Då ska jag se till att ordna dropptester! Och så låter jag det gå lite extra tid innan jag slänger ner några invånare. Har i lite vatten och de växter jag har nu i hopp om att det ska bidra till något positivt.Eller hur! Det är nästan det viktigaste tycker jag.
Oj, hjälp vad rörigt det låter! Tänkte mig att det såg ut som när man själv kollar i fisklistan för att se om någon leverantör har arten inne, men då förstår jag att det inte alltid är så enkelt!
Ja, dropptester är väl det som används flitigast ändå. Sticktester ska man nog ta med en nypa salt, de ger en mer ett hum tycker jag. Jag har en digital tds-mätare också, så sånt finns med.
Det viktigaste när det gäller neocaridina är väl att pH, kH och GH är rätt. Och sen får det ju inte förekomma någon nitrit eller ammonium såklart. (Nitrat har jag för mig att det helst inte ska vara för högt heller. Här är det bra att vara försiktigt med vilken växtnäring man använder och hur mycket, så att det är räksäkert!) Och minst lika viktigt är att de där värderna är samma hela tiden, inga förändringar = stabilt kar = glada räkor.
Och det där kan ju ta lite tid för ett nystartat kar så jag vågar inte säga att det kommer gå bra med räkorna efter en vecka bara. Jag har ju hitintills bara skaffat mig räkor till äldre, mogna kar själv. Vissa rekommenderar att låta det ta 6 månader, andra 6-8 veckor, så jag vet inte riktigt när man vågar ha i räkor i ett yngre kar faktiskt. Sen ser man ju på youtube att de slänger i räkor direkt efter att de gjort klart en scape typ men det hade jag aldrig vågat själv, även om man kickat igång karet med diverse knep för att snabba på processen.
Men kolla på lite videos om "vanliga misstag folk gör med räkor" eller typ "varför dör mina räkor" kanske? Sånt brukar vara rätt bra tycker jag, att man försöker lära sig av andras misstag innan man gör dem själv.
Idag möblerade jag om på jobbet bland fiskarna. Flera fiskar fick byta plats för att ge så bra miljö som det går med de nya fiskarna och räkorna. Längtar till på tisdag