Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jäkla söt när han kikar ut bland bladen:
02.dario180345.webp

Ibland ställer han sig såhär och bara råglor på en?
03.dario80254.jpg

Han får ju ingen mat som han kan koppla till mig direkt så jag vet inte varför han gör såhär men jag tycker det är gulligt det med! 😄

Ibland ställer han sig såhär och bara råglor på en?
Visa bifogad fil 125317
Han får ju ingen mat som han kan koppla till mig direkt så jag vet inte varför han gör såhär men jag tycker det är gulligt det med! 😄
"Hm, undrar varför hon står och glor på mig sådär? Hon är så himla söt när hon kommer fram till glaset flera gånger om dagen, undrar bara varför? Är ju inte så att hon får något gott när hon kommer." 🤭

Galaxyhane och en B.maculatus:
07.cpd.maculatus174608.webp

Dvärgrasbororna börjar se bättre ut färgmässigt efter att jag behandlat mot invärtesparasiter så det var nog det som spökade ändå. Stackars små. 💔

@Scandi Du är verkligen min akvarieidol. Dina akvarium är helt fantastiska :love:

Själv har man fått skiljas från sina akvarium pga flytt efter ja, 22 år tror jag. Känns väldigt sorgligt. Mest sörjer jag att skiljas från min gamla vändmal som nog hängt med mig i 18-20 år :(

@Scandi Du är verkligen min akvarieidol. Dina akvarium är helt fantastiska :love:

Själv har man fått skiljas från sina akvarium pga flytt efter ja, 22 år tror jag. Känns väldigt sorgligt. Mest sörjer jag att skiljas från min gamla vändmal som nog hängt med mig i 18-20 år :(
Nämen oj, tack så mycket! :o 🤗

Vad tråkigt att höra, flytt med fisk är verkligen skitjobbigt. Förstår att det måste vara väldigt jobbigt att skiljas från en så gammal vän. 💔

Jag tror att våra fiskar trivs bättre nu när de fått fler växter, hus att gömma sig i osv, eller så böjar de bara bli mer vuxna? De har iaf fått mer färg, flera är superfina verkligen. Någon dag ska jag ha ett eget akvarium... Helst med ciklider av något slag, de känns roligast. Jag har dock svårt att bestämma mig för vilka jag gillar mest av palettcikliderna och fjärilscikliderna, gissar på att de inte vill bo ihop så det får bli lite beslutsångest där för mig någon gång i framtiden.

Alltså, jag VILL VILL VILL ha ciklider hemma. De är så vansinnigt söta när de simmar runt och utforskar sitt akvarium. Paletterna och fjärilarna är fortfarande favoriter, men hur ska man kunna välja?

Ni som har akvarium, hur väljer ni fisk? :p Och det här med att vissa sorter inte är snälla mot andra, kan det vara lugnt om man har tillräckligt stort akvarium eller ska man hålla sig till en enda sort om de inte är kända för att vara fredliga? (och nu tänker jag inte på kampfiskar, för några sådana tänker jag aldrig ha)

Jag tror mig ha tillräckligt mycket kunskap för att inte behöva de allra lättaste och mest tåliga nybörjarfiskarna, men vill såklart ändå ha sådana som lever länge, ser fina ut och har fått en så bra start i livet som möjligt.

Alltså, jag VILL VILL VILL ha ciklider hemma. De är så vansinnigt söta när de simmar runt och utforskar sitt akvarium. Paletterna och fjärilarna är fortfarande favoriter, men hur ska man kunna välja?

Ni som har akvarium, hur väljer ni fisk? :p Och det här med att vissa sorter inte är snälla mot andra, kan det vara lugnt om man har tillräckligt stort akvarium eller ska man hålla sig till en enda sort om de inte är kända för att vara fredliga? (och nu tänker jag inte på kampfiskar, för några sådana tänker jag aldrig ha)

Jag tror mig ha tillräckligt mycket kunskap för att inte behöva de allra lättaste och mest tåliga nybörjarfiskarna, men vill såklart ändå ha sådana som lever länge, ser fina ut och har fått en så bra start i livet som möjligt.
Det är inte utan anledning folk ofta har fler än ett akvarium hemma. :p

Jag väljer fisk på rörelsemönster, beteende/temperament, kompabilitet, utseende och jag vill helst ha så tålig fisk som möjligt. Sen blir det inte alltid helt rätt ändå och jag har väldigt många drömfiskar som får ligga på önskelistan tills vidare och vissa av dem kommer antagligen ligga kvar där för alltid av olika anledningar.

Gör det enkelt för dig och blanda inte arter som kan ryka ihop. Det är nog så svårt att blanda arter ändå tycker jag, ibland passar inte ens arter som borde göra det/brukar göra det/beskrivs som fredliga/ ihop med varandra på grund av en mängd olika anledningar.

Med ett större, välplanerat kar så är sannorlikheten kanske mindre att det blir bråk men det är ingen garanti och man bör isf vara beredd att sära på dem.

Nu vet jag ju inte vilka arter du tänker på men blandar du t.ex paletter med fjärilar så kommer någon med stor sannolikhet åka på stryk. Paletten blir ju dessutom dubbelt så stor som fjärilen. Om det ändå går vägen utan slagsmål så kan stressen av att leva med potentiellt hot leda till sjukdomar i längden vilket inte är så kul det heller.

Senast ändrad:
Mina yngel är garanterat miniöringar för de tjivas redan med varandra! Den här arten är ju inte riktigt klok alltså. 😅

Ligisterna:
01.Cpdyngel170240.webp

De är faktiskt rejält stökiga de här små miniöringarna. Honorna är riktiga tuffingar de med, de tjaffsar både sinsemellan och med hanarna.
Två honor i en liten dispyt:
02.cpd92036.gif

Jag läste ju att man gärna skulle ha +20 st tillsammans men i hur stort kar då tänker de sig? Med det här lynnet tycker jag knappt de får plats i ett 100 liters liksom? De verkar inte må dåligt av det utifrån vad jag kan se iaf. Tänker att arten liksom är sån och att det är normalt för dem att hålla på såhär men jag är då inte van vid det!

Övriga fiskar verkar inte bry sig heller direkt, de flyttar sig om en miniöring surar till och sen är det inte mer med det men jag tycker det är svårt att bedömma ifall de verkligen är ok med att ha det såhär eller om de upplever det som stressande på lång sikt? Håller miniöringarna sig till tjaffs inom arten om de är fler? Kommer öringarna bli fullt upptagna med varandra eller blir det bara ännu fler miniöringar att finta för övriga fiskar?

Överlever alla ynglena så blir det ju iaf 6 till. Jag är lite känslig mot tjaffs i karen och undviker arter som har de tendenserna så jag är inte så van vid detta. Men jag tycker väldigt mycket om dem ändå, de är så charmiga och vackra. Jag hoppas och tror inte övriga fiskar stör sig så mycket på deras fasoner. De verkar inte direkt undvika öringarna. Men i värsta fall får jag väl fixa ett eget kar till bråkstakarna.

Fin galaxy hane: :heart
03.cpd90351.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar