Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller hur! Det är nästan det viktigaste tycker jag. 😅

Oj, hjälp vad rörigt det låter! Tänkte mig att det såg ut som när man själv kollar i fisklistan för att se om någon leverantör har arten inne, men då förstår jag att det inte alltid är så enkelt!

Ja, dropptester är väl det som används flitigast ändå. Sticktester ska man nog ta med en nypa salt, de ger en mer ett hum tycker jag. Jag har en digital tds-mätare också, så sånt finns med. :)
Det viktigaste när det gäller neocaridina är väl att pH, kH och GH är rätt. Och sen får det ju inte förekomma någon nitrit eller ammonium såklart. (Nitrat har jag för mig att det helst inte ska vara för högt heller. Här är det bra att vara försiktigt med vilken växtnäring man använder och hur mycket, så att det är räksäkert!) Och minst lika viktigt är att de där värderna är samma hela tiden, inga förändringar = stabilt kar = glada räkor.

Och det där kan ju ta lite tid för ett nystartat kar så jag vågar inte säga att det kommer gå bra med räkorna efter en vecka bara. Jag har ju hitintills bara skaffat mig räkor till äldre, mogna kar själv. Vissa rekommenderar att låta det ta 6 månader, andra 6-8 veckor, så jag vet inte riktigt när man vågar ha i räkor i ett yngre kar faktiskt. Sen ser man ju på youtube att de slänger i räkor direkt efter att de gjort klart en scape typ men det hade jag aldrig vågat själv, även om man kickat igång karet med diverse knep för att snabba på processen.

Men kolla på lite videos om "vanliga misstag folk gör med räkor" eller typ "varför dör mina räkor" kanske? Sånt brukar vara rätt bra tycker jag, att man försöker lära sig av andras misstag innan man gör dem själv. :)
Då ska jag se till att ordna dropptester! Och så låter jag det gå lite extra tid innan jag slänger ner några invånare. Har i lite vatten och de växter jag har nu i hopp om att det ska bidra till något positivt.

Idag möblerade jag om på jobbet bland fiskarna. Flera fiskar fick byta plats för att ge så bra miljö som det går med de nya fiskarna och räkorna. Längtar till på tisdag :D

Känns som om jag spammar tråden meeeen... jag har ju en del att fundera på :D
Nu funderar jag på det här med skiffer-stenar... Växer något på sådana? Jag förstår att det är lättare för växterna att få fäste på gropiga, sträva stenar och så, men vad ska jag annars göra med all sten? Känns som att mitt akvarium är lite för litet för att ha massor av "död" sten bara sådär. Eller om jag ställer dem på högkant så att invånarna kan använda det istället för grottor? Hm.

Känns som om jag spammar tråden meeeen... jag har ju en del att fundera på :D
Nu funderar jag på det här med skiffer-stenar... Växer något på sådana? Jag förstår att det är lättare för växterna att få fäste på gropiga, sträva stenar och så, men vad ska jag annars göra med all sten? Känns som att mitt akvarium är lite för litet för att ha massor av "död" sten bara sådär. Eller om jag ställer dem på högkant så att invånarna kan använda det istället för grottor? Hm.
Jag limmade fast pälsalger på en skiffersten en gång och inte ens det höll, jag ville ha algmatta där men när jag inte ens kunde få det att funka då gav jag upp! 🤣 Men det borde gå, tycker jag! Limma mossa på eller vad som helst, men jag lyckades aldrig!?

Jag tycker det är snyggast med en typ av sten så jag skulle prov-inreda lite och välja ut den typ jag gillade mest och hålla mig till den. Resten av stenarna får ligga kvar i lådan, de kanske kan komma till sin rätt i ett annat kar.

Hon är så fin, Tant Blå: :heart
Tantblå5315.webp

Nöjd Tant med räkpellets: 🥰
Tantblå193059.webp

Jag brukar sticka ner pelletsen till henne med pincett och hon är så söt när hon möter en för att ta emot sitt godis. <3

Jag är ju lite orolig att hon inte har så långt kvar hon heller iom att Tant Gul dog. 💔 Så nu skämmer jag bort henne.

Jag limmade fast pälsalger på en skiffersten en gång och inte ens det höll, jag ville ha algmatta där men när jag inte ens kunde få det att funka då gav jag upp! 🤣 Men det borde gå, tycker jag! Limma mossa på eller vad som helst, men jag lyckades aldrig!?

