Akvarieflytt - tips?

Sv: Akvarieflytt - tips?

Jag tänkte ha fiskarna i påsar först, men det är lite väl många fiskar/räkor för det, blir nog enklare att flytta dem i ett par backar istället.

Sanden vill jag inte röra, för att inte förstöra bakteriefloran i onödan och slippa röra upp en massa gammalt slam och så från bottnen.

Tänk på att syrebristen kommer snabbt i backar/hinkar, om det inte är väldigt små fiskar i stora backar. Nu har väl du iofs små fiskar, så satsa på stora backar då. En fördel med påsar är att de är lättare att skydda mot kyla.

Sanden vill jag inte röra, för att inte förstöra bakteriefloran i onödan och slippa röra upp en massa gammalt slam och så från bottnen.

Det låter helt korrekt. :)

Ang syrebrist i backarna så är detta inget man behöver oroa sig över vid själva transporten. Vattnet kommer syresätta sig så länge de transporteras, iom att det skvalpar så blir det ytrörelse = syre.

Skall man transportera dom i påsar så skall de ha syrgas, annars så blir risken för syrefall mycket större än i backarna.
Nu snackar vi ju om en transport på 1H, så då kan du göra som du vill.
Ju snabbare du får i dom i nya akvariet ju mindre risk är det för t.e.x vita prick som kan utlösas av stress.

Och som jag skrev, ingen mat 2 dagar innan flytt, och inget 1-2 dagar efter.
Sen kan du ge dom lite på sparlåga varje/varannandag dag den första månaden, mängden skall dock inte vara så hög så att de får äta sig mätta.

Tänk på att syrebristen kommer snabbt i backar/hinkar, om det inte är väldigt små fiskar i stora backar. Nu har väl du iofs små fiskar, så satsa på stora backar då. En fördel med påsar är att de är lättare att skydda mot kyla.

Nu blir jag lite nyfiken på hur du själv gjort när du flyttat, du har väl flera akvarier?

Jag får lite intrycket när jag läser dina inblägg att hur jag än bär mig åt så kommer det gå åt helvete. :(

Vet inte riktigt om kylan är ett jätteproblem, med tanke på att vi flyttar i juni, och att fisken sammanlagt kommer tillbringa kanske en timme i backarna - temperaturen kommer ju inte sjunka mer än ett par grader, och det borde de kunna överleva, tycker jag.

Senast ändrad:

Det låter helt korrekt. :)

Ang syrebrist i backarna så är detta inget man behöver oroa sig över vid själva transporten. Vattnet kommer syresätta sig så länge de transporteras, iom att det skvalpar så blir det ytrörelse = syre.

Skall man transportera dom i påsar så skall de ha syrgas, annars så blir risken för syrefall mycket större än i backarna.
Nu snackar vi ju om en transport på 1H, så då kan du göra som du vill.
Ju snabbare du får i dom i nya akvariet ju mindre risk är det för t.e.x vita prick som kan utlösas av stress.

Och som jag skrev, ingen mat 2 dagar innan flytt, och inget 1-2 dagar efter.
Sen kan du ge dom lite på sparlåga varje/varannandag dag den första månaden, mängden skall dock inte vara så hög så att de får äta sig mätta.

Själva transporten är kanske 15 minuter, det är bara ett par kilometer som de ska flyttas. En timme är den totala tiden de kommer vara utanför sitt vanliga akvarium.

Borde det inte bli mer akut med syret i en liten tillknuten plastpåse än i en stor öppen plastback? Och hur sjutton har fisken i så fall lyckats överleva transporten hem till oss från djuraffären tidigare, om de dör av syrebrist inom tio minuter i en plastback, då borde de ju bara överleva ett par minuter i en plastpåse?

Nu blir jag lite nyfiken på hur du själv gjort när du flyttat, du har väl flera akvarier?

Jag får lite intrycket när jag läser dina inblägg att hur jag än bär mig åt så kommer det gå åt helvete. :(

Vet inte riktigt om kylan är ett jätteproblem, med tanke på att vi flyttar i juni, och att fisken sammanlagt kommer tillbringa kanske en timme i backarna - temperaturen kommer ju inte sjunka mer än ett par grader, och det borde de kunna överleva, tycker jag.

Nejdå, inte alls. Som de flesta andra skriver så går det oftast bra fast man gör på olika sätt. DOCK, står jag ju dagligen på ett strategiskt ställe för att möta alla olyckliga akvarister som dödat sina fiskar, så jag har sett ALLA varianter och varnar därför för dem också.
Jag flyttar nog som de flesta, fiskarna i påsar (det är jag rätt noga med), gruset i hinkar, pumpen är jag rätt vårdslös med, och så drar jag igång med kranvatten och hoppar över matning några dagar.

(Tio akvarier har jag hemma)

Borde det inte bli mer akut med syret i en liten tillknuten plastpåse än i en stor öppen plastback? Och hur sjutton har fisken i så fall lyckats överleva transporten hem till oss från djuraffären tidigare, om de dör av syrebrist inom tio minuter i en plastback, då borde de ju bara överleva ett par minuter i en plastpåse?

