Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
En till fråga :angel:
Läser och läser om räkor. Neocaridina. Det verkar som om de olika färgerna gillar olika vatten? Eller ja, samma PH-värde men olika temperatur? Stämmer det?

Det jag hittar är att körsbärsräkan vill ha 10-25 grader, navy blue vill ha 14-26 grader och gul sakura vill ha 15-28.

Om det stämmer, då borde de gula vara bäst att ha om man vill ha dem tillsammans med fiskar som vill ha ca 25 grader, så att det inte blir för varmt för räkorna? För när jag tittar på fisk så verkar alla sorter vilja ha just det :p

En till fråga :angel:
Läser och läser om räkor. Neocaridina. Det verkar som om de olika färgerna gillar olika vatten? Eller ja, samma PH-värde men olika temperatur? Stämmer det?

Det jag hittar är att körsbärsräkan vill ha 10-25 grader, navy blue vill ha 14-26 grader och gul sakura vill ha 15-28.

Om det stämmer, då borde de gula vara bäst att ha om man vill ha dem tillsammans med fiskar som vill ha ca 25 grader, så att det inte blir för varmt för räkorna? För när jag tittar på fisk så verkar alla sorter vilja ha just det :p
Ingen aning, men intressant om det är så! Och isf tänker du ju rätt. :) Jag tycker det låter lite märkligt iom att de är samma art men det är ju möjligt att aveln medfört att vissa färgvarianter tolererar varmare bättre kanske? 🤔

Mini-mini-öringarna har börjat få små, små prickar och gristrynen nu! 😆😍
01.Miniminicpd0137787.jpg

Ingen aning, men intressant om det är så! Och isf tänker du ju rätt. :) Jag tycker det låter lite märkligt iom att de är samma art men det är ju möjligt att aveln medfört att vissa färgvarianter tolererar varmare bättre kanske? 🤔
Jag ska undersöka det lite mer. Nu ska jag gå iväg och inreda akvarium :D

Har dessutom suttit och skissat på idé till en kollegas akvarium. Hon gjorde tvärt emot mig, såg en fisk hon gillade, tog reda på vad som behövdes för den, köpte och insåg sedan att det blev tråkigt och att hon inte hade koll. Så nu har vi läst på massor tillsammans och jag kom med idéer på hur hon lättast kan ändra inredningen så att det blir både finare och roligare för fisken. Känns hur kul som helst, och hon är så glad åt min hjälp med det.

Vad är det som hindrar det? :)
De existerar typ inte i handeln. Det är jättekonstigt men det kommer bara in hanar och det går inte att beställa en hona heller för då får man ändå en hane som inte färgat ut bara.

Den enda rimliga förklaring jag hört är att honorna ska kunna byta kön, och att de gör det vid bl.a stress. Transport är ju väldigt stressande för fisk så då byter så gott som alla honorna kön till hanar och honor blir väldigt svåra att få tag på.

De existerar typ inte i handeln. Det är jättekonstigt men det kommer bara in hanar och det går inte att beställa en hona heller för då får man ändå en hane som inte färgat ut bara.

Den enda rimliga förklaring jag hört är att honorna ska kunna byta kön, och att de gör det vid bl.a stress. Transport är ju väldigt stressande för fisk så då byter så gott som alla honorna kön till hanar och honor blir väldigt svåra att få tag på.
Nu vet jag inte alls var i landet du bor, men jag hjälper dig gärna att hålla utkik efter en hona, men då blir det i Sthlm :p

Förövrigt måste(!) jag köpa växter... när man väl börjar fixa så var det inte alls mycket som följde med. Inte växtmässigt.

Upptäckte precis två små skador på akvariet. På två hörn i botten :( Det är på baksidan av akvariet och syntes dåligt öht när man hade i bottensubstratet, så det var först nu när jag tömde ur allt och tänkte rengöra som jag upptäckte det. Vet inte hur mycket det påverkar och om jag ska oroa mig? Har haft ca halva akvariet fyllt sen i tisdags nu och det har inte läckt eller så. Blir lite lätt besviken på säljaren som sa att det inte var några som helst problem med det osv, och eftersom det var stressigt när jag hämtade det så hann jag idiotiskt nog inte undersöka varje millimeter av det.

Reagerade när jag kom hem på att det var tejpat, men eftersom jag inte såg skador tänkte jag att det kanske var något sådant som skulle vara där? Har inte riktigt varit i form så eh. ja...

Vågar jag ens använda det här? Det är bara 30L förvisso...

Undersidan av ena hörnet:
372330958_1128606101437595_2261387489892684941_n.jpg

Andra hörnet:
372347162_619813566848924_1060823309744357469_n.jpg

Bifogade filer

• 1693755574713.webp
    1693755574713.webp
    8,1 KB · Visningar: 29
Ok, efter lite panikande så kör jag igen. Akvariet påfyllt på nytt. Nu står det på hushållspapper där jag kan se om det skulle börja läcka :meh:

I alla fall. Har i mer bottensubstrat, har satt stora roten där den ska få stå och planterat de växter som kändes fina. Hade ner två mindre rötter, en halvstor sten, några fulväxter (som jag gömmer längst bak, bakom roten) och några stenar som ser ganska fina ut, kanske inte passar in egentligen men de hade lite alger på och då blir nog snäckorna glada, de få som nu råkar leva där.

Ska försöka fotografera imorgon, och på tisdag måste jag verkligen storshoppa växter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka