Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad härligt! Så kul att du får möjlighet att påverka och fixa så att fiskarna får det ännu bättre!@Scandi, kan tillägga att jag nu pratat med chefen om att flytta våra Kongotetror till större akvarium, och hon gillade min idé! Nu ska vi bara se till att få något större ledigt också Jag har några idéer. Älskar att kunna fixa runt med fisk utan att behöva betala för det
Jag bara längtar tills jag kan ha något eget Har suttit och kollat på youtubevideor om aquascaping och funderat på hur jag själv skulle vilja bygga upp ett fint akvarium till mina framtida fiskar. Har du bilder där man ser tydligt hur du inrett? Får intrycket av att du har väldigt mycket växter iaf?Vad härligt! Så kul att du får möjlighet att påverka och fixa så att fiskarna får det ännu bättre!
Förstår det! Snart ser din djuraffär ut såhär:Jag bara längtar tills jag kan ha något eget Har suttit och kollat på youtubevideor om aquascaping och funderat på hur jag själv skulle vilja bygga upp ett fint akvarium till mina framtida fiskar. Har du bilder där man ser tydligt hur du inrett? Får intrycket av att du har väldigt mycket växter iaf?
Vilken affär! Finns det något liknande i Sverige tro..?Förstår det! Snart ser din djuraffär ut såhär:Helt galet häftigt, tyckte jag!
Det går tyvärr inte att se riktigt hur jag byggt upp det längre pga av alla de där växterna! Men jag tog lite bilder från olika håll så kanske man får ett hum i allafall.
Hela karet:
Visa bifogad fil 126412
Rätt framifrån:
Ovanifrån:
Vänstra hörnet:
Här är krukväxternas rötter och filtret gömt bakom, och räkorna har en mörk skräphörna jag aldrig städar som de tycker om också. Brukar peta ner catappalöv här också.
Högra hörnet:
Här har jag också stuckit ner en liten kruka med sticklingar som jag limmat mossa på så att den inte syns:
Så det är egentligen bara en massa olika rötter jag ställt, kilat fast och lagt på varandra och sen har jag limmat fast anubias och lite annat på dessa. Jag har även täckt hela stenar med anubias och placerat där jag tyckt det passar. Sen har jag petat ner lite olika växter där det fått plats och bakom alltihopa låter jag snabbväxande stamväxter växa.
Så inget är fixerat eller direkt avancerat utan det är egentligen bara en hög med pinnar med en jäkla massa växter på. Stora delar är i princip ihåligt egentligen, så småfisk och räkor kan försvinna rätt egenom det mesta om de vill.
Har du hittat några scapes du gillar? Eller någon trevlig aquascapekanal? Jag vill gärna se isf!
Jag tror inte det! Jag är glad om det finns vackra visningskar och en aquascapehörna med plats att test-bygga lite.Vilken affär! Finns det något liknande i Sverige tro..?
Jag visade dina bilder för två kollegor och chefen, de blev djupt imponerade och ena kollegan (som själv skaffat akvarium nyligen) ville plötsligt ha mycket mer växter i sitt akvarium Vi har suttit och chattat lite nu på kvällen och jag har försökt ge tips på vad hon kan hitta på. Hennes akvarium ser fint och välmående ut, men ja, lite tråkigt kanske, än så länge.
Jag har ju inte hunnit titta så mycket än, men den här kanalen gillar jag: https://www.youtube.com/@MJAquascaping/videos
Tycker att han förklarar trevligt och gillar att han visar hur han gör osv.
Här verkar det finnas mycket snyggt, men det är lite för hetsiga videos för min smak, det lilla jag sett. Tittar ändå mer för att det är så fint allting https://www.youtube.com/@MDFishTanks/videos
Jag kör VB veckovis. Det behövs inte göras alls så ofta egentligen men jag vill pilla och ansa växter och hålla sandgången ren från ALLT så jag gör ett vattenbyte när jag ändå håller på. Jag har så mycket långsamväxande växter i 100 literskaret att jag tror inte det skulle fungera som ett ekosystem, inte nu när det är massa fisk i det. Och Sayid och Fenella är för stora och skitiga för att det skulle gå i deras kar. Sen har jag aldrig riktigt lärt mig att mata lagom heller så det sätter ju käppar i hjulet.@Scandi, du kanske redan har skrivit om det, men jag frågar igen
Hur gör du med rengöring av akvariet? Behöver du det eller har du lyckats få det att sköta sig självt?
Jag har läst att det finns de som får till det så bra i sina akvarium att de inte behöver göra någonting egentligen, och det är så jag också skulle vilja ha. Jag tänker att fiskar i sjön klarar sig fint, så då borde det ju gå att efterlikna hemma i ett akvarium. Frågan är bara hur?
Det jag tror mig ha förstått är:
Tjock botten, och då inte bara grus/sand utan sådana där små "kulor" under som ger näring osv.
Mycket växter. Lagom mycket belysning. Lagom antal fiskar som får lagom mycket mat (spelar det roll vilken mat? Jag är generellt skeptisk mot att flingfoder faktiskt skulle vara bäst... Känns lite som torrfoder till hundar). Och så antar jag att det är bra med fiskar som äter alger och allmänt lite olika typer? Är räkor extra bra för något?