Jag tycker det är snyggast med en typ av sten så jag skulle prov-inreda lite och välja ut den typ jag gillade mest och hålla mig till den. Resten av stenarna får ligga kvar i lådan, de kanske kan komma till sin rätt i ett annat kar.
Pratade i telefon med en vän idag och berättade att säljaren till mitt akvarium hade tre till salu. "Oh no..." var vännens svar. "Ehm... jo... så nu har jag tre..." "Oh my god, NO!" svarade hon :rofl: För.. Som du säger är det snyggast att hålla sig till en sten osv och jag har ju faktiskt flera som går att inreda... :angel:

Har nu kollat igenom allt jag har och funderat lite på hur jag kan använda det.
Typ såhär tror jag är den bästa lösningen:
372129632_175627195487148_8228981168228782335_n.jpg
372140913_967361201034241_7256875095222287905_n.jpg

Akvariet är alltså lika stort som skärbrädan, eller ja, slutar precis bakom skiffer-stenarna (jo, den där plastmattan såldes som skärbräda...). Växtligheten på roten visade sig vara helt lös, satt inte fast alls, så vad jag gör med den vet jag inte. Tanken är att ha massor av växter och en liten "grusväg" som slingrar sig in under/genom det som sticker ut från roten till vänster i första bilden. Typ såhär, fast självklart långt ifrån lika snyggt :p
288176792_5533832079963281_7034799952651053997_n.jpg

Äntligen(!) fick jag hit de akvarium och de sista tillbehören som stått hos partnern sen jag köpte allt i tisdags. Lite bökigt när jag jobbat kväll, han jobbar kontorstider och jag sedan blev sjuk...

372105621_948781396190212_3570052524407754957_n.jpg

Som synes så var det sista av det svarta bottensubstratet blandat med massor av småsten som bör gå som prydnadssten ungefär. Jättefina stenar. Sååå nu har jag spenderat lååång tid med att sitta på köksgolvet och pilla ur alla stenar och tömma akvariet ordentligt.
372127835_1633260360412952_5326241645865030468_n.jpg

Har åkt på någon förkylning och har väldigt begränsat med energi just nu, men nästa steg har jag bestämt är att tömma det akvarium jag satt igång, göra rent det ordentligt (det är ganska rejält skitigt) och sedan sätta upp allt på riktigt. Då med allt bottensubstrat, stenarna på rätt ställen osv :D Och ja, så blir det växter på tisdag (för då har jag bestämt att jag är frisk...) och Akvarielagret nästa helg för att fylla ut med det jag inte kan få tag på i min djuraffär. Kommer troligen vilja ha ännu fler växter, och så är jag lite osäker på om vi har dropptester eller bara sådana där stickor. Såg bara stickor när jag kollade i torsdags, men det var å andra sidan så fullt ös att jag inte riktigt hann slappa och kolla runt för skojs skull.

Äntligen(!) fick jag hit de akvarium och de sista tillbehören som stått hos partnern sen jag köpte allt i tisdags. Lite bökigt när jag jobbat kväll, han jobbar kontorstider och jag sedan blev sjuk...

372105621_948781396190212_3570052524407754957_n.jpg

Som synes så var det sista av det svarta bottensubstratet blandat med massor av småsten som bör gå som prydnadssten ungefär. Jättefina stenar. Sååå nu har jag spenderat lååång tid med att sitta på köksgolvet och pilla ur alla stenar och tömma akvariet ordentligt.
372127835_1633260360412952_5326241645865030468_n.jpg

Har åkt på någon förkylning och har väldigt begränsat med energi just nu, men nästa steg har jag bestämt är att tömma det akvarium jag satt igång, göra rent det ordentligt (det är ganska rejält skitigt) och sedan sätta upp allt på riktigt. Då med allt bottensubstrat, stenarna på rätt ställen osv :D Och ja, så blir det växter på tisdag (för då har jag bestämt att jag är frisk...) och Akvarielagret nästa helg för att fylla ut med det jag inte kan få tag på i min djuraffär. Kommer troligen vilja ha ännu fler växter, och så är jag lite osäker på om vi har dropptester eller bara sådana där stickor. Såg bara stickor när jag kollade i torsdags, men det var å andra sidan så fullt ös att jag inte riktigt hann slappa och kolla runt för skojs skull.
Så kul att se! Skitsnyggt med rundade hörn på karet. 😍 Jag blir så sugen på att komma igång på allvar med mitt 30 liters också, just nu är det ju bara ett tråkigt yngelkar. Men det får bli senare och så får jag njuta av att följa din resa istället! 😊

Så kul att se! Skitsnyggt med rundade hörn på karet. 😍 Jag blir så sugen på att komma igång på allvar med mitt 30 liters också, just nu är det ju bara ett tråkigt yngelkar. Men det får bli senare och så får jag njuta av att följa din resa istället! 😊
Visst är det snyggt?! Jag tänker att jag börjar med mitt vanliga 30L, ser till att få in räkor så småningom osv. Sedan om de får ungar och blir för många, då kan jag sätta igång det med rundade hörn :angel: Hur många räkor kan man förresten ha i ett 30L?

Den här tråden är farlig :rofl:
Hittade en som säljer tre(!) små akvarium. Och jag börjar då tänka "Åhå, tre kan vara roligt att ha!". Någon liten logisk röst i huvudet börjar då tänka att jag lika gärna kan köpa ett stort, men om jag köper flera små så behöver jag inte ha igång alla samtidigt, och det är fortfarande lättare att flytta små akvarium än stora, och då kan jag få variation osv på mina akvarium istället för att "bara" ha ett enda... Ska se om partnern tycker att jag är helt dum i huvudet eller inte innan jag bestämmer mig :angel:
har 9 burkar igång....

