Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick en bild från Halmstads Zoologiska isf
De hade typ. 5 kar med små skalare i olika färger
Dessa ser ut som koi
Oj så många också!
Fast det kanske bara är vi som har ovanligt få fiskar i våra akvarier på jobbet... Vi har typ 3-4 scalare (och ett fåtal av två andra fisksorter) i ett akvarium på typ 120L eller vad det kan vara.

Upptäckte precis två små skador på akvariet. På två hörn i botten :( Det är på baksidan av akvariet och syntes dåligt öht när man hade i bottensubstratet, så det var först nu när jag tömde ur allt och tänkte rengöra som jag upptäckte det. Vet inte hur mycket det påverkar och om jag ska oroa mig? Har haft ca halva akvariet fyllt sen i tisdags nu och det har inte läckt eller så. Blir lite lätt besviken på säljaren som sa att det inte var några som helst problem med det osv, och eftersom det var stressigt när jag hämtade det så hann jag idiotiskt nog inte undersöka varje millimeter av det.

Reagerade när jag kom hem på att det var tejpat, men eftersom jag inte såg skador tänkte jag att det kanske var något sådant som skulle vara där? Har inte riktigt varit i form så eh. ja...

Vågar jag ens använda det här? Det är bara 30L förvisso...

Undersidan av ena hörnet:

Andra hörnet:
372347162_619813566848924_1060823309744357469_n.jpg
Vad tråkigt med skador på karet! :( Om det var igång tills försäljning så är det säkert inga problem men man ska ju ändå visa skadorna för köparen! 😡

Ok, efter lite panikande så kör jag igen. Akvariet påfyllt på nytt. Nu står det på hushållspapper där jag kan se om det skulle börja läcka :meh:

I alla fall. Har i mer bottensubstrat, har satt stora roten där den ska få stå och planterat de växter som kändes fina. Hade ner två mindre rötter, en halvstor sten, några fulväxter (som jag gömmer längst bak, bakom roten) och några stenar som ser ganska fina ut, kanske inte passar in egentligen men de hade lite alger på och då blir nog snäckorna glada, de få som nu råkar leva där.

Ska försöka fotografera imorgon, och på tisdag måste jag verkligen storshoppa växter.
Hoppas det håller tätt!

Man behöver alltid så himla mycket mer växter än vad man tror tycker jag. Sen när de väl växer och knakar så behöver man bli av med dem istället. 😅

Nu vet jag inte alls var i landet du bor, men jag hjälper dig gärna att hålla utkik efter en hona, men då blir det i Sthlm :p

Förövrigt måste(!) jag köpa växter... när man väl börjar fixa så var det inte alls mycket som följde med. Inte växtmässigt.

Så himla snällt av dig men det är lite för långt bort. :heart Du får gärna hålla utkik ändå för skojs skull, det känns som det är få förunnat att få se en sån! :p Jag tror jag sett EN, en enda gång.

Honorna är grå (ibland med svarta ränder eller märken) och de ska inte ha den minsta nyans av rött. Ranglåga hanar kan se ut som honor men oftast kan man se att de ändå har lite svaga nyanser av färg då.

Den övre var en hane, men den undre skulle faktiskt kunna varit en sån där mytomspunnen hona! :eek:
Dariohona2725.jpg

Önskar jag hade lagt beslag på hen! :arghh: Det är den enda jag sett någonsin som ens skulle kunna vara en hona.
20230721-162733.jpg

Såhär ser mitt akvarium ut just nu. Gallrade som sagt var hårt bland växterna när jag ställde i ordning saker. Ska såklart ha i mer vatten, men tar det i omgångar. Behövde först fundera på hur jag skulle göra för att fylla utan att det blev allt för grumligt. Stenarna i vänstra hörnet hjälpte lite med det, de ska jag nog ta bort sedan, iaf några av dem.

Nu funderar jag på om det är lättare att plantera växter när det inte är allt för mycket vatten i? Imorgon. Då jäklar :D
20230904_171036-01.webp

Så kul att se!
Hade velat ha yngel men är också tacksam för att alla äts upp för jag vet inte vart jag skulle göra av all fisk annars :o
Jag skaffade Dario darion som populationskontroll av samma anledning! Så de blir definitivt uppätna (av antingen honom eller föräldrarna) om jag inte är snabb och lyckas hitta dem först! :nailbiting:

Nu vill jag jättejättegärna ha räklingar och tittar och tittar efter dem men antingen gömmer de sig väldigt bra, blir uppätna eller så trivs inte föräldrarna bra nog i mitt kar. :(

Såhär ser mitt akvarium ut just nu. Gallrade som sagt var hårt bland växterna när jag ställde i ordning saker. Ska såklart ha i mer vatten, men tar det i omgångar. Behövde först fundera på hur jag skulle göra för att fylla utan att det blev allt för grumligt. Stenarna i vänstra hörnet hjälpte lite med det, de ska jag nog ta bort sedan, iaf några av dem.