Och ja, jag börjar inse att jag nog behöver ett stort akvarium Partnern är generellt skeptisk till akvarium, men när jag visat honom några aquascaping-videos på youtube så blev han väldigt positiv istället, för de såg ju fina och gröna ut
Åh, vill ha!!! Jag är så förtjust i en massa olika guramiarter men har inte haft en enda på så himla många år.Justja, våra honungsgurami har börjat få färg! Ser så mycket häftigare ut nu jämfört med när de kom, unga, säkert stressade och bleka. Och så har jag ordnat flytväxter till dem också
Visa bifogad fil 126515
Den kanalen var verkligen jättetrevlig! Jag har legat i soffan och myst med hundarna och tittat på youtube nu, igen När jag väl får lite tid över ska jag nog åka till någon akvariebutik och titta runt lite.FISHSTORY är den bästa kanalen på youtube när det gäller kunskap om akvarium, tycker jag. Rekommenderar den verkligen! Hans kar är nog inte 100% ekosystem men de verkar vara väldigt självgående och nästan alla videos handlar på något sätt om hur man uppnår stabila, mogna och så gott som självgående akvarium. Vill man ha snabba svar på något specifikt kan videosarns vara lite frustrerande dock för de är ofta långa, väldigt ingående och fullpackade med info men kunskapen är fantastisk, tycker jag! Har lärt mig mycket härifrån.
Han har en video om akvariets städpatrull och varför de oftast inte gör sitt jobb i våra akvarium som jag tittade på ganska nyligen. Han berättar även om utfodring och vilka fiskar/övriga akvariedjur som äter vilka alger. Jag tyckte det var intressant för man tänker kanske "alger som alger" men så tänker ju inte städpatrullen!
Tycker absolut att du kan skaffa dig ett nanokar redan nu! Det på filmen var jättefint.Nu har jag fått en idé Ett pyttelitet akvarium är ju lätt att få plats med och lätt att flytta på... Så jag skulle ju kanske kunna skaffa mig något i den här stilen redan nu..? Det ser så fint ut! Och då kan jag ha räkor och sniglar iaf. Vet inte om det finns någon fisk som kan trivas i mini-akvarium?
Jag kan ha råkat hitta ett 30 liters på annons i min kommun och ha skrivit till säljaren att jag är intresserad Så pyttelitet som på youtube känns för litet även för mig. Vet inte om 30 liter kub eller 19 liter rektangulärt är bäst iofs? Vi har små 19 liters på jobbet. Aquael Leddy Mini-någonting...Tycker absolut att du kan skaffa dig ett nanokar redan nu! Det på filmen var jättefint.
Jag skulle dock inte känna mig bekväm med att ha fisk och räkor i så små akvarium som 10 liter hela deras liv. De flesta dvärgräkorna blir ändå runt 3 cm som fullvuxna så 20 liter tycker jag att de borde få ha ändå + att räkor ofta är känsliga för förändringar i vattenvärderna och det är svårare att få små kar stabila. (Å andra sidan verkar det gå fint för andra att ha räkor i minikar utan att de ser ut att vantrivas, så jag kanske är kinkig bara?) Men sålänge man får ordning på balansen så tycker jag absolut man kan ha iaf små yngel och räklingar/unga räkor i minikar ett tag utan problem/dåligt samvete.
På jordbruksverket har jag för mig att det står att man bör ha minst 40 liter för att hålla fisk och det kan jag tycka är rimligt även för pyttearterna, men samtidigt tror jag inte att t.ex en liten dvärgkulfisk eller en dario dario skulle vara missnöjda över att bo i ett trevligt inrett 30 liters för sig själv heller? Och sen spelar ju dimensionerna stor roll också, jag skulle nog kunna överväga att ha en kampfisk i mitt 30 literskar som har en bottenyta på 60x30 cm men däremot absolut inte i det med 30x30 cm i bottenyta.
Just nu har jag ju nykläckta galaxyyngel i en plastlåda på ca +5 liter tills de är stora och starka nog att flyttas till 30 liters kuben och där får de vara tills jag bedömmer att de är redo för att bo med föräldrarna utan problem. Men det byts vatten stup i kvarten där för det är svårt att mata lagom och samtidigt se till att alla yngel får ordentligt med mat, men om man har ett moget nanokar fullt med växter, alger, biofilm, toffeldjur och annat smått och gott så har ynglena gott om mat på ett naturligt sätt istället och så skulle jag ju mycket hellre ha det! Och att det blir finare att titta på skadar ju inte heller.
Bottenytan blir nog bara lite större i kuben men jag tycker själv kuber ofta är mer estetiskt tilltalande och med mer volym blir det ju lite lättare att få karet stabilt också. Men snäckor och räkor lär trivas i bägge.Jag kan ha råkat hitta ett 30 liters på annons i min kommun och ha skrivit till säljaren att jag är intresserad Så pyttelitet som på youtube känns för litet även för mig. Vet inte om 30 liter kub eller 19 liter rektangulärt är bäst iofs? Vi har små 19 liters på jobbet. Aquael Leddy Mini-någonting...
Planerar också att åka till Akvarielagret i Bromma vid tillfälle. Min nu akvarieägande kollega ville jättegärna följa med dit dessutom