Ja det med! Just rörelsemönster har jag kommit på att påverkar väldigt(!) mycket vad jag tycker om fiskar. Just därför är jag förtjust i guramis och de ciklider vi har :D

När man beställer så är det lite olika beroende på leverantör... Där vi beställde nu så kan man först sortera efter lite olika kategorier, tex labyrintfiskar för sötvatten. Men sedan börjar kaoset. Efter grundsorteringen har de mest bilder på fiskarna, och då bara en bild på en individ per sort. Det står ett smeknamn och ett latinskt namn, och hur stora fiskarna är som man får hem (inte hur stora de blir som vuxna) och öht väldigt bristfällig info.

Jag därför själv letar upp intressanta arter och googlar sedan som en tok för att se om det alls är intressant eller inte att beställa fisken. Vissa "smeknamn" är på svenska, vissa på engelska och några verkar vara något egenpåhittat som knappt ger en enda träff när man googlar. Och googlar man det latinska namnet så kan man få bilder på något som ser väldigt annorlunda ut mot fisken på leverantörens hemsida. Då vet man inte direkt om det är variation inom arten (tex hane/hona) eller om det är helt fel på leverantörens hemsida... Jag litar inte alls på det där, men misstänker att det framförallt är när de försöker få informationen på svenska som det blir tokigt. De fiskar som har tydligt engelska "smeknamn" verkar ha korrekt info.

Vi har dock beställt några gånger nu, och själva fisken som kommit har alltid varit bra och verkat välmående. Nu har vår butik bara varit öppen sen i maj, men än så länge har vi inte haft några märkbara hälsoproblem på fiskarna och kunderna verkar också nöjda. Vi får också info om när bilen lämnar leverantören och när den förväntas komma till oss, så att vi kan se att det inte blir för långa transporttider och så, och fisken kommer alltid transporterad på ett bra sätt, rätt nedpackad i lämpliga påsar + lådor.

Har du förresten något tips på hur man bäst testar sitt vatten? Jag har läst om dropptester och har ett minne av att vi hemma använde stickor när jag var liten. Jag vet att kranvattnet här ska vara mjukt, men sedan vet jag inte mycket alls. Min tanke är att sparka igång akvariet utan invånare den här helgen, sedan testa hur vattnet är till nästa helg och om det verkar bra får några räkor hoppa in där i början på veckan därefter. Låter det bra?
Imazo?

Jag passade på när jag var på en gruppresa till Halmstad på 5 dar, att besöka Halmstads Zoologiska
En fin och trevlig affär. Har nog aldrig sett så mkt växter i en akvarieaffär innan
Handlade lite - 2 svärdsplantor, 1 Java och en planta jag inte kom ihåg namnet på... E något
Köpte 3 Sajica, troligen honor, har ett gäng innan. En palett hane, har en hona innan
4 små Skalare - en vit, 2 koi och en marmorfärgad. Gillar marmorn bäst, så hen kallas för Spöket nu
Alla firrar mådde bra efter den långa resan, men palett killen har jag inte sett sedan jag släppte i den... Gömmer sig väl någonstans

Huur kunde du gissa det? :p (Jag har hört från flera håll att det kan vara lite sisådär från dem ibland, men som sagt var, de fiskar vi fått har verkat må finfint allihop iaf!)
har beställt en hel del firrar genom Imazo eftersom min akvarieförening har lite rabatt i den butik vi har våra månadsmöten i
Skiftande kvalitet på firrarna...

har beställt en hel del firrar genom Imazo eftersom min akvarieförening har lite rabatt i den butik vi har våra månadsmöten i
Skiftande kvalitet på firrarna...
Vet du om det är vissa sorter som är svårare eller handlar det bara om hur mycket tur man har?

Och på tal om fisksorter osv... Råkade få syn på något som kallas Antennsnäcka. Jag har något liknande i mitt akvarium. Finns det fler sorter som ser ut såhär eller har jag faktiskt något som inte är "skräpsnäckor" hemma? :P

Här är bilden jag såg som är lik en som jag har i mitt akvarium.
DV_8_6406197_01_4c_SE_20181018051655.jpg

Vet du om det är vissa sorter som är svårare eller handlar det bara om hur mycket tur man har?

Och på tal om fisksorter osv... Råkade få syn på något som kallas Antennsnäcka. Jag har något liknande i mitt akvarium. Finns det fler sorter som ser ut såhär eller har jag faktiskt något som inte är "skräpsnäckor" hemma? :P

Här är bilden jag såg som är lik en som jag har i mitt akvarium.
DV_8_6406197_01_4c_SE_20181018051655.jpg
vissa är ju lite knepiga
Ser ut som en Nerina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024