Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är redan störtförälskad i den lilla filuren, han är så himla söt när han smyger omkring och jagar småkryp, han patrullerar hela karet och är konstant på jakt. Jag hoppas verkligen att allt går bra nu och att han kommer trivas.
Dariodario171138.webp

Hitta fisken! 😅
Dariodario174554.webp

Jag hade gärna haft en hona till honom men de är i princip omöjliga att få tag i. Satt länge och letade bland dem ifall det fanns en enda hona men allihopa var hanar. Det kan vara lite lurigt att avgöra, för odominanta hanar släcker sina färger så de ser ut som honor. Men honorna är verkligen helt grå, inte den minsta nyans av blått eller rött och har en lite trubbigare nos.

Vad jag har förstått så kan honorna byta kön till hanar om de anser att det är lämpligt (men inte tvärtom). Om de gör det vid stress så kanske det är förklaringen till varför honor är så svåra att få tag i?

Nu börjar jag bli lite fundersam på vad för ciklid jag fick fel när jag köpte 5 Sajica i vintras
4 av dem var Sajica. En defenitivt inte Sajica
Mina kompisar i UAF trodde då på zebra ciklid (CA)
Men nu när hen har växt på sig lite mer...
Försökt fota men den är blyg. Har en liten film
Ska bara klura ut hur man lägger in den här

Vilken fin! Vi har lite samma smak på fiskar. Jag har funderat mellan galaxy rasboras och kolglödstetra. Just nu lutar det dock mest åt pseudomugil luminatus. Kommer vänta med fiskar till hösten för att se om jag lyckas med räkorna först. De kommer idag. Ska bli så kul!

Anubias lyckas jag aldrig med. De bara dör här.
I de 2 stora kåren dör all flytväxter, även andmat
Det som trivs mest i de karen är valle av olika slag
Har provat en hel del. Men antingen dör de direkt eller så gräver firrarna upp dem
Malar käkar nog en hel del
I de 7 små kåren trivs pistia, andmat och salvinina
Haha. Trodde det var omöjligt att misslyckas med anubias. Men vissa växter tycker bara inte om en. Jag kan inte odla sallad för att rädda mitt liv även om alla påstår det är det enklaste som finns

Vilken fin! Vi har lite samma smak på fiskar. Jag har funderat mellan galaxy rasboras och kolglödstetra. Just nu lutar det dock mest åt pseudomugil luminatus. Kommer vänta med fiskar till hösten för att se om jag lyckas med räkorna först. De kommer idag. Ska bli så kul!
Han är så rar! <3
Åh, de små regnbågsfiskarna är ju helt fantastiska så förstår att det lutar åt en sån! Klokt att vänta. Hoppas allt går som en dans med dina nya räkor!

Nu börjas det! :nailbiting:
Yngel230801.jpg

Jag tror det är galaxyna som är de skyldiga till dessa småttingar mtp hur de håller på. Ynglena är så små att de knappt syns men jag hann iaf haffa 2 stycken småttingar innan dario darion hittade dem! (Jag har för övrigt inte sett en enda plattmask sen han flyttade in och de har varit ganska kaxiga med att visa sig innan.)

Väntar på en leverans av toffeldjur att mata ynglena med. Det är typ det enda levandefodret som är tillräckligt smått för dem att äta, encelliga organismer. 😅 Tills dess får de upplöst yngelpulver, det verkar funka men det är väl inte direkt optimalt.

Alldeles nykläckt yngel som jag hittade i mossan. Var tvungen att använda mikroskopet för att kunna fånga det lilla underverket på bild. :heart
Nykläckis4022.jpg

Om allt går bra så kommer den lille vara frisimmande om ca 3 dagar och då släpper jag den hos de (numera 5) andra ynglena. Hoppas de är honor allihopa. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka