Du har köpt gibbiceps, förmodligen Glyptoperichthys gibbiceps aka Segelfenspleco. Skäms som sjutton på butiker som fortfarande säljer dem som ancistrus och till vanliga hobbyakvarister!Jag petar in en liten fråga här, hoppas det är okej, känns lite meningslöst att starta en egen tråd när det verkar finnas många fiskkunniga här
Förra året skaffade vi ett par nya algätare (såldes som ancistrus) till akvariet. Då var de inte större än 4-5 cm stora.
Men alltså, de har växt något enormt och nu när jag googlade så såg de inte alls ut som ancistrus. Vad sjutton är det jag har?
Känns som att jag kommer behöva skaffa ett ännu större akvarium om jag ska kunna ha kvar dom
Scalaren där nere är rätt stor Visa bifogad fil 17170
De kan lätt bli upp till 50cm (fast det tar såklart ganska många år ) Runt 20cm är inte ovanligt i sällskapskar.... och kan bli ett härke om de bestämmer sig för att börja gräva upp växter.
Å andra sidan är de härligt personliga, och om ni kan tänka er att uppgradera till större kar är de trevliga tycker jag, men man får mer eller mindre räkna med att de måste omplaceras så småningom.