Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bästa Dario darion: 🥰
Dariodario54312.webp

Eftersom min Otto dog :( blev jag tvungen att köpa nya fiskar. Valde att köpa några jag varit sugen på länge. Finns mycket motsägelsefull info runt borneo sugfiskarna så jag köpte de jag tror är rätt för små akvarier och lät algerna växa till sig så att de skulle ha gott om mat när de anlände. Nu är det bara att hålla tummarna att jag följer rätt råd
20230726_090715.webp

De där är ju så ljuvliga! 😍 Vilken art är det du har?

Jag hade ett gäng Sewellia lineolata i 100 liters karet för länge sen, den arten är rätt liten. :heart Men de ville ha rejält med fart på vattnet! De hade inte gått att ha med nuvarande pyttefisk som knappt vill att vattnet ska röra på sig öht. 😅 Jag hade rätt bra flöde till dem men drömde lite om att göra i ordning ett fors-akvarium till dem. Så blev det aldrig men de var väldigt roliga att ha, mycket attityd i liten fisk! De åt allt men blev helt lyriska över att få små, små smulade räkbitar. :heart

När jag läst på verkar det viktiga vara att det är väl syresatt vatten åt det kallare hållet. Jag har ju ingen värmare i mitt akvarium utan kör rumstemperatur. Har ett svampfilter med rejält blås och hoppas det kommer duga för dem. De såldes som Gastromyzon ctenocephalus men tycker det verkar råda lite förvirring kring artbestämning när jag kollar runt på nätet. Mina är prickiga och alla jag köpte ser ut att ha samma teckning i varje fall. Eventuellt att vissa ser ut att ha vita prickar och andra gula? Jag har förstått det som att de som passar mindre akvarium är de prickiga från borneo. Men har även läst motsatsen på vissa sidor. 😅 nu är de än så länge minismå bebisar. Kommer upptäcka om de växer sig för stora och får då omplacera om jag inte tillslut lyckas övertala min man att vi visst har plats för ett större än mitt 50 liters :sneaky:

Det här med algätande fiskar... Vilka sorter upplever ni är bäst att ha? Om/när jag någon gång skaffar akvarium så vill jag ha några effektiva och lättskötta, så att inte hela akvariet blir grönt av alger (jadå, jag vet att det påverkas av andra saker också, men tänker att en duktig algätare är bra att ha ändå?).

Som det ser ut nu tänker jag mig ett ca 100L stort akvarium med massor av växter, gömställen och roligheter för fiskarna. Av de fiskar vi har på jobbet så är fjärilscikliderna favoriter för stunden, men det kanske slutar med att jag köper något helt annat om det finns något roligare/mer passande.

Det här med algätande fiskar... Vilka sorter upplever ni är bäst att ha? Om/när jag någon gång skaffar akvarium så vill jag ha några effektiva och lättskötta, så att inte hela akvariet blir grönt av alger (jadå, jag vet att det påverkas av andra saker också, men tänker att en duktig algätare är bra att ha ändå?).

Som det ser ut nu tänker jag mig ett ca 100L stort akvarium med massor av växter, gömställen och roligheter för fiskarna. Av de fiskar vi har på jobbet så är fjärilscikliderna favoriter för stunden, men det kanske slutar med att jag köper något helt annat om det finns något roligare/mer passande.
Amanoräkor. :p Det finns typ ingen bättre algätare än dessa. Väldigt effektiva, outtröttliga och de äter alla typer av alger.