Nej, plastpåsen är bättre. Där skapar du ett tryck, + att antalet fiskar inte är så stort. I backar och hinkar tenderar det ofta att hamna väldigt många fiskar.

I påsen utan syrgas klarar de sig i 1-4H. (därför jag skrev du kunde göra som du ville) Givetvis beroende på hur många fiskar som packas med och hur stor syrenivån är. Med syrgas lätt 2 dygn.

I back klarar de sig lätt 1 dygn. Så länge de transporteras mer än 2 dygn.
Med back menar jag samma förhållande som fisk i karet. Alltså 1cm fisk till 1L vatten. (men gärna mycket mindre)
De backar jag använder när jag scapar om mina kar rymmer 110L. (svart rektangulär murarebalja, svart just för att det stressar mindre)
Hink överväger jag inte ens...

Skall man flytta fiskarna långt så bör man transportera dom i påsar i frigolitback. Givetvis med syrgas.
Detta går dock inte med fiskar ala XXL, då är backen den enda möjligheten.

Syrgasen är jag restriktiv med i vissa fall. Dels till alla anabantoider och allt ur ordningen Siluriformes eftersom de (eller delar av dem) tarm/labyrintandas. Sedan har forskningen börjat visa på att betydligt fler arter än man tidigare trott kan tarmandas, och tar skada av syrgasen. Ska fisken inte superlångt hoppar jag gasen, eller att man har packat den arten så många gånger och studerat den efteråt att man vet att att den klarar syrgas.

Det där stämmer bra, glömde nämna det. :)
Jag vet dock att många fiskar klarar syrgas, men håller med om att man skall vara restriktiv.

Bara att hålla med. Tycker att en del av råden är extrema och överdrivna.

En sak vill jag dock ta upp, nämligen akvariet. Det är ganska tungt i sig och lämnar du kvar blöt sand mm ökar risken för brytningsskador, fr a i fogar. Jag skulle reducera vikten så mycket som möjligt för att göra själva flytt och hanterande enklar och säkrare.

LIA

En sak vill jag dock ta upp, nämligen akvariet. Det är ganska tungt i sig och lämnar du kvar blöt sand mm ökar risken för brytningsskador, fr a i fogar. Jag skulle reducera vikten så mycket som möjligt för att göra själva flytt och hanterande enklar och säkrare.

LIA

Precis, det var därför jag skrev: "Töm sen karet ca ½-1 cm ovanför gruskanten.
Flytta över karet till en plan skiva, spån eller masonit spelar ingen roll.
Lyft sen karet försiktigt."

Jag flyttar nog som de flesta, fiskarna i påsar (det är jag rätt noga med), gruset i hinkar, pumpen är jag rätt vårdslös med, och så drar jag igång med kranvatten och hoppar över matning några dagar.

(Tio akvarier har jag hemma)

Fast samtidigt så är du säker på att det kommer gå åt helvete för mig om jag gör likadant?

Jag förstår att allt möjligt kan gå snett, men samtidigt kan jag ju inte helgardera mig för allt, för då slutar det ju med att jag inte kan flytta akvariet alls.

Nej men samtidigt kan jag tänka mig vilket liv det blev om jag utelämnade en massa info baserat på att jag efter 13 års heltidsjobb med akvariefiskar tar en del genvägar, och dina fiskar sedan dog. Uppskattar du inte mer att få korrekt information, och så får du välja själv vad du vill göra?

Jo, korrekt information uppskattas, men kanske inte skrämselpropaganda om vikten av syrgas under transporten eller risken att fiskarna fryser ihjäl under 20 minuters transport när det är 22 grader ute. ;)

Hur som haver, akvariet är nu flyttat (igår), och det verkar *peppar peppar* som det gått bra, alla fiskar och räkor är pigga och mår bra.

Så här gjorde vi:

Fyllde över 20 liter akvarievatten i en stor back, tillsammans med två stora rötter med fastvuxen anubias och javaormbunke. Fångade in drygt hälften av fisken ungefär, som fick bo i den backen.

Pumpen sattes i en egen hink med akvarievatten, och fick fortsätta gå där tills det var dags för transport.

En back till fylldes med c:a 20 liter akvarievatten.

En stor bunke lades alla flytväxter etc, tillsammans med räkorna.

Akvariet tömdes tills det var c:a 10 cm vatten kvar, knappt hälften av fisken och två växter med stora rotsystem. Vi lyfte över det till en spånskiva, och via den in i bilen och färd till den nya lägenheten.

Väl på plats på det nya stället lades växter och fiskar tillbaka tillsammans med filtret, det gamla akvarievattnet och c:a 20 liter kranvatten.

Sen har det fått vara ifred, ingen matning än. Fiskarna ser friska ut och har färgat ut fint igen.

Imorgon ska jag göra ett mindre vattenbyte (20 %) och plantera växterna ordentligt (nu ligger de lite huller om buller).

Tack för alla råd, även om jag inte valde att ta fasta på alla. Jag är jätteglad att det gick bra, för efter att ha läst råden här var jag ganska säker på att det skulle vara omöjligt. Tur att det gick ändå!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA