet inte om det kan vara pga stress såhär när de precis flyttat? Får hålla lite koll på hur de verkar trivas på jobbet, sedan ta vattentest hemma och se om jag shoppar några. Tyvärr kom bara de gula, trots att vi beställt både röd och blå också Får se när vi får möjlighet att beställa mer och hoppas på att de kommer då.
Ja jag gillar att den är väldigt ljus och så. Sedan kan jag inte låta bli att tänka "flaskborste" och därför ogilla den lite MEN egentligen har den allt jag letar efter sett till färg och beteende osv.Älskar den växten! Så snygg! Jag tror jag har det högre gräset här hemma också, det är också jättefint. Det lägre gräset har jag helt missat, men nu vill jag ha det!
Räkor är ju så himla näpna när de går omkring och pillar på allt! Och lustiga med, speciellt när de tjuvar godsaker och springer iväg med dem!
Ja, det är säkert stress på grund av transporten bara, det är normalt och kan ta en vecka för dem att bekänna färg på riktigt igen.
Andra anledningar till blekhet kan vara att de är 1) unga 2) sjuka 3) av sämre kvalité (när det gäller färg då alltså) 4) hanar (de har ofta lite sämre färg än honor) och saker som 5) ljus och 6) färg på substratet påverkar också. Men det bör ju bara vara transporten i detta fall!
Jag tror flaskborstarna kallas gälört, men vettesjutton om det namnet är så mycket finare!?Ja jag gillar att den är väldigt ljus och så. Sedan kan jag inte låta bli att tänka "flaskborste" och därför ogilla den lite MEN egentligen har den allt jag letar efter sett till färg och beteende osv.
Det högre gräset höll jag på att missa, men chefen ville ha det så vi tog en del till våra akvarium. Nu när det kom till butiken så frågade jag om det ändå var ok att jag köpte med en av dem hem, och jodå, det fick jag göra
Fick liten chock annars över hur dyrt det lilla gräset var. Jag tänker "liten planta = billigt" och det där är ju bara en pytteburk, men det är klart, det blir mer. Tydligen ska det snabbt växa till en fin gräsmatta om man sprider ut småtussar på en yta. Det ska testas imorgon när jag är lite piggare.
När räkorna kom så trodde chefen först att de var döda hela gänget, för de var så bleka och stilla allihop. Men när de fick komma ner i akvariet simmade de snabbt till växterna, fick mota bort några nyfikna fiskar (de bor med kolglödstetror) och sedan var allt frid och fröjd. De springer runt bland rötterna till en växt som sitter på en rot, och de verkar väldigt upptagna med allt möjligt mest hela tiden. Alla lever och är pigga, och några av dem har jättefin färg redan. Sedan är de nog unga också, för de var väldigt små.
Och justja, det tog dessutom lite extra tid innan räkorna fick hoppa ner i akvariet, för jag ville inte släppa ner dem innan vi hade ordentligt med växter, och vi hade först råkat få helt fel låda med växtleveransen så det tog en stund innan stackars chauffören hade hunnit återställa allt. Räkorna fick i alla fall lite högt gräs och en knippe flaskborstar (har flaskborstarna något svenskt namn?). Är ledig imorgon. På torsdag öppnar jag butiken, så då har jag en halvtimme på morgonen innan öppning där jag kollar till alla fiskar osv så att de mår bra. Ska bli mycket spännande att se hur räkorna mår då!
Jag kommer hålla mig till "flaskborstar"... (Åtminstone här på buke )Jag tror flaskborstarna kallas gälört, men vettesjutton om det namnet är så mycket finare!?
Ursh. Det är så himla sorgligt, det finns tyvärr alltför mycket sådant. Det blir extra tydligt när man letar efter nanokar tycker jag.Alltså. Det här med annonser på nätet...
Jag fick syn på en annons med ett "akvarium" innehållandes tillbehör + fisk. Det akvariet var en s.k. "guldfiskskål". Utan pump. Utan växt. Utan något vettigt alls. Det var en plastväxt och några stenar. Fisken i fråga ser ut att kunna vara en ensam stackars platy.
Vad göra? Jag tycker synd om fisken.
Mest barmhärtiga är ju att avliva den, om man nu vill ha behållaren.Alltså. Det här med annonser på nätet...
Jag fick syn på en annons med ett "akvarium" innehållandes tillbehör + fisk. Det akvariet var en s.k. "guldfiskskål". Utan pump. Utan växt. Utan något vettigt alls. Det var en plastväxt och några stenar. Fisken i fråga ser ut att kunna vara en ensam stackars platy.
Vad göra? Jag tycker synd om fisken.
Yay!!!Nu har jag planterat!
Herregud så svårt det var! Växtj*vlarna vill ju bara flyta till ytan hela tiden
Men, efter ungefär hundra år fick jag det mesta att stanna på botten iaf. Jag hade mer av det korta "gräset", men kunde helt enkelt inte få ner det utan att allt flöt upp igen. Hoppas att allt växer bra, så har jag mer sedan ändå...
Vattnet fortfarande grumligt efter planteringen, men ja, såhär ser det ut just nu:
Jag hoppas det! Börjar ju absolut förstå de som använder sån där "pincett" för att plantera... Jag försökte använda en vanlig pincett. Det gick åt helvete.Yay!!!
Fattar frustrationen, sådana där småväxter är jobbiga att plantera! Men det blir så fint sen när de börjar rota och sprida sig.
Jag har massa sådana pincetter men tycker det är ett aber ändå! De vill ju inte stanna kvar! Ibland kör jag bara ner dem på tok för djupt och tänker "överlev om du kan!". Jag gissar att det är lite lättare att plantera i sand (som jag har) än i soil också så jag förstår att det måste varit kämpigt.Jag hoppas det! Börjar ju absolut förstå de som använder sån där "pincett" för att plantera... Jag försökte använda en vanlig pincett. Det gick åt helvete.
Gissar att jag inte vågar stoppa ner några invånare innan allt fått rötter även om vattenvärdena skulle vara bra, för då åker väl allt upp igen... Känns som om det räcker med att vattnet rör sig lite för att det ska bli kaos just nu.
Och justja, igen kanske, men hur dåliga är sådana där stickor för att kolla vattenvärdet? Jag förstår att de inte är de mest exakta, men är de tillräckligt exakta för att man ska veta om man vågar slänga ner invånare eller inte?
Så knasigt att det kan vara så med stickorna! Varför använder man alls dem, om de inte är bra då? Är det just för att dropptesterna är dyrare? Själv hade jag ju hellre bara sparat pengarna och hoppats på det bästa om testerna ändå inte visar rättJag har massa sådana pincetter men tycker det är ett aber ändå! De vill ju inte stanna kvar! Ibland kör jag bara ner dem på tok för djupt och tänker "överlev om du kan!". Jag gissar att det är lite lättare att plantera i sand (som jag har) än i soil också så jag förstår att det måste varit kämpigt.
Ja, låt dem rota sig lite först.
Såhär dåliga:
Visa bifogad fil 127469
Var tvungen att dubbelkolla mitt intryck av dem innan jag började klanka ner på dem igen. De är inte jättebra tycker jag. Jag får alltid skevt pH och KH på dem. Och ammonium/ammoniak finns inte med på någon av de stickorna jag har. Dropptesterna är mer precisa och jag litar på dem mer. Men man kan ju få ett hum med stickorna iaf, så helt värdelösa är de inte. De är billigare, lättare och snabbare att använda. Sen kan man ju testa med ett dropptest om man plötsligt ser något konstigt värde på stickan.
Jag har aldrig nitrit i karen så jag vet inte hur tillförlitliga stickorna är där tyvärr, och det är ju en av de saker man verkligen vill hålla koll på. Jag tror inte jag vågat använda stickor för att kolla ett nystartat kar.
Jag tror det, dropptesterna är mycket dyrare.Så knasigt att det kan vara så med stickorna! Varför använder man alls dem, om de inte är bra då? Är det just för att dropptesterna är dyrare? Själv hade jag ju hellre bara sparat pengarna och hoppats på det bästa om testerna ändå inte visar rätt
Men... växterna. Hur får jag dem att växa så snabbt som möjligt? Eller iaf få rötter så fort som möjligt? Blir det bättre om jag har belysningen tänd lite extra länge på dagarna eller blir det bara mer alger då?
Förlåt, glömde ju svara dig och @Red_Chili! Tack för svaren! Vi har ju katt i nuläget så daglig tillsyn sker ju i dagsläget, men jag gillar tanken på att i framtiden slippa lika mycket bök med att ordna djurvakt. Utirån vad du skriver är akvarium inte rätt väg att gå om jag vill komma ifrån att rodda med daglig djurvakt, så blir kanske helt djurlös i framtidenHur länge man kan lämna beror helt på hur ens akvarium är, hur väletablerat det är, vilka fiskar man har och hur de fiskarna mår. De flesta akvariefiskar kan vara utan mat i en vecka utan att det är någon fara.
Men om man har ett filter så kan det sluta fungera, doppvärmare kan löpa amok, akvariet skulle kunna börja läcka etc. etc... så bäst är ju att de får tillsyn varje dag av någon som (helst) har lite koll. Det kan vara värre att lämna dem med någon okunnig som övermatar än att lämna dem helt utan mat. Då gäller det att man lämnar väldigt tydliga instruktioner. Jag har packat dagsransoner för varje dag när jag lämnat dem med någon som inte är akvarist. Då brukar jag också packa mindre än vad jag normalt ger för att vara helt säker på att vattenkvaliten inte kommer försämras.
Jag skulle nog avråda från att lämna fiskarna utan tillsyn med foderautomater och "semester-foder". Jag har aldrig testat detta själv för att det verkar ha gått snett för alltförmånga tyvärr, hört skräckhistorier om foderautomater som tömt ut för mycket i karen och semesterfoder som förpestat vattenkvaliten så att fiskarna dött.
Jag skulle aldrig vara bekväm med att lämna mina fiskar utan daglig tillsyn, precis som att jag inte skulle lämnat en häst på bete utan någon som kollade till den varje dag, ifall något händer.
Men med fisk verkar det vara normalt att lämna dem utan daglig tillsyn av någon anledning (kanske för att de inte behöver matas varje dag eller har behov av mänsklig kontakt? Eller för att det oftast går bra?). Ibland lämnas de för sig själva i en vecka eller mer, ibland får de tillsyn varannan, var tredje dag, eller så får de tillsyn/mat lika ofta som blommorna behöver vattnas, osv. Medans vissa tvärtom till och med har övervakningskamera och diverse alarm på deras kar jämt ifall något skulle hända när de är utanför hemmet. Så det är väldigt olika hur folk gör.
Jag har för mig att det stod i djurskyddslagen att de skulle ha daglig tillsyn förr, men numera står det bara "tillräcklig tillsyn" vad jag vet. Vad det nu innebär?