Ingen alg undkommer Tant Guls små tassar! <3
20230709_165614_1.gif

Det kan vara lite risky att ha (iaf små) räkor med fjärilsciklider dock. För vissa går det bra, för andra inte. Risken är antagligen inte så stor om amanoräkorna är fullvuxna men det är de ju sällan när man köper dem. :/

Men när det kommer till fisk så är ottosar (Otocinclus) också duktiga algätare. Vad jag vet ska de gå bra att ha tillsammans med fjärilciklid och de passar fint i ett 100 liters. :)

Jag skaffade mig några till amanoräkor för ett tag sen. Älskar att man bara kan slänga ner något med alger på så är de helnöjda och glada i påsen medans man droppaklimatiserar dem. Så flitiga! 😊
00.9171525.jpg

Jag bad specifikt om honor, hos en liten butik som bara sysslar med räkor eftersom jag tänker mig att räkuppfödare lär ha bättre koll än mig när det kommer till att könsbestämma unga amanos. Vill inte ha jobbiga hanar klängandes på mina gamla tanter. Tänker att det drar energi från dem att gå omkring och bära på ägg hela tiden.

Men... Tji fick jag! För nu är tanterna på smällen! :banghead::mad:
02.berried.153828.jpg

Så minst en av de tre jag köpte är en hane. En av dem är definitivt en hona men de andra två har prickar istället för sträck längs sidorna så jag tror bägge de två är hanar om inte en av dem är en ung hona som inte fått sina sträck än. :cautious:

Misstänkt hane:
03.234131.webp

De är ju söta och så iaf: :heart
04.202017.jpg

Och det kanske inte gör så jättemycket att tanterna får herrsällskap igen men det är så tröttsamt att aldrig kunna lita det minsta lilla på någon som säljer akvariedjur. :(

Jag funderar på att starta en black worms och dafnia kultur. Dario darion verkar gå rätt hårt ut på allt vad smådjur heter i akvariet och jag oroar mig för att det tillslut kommer bli ont om mat för honom. Sen äter han väl yngel och räklingar (om det kommit några från crystal red räkorna, har inte sett några sådana dock) men resten av fiskarna jagar ju också, speciellt miniöringarna, så det känns bäst att kunna erbjuda foderdjur som faktiskt kan etablera sig i karet då och då också. Just nu slänger jag i nykläckt artemia men jag har inte sett honom äta dem, resten av fiskarna går fullständigt bananas på dem dock!

Det ser ju väldigt mycket bättre ut än när han kom (tycker jag?) men det ska ju hålla sig så också.
InCollage_20230729_114916051.jpg

Och det kanske inte gör så jättemycket att tanterna får herrsällskap igen men det är så tröttsamt att aldrig kunna lita det minsta lilla på någon som säljer akvariedjur. :(
Äsch. Sker detta i affekt. Självklart finns det bra säljare också, alla kan bara inte vara experter på precis varenda art. Kan tänka mig att personen som sålde räkorna till mig verkligen trodde att hen håvat upp honor till mig och helt enkelt inte var så bra på att könsbestämma dem som hen trodde, för att det oftast inte är av större intresse vilket kön de har. De är skittrevliga, mycket kunnigare än mig i övrigt och har otroligt fina räkor.

Hen jag köpte Dario darion av är ju en fantastiskt duktig, kunnig och mycket erfaren akvarist men frågade om jag inte skulle ha en av honorna också, säkert utan att veta att hen inte hade en enda hona i karet. Antagligen pga ointresse för just den specifika arten.

Jag är väl egentligen mest irriterad på mig själv som inte såg till att jag var säker nog att kunna bedömma det själv innan köp.

Jag funderar på att starta en black worms och dafnia kultur. Dario darion verkar gå rätt hårt ut på allt vad smådjur heter i akvariet och jag oroar mig för att det tillslut kommer bli ont om mat för honom. Sen äter han väl yngel och räklingar (om det kommit några från crystal red räkorna, har inte sett några sådana dock) men resten av fiskarna jagar ju också, speciellt miniöringarna, så det känns bäst att kunna erbjuda foderdjur som faktiskt kan etablera sig i karet då och då också. Just nu slänger jag i nykläckt artemia men jag har inte sett honom äta dem, resten av fiskarna går fullständigt bananas på dem dock!

Det ser ju väldigt mycket bättre ut än när han kom (tycker jag?) men det ska ju hålla sig så också.
Visa bifogad fil 124639
De är snygga

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar