Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Färgade de andra ut nyligen? Med våra honungsguramis i butiken så är det tydligt en som färgat ut innan de andra. Någon av de andra börjar få lite färg, men i början såg det ut som att den färgade var en helt annan art för den skilde sig så extremt från sina kompisar i akvariet. Gissar att de kommer från olika kullar (heter det så?) och att den ena bara råkar vara lite äldre.Brigittaen som vägrar färga ut det minsta:
Visa bifogad fil 126572
Blir inte riktigt klok på varför? Ser inget fel på den i övrigt men stress, dåliga vattenvärden och för mycket ljus kan göra att de inte färgar ut.
Det finns mat-apparater som man kan använda vid resor, så klarar det sig länge. Det finns också tabletter som är tänkta att hålla länge, har dock inte läst så mycket om dem, vet bara att vi säljer i min djuraffär sådana som ska räcka antingen 3 eller 14 dagar.En fråga till er akvariekunniga: Hur länge kan ett akvarium klara sig utan matning/skötsel? Tänker om man är bortrest under semestern, hur ofta måste någon svänga förbi och mata?
Hur länge man kan lämna beror helt på hur ens akvarium är, hur väletablerat det är, vilka fiskar man har och hur de fiskarna mår. De flesta akvariefiskar kan vara utan mat i en vecka utan att det är någon fara.En fråga till er akvariekunniga: Hur länge kan ett akvarium klara sig utan matning/skötsel? Tänker om man är bortrest under semestern, hur ofta måste någon svänga förbi och mata?
Så kan det vara! Hoppas det. De är lite olika storlekar på dem och det är lite olika grader av färg på dem. Denna oroar mig för att den är så långt efter, men den är också åt det mindre hållet så det kan kanske vara normalt. Tycker alltid det är lite svårt när man har en ny art som man inte känner så bra!Färgade de andra ut nyligen? Med våra honungsguramis i butiken så är det tydligt en som färgat ut innan de andra. Någon av de andra börjar få lite färg, men i början såg det ut som att den färgade var en helt annan art för den skilde sig så extremt från sina kompisar i akvariet. Gissar att de kommer från olika kullar (heter det så?) och att den ena bara råkar vara lite äldre.
Akvarier har en tendens att på något mystiskt vis föröka sig. Men det brukar nog börja med att man har ETT.Den här tråden är farlig
Hittade en som säljer tre(!) små akvarium. Och jag börjar då tänka "Åhå, tre kan vara roligt att ha!". Någon liten logisk röst i huvudet börjar då tänka att jag lika gärna kan köpa ett stort, men om jag köper flera små så behöver jag inte ha igång alla samtidigt, och det är fortfarande lättare att flytta små akvarium än stora, och då kan jag få variation osv på mina akvarium istället för att "bara" ha ett enda... Ska se om partnern tycker att jag är helt dum i huvudet eller inte innan jag bestämmer mig
Min mor frågade precis varför jag öht ska köpa tre när jag sa till henne att jag inte behöver ha igång alla samtidigt Får se vad jag hittar på. Det ena lilla akvariet hade rundade hörn och det är ju så snyggt(!) så jag har svårt att låta bli bara därför...Akvarier har en tendens att på något mystiskt vis föröka sig. Men det brukar nog börja med att man har ETT.
Känner så väl igen det där! "Jag kanske behöver de andra sen..." Och det gör man ju ibland, och om inte, så tar inte små kar så himla mycket plats iaf. Annars kanske du kan köpa enbart det karet du verkligen vill ha?Min mor frågade precis varför jag öht ska köpa tre när jag sa till henne att jag inte behöver ha igång alla samtidigt Får se vad jag hittar på. Det ena lilla akvariet hade rundade hörn och det är ju så snyggt(!) så jag har svårt att låta bli bara därför...
Men... Räkor. Hur ska man tänka? Och vad matar du dina med? Jag vill ha världens finaste räkakvarium
Jag har googlat lite på fisk för små akvarium, och flera nämner mini-öringarna som du ju har. Har dock fått intrycket från dig att de behöver större? Jag blir lite förvirrad av alltKänner så väl igen det där! "Jag kanske behöver de andra sen..." Och det gör man ju ibland, och om inte, så tar inte små kar så himla mycket plats iaf. Annars kanske du kan köpa enbart det karet du verkligen vill ha?
Jag känner mig rätt ny på räkor själv! Håller fortfarande på och försöker lära mig om de lite kinkigare räksorterna jag vill ha och allt man behöver tänka på. Det känns lite som en djungel!
Jag har ju bara haft mina gamla tåliga amanoräkor tills nyligen och de är nog en av de allra enklaste räkorna man kan ha, de trivs sålänge karet är stabilt, men de kräver lite utrymme iom att honorna blir så stora. Crystal Red vågade jag bara skaffa för att vattenvärderna i 112 liters karet är typ precis vad de vill ha ändå, så då tänkte jag att det borde gå fint trots att de är åt det lite känsligare hållet.
Alla räkor vill iaf ha lite dunklare belysning (växter som skuggar går också bra förstås) och krypin, som t.ex små grottor där de kan gömma sig efter att de ömsat skalet och är mjuka och sårbara. Så det kan man tänka på när man planerar inredningen. Sen är de känsliga för t.ex koppar, klor, nitrit, ammonium och förändringar (vattenvärden/temperatur).
Jag har specialanpassat räkfoder till mina. (Denna har jag just nu, älskar den sidan också, bara en massa räkgrejor! ) Men räkfodret har jag mest för att det är roligt att mata dem och för att vara lite säkrare på att de får i sig allt de behöver men oftast matar jag dem inte alls, de äter alger i karet och foderrester från fiskarna och det duger bra.
Neocaridina tillhör de som rekommenderas varmast som första-räkor. De kan precis som Amanosarna också anpassa sig till rätt spridda vattenvärden, är lite tåligare, de passar i mindre kar och så finns de ju i alla möjliga färger med!
Jag upplever ju miniöringarna som väldigt livliga och brötiga sinsemellan, så trots att de är små så hade jag själv inte velat ha mina i ett mindre kar, så det är inte konstigt att du fått det intrycket!Jag har googlat lite på fisk för små akvarium, och flera nämner mini-öringarna som du ju har. Har dock fått intrycket från dig att de behöver större? Jag blir lite förvirrad av allt
Min tanke är att jag ska ha sjukt mycket växter, krypin osv. Vill jättegärna ha flytväxter också eftersom jag tycker att de vi har på jobbet är så fina. Absolut inte(!) "sand med några få växter och en liten grotta" utan mer något i stil med de som öser på mest växter i sina aquascape-akvarium.
Men ja, räkor ska jag absolut ha! Ska ta en titt på akvarielagret innan jag bestämmer växter + invånare.