Nu funderar jag på om det är lättare att plantera växter när det inte är allt för mycket vatten i? Imorgon. Då jäklar :D
Visa bifogad fil 127329
Jag brukar ta ett fat/tallrik/liknande I lagom storlek och ställa ner på substratet och hälla på det, hett tips! :)

Jag tycker det är lättare att plantera utan så mycket vatten i karet. Bortsett från högre stamväxter då, de tycker jag är lättare om vattennivån är ungefär lika hög som de är, annars trasslar jag bara ihop dem. 😅
Så kul och så spännande!!! :D

Jag skaffade Dario darion som populationskontroll av samma anledning! Så de blir definitivt uppätna (av antingen honom eller föräldrarna) om jag inte är snabb och lyckas hitta dem först! :nailbiting:

Nu vill jag jättejättegärna ha räklingar och tittar och tittar efter dem men antingen gömmer de sig väldigt bra, blir uppätna eller så trivs inte föräldrarna bra nog i mitt kar. :(
Hur stort behöver Dario?
Mini öringar?

Hur stort behöver Dario?
Mini öringar?
Jag skulle väl säga att Darion skulle nog vara hur nöjd som helst i ett 40 liters och kanske att miniöringarna skulle kunna vara det med, sålänge bottenytan är väl tilltagen iaf. Men ju större desto bättre. De är små men tjaffsar som sjutton sinsemellan, helst ska man ha +20 stycken för att sprida aggressionen har jag läst. Så jag tänker rädda yngel tills jag är uppe i det antalet och se om de lugnar ner sig lite då, så kanske de slutar naffsa i varandras stjärtfenor! 😡

Jag skulle väl säga att Darion skulle nog vara hur nöjd som helst i ett 40 liters och kanske att miniöringarna skulle kunna vara det med, sålänge bottenytan är väl tilltagen iaf. Men ju större desto bättre. De är små men tjaffsar som sjutton sinsemellan, helst ska man ha +20 stycken för att sprida aggressionen har jag läst. Så jag tänker rädda yngel tills jag är uppe i det antalet och se om de lugnar ner sig lite då, så kanske de slutar naffsa i varandras stjärtfenor! 😡
Ok
Få se när jag får något ledigt kar
För de gillar väl inte sällskap?

Jag brukar ta ett fat/tallrik/liknande I lagom storlek och ställa ner på substratet och hälla på det, hett tips! :)

Jag tycker det är lättare att plantera utan så mycket vatten i karet. Bortsett från högre stamväxter då, de tycker jag är lättare om vattennivån är ungefär lika hög som de är, annars trasslar jag bara ihop dem. 😅
Så kul och så spännande!!! :D
Då väntar jag till efter plantering med att sätta i mer vatten! Har i lite mer nu än när jag tog bilden, men ja, nu får det vara nog. Ska bli intressant att se om jag får till det som jag vill. Kommer knappt ihåg vad vi beställde in, framförallt inte min egna lilla minibeställning. Det var mest något "gräsliknande" som ska växa lågt i framkant, hoppas att det ska bilda som en gräsmatta ungefär (har sett massor på youtube om det :p ). Sedan ska det såklart in höga och snabbväxande saker också. De där som ser ut som ljusgröna flaskborstar ser jag fram emot :angel: Vet ju absolut inte vad de heter nu, men vi hade sådana när jag var liten och jösses vad de växte.

Ok
Få se när jag får något ledigt kar
För de gillar väl inte sällskap?
Nä, det går ju att få ihop dem med lite andra arter men då får man välja de arterna med omsorg iom att de är så små. Liknande storlek på sällskap isf. De föredrar lite kallare vatten också.

Darion ska man nog vara ännu mer försiktig med om man väljer sällskap, den tar sig fram långsamt och försiktigt, och kan inte konkurrera om mat med mer burdusa arter. Många har dem som ensam-fisk i ett litet fint kar. :)

Men kolla upp arterna! Länkar till sidor med jättebra information om: Dario Darion och: "minöringarna". :)

Senast ändrad:
Då väntar jag till efter plantering med att sätta i mer vatten! Har i lite mer nu än när jag tog bilden, men ja, nu får det vara nog. Ska bli intressant att se om jag får till det som jag vill. Kommer knappt ihåg vad vi beställde in, framförallt inte min egna lilla minibeställning. Det var mest något "gräsliknande" som ska växa lågt i framkant, hoppas att det ska bilda som en gräsmatta ungefär (har sett massor på youtube om det :p ). Sedan ska det såklart in höga och snabbväxande saker också. De där som ser ut som ljusgröna flaskborstar ser jag fram emot :angel: Vet ju absolut inte vad de heter nu, men vi hade sådana när jag var liten och jösses vad de växte.
Hoppas det! Det låter fint :p jag tänker på sagittaria och limnophilia sessiliflora men jag är inte så jättebra på att komma ihåg växtnamn jag heller. Blir spännande att se vad du beställt! :D

Nä, det går ju att få ihop dem med lite andra arter men då får man välja de arterna med omsorg iom att de är så små. Liknande storlek på sällskap isf. De föredrar lite kallare vatten också.

Darion ska man nog vara ännu mer försiktig med om man väljer sällskap, den tar sig fram långsamt och försiktigt, och kan inte konkurrera om mat med mer burdusa arter. Många har dem som ensam-fisk i ett litet fint kar. :)

Men kolla upp arterna! Länkar till sidor med jättebra information om: Dario Darion och: "minöringarna". :)
Ok då får det vänta tills något litet kar är tomt
I mina 2stora kar har jag ett gäng ciklider som är lite stökiga

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka