akvariesand?

wtf

Trådstartare
jag är ute efter nytt bottenmaterial till akvariet och vill ha sand! har ciklider bland annat (tex afrikansk öronål) och har sett i många djuraffärer att deras ciklider har just sand... men jag har inte hittat nåt sånt i affären?
var får man tag i sånt? :)

hur gör man rent? jag har sån här dammsugare nu, men det känns ju som att sanden skulle flyga med eftersom det är så litet... :p

Sv: akvariesand?

Rådasand borde finnas i många zooaffärer. En del säljer den (felaktigt) som sand till fåglar, en del som akvariesand. Mina två burkar hemma har Råda 0,8-1,2 mm och den tycker jag är fin. Den är bra lämpad för växter, och fisken ser bra ut mot den. Den följer inte med upp i häverten när du gör rent. Du kan ju själv styra hastigheten genom att dubbelvika slangen i handen och styra farten.

ah! tackar! ska ner å fråga sen, jag kanske bara inte har sett den förut!

min pojkvän köpte blästersand (inte silikat det är giftigt för firrarna) på biltema :D det ser nästan precis ut som en sandstrand :p
jag själv har rådasand (smått, men kommer inte ihåg måtten..) och det är jättefint :D

min pojkvän köpte blästersand (inte silikat det är giftigt för firrarna) på biltema :D det ser nästan precis ut som en sandstrand :p
jag själv har rådasand (smått, men kommer inte ihåg måtten..) och det är jättefint :D

coolt, måste ju vara billigare med blästersand?

nej det står inte på förpackningen.. men det är Blästersilikat som är giftigt men inte "vanlig" blästersand :p
men nackdelen med denna sanden är att den är så finkornig, och när det kommer ner syre i sanden så kan det bildas gaser och det är inte heller så bra ;)
Ja den är billig! en säck räcker och blir över till ett 200 l akvarium och det gick på 50:- ;)

fast nu behöver jag inte bry mig så mycket eftersom mamma hittat en 25 kg säck med sand för 65 kr :)
hon sa att den såg ut som sandstrand och jag hoppas det, för det är ju vad jag vill ha! ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 618
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka