Sv: Akvarieflytt - tips?
Jo, korrekt information uppskattas, men kanske inte skrämselpropaganda om vikten av syrgas under transporten eller risken att fiskarna fryser ihjäl under 20 minuters transport när det är 22 grader ute.
Hur som haver, akvariet är nu flyttat (igår), och det verkar *peppar peppar* som det gått bra, alla fiskar och räkor är pigga och mår bra.
Så här gjorde vi:
Fyllde över 20 liter akvarievatten i en stor back, tillsammans med två stora rötter med fastvuxen anubias och javaormbunke. Fångade in drygt hälften av fisken ungefär, som fick bo i den backen.
Pumpen sattes i en egen hink med akvarievatten, och fick fortsätta gå där tills det var dags för transport.
En back till fylldes med c:a 20 liter akvarievatten.
En stor bunke lades alla flytväxter etc, tillsammans med räkorna.
Akvariet tömdes tills det var c:a 10 cm vatten kvar, knappt hälften av fisken och två växter med stora rotsystem. Vi lyfte över det till en spånskiva, och via den in i bilen och färd till den nya lägenheten.
Väl på plats på det nya stället lades växter och fiskar tillbaka tillsammans med filtret, det gamla akvarievattnet och c:a 20 liter kranvatten.
Sen har det fått vara ifred, ingen matning än. Fiskarna ser friska ut och har färgat ut fint igen.
Imorgon ska jag göra ett mindre vattenbyte (20 %) och plantera växterna ordentligt (nu ligger de lite huller om buller).
Tack för alla råd, även om jag inte valde att ta fasta på alla. Jag är jätteglad att det gick bra, för efter att ha läst råden här var jag ganska säker på att det skulle vara omöjligt. Tur att det gick ändå!