Akvarieflytt - tips?

Mabuse

Trådstartare
Vi ska flytta snart, och bävar lite för hur vi ska göra med akvariet. Hur går man bäst tillväga för att flytta ett akvarium så smidigt som möjligt, och med så lite påverkan på själva akvariet som det går?

Det är åttkantigt, på drygt 100 liter, och går självklart inte att flytta som det är. Hur mycket vatten vågar man tappa ur vid flytten utan att fiskarna dör?

Vi ska inte flytta så långt, så det kan kanske ta en timme alltsomallt från det att vi börjar tappa ur vattnet till att det är på plats i den nya bostaden.

Sv: Akvarieflytt - tips?

Det viktigaste är gruset och filtermassan. En timme gör tyvärr att mycket hinner dö, så du måste skölja igenom det, men jag kanske inte skulle tvätta det supergrundligt, utan mest blaska igenom. Kan du spara en 25 liters dunk med vatten. Vattnet är av underordnad betydelse, om man jämför med bakteriern ai gruset och filtret. Ha ett bra vattenberedningsmedel, typ Prime redo eftersom det blir så mkt nytt vatten och en bakteriekultur att dosera under en vecka minst i nya karet. Jag skulle också vänta med matningen i ca 4 dagar och testa vattnet dagligen mot nitrit.
Får du nitrit, stopp med matning, delvattenbyte, i med salt och mer bakteriekultur.

Hänger inte riktigt med, vad är det jag måste skölja igenom? Filtret? Gruset? Jag sköljer filtret varje vecka normalt, så att skölja genom det tillhör de vanliga rutinerna, som inte verkar göra skada. Jag kan ju också låta filtret ligga i akvariet, och transportera akvariet med filter och allt, om det är så känsligt. Då borde det ju inte dö alls.

Och så mycket nytt vatten - det är ju just frågan, hur mycket vågar man tappa ur? Ju mer jag tappar ur, ju lättare blir akvariet att flytta, samtidigt blir det ju större vattenbyte ju mer jag tappar ur. Vågar man tömma det till hälften? Vågar man tömma det till två tredjedelar?

Det är alltså inte fråga om ett nytt kar, det är fråga om att flytta ett befintligt akvarium från en lägenhet till en annan. Det finns inget nytt kar, bara ett och samma kar som inte går att transportera som det står i den gamla lägenheten, fullt med vatten.

Nej, jag förstår att du vill flytta samma kar.

OK, jag förklarar annorlunda. När pumpen står stilla mer än 15-20 minuter så dör de bakterier som behöver syre. De klarar alltså ett kortare avbrott för vanlig filtertvätt, men allt över ca 20 minuters avbrott gör att nyttobakterierna börjar dö. De är dessa som måste tvättas bort när de har dött, annars åker de ut i karet när pumpen sätts på. (och inga bakterier finns på plats för att bryta ner de döda bakterierna- för det är ju de som har dött.)

Om man gör det i samband med vanlig veckorengöring är nyttobakterierna i gruset och på inredningen en buffert. Skulle man råka ta ihjäl lite filterbakterier så finns det i gruset och på inredningen.

Nu när du flyttar allt finns det en risk att även de andra bakterierna dör av, därför blir det dubbelt dåligt att både filterbakterier + övriga dör.

Att filtret ligger i akvariet med vatten spelar ingen roll, eftersom det är i behov av att vara igång. Det är alltså cirkulationen genom det som är viktig.
Nu är det ändå en teoretisk tanke, för man kan inte flytta akvariet med vatten i. Det måste vara helt tomt, om man inte är villig att chansa. I värsta fall går bottenrutan ur.

Vill du spara vatten och ta med så måste det bli i hink eller dunk.

Senast ändrad:

Men oj, vad sjutton ska jag göra då?

Alltså rent praktiskt - tömma akvariet helt, avliva alla fiskar, och starta om det som att det vore nytt?

Men oj, vad sjutton ska jag göra då?

Alltså rent praktiskt - tömma akvariet helt, avliva alla fiskar, och starta om det som att det vore nytt?

De gånger jag har flyttat har det fungerar OK att tömma karet, fiskar i en hink och växter i en hink.

När vi kommit fram har jag fyllt på med vatten i karet, i med vattenberedningsmedel, växter och så mycket vatten som jag kunnat spara. Sen har fiskarna fått flytta in, och peppar peppar så har det fungerat OK. Kanske inte det bästa sättet som finns, men det fungerar OK som sagt.

Så du har flyttat fiskarna i hinken, sen flyttat dem till enskilda påsar, och sen koppat in dem i ett i praktiken nystartat akvarium som varit i gång en halvtimme?

Vad har du haft för överlevnadsfrekvens på det?

Färskt vatten dödar inte fiskar. ;)

Såhär hade jag gjort, och nu tar jag för givet att du har ett innerfilter.

Töm ur 50% från karet, till en 25L dunk, 2st 10L hinkar och 1 st 5L.
I den lilla hinken sätter ni ner pumpen och startar den igen. (viktigt!)
Dela upp växterna i bägge hinkarna och lägg fiskar så bra fördelat du kan i dom.
Alternativt kör med transportpåsar. (så bör man eg, alltid transportera fisk, men du skall inte resa långt?)

Töm sen karet ca ½-1 cm ovanför gruskanten.
Flytta över karet till en plan skiva, spån eller masonit spelar ingen roll.
Lyft sen karet försiktigt.

Väl framme, sätt i kontakten till pumpen igen.
Ställ hinkarna på ett bord eller dylikt sålänge. (golvet kan vara för kallt)

Fyll sedan upp karet till 50% med färskvatten från kranen. (tempererat vatten)
Gör en lätt bottenslammning max 1 cm ner i gruset.
Töm sen ur så mycket vatten så att det du hade med dig får plats i karet.
I med vattnet från dunken, plantera alla växterna försiktigt så du inte drar upp för mycket bottenslam.

Stäng av pumpen, lyft den upp o ner från hinken ett par gånger och sätt ner den i karet och starta den. Använd inte vattnet från den hinken där pumpen varit i.
Låt sen pumpen gå i karet ca 30 min innan du har i fiskarna.

Undvik övermatning dom första veckorna, men du kan ge dom lite varje dag.
Dock ej två dagar innan transport, och en till två dagar efter flytten.

Något som oroar mig är att du alltid sköljer rent filtret varje vecka, försök undvika det. Av den anledningen tror jag det är ännu viktigare att du verkligen tar till vara på all kultur du har i gruset och inte sköljer det rent.

När vi flyttade från Holland till Sverige (130 mil) Så hade vi våra 5 guldfiskar i en STOR hink som vi hade fiskarna i och vattnet från akvariet. Väl framme i Sverige så tog vi hälften av vattnet ur hinken + hälften färskt vatten, sedan hade vi i fiskarna i akvariet igen. Pumpen hade vi inga problem med, bara att dra ur sladden, göra rent och sätta in igen i sverige.
Det var 1 fisk som dog några veckor senare, 1 som dog ungefär ett år efter, och dom andra 3 lever än idag ;D (6 år senare)

Mina fiskar flyttade över 100 mil i en hink och med två övernattningar. På natten satt jag i luftpump bara för att få ytcirkulation. Sen startat upp nytt akvarium och så bara det lilla gamla vattnet kvar.

Inte vet jag, men jag kanske hade de tåligaste fiskarna? Till och med mina yngel överlevde. Men olika arter är ju olika känsliga.

Fast alla arter ÄR känsliga för nitrit. Däremot är det inte givet på förhand att alla nystartade akvarier får lika höga halter nitrit.

Jag tror på tåliga fiskar, jag födde upp dem själv ;) De stackarna. Men jag fick med dem iaf! :banana:

När jag flyttade mitt 105 liters akvarie så tömde jag ut hälften av vattnet i 25liters dunkar. Resterande hällde jag ut. Fiskarna hade jag i små spannar med deras vatten i.
Gruset/sanden tvättade jag igenom lite lätt när jag väl var framme i nya hemmet. Pumpen rengjorde jag både efter tömning och innan jag satt i den.
Sedan la jag i sanden/gruset igen, fyllde på med gamla vattnet och sen nytt vatten och sen stoppade jag i fiskarna.

Inte en enda dog och alla lever än.
Om en månad är det flytt tillbaka och då gör jag på samma sett.

Så du har flyttat fiskarna i hinken, sen flyttat dem till enskilda påsar, och sen koppat in dem i ett i praktiken nystartat akvarium som varit i gång en halvtimme?

Vad har du haft för överlevnadsfrekvens på det?

Jag har flyttat fiskarna i hinken, sakta sänkt ner hinken i vattnet i akvariumet så de får välja sig med lite vatten i taget.

Inga dödsfall. Om jag fått dödsfall hade jag inte rekommenderat det.

Varför konstra till det?
När jag flyttade med akvarier, så fyllde jag en burk med akvariets vatten och la över fiskarna plus likadant med växterna. Därefter öste jag upp sanden i en annan burk plus plockade bort stenar etc.
Akvariet, stort och tungt (240 eller 420 liter- minns inte riktigt), bars sedan försiktigt till flyttbilen osv.

På nya stället möblerades akvariet och fylldes med nytt kallt vatten, delvis uppvärmt via kastrull, och sedan i med växterna och fiskarna fortfarande i sin burk. Efter ett tag vände jag sakta ner burken och lät fiskarna simma ut.
Förlorade aldrig en fisk i samband med flyttar.

Dock tog det ett tag innan växterna acklimatiserades. Jag använde aldrig filter utan strävade, med lite hjälp av en luftare, efter en balans mellan dom ingående "komponenterna".

LIA

Jag har flyttat ofta och alltid haft med akvariet. Har gjort så att i två 10 L hinkar med lock har jag haft fiskarna med vatten från akvariet. I en annan hink växterna + akvarievatten. Samt att jag brukar ha en 25L dunk med vatten. Sanden och stenar har jag tvättat rent och haft i hinkar. Sen har jag tömt akvariet helt och flyttat det. På nya stället stället upp det, haft i sand och stenar, lite vatten och växterna. Fyllt upp med det vatten jag haft med mig, i med fiskarna och resten rent vatten (har ett 200 L akvarium så det blir ca 55 L gammalt vatten, resten nytt). I med salt och Aqua Safe. Har inte haft någon direkt fiskdöd att tala om. Ibland har 1 eller 2 varit döda dagen efter men ibland ingen alls. Har totalt säkert ett 20-tal flyttar i bagaget totalt med akvarium.

Är nu på väg till Tyskland en flytt på några hundra mil samt minst en övernattning och tänkte göra som någon annan skrev, ha ner en luftpump i hinkarna under natten bara.

Tack för alla svar!

Vi kommer förmodligen göra så här:

Skaffa två plastbackar med lock, som vi fyller med vatten från akvariet, fiskar och växter. Växter som har stora rotsystem får vara kvar. Pumpen får fortsätta gå i den ena backen tills själva bilfärden på kanske 20 min. Akvariet flyttas med botten intakt och kanske 1 cm vatten. På plats i nya lägenheten fyller vi akvariet med hälften gammalt vatten, hälften nytt vatten, i med växterna och fiskarna.

Nåt mer vi borde tänka på?

Jag misstänker att vårt filter är ganska fritt från nyttobakterier, eftersom vi sköljer ur det och har det i luften en timme per vecka ungefär. Så där finns nog inte så mycket som kan ta stryk, bakterierna i den mån det finns några är förmodligen i botten. Men visst kan vi avstå från mat ett par dagar, misstänker att en del räkor kommer dö, så då finns ju mat ändå om det skulle vara så.

Funderar lite på hur man ska flytta fisken från backarna till akvariet, fånga dem i byttor och hälla över dem? Iom att backarna innehåller gammalt akvarievatten?

Jag har flyttat hela mitt akvarie 3 ggr och då har jag lagt firrarna i plastpåsar som jag fått i djuraffären. Tagit ut allt och hällt sanden i hinkar. När flytten är klar har jag hällt i sanden och växterna och fyllt på med nytt vatten och hällt i det vattnet som dom hade i påsarna, det är aldrig någon firre som har dött.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna