Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några har färg iallafall! En rätt färgglad och fin brigittae: <3
Boraras.brigittae144843.webp

Nyömsad Tant Gul. Hon blev så fin och orange! 🥰
Tantgul222813.webp
Jag har aldrig sett en ömsning, och det fick jag inte igår heller för jag fattade inte vad hon höll på med! :banghead:

Hon verkade rastlös och irriterad, så jag satt och tittade på henne en stund för att försöka förstå varför? Men så gick jag iväg en stund och när jag kom tillbaka så hade hon såklart slängt av sig skalet mitt framför rutan.

Tog och tittade på mina "vattenloppor" under mikroskop och de små liven är tydligen musselkräftor. :D
InCollage_20230707_163507929.webp
Jag skulle gärna vilja ha fler sådana här nyttodjur av olika slag. Får fråga hos akvarieaffärerna ifall de har några startkulturer av dafnia eller liknande som kanske kan lyckas etablera sig i karet.

Jag har köpt caridinaräkor :nailbiting: väl ingrott akvarie med stabila värden. Känns otäckt då jag hört de ska vara svårare men inga värden som passar neocardinia

Jag har fått en ny favorit bland alla mina fiskar - Väderålar
De är verkligen roliga och personliga krabater
Har nu 7. Tänkte beställa ett gäng till vid nästa tillfälle
Tycker det är svårt att hitta så mkt om dem..

Jag har köpt caridinaräkor :nailbiting: väl ingrott akvarie med stabila värden. Känns otäckt då jag hört de ska vara svårare men inga värden som passar neocardinia
Jag testar med crystal red i 112 liters karet sen ett tag tillbaka och det verkar gå jättebra än sålänge iaf (ta i trä!). Men jag kände som du - att det var läskigt iom att man hört hur känsliga de ska vara! Men jag har också hört att de är lätta bara karet är just stabilt och ingrott.

Här är mina små polkagrisar: 🥰
InCollage_20230704_145951148.webp

Åh så fina. Älskat de randiga. Jag köpte också randiga men blå. Blue shadow panda. Mina värden är
GH 8d KH 3d och PH 6.8 Lite orolig för lågt KH. Har lite korallsand utspritt i gruset för att buffra vattnet. Nu har värdarna varit stabila i två månader och mina två amanoräkor mår bra och ömsar som de ska.

Åh så fina. Älskat de randiga. Jag köpte också randiga men blå. Blue shadow panda. Mina värden är
GH 8d KH 3d och PH 6.8 Lite orolig för lågt KH. Har lite korallsand utspritt i gruset för att buffra vattnet. Nu har värdarna varit stabila i två månader och mina två amanoräkor mår bra och ömsar som de ska.
Den sorten hade jag inte sett innan så var tvungen att googla. Vad häftiga! :D

Jag har förstått det som att de föredrar ett väldigt lågt KH? :)

Ja. Sorry. Har sjuk bäbis hemma och hjärnan är lite grötig. Startade om mitt akvarie i början av april med soil i botten. Hade två amano en Otto och två khuliålar kvar från förra. Har varit orolig för otroligt lågt gh och kh pga soilen för deras skull och blandat ner lite korallsand. Nu är väl gh och kh lite väl högt för nya räkorna men uppfödaren tyckte det såg bra ut. Men nervöst. Skulle ju kännas skit att ta hit friska djur och sen att de inte mår bra eller dör för att man inte ger dem rätt förutsättningar. Svårt det här med akvarie och värden. Ditt akvarie är så otroligt vackert. Måste krävts tålamod att få det så täckt med anubias. Vilken sort är det du har?

Anubias lyckas jag aldrig med. De bara dör här.
I de 2 stora kåren dör all flytväxter, även andmat
Det som trivs mest i de karen är valle av olika slag
Har provat en hel del. Men antingen dör de direkt eller så gräver firrarna upp dem
Malar käkar nog en hel del
I de 7 små kåren trivs pistia, andmat och salvinina

Ja. Sorry. Har sjuk bäbis hemma och hjärnan är lite grötig. Startade om mitt akvarie i början av april med soil i botten. Hade två amano en Otto och två khuliålar kvar från förra. Har varit orolig för otroligt lågt gh och kh pga soilen för deras skull och blandat ner lite korallsand. Nu är väl gh och kh lite väl högt för nya räkorna men uppfödaren tyckte det såg bra ut. Men nervöst. Skulle ju kännas skit att ta hit friska djur och sen att de inte mår bra eller dör för att man inte ger dem rätt förutsättningar. Svårt det här med akvarie och värden. Ditt akvarie är så otroligt vackert. Måste krävts tålamod att få det så täckt med anubias. Vilken sort är det du har?
Ja, men då förstår jag! Hoppas det går bra med räkorna. :heart

Tack så mycket! 🤗 Det är lite olika sorter, den minsta (den det är mest av) kallades "mini mini" och jag vet att jag har "petite" också men sen börjar minnet svikta.

De växer inte jättefort direkt men akvariet är +10 år gammalt så de har ju haft tid på sig men jag upplevde en väldig skillnad i tillväxten så fort jag bytte till ledbelysning. Jag har inte upplevt det som att jag väntar på något, har inte haft så som det ser ut idag som "målbild" under alla år utan jag har tyckt akvariet varit rätt fint hela tiden även fast det kanske inte alltid varit det. 😅

Min nyfunna planariafobi efter all skräckläsning om vad dessa plattmaskar är kapabla till fick överhanden och jag skaffade mig den minsta rovgirigaste lilla krabaten jag vet om - en Dario dario! 😍
Dariodario171344.webp

Härmed kan jag också kyssa yngel och räklingar good bye men hellre att de blir uppätna på det viset än att en plattmask får tag i dem. Ursh, ursh. Att han är finare att titta på skadar ju inte heller.

Här är han precis utsläppt i karet, dvärgrasboran är typ större än honom:
Dariodario171448.jpg

Han är lite blek och smal, de hade inte matats med levande (vilket de helt klart föredrar) i affären så jag tror det är därför de var så tunna allihopa. Slängde ner planaria till honom redan i påsen och han gjorde slarvsylta av dem direkt! Så det verkar som att han är entusiastisk inför sitt nya jobb! :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka