Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kul!!!På tisdag köper jag tre akvarium Jag har fördelen att kunna beställa in "vad jag vill" till jobbet när vi lägger beställning där, så om jag vill kan jag lätt ordna specifika växter och invånare så. Men, jag ska ändå kolla på Akvarielagret för inspiration osv.
Idag tittade jag närmare på de rötter vi har till salu och valde ut några favoriter som alla bör rymmas i mitt 30L.
Visa bifogad fil 126782
Men... Vilken ska jag ta? 1an skulle jag i så fall ha i vänster hörn med en sten under som stabiliserar upp allt. Kanske kan man få någon söt växt att växa mitt uppepå den? Det jag gillar med den och 2an är att det blir hål högre upp som invånare kan simma genom. 3 och 4 är mer lika min ursprungliga idé.
Jag vill ju ge gott om utrymme för invånare att gömma sig och simma genom rötter osv. Och kunna ha mossa eller liknande som täcker in allt. Sedan höga växter längs bakre väggen och lägre i framkant så att det där blir simyta och lite öppet så att jag också kan se allt.
Men ja. Viken rot är snyggast?
Verkar som att jag får med en rot när jag köper mina akvarium, så jag ska nog vänta med fler inköp tills jag sett allt. På bilden i annonsen så är roten såpass gömd bakom stora växter att det är svårt att få grepp om hur den verkligen ser ut. Men kanske att den + rot 4 i mitt inlägg kunde bli något tillsammans... Hade rot 4 varit lite högre, som rot 3, då hade det varit ett lätt beslutVad kul!!!
Åh, svårt! Bara som den är så gillar jag nr 2 bäst. 3an har potential, man skulle kunna ställa den på snygga stenar och bygga vidare med smådelar av rötter t.ex, det ser ut att kunna bli en snygg träd-rot, eller ett fint träd om det finns plats i karet för en krona också. 4ans struktur gillar jag skarpt, men då hade jag nog velat ha en till rot (gärna högre) som matchade den.
Yaaay! Vad roligt! Äntligen!Jag har akvarier
Säljaren var supertrevlig och skickade med SÅ mycket saker Betydligt mer än vad som var på bild i annonsen. Ett gäng växter, nya(!) filter (och gamla), nytt och gammalt substrat till botten, en liten rot och en jättestor(!) med fin mossa på... Jag har inte ens hunnit se allt utan bara fyllt bilen.
I botten på ena akvariet lever också en stackars liten tigersnäcka eller liknande, så nu ska jag fylla på lite vatten i det akvariet och stoppa ner växterna där.
Så jäkla kul med allt
Se där! Sandsnäckor är jätteduktiga på att städa, de käkar matrester, fiskbajs och alger. Om man har sand hjälper de till och luckrar upp den också. De gör ingen skada i karet öht men om man övermatar blir de snabbt många och det är väl det folk inte gillar. Men det är egentligen bara en påminnelse om att man bör se över utfodringen. Så tänker jag iallafall, jag gillar dem!Visade sig att jag också har sandsnäckor Har läst lite blandat om ifall folk alls vill ha sådant i sina akvarier eller inte. Oklart hur jag gör. Hur tänker ni?
Min plan är att inte mata så mycket, framförallt inte med vanligt foder utan i så fall ge grönsaker och annat som jag sett att kan vara bra för invånarna. Gissar att det kan vara en fördel om man inte vill ha för många sniglar? Sedan har jag en kollega som kan vara intresserad av dem ocksåYaaay! Vad roligt! Äntligen!
Det där är nästan det roligaste med att köpa begagnat, alla roliga och fina bonusgrejer man kan få med!
Se där! Sandsnäckor är jätteduktiga på att städa, de käkar matrester, fiskbajs och alger. Om man har sand hjälper de till och luckrar upp den också. De gör ingen skada i karet öht men om man övermatar blir de snabbt många och det är väl det folk inte gillar. Men det är egentligen bara en påminnelse om att man bör se över utfodringen. Så tänker jag iallafall, jag gillar dem!
Sån jäkla lyx att kunna beställa in, observera och SEN välja!Visst blir ni imponerade?
Idag beställde vi in mer av alla akvariegrejer till jobbet. Eftersom jag är den som kan mest och tycker det är roligast (vi har en "fiskexpert" i företaget att höra av oss till om det blir problem osv, så det går ingen nöd på våra fiskar) så blev det också jag som bestämde vad som skulle beställas in Jag såg till att fylla på med en del av det vi redan har såklart, men bestämde också att vi tar in tre olika sorters räkor och två nya spännande små fiskar, varav en verkar gå i små akvarier åtminstone utomlands. Ska se lite hur den verkar när den kommer, och läsa på lite mer om den också. Troligen är fisken för stor för mitt 30L, men när det gäller räkorna kommer jag åtminstone kunna se tre olika ordentligt för att se om någon blir rätt för mig.
Såg även till att beställa in en sorts växt bara till mig. Minns inte namnet, men den ska iaf vara låg och se ut lite som gräs vilket nog passar bra. Tog extra mycket flytväxter också, för en sådan förpackning ska jag ha. Även våra butiksfiskar får några nya växter, och såklart räkorna. Hoppas att de uppskattar mitt jobb för att de ska ha det bra! Räkorna är förresten neocaridina, gula, blå och röda.
På tisdag ska allt komma och till chefens stora lättnad är det jag som jobbar då, så jag får ta emot leveransen Det kommer kännas lite som en tidig julafton bara att få plocka upp allt fint. Beställde även in en (för oss) ny sorts gurami som såg jättefin ut. Någon gång SKA jag ha ett stort akvarium med guramis. De börjar bli riktiga favoriter hos mig, de också. Jag gillar ju mina små ciklider fortfarande...
Eller hur Det är ju SÅ stor skillnad på dem på bild och på riktigt. Vissa sorter känner jag knappt igen på bild, för de vi har är mycket mer färgglada eller så är bilderna bara allmänt dåliga.Sån jäkla lyx att kunna beställa in, observera och SEN välja!
Jag är också väldigt förtjust i guramis, de är så charmiga! Du får gärna återkomma om vilken art det var! Småfiskarna är jag också nyfiken på.
Röd som leksaksbilar?Röd neonregnbåge heart fisken jag går och drömmer och letar efter. Kolla gärna om de ni beställer blir så här röda eller den mer orangea sorten
Tror din länk blev lite tokig, det är ett youtubeklipp om Temu? Men jag kommer fotografera de små fiskarna när de kommer och lägga upp här, var så säker Jag är sjukt nyfiken på dem!Röd neonregnbåge heart fisken jag går och drömmer och letar efter. Kolla gärna om de ni beställer blir så här röda eller den mer orangea sorten
Ja och man får en så mycket bättre inblick i beteende, rörelsemönster och allt sånt där som kan vara svårt att uppfatta innan man själv har varelsen hemma i karet. Och hälsan, inte minst!Eller hur Det är ju SÅ stor skillnad på dem på bild och på riktigt. Vissa sorter känner jag knappt igen på bild, för de vi har är mycket mer färgglada eller så är bilderna bara allmänt dåliga.
Dubbelkollade nu och guramin verkar vara en läppgurami. Lite oklart då informationen inte är den bästa Får se vad som dyker upp helt enkelt... Den lilla fisken är Pseudomugil luminatu, som inte verkar ha något smidigt svenskt namn? Får se hur det blir. Vissa påstår att den är enkel, andra inte. Den ska iaf vara liten och snäll vilket känns bra.
Ja det med! Just rörelsemönster har jag kommit på att påverkar väldigt(!) mycket vad jag tycker om fiskar. Just därför är jag förtjust i guramis och de ciklider vi harJa och man får en så mycket bättre inblick i beteende, rörelsemönster och allt sånt där som kan vara svårt att uppfatta innan man själv har varelsen hemma i karet. Och hälsan, inte minst!
Beställer man inte på artnamn? Och sen storlek/variant om den valmöjligheten finns? Det hade jag fått för mig sen vet jag ju att man ändå inte alltid får det man beställt från leverantören. Läppguramin har jag nog aldrig sett IRL vad jag kan minnas, vet bara att den finns i lite olika fina färger.
Men vad kul, de är så fina! Jag funderade på en annan (vanligare) art i det släktet och de är väl lite som med räkorna, känsliga för förändringar men lätta i mogna kar tror jag. Sen kan ju en art uppfattas som lätt/svår beroende på vad folks kranvatten har för värden också, det blir svårt att hålla fiskar som gillar surt/mjukt vatten om ens kranvatten är hårt t.ex.
Och oj vad fina stenar! De (och snäckskalen) kan man ju ha mer som inredningsdetaljer i hemmet också om de inte passar i karen. Jag har använt de stora kammusslorna (överdelen som är mer välvd) som tvålfat tidigare, vingliga men fina!
Jag har också en hel snäcklåda någonstans, som jag använt tidigare men som inte längre passar. Jag har ju fisk som gillar surt/mjukt nu och snäckor och vissa stenar kan göra vattnet hårdare och höja pH värdet, vilket i mitt fall ju inte är önskvärt längre.
Eller hur! Det är nästan det viktigaste tycker jag.Ja det med! Just rörelsemönster har jag kommit på att påverkar väldigt(!) mycket vad jag tycker om fiskar. Just därför är jag förtjust i guramis och de ciklider vi har
När man beställer så är det lite olika beroende på leverantör... Där vi beställde nu så kan man först sortera efter lite olika kategorier, tex labyrintfiskar för sötvatten. Men sedan börjar kaoset. Efter grundsorteringen har de mest bilder på fiskarna, och då bara en bild på en individ per sort. Det står ett smeknamn och ett latinskt namn, och hur stora fiskarna är som man får hem (inte hur stora de blir som vuxna) och öht väldigt bristfällig info.
Jag därför själv letar upp intressanta arter och googlar sedan som en tok för att se om det alls är intressant eller inte att beställa fisken. Vissa "smeknamn" är på svenska, vissa på engelska och några verkar vara något egenpåhittat som knappt ger en enda träff när man googlar. Och googlar man det latinska namnet så kan man få bilder på något som ser väldigt annorlunda ut mot fisken på leverantörens hemsida. Då vet man inte direkt om det är variation inom arten (tex hane/hona) eller om det är helt fel på leverantörens hemsida... Jag litar inte alls på det där, men misstänker att det framförallt är när de försöker få informationen på svenska som det blir tokigt. De fiskar som har tydligt engelska "smeknamn" verkar ha korrekt info.
Vi har dock beställt några gånger nu, och själva fisken som kommit har alltid varit bra och verkat välmående. Nu har vår butik bara varit öppen sen i maj, men än så länge har vi inte haft några märkbara hälsoproblem på fiskarna och kunderna verkar också nöjda. Vi får också info om när bilen lämnar leverantören och när den förväntas komma till oss, så att vi kan se att det inte blir för långa transporttider och så, och fisken kommer alltid transporterad på ett bra sätt, rätt nedpackad i lämpliga påsar + lådor.
Har du förresten något tips på hur man bäst testar sitt vatten? Jag har läst om dropptester och har ett minne av att vi hemma använde stickor när jag var liten. Jag vet att kranvattnet här ska vara mjukt, men sedan vet jag inte mycket alls. Min tanke är att sparka igång akvariet utan invånare den här helgen, sedan testa hur vattnet är till nästa helg och om det verkar bra får några räkor hoppa in där i början på veckan därefter. Låter det bra?